2019-11-09, 18:24
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har ju länkat till IPCC-rapporten så varför fortsätter du länka till sekundärkällor som vantolkar den? Försöker du medvetet förvilla? Så här säger författarna till rapporten själva:

Märkligt att du inte tog med följande citat från länken utan istället cherrypickade fritt:

Citat:
Ingen studerat vad som händer när kärnkraften tas bort

När IPCC samlades inför arbetet med rapporten, gjorde forskarna inga egna studier, utan utgick från det som redan gjorts. Och vid det tillfället hade ingen studerat vad som händer när kärnkraften helt plockas bort.

– Så vi vet alltså inte vad som händer då, säger Joeri Rogelj.

Att kärnkraften kommit med som alternativ i IPCCs vägval beror alltså på att forskare världen runt inte studerat kärnkraftfria alternativ i större utsträckning. Det beror inte på att IPCC har kommit till slutsatsen att kärnkraften behövs, eller ens funderat särskilt mycket på saken.

Snacka om att ovanstående skjuter ner din argumentation......

Dags att dra för ridån.
Citera
2019-11-09, 18:26
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Alla utom du har insett detta faktum.

Alla utom jag och alla experter som menar att ett 100 % förnybart elsystem visst är möjligt.

Med andra ord, endast du och hoper av dumskallar "inser" detta "faktum."

Citat:
Citat:
Nej, det har jag inte fått. Oliver Thens uttlande styrker inte påståendet "att det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin."

Det spelar väl knappast någon roll vad du vill koppla in om elnätet upplever en av de black-outs tyskarna nyligen sett prov på?

Dags för ännu ett ämnesbyte? Var det för svårt att leverera en källa till "att det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin?"

Citat:
https://www.thegwpf.com/the-truth-about-wind-energy-the-readily-available-wind-power-capacity-in-germany-is-less-than-one-pe rcent-of-installed-capacity/

Nu länkar du återigen till en tramsig klimatförnekarblogg. Men, men vi tittar på hur de översatt Thens citat:

“The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity,”

Den fetade delen klippte du bort och förvanskade uttalandet till

"vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt"

Citat:
Uttalandet har precis den betydelse jag hela tiden påstått!

Lögn.

Citat:
Citat:
Det säger du nu? Men själv hävdar du med bestämdhet att förnybar energi inte i framtiden inte kan ersätta kärnkraf? Trots att "ingen kan sitta på 100% korrekta svar?"

Jahaa!! Du har hela tiden trott att jag är någon form av siare i Nostradamus tradition!

Jag har hela tiden trott att du är en bakåtsträvare som tror att kärnkraften måste bevaras till varje pris. Men så kanske inte är fallet?

Citat:
Citat:
Synd för dig då att det är just det tunga statliga utredningar påstår. Men LaurentiusLucidor vet naturligtvis bättre än alla dessa "efterblivna" analytiker?

Jag citerar bara siffror som presenterats av en av Sveriges största elproducenter som med all tydlighet visar att nuvarande vind och solkraftsbestånd inte ens är kapabelt att leverera en fjärdedel av den el som krävs om kärnkraften läggs ned, något som indikerar en viss optimism bland de analytiker du anser vara efterblivna.

Ja, de analytiker du tror är efterblivna menar att vindkraften ska byggas ut. Det torde inte vara så svårt för dig att förstå att andelen vindkraft kan ökas.

Citat:
Citat:
Nej, utnyttjandegraden beskriver DEN GENOMSNITTLIGA ELPRODUKTIONEN som en andel av den MAXIMALA ELPRODUKTIONEN över en viss tidsperiod.

Ursäkta att jag skriker, men det är fullkomligt sanslöst att du ännu inte begripit det efter en månads diskussion.

Jag för min del tycker att det är fullkomligt sanslöst att du kommer dragandes med ett årligt snitt i en diskussion som rör tillförlitlighet i ett elnät som är beroende av väder och vind.

Jag försöker bara förklara vad utnyttjandegrad är. Något som påstådd en civilingenjör i signalteknik redan borde veta, men men.
k

Citat:
Data visar tydligt att vindkraften producerar mest när efterfrågan är som minst.

