2019-11-10, 18:02
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
En prostituerad som gör det pga fattigdom eller utsatthet
behöver stöd mer än straff. Hon skadar först och främst sig själv som jag ser det.

Som du ser det? Är det inte upp till henne själv att avgöra det?

Och, som sagt, vilken snygg kvinna som helst, fattig eller ej, kan hitta en man med resurser att gifta sig med istället för att prostituera sig, om hon hellre skulle vilja det.

Så är man en prostituerad kvinna som ser bra ut betyder det att hon valt prostitution framför att gifta sig med en man.
Senast redigerad av hardusettminapa 2019-11-10 kl. 18:04.
Citera
2019-11-10, 18:08
Medlem
Citat:
Jag är inte av principen att en som säljer sex ska straffas överhuvudtaget. Dessa bör kunna söka hjälp precis när som helst utan större förklaring. Den enda anledningen till att jag är emot att lagen bara förbjuder köp av sexuell tjänst är för att man då hamnar i svåra lägen gällande principen "om man vill få bukt med nånting är inte rätt metod att fokusera på att skademinimera så länge det bidrar till att marknaden ökar". Det är lättare att hantera det om det är förbjudet att både köpa och sälja.
Jag tänker väl kanske mer att det skulle kunna medföra någon slags vård, omhändertagande eller liknande om man arbetar som prostituerad och då åker fast.
Jag inser svårigheterna här, och jag har ingen färdig lösning, jag kan dock se att det finns ett problem med lagen som den är utformad idag. Det är liksom kontraproduktivt att samtidigt som det är förbjudet att köpa så är det fullt okej att sälja.
Dock förstår jag poängen med lagen som den är idag också, jag är bara inte säker på att den är tillräckligt effektiv om man vill få bukt med illegal prostitition.

Gällande straff är jag främst för straff för de människor som begår brott som skadar andra, vilket ju faktiskt är fallet för de flesta kännbart straffbara brott. En prostituerad som gör det pga fattigdom eller utsatthet
behöver stöd mer än straff. Hon skadar först och främst sig själv och då finns det
Jag tror inte nödvändigtvis att det är kontraproduktivt. Poängen är ju att det i teorin ska räcka att strypa efterfrågan för att göra prostitutionen olönsam. Det ska ju också noteras att den stora del av de prostituerade som befinner sig i landet illegalt också kan återföras till sina hemländer vid eventuella polisinsatser. I allmänhet kan jag kanske hålla med om att det kan finnas en idé med att blanda in exempelvis socialtjänstemän i fall med inhemska prostituerade som man märker far illa (exmepelvis risk för missbruk) oftare än vad som sker i dagsläget, men problemet med förslag om att de prostituerade ska "åka fast" och utsättas för någon form av tvångsomhändertagande är att kan leda till att de prostituerade utvecklar en rädsla för myndigheterna, vilket oftast kan försvåra samarbete med polisen för att ta fast grövre brottslingar om t.ex. människohandlare.

Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det finns inga belägg för ökade fall av sexuell människohandel där sexhandel är legalt. Det finns dock indikationer om motsatsen. Men sådana mätningar är svåra att göra eftersom länderna är så olikartade.
Förutom, du vet, i stort sett all forskning i wikipediaartikeln jag precis länkade.

Citat:
Sedan ljuger du rakt ut om Amnesty Internationals underlag. Amnesty International hade massvis på fötterna inför sitt beslut om att förespråka total avkriminalisering. Detta har stärkts av att man även besökt Norge och pratat med aktiva sexarbetare, och dessutom bedrev ett omfattande kartläggnings och analysarbete. Detta utmynnade i en mycket omfattande rapport (se länken nedan). Norge har motsvarande lagstiftning som Sverige.
Ja, men den här rapporten publicerades året efter att Amnesty antagit sin nya position angående köp av sexuella tjänster. Man kan förstås spekulera i att tidiga fynd från rapporten skulle diskuterats internt innan publikation, men det är inte tal om att den skulle ha använts som referens.

Citat:
I den svenska rapporten från svenska staten från JK Skarhed (2010), så erkände man att sexarbetare fått det värre, men att detta också var en del av syftet med sexköpslagen. Man tycker alltså att det är en bra sak att lagen gör sexarbetares tillvaro till ett helvete. Sexarbetare har överhuvudtaget inte fått komma till tals i Sverige.
Detta är, som jag påpekat för er på det här forumet i fem års tid nu, en total felcitering av den svenska utredningen. Det är verkligen exakt samma jävla myter som ni upprepar år ut och år in.
Citera
2019-11-10, 18:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Troligen för att du aldrig uppnått klimax. Du blir som en raket som antänds, åkt upp i luften men aldrig smällt av.

Jo, det har jag.
Citera
2019-11-10, 18:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Synen på sex skulle i alla fall förändras. I alla fall för kvinnor.

Sex skulle gå från att vara ett ömhetsbevis till en handelsvara som kan köpa och säljas som vilken annan vara som helst.

Ja, där har du förmodligen en poäng.
Citera
2019-11-10, 18:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vad menar du?

Är du en snygg rumänsk tjej kan du enkelt hitta en man som vill försörja dig, istället för att sälja sex på en bordell.

Alla prostituerade är antagligen inte som kvinnorna på fkk.
Citera
2019-11-10, 18:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Som du ser det? Är det inte upp till henne själv att avgöra det?

Och, som sagt, vilken snygg kvinna som helst, fattig eller ej, kan hitta en man med resurser att gifta sig med istället för att prostituera sig, om hon hellre skulle vilja det.

Så är man en prostituerad kvinna som ser bra ut betyder det att hon valt prostitution framför att gifta sig med en man.

Jag tror att du ser väldigt förenklat på saken. Det är självklart att det inte är så i samtliga fall.
Citera
2019-11-10, 18:19
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Alla prostituerade är antagligen inte som kvinnorna på fkk.

Vad skiljer kvinnorna på fkk mot andra prostituerade menar du?
Citera
2019-11-10, 18:27
Medlem
Citat:
Vad skiljer den svenska tjejen som börjat första året på juristlinjen från den lika gamla tjejen från Rumänien som den förstnämnda tjejens pappa köper sex av på bordell i Tyskland
Citera
2019-11-10, 18:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

På dig har det låtit som att det är mer eller mindre enbart skönheter där och som garanterat är där av fritt val.
Jag kan inte uttala mig om fkk specifikt men är tämligen säker på att en hel del kvinnor hamnatei prostitition pga olika mindre bra omständigheter.
Detta är förresten Amnesty säkra på, det skriver de upprepade gånger i samband med att de skriver om att legalisera prostitition.
Citera
2019-11-10, 18:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är väl så att folk är olika, och vissa har inga problem med det.

Du har ju väldigt stora problem så fort någon tycker annorlunda än vad du gör. Det uppvisar du dagligen här.
Citera
2019-11-10, 18:52
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jag tänker väl kanske mer att det skulle kunna medföra någon slags vård, omhändertagande eller liknande om man arbetar som prostituerad och då åker fast.

1) Ska samma sak gälla för kvinnor som har sex på swingerklubbar?

2) Hur är det med kvinnor som har sex på krogen eller tinder?

3) Vad hände med kvinnors rätt att göra vad de vill med sina kroppar?

4) Är du islamist?
Citera
2019-11-10, 18:54
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Synen på sex skulle i alla fall förändras. I alla fall för kvinnor.

Sex skulle gå från att vara ett ömhetsbevis till en handelsvara som kan köpa och säljas som vilken annan vara som helst.

1) Men civila kvinnor säljer också sex för 100e gången.

2) Sen är sex olika för olika personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in