2019-11-10, 16:19
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De bordellerna är ju gjorde för de som vill ta ut kvinnor i skogen och göra lite vad de vill eftersom dockor inte behöver sjukvård

Fast dockor kan inte bli förnedrade.
Citera
2019-11-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag har lyssnat hela tiden. Jag vet att många har argumentet att det är bättre att legalisera och jag förstår själva tanken. Och om man ser på det hela som så att "människor är människor, lasten kommer alltid att vara konstant, således är det bättre att minska skadeverkningar av problemet än att försöka bli av med problemet" så är det ju givetvis så att legalisera är bättre.
Och det är väl här jag då har ingången av att jag tycker att det är principiellt fel att tillåta saker bara för att minimera skadeverkningar för de som sysslar med det trots det inte är tillåtet (här är lagen ju kokko eftersom man får sälja men inte köpa).
Drogfrågan landar i ungefär samma spektrum.

Vad som också gör mig lite tveksam är att det inte verkar som att legalisering har slagit undan benen för kriminella i de länder där det är tillåtet. Läser man om Tyskland till exempel så verkar det vara ett ganska stort problem fortfarande med de kriminellas verksamhet kring bordeller, och det verkar ha ökat de senaste 5 -10 åren.
Jag tror du resonerar helt rätt principiellt. Det som är rimligt att titta på när man utvärderar lagen är ju inte om den gjort det lättare att sälja sex, utan om den faktiskt reducerar prostitutionens skadeverkningar. En bra sammanfattning av forskningsläget kring vår lagstifning finns på wikipedia, och du har helt rätt i att det mesta talar för att antalet fall (i relation till befolkningen) av t.ex. människohandel är betydligt större i länder där sexköp är lagligt. Värt att notera är att den handfull "människorättsorganisationer" som uttalat sig om Sveriges lagstifning specifikt gjort det på mycket lösa grunder. Amnestys utlåtande byggde t.ex. helt och hållet på ett brev av prostitutionslobbyisten Petra Östergren.

När du skriver "här är lagen ju kokko eftersom man får sälja men inte köpa" blir jag dock mer tveksam till dina motiv. Poängen med att inte straffa säljaren är just att det ska underlätta för de befinner sig i prostitution att söka hjälp. Jag vet att du tidigare uttryckt dig väldigt negativt till idén att lagen ska hjälpa istället för att bestraffa, men det kanske åtminstone kan vara värt att betänka när det gäller prostituerade? För vem tycker du egentligen att lagen är till för? Är det meningen att den ska hindra att unga kvinnor utnyttjas inom prostitution, eller tror du att det är resten av samhället som måste beskyddas från prostitutionens existens?
Citera
2019-11-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Fast dockor kan inte bli förnedrade.
Nej, men de som har de där bordellerna med dockor har som idé att de som köper får hantera dem lite hur de vill
Citera
2019-11-10, 16:22
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
För fem år sedan var det ett genomgående mantra hos de flesta politiker att invandringen var lönsam trots att vilken idiot som helst kunde se vad som var på väg att hända. Vad som skulle komma förutsågs väl i princip av 90% av flashbackarna för många år sedan och då vet du lika väl som jag att det är gott om idioter här.

Vi varnade för invandringen, blev bespottade för det, men fick 100 % rätt i slutändan. Samma sak gäller feminism, miljöhysteri och synen på sexhandel. De politiskt korrekta värdegrundstyrannerna har fel i allt de säger och allt de gör.
Citera
2019-11-10, 16:31
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag tror du resonerar helt rätt principiellt. Det som är rimligt att titta på när man utvärderar lagen är ju inte om den gjort det lättare att sälja sex, utan om den faktiskt reducerar prostitutionens skadeverkningar. En bra sammanfattning av forskningsläget kring vår lagstifning finns på wikipedia, och du har helt rätt i att det mesta talar för att antalet fall (i relation till befolkningen) av t.ex. människohandel är betydligt större i länder där sexköp är lagligt. Värt att notera är att den handfull "människorättsorganisationer" som uttalat sig om Sveriges lagstifning specifikt gjort det på mycket lösa grunder. Amnestys utlåtande byggde t.ex. helt och hållet på ett brev av prostitutionslobbyisten Petra Östergren.

När du skriver "här är lagen ju kokko eftersom man får sälja men inte köpa" blir jag dock mer tveksam till dina motiv. Poängen med att inte straffa säljaren är just att det ska underlätta för de befinner sig i prostitution att söka hjälp. Jag vet att du tidigare uttryckt dig väldigt negativt till idén att lagen ska hjälpa istället för att bestraffa, men det kanske åtminstone kan vara värt att betänka när det gäller prostituerade? För vem tycker du egentligen att lagen är till för? Är det meningen att den ska hindra att unga kvinnor utnyttjas inom prostitution, eller tror du att det är resten av samhället som måste beskyddas från prostitutionens existens?