Citat:
Vindkraftens produktion nådde nya rekord. Totalt producerades 17,3 TWh vilket är 2 TWh högre än under 2016. Vindkraften andel av total produktion ökade en procentenhet till 11 procent. Under 2017 producerade vindkraften mest el under januari följt av oktober medan produktionen var som lägst i september.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2018/nara-toppnotering-for-elproduktionen-och-nettoexporten-av-el-under-2017/

Brukar efterfrågan vara som lägst i januari?

Citat:
Ovanstående länk visar att även SVK anser att vindkraften inte är tillförlitlig under årets höglasttimme.

Nej, det visar inte länken.

Citat:
Citat:
Jaha, när inträffade det senaste större strömavbrottet i det tyska elnätet?

Det vet jag inte. Du kanske kan googla fram en uppgift?

"Det spelar väl knappast någon roll vad du vill koppla in om elnätet upplever en av de black-outs tyskarna nyligen sett prov på?"

Du vet alltså inte när strömavbrott förekommit trots att du påstår att flera stycken redan förekommit?

Citat:
Citat:
Då har du på något sätt omdefinierat begreppet "skräckexempel" så att det inte innefattar hundratals miljarder skattepengar kastade i sjön?

Ja, den nya definitionen är "vindkraft".

Snitsig kommentar!

Citat:
Citat:
Det visar inte grafen alls.

Jo.

Förklara! Hurdå?

Citat:
Citat:
I Australien kommer 85 % av elen från fossila bränslen. Att landet haft problem har inte en joule med förnybar energi att göra.

Så man ljuger alltså i länken jag skickade?

https://www.aer.gov.au/communication/wholesale-electricity-price-spikes-in-victoria-and-south-australia-trigger-regulator-report-0

Så vitt jag kan se skylls inte problemen på förnybar energi.

Citat:
Citat:
Har någon skrivit att företaget inte kommer kunna sälja kolen? Om gamla dagbrott redan tömts måste kolföretagen utöka dem för att bryta ny kol. Det sker samtidigt som kolkonsumtionen i stort minskar.

Kolkonsumtionen spås ju att öka emligt den länk jag presenterade.

Jag är ledsen, men någon sådan länk har du inte presenterat.

Citat:
Citat:
Jag frågar "Har Tyskland drabbats av strömavbrott?" och du svarar "De har varit nära att drabbas!" Så jag frågar "Då har inte Tyskland drabbats av några strömavbrott så vitt du vet?" och du svarar "De har varit nära att drabbas!" Och jag frågar "De har alltså inte drabbats av några strömavbrott?" och du svarar återigen "Det var varit nära!" osv...

Det är nog bara du som tycker att ett överanträngt elnät är någon man vill efterlikna.

Då har inte Tyskland drabbats av några strömavbrott så vitt du vet?

Citat:
Citat:
För att "vid given tidpunkt" inte förekom i ditt påstående. Det fanns alltså ingenting att utelämna:

Varför lägger du sån vikt vid mitt påstående när det står helt tydligt vad Then menar med sitt uttalande?

För att du påstod att utnyttjandegraden för tysk vindkraft var mindre än 1 %. Jag presenterade siffror som visade att det omöjligen kunde vara så och du avfärdade dem som fria fantasier.

Citat:
Jag har ordagrant nämt "vid given tidpunkt" eller 100% motsvarande formulering minst 20 gånger i tråden.

"Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för."

100% motsvarande, hur då?

Citat:
Citat:
Fast det var den inte.

Jo, precis som motsvarande siffra för sveriges vindkraft var 0,4% enligt SVK:s rapport om kraftbalansen.

Nix. Utnyttjandegraden var 21,3 % vilket medför att tillgängligheten översteg 1 % vid minst en tidpunkt. Det motbevisar ditt påstående "Tillgängligheten för tysk vindkraft var 1% under varje given tidpunkt hur mycket du än tramsar!"

Citat:
Citat:
Analytiker håller inte med dig och har visat exakt hur ett tillförlitligt kraftnät kan drivas med enbart förnybar energi.

Andra analytiker håller inte med. De framtidsscenarion som presenteras ligger så långt fram i framtiden att de enbart kan ses som gissningar.

Prognoser är inte gissningar.

Citat:
Kan du visa siffrorna de kommer fram till när det gäller hur pålitligt det förnybara elnätet blir och vilken teknik som krävs för att uppnå det?
De står helt klart att man förlitar sig på ny teknik eftersom dagens förnybara energikällor enbart förmår producera runt 10% av det totala elbehovet.

