Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Jag tror du resonerar helt rätt principiellt. Det som är rimligt att titta på när man utvärderar lagen är ju inte om den gjort det lättare att sälja sex, utan om den faktiskt reducerar prostitutionens skadeverkningar. En bra sammanfattning av forskningsläget kring vår lagstifning finns på
wikipedia, och du har helt rätt i att det mesta talar för att antalet fall (i relation till befolkningen) av t.ex. människohandel är betydligt större i länder där sexköp är lagligt. Värt att notera är att den handfull "människorättsorganisationer" som uttalat sig om Sveriges lagstifning specifikt gjort det på mycket lösa grunder. Amnestys utlåtande byggde t.ex. helt och hållet på ett brev av prostitutionslobbyisten Petra Östergren.
När du skriver "här är lagen ju kokko eftersom man får sälja men inte köpa" blir jag dock mer tveksam till dina motiv. Poängen med att inte straffa säljaren är just att det ska underlätta för de befinner sig i prostitution att söka hjälp. Jag vet att du tidigare uttryckt dig väldigt negativt till idén att lagen ska hjälpa istället för att bestraffa, men det kanske åtminstone kan vara värt att betänka när det gäller prostituerade? För vem tycker du egentligen att lagen är till för? Är det meningen att den ska hindra att unga kvinnor utnyttjas inom prostitution, eller tror du att det är resten av samhället som måste beskyddas från prostitutionens existens?
Jag är inte av principen att en som säljer sex ska straffas överhuvudtaget. Dessa bör kunna söka hjälp precis när som helst utan större förklaring. Den enda anledningen till att jag är emot att lagen bara förbjuder köp av sexuell tjänst är för att man då hamnar i svåra lägen gällande principen "om man vill få bukt med nånting är inte rätt metod att fokusera på att skademinimera så länge det bidrar till att marknaden ökar". Det är lättare att hantera det om det är förbjudet att både köpa och sälja.
Jag tänker väl kanske mer att det skulle kunna medföra någon slags vård, omhändertagande eller liknande om man arbetar som prostituerad och då åker fast.
Jag inser svårigheterna här, och jag har ingen färdig lösning, jag kan dock se att det finns ett problem med lagen som den är utformad idag. Det är liksom kontraproduktivt att samtidigt som det är förbjudet att köpa så är det fullt okej att sälja.
Dock förstår jag poängen med lagen som den är idag också, jag är bara inte säker på att den är tillräckligt effektiv om man vill få bukt med illegal prostitition.
Gällande straff är jag främst för straff för de människor som begår brott som skadar andra, vilket ju faktiskt är fallet för de flesta kännbart straffbara brott. En prostituerad som gör det pga fattigdom eller utsatthet
behöver stöd mer än straff. Hon skadar först och främst sig själv som jag ser det.