Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Menar du grafen på klimatförnekarbloggen? Jag vet inte varifrån råmaterialt kommer. Såvitt jag kan se kan det lika gärna vara plockat ur någons ändalykta.
Siffrorna kommer från SVK, något du mycket väl vet.
Du tar dig helt enkelt inte ur skruvstädet du sitter i genom att tramsa.
Citat:
Det beror på att jag inte vet vem Fritz Wagner är. Elisabeth Rachlew däremot känner jag till. Hon är en av de forskare som ivrigast vurmar för kärnkraft i KVA.
Så man kan alltså bortse ifrån vad alla man inte känner till säger?
Lite storhetsvansinne att påstå att du redan kände till alla du citerat i tråden, man undrar hur du hittat dem eftersom du måste ha bortsett ifrån vad de sagt innan du kände till dem.
Citat:
Rapportens slutsats är uppenbart felaktig och motsägs av den rapport Energimyndigheten publicerat. Och för att citera dig:
"De framtidsscenarion som presenteras ligger så långt fram i framtiden att de enbart kan ses som gissningar."
Alltså gissar Wagner och Rachlew, eller hur?
Hur kan du påstå att den är felaktig när "gissningen" kan slå in?
Energimyndigheten "gissar" ju även de om din logik ska stämma.
Citat:
Det kan man inte. Just därför bör man heller inte påstå att det är omöjligt för förnybar energi att ersätta kärnkraften!
Vem har påstått att förnybar energi omöjligt kan ersätta kärnkraften?
Intermittent väderberoende sol och vindkraft kan det däremot inte så länge man inte kan lagra dess överskottsenergi för att kunna reglera tider av underskott, något man INTE kan idag!
Citat:
Det beror på att priset för att bygga vindkraft har minskat drastiskt. Det i sin tur har lett till att utbyggnaden av vindkraft har gått enormt snabbt.
För att nu avstanna.
Citat:
Norge och Danmark. Även om det inte blåser i Sverige blåser det oftast
i Nordsjön.
Källa på det?
Citat:
Tvärtom. Det syns att Tyskland blev en elexportör runt 2012 precis då Energiewände drog igång för fullt.
Skitsnack enligt din egen källa.
Citat:
Germany has been a net power exporter for almost two decades
Citat:
Haha!

Din källa visar ju samma sak! Tyskland är nettoexportör varje månad i fem år i sträck. Under
en månad, juni 2019, importerar man el.
Trenden är ju tydlig. Vi får väl se om den håller i sig när nya siffror antagligen kommer vid årsskiftet (hittar inga nu).
Här har du en tysk sida som motsvarar SVK:s kontrollrum:
Gas och oljeanvändande ligger stadigt, vindkraften åker upp och ned.
Citat:
Alla antagenden som gjorts kan jag inte gå igenom. De viktigaste listas i sammanfattningen. Bland annat spår de att elanvändningen kommer att öka.
Länk?
Citat:
Några bevis för att "vindkraften levererar som mest när behovet är som minst" har du alltså inte? Det trodde vi inte heller.
Beviset försvinner ju inte bara för att du i det längsta försöker förneka dess existens.
Citat:
Läs sammanfattningen ditt nöt.
Du verkar inte ha lärt dig hur man diskuterar i grundskolan.
Citat:
Eftersom du envisades med att skriva blackout istället för strömavbrott kan man ju misstänka att du inte vet att orden betyder samma sak.
Bra att du äntligen fick briljera med dina kunskaper inom området!
Det står ju uttryckligen i länken du fick.
Citat:
Det är just det det finns! Privatägda kärnkraftverk kan inte staten lägga ner hipp som happ förstår du.
MP har en agenda som går ut på att göra kärnkraft olönsamt, det kallar inte jag blocköverskridande överenskommelser.
Citat:
Den "rådande agendan" är att staten inte ska satsa på olönsam kärnkraft. Däremot får privata investerare kasta pengarna i sjön om de vill. Det var för övrigt något som Jonas Sjöstedt tog upp i debatten i Agenda. Han sa (fritt ur minnet) "Låt marknaden bestämma! Om privata ägare vill bygga kärnkraft låter vi dem, men vi vill inte att staten ska göra det."
Dörrmattan Sjöstedt behöver inte vara orolig. Kärnkraft kommer att byggas när det står uppenbart för alla och en var att intermittenta väderberoende energikällor leder till strömavbrott.
Citat:
Han kanske har lärt sig ett och annat från fiaskona i USA, Frankrike, Finland och England?
Vilka fiaskon tänker du på?
Citat:
Nej, det har du inte visat. Du skulle visa att de siffror jag citerat för produktionskostnaden för vindkraft är felaktiga.
De enorma subventionerna räknas ju inte in i vind-elpriset. Häpp!!
Citat:
Vilken snurrig argumentation. Det är ju uppenbart att tyskarna får användning för sin vindkraft iallafall. Oavsett om de använder den själva eller om den går åt till att konkurrera ut olönsamma polska kolkraftverk.
Självklart används den el som tillförs nätet.
Polackerna kan nog dra fördel av situationen genom att köpa el när överskott råder och priserna ibland t,om är negativa och sedan sälja tillbaka smutsig brunkolsel när vindsnurrorna står stilla och priserna därmed rakar i höjden.
Citat:
Källan finns i tråden! Och Tyskland är fortfarande en nettoexportör av el.
Nej, vilket t,om din egen källa visar.
Citat:
Hur idiotiskt DU resonerar har jag insett för länge sedan.
Du har ju med all tydlighet visat att du inte ens förmår förstå ämnet vi diskuterar.
Citat:
Framtida scenario?

Uttalandet visar med all tydlighet att du anser att det gäller för tillfället.
Nej, tyskarna använder fortfarande kärnkraft och brunkol.
Tråden handlar dessutom uteslutande om ett framtida Svenskt elnät och dess energimix.