Minst lika pålitligt som dagens elnät.

Förnybara energikällor står för cirka 60 % av elproduktionen i Sverige. Det är knappast omöjligt att öka andelen till 100 %.
Citera
2019-11-09, 19:05
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Du fick ju källan i form av en graf där man plottat värden hämtade från SVK.

Menar du grafen på klimatförnekarbloggen? Jag vet inte varifrån råmaterialt kommer. Såvitt jag kan se kan det lika gärna vara plockat ur någons ändalykta.

Citat:
Citat:
Elisabeth Rachlews påstådda slutsats är inte en prognos. Enligt dig påstår hon att det är omöjligt att i framtiden bygga ett driftsäkert elsystem baserat på endast förnybar energi.

Återigen utelämnar du Fritz Wagner från Max Planckinstitutet, varför gör du det?

Det beror på att jag inte vet vem Fritz Wagner är. Elisabeth Rachlew däremot känner jag till. Hon är en av de forskare som ivrigast vurmar för kärnkraft i KVA.

Citat:
Rapportens slutsats är att vattenkraften inte kommer förmå att reglera vindkraften fullt ut, särskilt under torrår.
Din favoritmetod pumpning avfärdas även som o-ekonmisk, något Oliver Then också var inne på.

Rapportens slutsats är uppenbart felaktig och motsägs av den rapport Energimyndigheten publicerat. Och för att citera dig:

"De framtidsscenarion som presenteras ligger så långt fram i framtiden att de enbart kan ses som gissningar."

Alltså gissar Wagner och Rachlew, eller hur?

Citat:
Citat:
Märkligt att du nu medger det när du tidigare fastslagit att förnybar energi omöjligen kan ersätta kärnkraft och fossila energikällor i framtiden.

Hur menar du att någon ska kunna ställa 100-procentiga prognoser om något som sker 25-30 år in i framtiden?

Det kan man inte. Just därför bör man heller inte påstå att det är omöjligt för förnybar energi att ersätta kärnkraften!

Citat:
Systemet för elcertifikat beräknades kunna fungera ända till 2030, men har redan brakat ihop som ett exempel.

Det beror på att priset för att bygga vindkraft har minskat drastiskt. Det i sin tur har lett till att utbyggnaden av vindkraft har gått enormt snabbt.

Citat:
Citat:
Och du har fått mist femtio som alla beskriver hur mycket driftsäkrare det tyska elnätet blivit.

Nu har du drömt.

Bara för dig att läsa tidigare inlägg i tråden!

Citat:
Citat:
Utbyggd möjlighet att importera el ökar driftsäkerheten.

Vem menar du har utbyggd möjlighet att exportera under kalla vinterdagar när det inte blåser? Finnarna med sina nya kärnreaktorer?

Norge och Danmark. Även om det inte blåser i Sverige blåser det oftast
i Nordsjön.

Citat:
Citat:
Fel som vanligt. Titta på diagrammet German power export balance 1990 - 2018:

Fel? Det syns ju tydligt att trenden är sjunkande i länken.

Tvärtom. Det syns att Tyskland blev en elexportör runt 2012 precis då Energiewände drog igång för fullt.

Citat:
https://www.cleanenergywire.org/news/germany-turns-electricity-importer-first-time-five-years-june

Haha! Din källa visar ju samma sak! Tyskland är nettoexportör varje månad i fem år i sträck. Under en månad, juni 2019, importerar man el.

Citat:
Vilka antaganden gjordes i studien du inte läst och inte ens hittat en länk till?

Alla antagenden som gjorts kan jag inte gå igenom. De viktigaste listas i sammanfattningen. Bland annat spår de att elanvändningen kommer att öka.

Citat:
Citat:
Och som vanligt byter LaurentiusLucidor ämne när frågorna blir för svåra.

Det är nog bara du som har svårt att ta in att stark kyla ofta är förenat med stiltje.

Några bevis för att "vindkraften levererar som mest när behovet är som minst" har du alltså inte? Det trodde vi inte heller.

Citat:
Citat:
Energimyndigheten påstår att den kan det. Men du vet ju bättre, som vanligt.

Länka till påståendet (inte till hela rapporten ditt nöt).

Läs sammanfattningen ditt nöt.