Det finns inga belägg för ökade fall av sexuell människohandel där sexhandel är legalt. Det finns dock indikationer om motsatsen. Men sådana mätningar är svåra att göra eftersom länderna är så olikartade gällande exempelvis geografisk belägenhet, befolkningstäthet, ekonomi och hur polisarbetet ser ut.

Sedan ljuger du rakt ut om Amnesty Internationals underlag. Amnesty International hade massvis på fötterna inför sitt beslut om att förespråka total avkriminalisering. Detta har stärkts av att man även besökt Norge och pratat med aktiva sexarbetare, och dessutom bedrev ett omfattande kartläggnings- och analysarbete. Detta utmynnade i en mycket omfattande rapport (se länken nedan). Norge har motsvarande lagstiftning som Sverige.

I den svenska rapporten från svenska staten från JK Skarhed (2010), så erkände man att sexarbetare fått det värre, men att detta också var en del av syftet med sexköpslagen. Det skulle verka avskräckande. Man tycker alltså att det är en bra sak att lagen gör sexarbetares tillvaro till ett helvete. Sexarbetare har överhuvudtaget inte fått komma till tals i Sverige. Därför respekterar Sverige bevisligen inte grundläggande mänskliga rättigheter i den här frågan.

Amnestys Norge-rapport (mycket omfattande material):

NORWAY: THE HUMAN COST OF ‘CRUSHING’ THE MARKET: CRIMINALIZATION OF SEX WORK IN NORWAY

https://www.amnesty.org/download/Documents/EUR3640342016ENGLISH.PDF
Senast redigerad av WordWarrior 2019-11-10 kl. 16:50.
Citera
2019-11-10, 16:37
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Amnestys Norge-rapport (mycket omfattande material):

NORWAY: THE HUMAN COST OF ‘CRUSHING’ THE MARKET: CRIMINALIZATION OF SEX WORK IN NORWAY

https://www.amnesty.org/download/Documents/EUR3640342016ENGLISH.PDF

Man vill alltså avkriminalisera försäljning, köp och koppleri i samtycke. För de mänskliga rättigheternas skull.

Kapitel 8: Recommendations:

Citat:
The issues described in this report demonstrate that Norway is not implementing its international obligations to respect, protect and fulfil the rights of people who sell sex. Amnesty International spoke with sex workers who had experienced violations of the right to housing, the right to security of person, the right to equal protection of the law, the right to health, the right to non-discrimination and the right to privacy.

Rather than prioritizing the realization of the human rights of people who sell sex as the central aim of policy making in this area, the Norwegian government has instead adopted a criminalization approach. At its essence this approach supports reduction/eradication of the commercial sex market over all other aims and as such, the impact on the human rights of people who sell sex is often overlooked or seen as less important than the aim of reduction/eradication.

Amnesty International is therefore calling on the Norwegian authorities to change its approach and instead place the protection of the human rights of all people who sell sex at the centre of its responses to commercial sex.

To the Norwegian Government and Storting (Parliament)
1. Respect and protect the human rights of all people who sell sex in Norway.
2. Undertake a programme of legal reform that decriminalizes adult consensual sex work, and ensures
legal protections from exploitation for people who sell sex that comply with human rights standards.
As a minimum, legal reform should:
replace section 315 of the Norwegian penal code which makes the ‘promotion’ of sex
work illegal
, with legislation that criminalizes clearly defined acts of exploitation against
sex workers such as compelling a person to sell sex through the abuse of authority.429
This legislation must not conflate all sex work with exploitation or act as a de facto
prohibition on activities involved in consensual adult sex work;

repeal section 316 of the Norwegian penal code which makes buying sex a crime
 retain legislation that prohibits the involvement of children (under the age of 18) in
commercial sex;
 retain legislation which criminalizes human trafficking.
Senast redigerad av WordWarrior 2019-11-10 kl. 16:45.
Citera
2019-11-10, 16:50
Medlem
Citat:
Vi varnade för invandringen, blev bespottade för det, men fick 100 % rätt i slutändan. Samma sak gäller feminism, miljöhysteri och synen på sexhandel. De politiskt korrekta värdegrundstyrannerna har fel i allt de säger och allt de gör.
Utländska sexsäljare ska Sverige ge sociala rättigheter men inte flyktingar är det rätt uppfattat, romska tiggare ska vi slänga ut romska sexsäljare ska vi släppa in och kanske tom. ordna bordell där de kan arbeta. Får den romska sexsäljare ta med sig sin tiggande för att ha sin familj hos sig i landet som sällskap på fritiden
Citera
2019-11-10, 16:55
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Utländska sexsäljare ska Sverige ge sociala rättigheter men inte flyktingar är det rätt uppfattat, romska tiggare ska vi slänga ut romska sexsäljare ska vi släppa in och kanske tom. ordna bordell där de kan arbeta. Får den romska sexsäljare ta med sig sin tiggande för att ha sin familj hos sig i landet som sällskap på fritiden

Folk som är laglydiga och försörjer sig själva är givetvis välkomna. Även sexsäljare. Folk som lever på bidrag och begår allvarliga brott ska kastas ut.

