Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Du ger en väldigt förenklad bild av inflation och då förstår att du tycker att din definition av inflation håller.
Om du tittar på vad du citerar en gång till och tittar ordentligt, så kommer du att upptäcka att jag inte skriver något om vad "min definition av inflation" är.
Du har här suttit och fantiserat ihop något som inte har någon förankring i verkligheten. Och kommer sedan och gör påståenden om den fantasin.
Undvik sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Personligen tycker jag dock att det är problematiskt att bostadspriser inte ingår i inflationsberäkningen eftersom det är dit alla nytryckta pengar försvinner. De blåser upp värdet på bostäder och eftersom de inte ingår KPI så blir dessa nytryckta pengar osynliga.
Vad är nytryckta pengar? Menar du kontanter?
Folk betalar inte bostäder med kontanter. Dessutom ökar inte mängden kontanter.
Du kanske menar fordringar på bankinstitut?
De används som likvid vid bostadsköp. Men de försvinner inte. De överförs till säljaren. Det borde du väl kunna inse?
Det här handlar alltså om ett fundamentalt feltänk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Vidare så är det så att reavinst leder till utgifter för de som äger en bostadsrätt men jag har svårt att förstå vad man kan kalla en prisökning på bostad förutom inflation för den som befinner utanför marknaden? En etta som kostade 100000kr på början av 80-talet kostar idag 3 mille, är inte det inflation för den som är utanför marknaden?
Jag tror inte riktigt jag förstår frågan. Eller vad du vill säga.
Låt oss säga att du köpte aktier i ett fastighetsbolag på 80-talet som har fått ökat börskurs därför att deras fastigheter stigit i pris i takt med att produktionskostnaden har gått upp. Det lär inte många vilja kalla vare sig ökade kostnader för hushållen eller inflation.
Du kanske då kommer och säger att ja men då stiger hyran och det borde ingå i KPI.
Ja. Och hyra ingår också i KPI.
Man fångar detta i utgifter för boende.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Poängen med att använda en varukorg för inflationsberäkningen är just att fånga upp hur penningvärdet ändras, om man kan ha 5 år med minusränta utan att det påverkar inflationssiffrorna så är det något allvarligt fel på modellen som används.
Den minusränta som finns är för Riksbanken när den lånar av bankerna.
Ränta på mitt bankkonto är 0.
Ränta på mina kontanter är 0.
Bolåneränta är 1-2% beroende på löptid.
Varför skulle det påverka KPI? Hur och varför?