Citat:
Citat:
Strömavbrott heter det på svenska. Blackout är något en del drabbas av efter för hög alkoholkonsumtion.

Varför frågade du om något som du redan visste?

Eftersom du envisades med att skriva blackout istället för strömavbrott kan man ju misstänka att du inte vet att orden betyder samma sak.

Citat:
Citat:
Vad gäller Texas så lyckades du inte koppla strömavbrotten i staten till förnybar energi.

Jag behöver överhuvud taget inte koppla något när jag har källor som styrker mina påståenden, något du inte har.

Fram med dem då!

Citat:
Citat:
Nej, däremot föreligger inget hinder mot att bygga nya kärnkraftverk.

Jo, att det precis som jag säger inte finns några uppgörelser över blockgränserna som garanterar att framtidens kärnkraftverk inte läggs ner enbart för att ett litet extremistparti s...

Det är just det det finns! Privatägda kärnkraftverk kan inte staten lägga ner hipp som happ förstår du.

Citat:
Citat:
Energiöverenskommelsen från 2009, vari förbudet mot ny kärnkraft har slopats stöds av riksdagens alla partier (kanske med undantag för Vänsterpartiet).

Du vet mycket väl att den rådande agendan från V och MP är att med alla medel få bort kärnkraften.

Den "rådande agendan" är att staten inte ska satsa på olönsam kärnkraft. Däremot får privata investerare kasta pengarna i sjön om de vill. Det var för övrigt något som Jonas Sjöstedt tog upp i debatten i Agenda. Han sa (fritt ur minnet) "Låt marknaden bestämma! Om privata ägare vill bygga kärnkraft låter vi dem, men vi vill inte att staten ska göra det."

Citat:
S är mer osäkra. Löfven luftade sitt stöd för kärnkraften när han var bas för Metall, nu är han märkligt nog tyst.

Han kanske har lärt sig ett och annat från fiaskona i USA, Frankrike, Finland och England?

[quote]
Citat:
Fler fria fantasier. Visa nu att kostnaden för "grön energi" är långt högre än vad jag och mina gröna kumpaner påstår.

Jag visade ju det.

Nej, det har du inte visat. Du skulle visa att de siffror jag citerat för produktionskostnaden för vindkraft är felaktiga.

Citat:
Citat:
Kärnkraften åtnjuter alltså enorma subventioner.

Nej. Inga subventioner.

Citat:
Är kärnkraften subventionerad?
I energidebatten hävdas ofta att den svenska kärnkraftverksamheten är subventionerad genom att ansvaret för skador på tredje man vid en allvarlig olycka till en del kan komma att falla på den svenska staten.

Den lagstiftning som reglerar denna typ av ansvar innehåller dels ett definierat statligt kostnadsåtagande, dels en konstruktion som innebär att samhället till slut på något sätt måste stå för de skadekostnader efter en olycka som anläggningsinnehavarnas försäkringar och andra tillgångar inte täcker.

Svaret på frågan om kärnkraften är subventionerad är därför ja, men det gäller i princip också all annan näringslivsverksamhet. Kärnkraften är i detta avseende inte unik, men dess system för risktäckning är annorlunda.

https://analys.se/wp-content/uploads/2015/05/subventionerad-karnkraft-fakta32.pdf

Citat:
Citat:
Du påståd just att Tyskland exporterar vindkraft. Sedan påstår du att när vindkraften producerar är behovet som lägst. Så hur fan kan Tyskland exportera vindkraft? Några köpare borde ju inte finnas!

Alla länder har väl inte lika mycket vindkraft som Tyskland?
Frankrike förlitar sig exempelvis till 70% på kärnkraft.

Vilken snurrig argumentation. Det är ju uppenbart att tyskarna får användning för sin vindkraft iallafall. Oavsett om de använder den själva eller om den går åt till att konkurrera ut olönsamma polska kolkraftverk.

Citat:
Citat:
Driftsäkerheten har femdubblats tack vare förnybar energi.

Upp med siffror och länk! Hade ovanstående stämt så hade Tyskland fortfarande varit nettoexportör av el.

Källan finns i tråden! Och Tyskland är fortfarande en nettoexportör av el.

Citat:
Citat:
Snacka om att flytta målstolparna...

Så du har äntligen insett hur idiotiskt du resonerar?