Betänk vilka ekonomiska intäkter det skulle kunna bli. Ungefär som spelmarknaden. Betänk alla taxiresor, hotellvistelser och konsumtion som är kopplat till detta. Legal sexhandel är en vinstaffär, och kan med lätthet bära sina egna kostnader. Amsterdams intäkter kommer exempelvis 3 % från sexhandel. I flera tyska städer är det liknande siffror. Vi kan knulla upp välståndet!
Citera
2019-11-10, 17:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nu talar vi om lata kvinnor som lever på bidrag. Inte kvinnor som jobbar hårt och förtjänar sin lön genom offentlig sektor. Eller försöker du säga att du inte begriper skillnaden mellan passivt bidragstagande och förvärvsarbete? Kvinnor som du själv, jenny och adina är lata parasiter som lever på andras arbete. Hade de inte varit för svenska män så skulle ni få suga kuk i någon mörk gränd för att få tak över huvudet och mat på bordet.

Jag har en heltidstjänstgöring på en skola, i mellanstadiet. Är mentor för 28 elever och undervisar 60 elever i matematik, naturvetenskap och bild.
På vilket sätt menar du att jag inte arbetar omd
Citera
2019-11-10, 17:06
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nu talar vi om lata kvinnor som lever på bidrag. Inte kvinnor som jobbar hårt och förtjänar sin lön genom offentlig sektor. Eller försöker du säga att du inte begriper skillnaden mellan passivt bidragstagande och förvärvsarbete? Kvinnor som du själv, jenny och adina är lata parasiter som lever på andras arbete. Hade de inte varit för svenska män så skulle ni få suga kuk i någon mörk gränd för att få tak över huvudet och mat på bordet.

Jag gör fulltid på en skola. Är mentor åt 28 elever och undervisar 60 elever i matematik, naturvetenskap och bild.
Inte haft en sjukdag på fem år.

På vilket sätt menar du att jag inte tillhör kategorin som arbetar?
Citera
2019-11-10, 17:07
Medlem
Citat:
Folk som är laglydiga och försörjer sig själva är givetvis välkomna. Även sexsäljare. Folk som lever på bidrag och begår allvarliga brott ska kastas ut.

Betänk vilka ekonomiska intäkter det skulle kunna bli. Ungefär som spelmarknaden. Betänk alla taxiresor, hotellvistelser och konsumtion som är kopplat till detta. Legal sexhandel är en vinstaffär, och kan med lätthet bära sina egna kostnader. Amsterdams intäkter kommer exempelvis 3 % från sexhandel. I flera tyska städer är det liknande siffror. Vi kan knulla upp välståndet!
Du behöver curla dina barn ända upp i universitetsålder självklart behöver även sexsäljare i kring 18-20 år ha med sig anhöriga om de ska resa i väg och sälja sex för stöd och hjälp och för att kunna umgås med familjen på fritiden likt andra svenska 18-20-åringar
Citera
2019-11-10, 17:12
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vilket är fallet för snygga tjejer från Rumänien. I Sverige hade pengarna inte räckt lika långt, men I Rumänien räcker de livet ut.

Sen undrar jag fortfarande varför du hade valt att ta emot kunder hemma i din lägenhet framför på en bordell. Det ena alternativet låter tryggt och säkert, det andra mycket riskabelt.

Jo eftersom jag har ett visst motstånd mot industrin p.g.a att det kan blandas in mycket skumrask där, så vill jag som bekant helst ha ett samhälle utan bordeller.
Om det skulle gälla kvinnor som verkligen väljer att arbeta som horor för att de VILL, så kan de annonsera på internet och sköta sina affärer själv.
På bordeller kan det jobba både det ena och det andra och jag vill verkligen inte riskera att stödja människohandel/ tvång av något slag.

Jag själv hade inte velat vara på bordell därför att pressen att ta kunder är en helt annan. Det blir fruktansvärt opersonligt och nånting absurt över detta att man är en skyltdocka som ska väljas ut.
Nä, om jag skulle jag vara eskort skulle jag sköta det via nätet och ha träffar enbart med de män jag kände var okej.
Det är sin sak att de köper en tjänst, men jag ställer inte upp som nån levande docka i ett försäljningssammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in