Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
.
Jag läste lite på Amnesty eftersom det angetts som källa här så många gånger, och det framgår att ja de vill avkriminalisera, men det beror enbart på att kvinnorna ska få en dräglig arbetssituation. De poängterar flera gånger att de flesta kvinnor som arbetar med prostitition är fattiga, diskriminerade, allmänt dåliga sociala förhållanden.
Det är här det blir svårt för mig, lite error i hjärnan.
För, om man legaliserar bordeller e.t.c så är det lite som att "vi vet att detta är fel egentligen, vi vet att de som jobbar där är fattiga/ diskriminerade från sina hemförhållanden. Det blir lite som att öppna ett hus för drogfördäljning och drogbrukare för att få bort den svarta drogmarknaden/kriminalitet kring det.
Är det rätt? Jag är liksom tveksam.
Att sen två vuxna människor ska få ingå i en deal om de så vill göra det har jag inte något emot.
Att jag kan förstå hur man kan köpa sex är en annan sak i det hela, men det är klart inte argument för att förbjuda det. Men, vad tror du händer med människors självbild när de köper sex? Lider de av självförakt?
Och, vad händer med deras syn på kvinnor i allmänhet tror du?
Nu ställer jag dessa frågor helt utan värdering eller sarkasm, så uppskattar om svaret är i hyfsat likadan anda

Det är väl därför man diskuterar legalisering av droger mer och mer. Det där med dopaminer är jävligt svårt och folk gör allt för att få igång dem om de snöat in på något. Så kan du slå undan fötterna på drogkartellerna i Mexico genom att odla cannabis lagligt i Kalifornien, så kanske du hittar en massgrav av torterade kroppar mindre.
Vad gäller sex och sexköp så tror jag inte att män som någon enstaka gång besöker en bordell och betalar för sex blir speciellt påverkad i sin kvinnosyn. Den farhågan delar jag inte. Jag är ju inte så jävla moralisk själv, men jag har stött på kvinnor som, tro det eller ej, t.o.m kan få en sådan som mig att bli lite mörkrädd.
Men precis som mig tror jag de flesta bedömer andra utifrån just deras individuella egenskaper. Sant är väl att jag inte har speciellt många illusioner kvar om mänskligheten, men att de blivit krossade beror främst på att jag bevittnat cynismen hos de som enbart jagar makt och mammon. Inte på att det förekommer prostitution.
Men jag tror det finns män med ett uppenbart förakt för kvinnor och ett sjukligt sexuellt beteende. Eller tror, det är ju bevisat att det finns.
Det är inte många men de finns. Och likadant som med cannabis, de allra flesta hanterar det precis som de flesta hanterar alkohol. Jag har heller aldrig påstått att Amnesty förespråkar prostitution för att de tycker det är en bra idé i sig, utan för att de minskar skadeverkningarna av företeelsen. Jag har försökt säga detta hela tiden, gång på gång. Ingen verkar lyssna på det.
Man kan tycka vad man vill, moralisera bäst man vill, men legalisering är bättre än kriminalisering.
Problemet för feminister är ju att de tror att förespråkarna av legalisering alltid har en egennytta. Jag röker varken cannabis eller betalar för sex, min egennytta består i att jag vill slå undan ekonomin för kriminella element för de utgör ett hot, samt av medmänskliga skäl för de som verkar på marknaden.
Som svar, män som köper sex någon enstaka gång för att till viss del uppleva sina pojkfantasier som de låg och runkade till inte påverkas i sin syn på kvinnor. Män som har ett totalt dött sexliv med en fru som de ändå älskar och väljer att då och då betala för en utlösning påverkas nog inte heller. T.o.m kanske det är så att den sexsäljaren räddar ett äktenskap.
Det är vad jag tror, men jag vet väl ungefär lika mycket som dig om saken.