Hur idiotiskt DU resonerar har jag insett för länge sedan.

Citat:
Citat:
"Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för."

Är ovanstående felaktigt? Är ovanstående fortfarande din uppfattning?

Nej, det stämmer givetvis i ett framtida scenario

Framtida scenario? Uttalandet visar med all tydlighet att du anser att det gäller för tillfället.
Citera
2019-11-09, 19:06
Medlem
Citat:
Alla utom jag och alla experter som menar att ett 100 % förnybart elsystem visst är möjligt.

Med andra ord, endast du och hoper av dumskallar "inser" detta "faktum."

Du har ju nyss länkat till information som visar att IPCC inte vet vad som händer om man stänger all kärnkraft.

Du är med andra ord hyfsat ensam om att tro dig veta.....

Citat:
Dags för ännu ett ämnesbyte? Var det för svårt att leverera en källa till "att det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin?"

Vill du diskutera symaskiner, frukter eller kaffe så finns det nog trådar för det också.
Du kommer dock inte ifrån att vindkraftverk inte producerar någon el när det blåser under 4 sekundmeter.

Citat:
Nu länkar du återigen till en tramsig klimatförnekarblogg. Men, men vi tittar på hur de översatt Thens citat:

“The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity,”

Jag har vid minst 20 tillfällen skrivit att det endast finns 1% av installerad effekt i varje givet tillfälle.
Vart tog förresten ditt årliga snittvärde vägen? Har du insett att du gjort bort dig?

Nu när du själv citerat Oliver Then i en översättning du själv godkänt. Vad innebär det faktum att det vid varje givet ögonblick endast finns 1% vindkraftsel tillgängligt i det tyska elnätet?
Det låter inte som något vidare pålitligt elnät?

Citat:
Lögn.

Svara på ovanstående fråga och sluta upp med tramsandet.

Citat:
Jag har hela tiden trott att du är en bakåtsträvare som tror att kärnkraften måste bevaras till varje pris. Men så kanske inte är fallet?

Jag har diskuterat den här frågan utifrån ett pålitlighetsperspektiv, något du mycket väl vet!

Citat:
Ja, de analytiker du tror är efterblivna menar att vindkraften ska byggas ut. Det torde inte vara så svårt för dig att förstå att andelen vindkraft kan ökas. :rolleyes
:

Utbyggnadstakten har ju avtagit, så jag behöver kanske inte oroa mig ändå.
Samtidigt har det ju blivit allt svårare för vindkraftsföretagen att få tillstånd.

Citat:
Jag försöker bara förklara vad utnyttjandegrad är. Något som påstådd en civilingenjör i signalteknik redan borde veta, men men.

Lärde du dig det i fysiken i grundskolan då eller?

Citat:

Du och ditt snittvärde!
Du kommer antagligen att bortse från en länk som jag postat som visar att ett vindkraftföretag uppgav att stiltje rådde under januari ett annat år.

Citat:

Jo, det är du som inte förstår vad texten på sidan betyder.

Citat:
"Det spelar väl knappast någon roll vad du vill koppla in om elnätet upplever en av de black-outs tyskarna nyligen sett prov på?"

Du vet alltså inte när strömavbrott förekommit trots att du påstår att flera stycken redan förekommit?

Lite väl tramsig nu? En total kollaps av det tyska elnätet var nära förestående i år.
Du kommer inte undan det faktum att det tyska elnätet inte är lika driftsäkert som det var innan kärnreaktorerna stängdes.

Citat:
Förklara! Hurdå?

Huvuddelen av punkterna är samlade i kluster som är ofördelaktiga för vindkaften.

https://www.aer.gov.au/communication/wholesale-electricity-price-spikes-in-victoria-and-south-australia-trigger-regulator-report-0

Citat:

Man skyller heller inte på kärnkraften.

Citat:

Sök och du ska finna.

Citat:

Tyskland har vid fyra gånger i år varit ytterst nära att elnätet helt stängt ned.
Du verkar inte ha några problem med att strömavbrott uppträder. Säg mig, bor du möjligen i en koja i skogen och använder stearinljus för värme och belysning?

Citat:
För att du påstod att utnyttjandegraden för tysk vindkraft var mindre än 1 %. Jag presenterade siffror som visade att det omöjligen kunde vara så och du avfärdade dem som fria fantasier.

Utnyttjandegraden sett till varje givet ögonblick för tysk vindkraft är ju 1% helt enligt Oliver Thens uttalande.
Din uträkning visar med tydlighet att du knappast blev godkänd ens i grundskolefysik.

Citat:

Varför ska man bygga färre vindsnurror än som behövs när du redan riskerar strömavbrott?

Citat:
Nix. Utnyttjandegraden var 21,3 % vilket medför att tillgängligheten översteg 1 % vid minst en tidpunkt. Det motbevisar ditt påstående "Tillgängligheten för tysk vindkraft var 1% under varje given tidpunkt hur mycket du än tramsar!"

Eftersom Oliver Then talar om varje givet ögonblick så blir det helt uppenbart vem som tramsar och är helt svarslös.

Du jämför dessutom fortfarande äpplen och päron.

Citat:

Förnybara energikällor står för cirka 60 % av elproduktionen i Sverige. Det är knappast omöjligt att öka andelen till 100 %.

Vindkraften kan inte ersätta icke-intermittent baskraft. Punkt.
Biomassa är dessutom inte fossilfritt, så du får räkna om.
Citera
2019-11-09, 19:24
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Självklart menar jag att negativa priser uppfyller ett "syfte" - inte att någon aktör hux flux bestämmer sig för att priset ska vara negativt.

Ditt tidigare påstående var alltså felaktigt?

Självklart inte.

Citat:
Citat:
Vet ej, men exemplet visar att storskalig energilagring är möjlig.

Jag tycker mer det visar på att ditt exempel är orealistiskt.

Men sen har du ju heller ingen kunskap inom området.

Citat:
Citat:
Precis. När elpriset går negativt väljer ägarna att koppla ur för att inte dra på sig förluster. Det gäller inte bara vindkraftverk utan även andra elproducenter som kärnkraftverk och kolkraftverk.

När det gäller kärnkraft så har du helt fel. Man tillämpar idag inte lastföljning i någon större omfattning.

Nu vet jag inte om negativa producentpriser är särskilt vanligt förekommande i Sverige, men i princip har du rätt. Att koppla ur turbinerna är för dyrt så det blir billigare att äta upp de negativa priserna. Ytterligare en av många anledningar till kärnkraftens usla lönsamhet.

Citat:
Däremot har jag läst om att reaktorer typ generation IV skulle göra lastföljning enklare och därigenom göra kärnkraften mer lönsam.

En annan möjlighet är att man använder överskottselen till lagring. Om en stor del av fordonsflottan elektrifierades skulle elbehovet kunna jämnas ut genom att batterierna laddades under de tider på dygnet då elen annars hade gått till spillo.

Citat:
Citat:
Som jag visade dig:

https://www.youtube.com/watch?v=mmrwdTGZxGk

Man lagrar energin helt enkelt.

Hur ska vi plats med alla tunnor?

Man staplar dem på varandra!

Citat:
Problemet finns ju visst, du länkar ju till vad som används för att avhjälpa det!
Hur stora blir kostnaderna för vindkraftföretagen att installera utrustningen och vem tar kostnaden denna gång? Ygeman som öppnar lädret igen?

Kostnaderna redovisas i studien - ett par miljoner extra för ett vindkraftverk på 2 MW.

Citat:
100-120 miljarder som kostnaderna för nyuppförd kärnkraft?

Det enda jag undrar är om den uppgiften är tagen direkt ur luften eller direkt ur baken...

Citat:
Citat:
Du får hemskt gärna komma med några källor om du nu tror att det är "vattendomar" som bestämmer när vattenkraftverk tappas av.

Du gör bort dig inför öppen ridå.

Tack detsamma!
Citera
2019-11-09, 19:36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
https://www.energimyndigheten.se/globalassets/fornybart/riksintressen/riksintresse-vindbruk-2013_beskrivning.pdf

Den rapport som du använde som stöd till påståendet att "man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." Rapporten stödjer inte ditt påstående.

Jag använde ingen rapport.

Eh, nähä? Så vad var din källa till påståendet: "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade?"

Citat:
https://kfsk.se/energikontoretskane/wp-content/uploads/sites/5/2017/07/Repowering-webb.pdf

Den rapporten stödjer inte riktigt ditt påstående. Att vindkraft byggts där det blåser mest är ganska uppenbart, men att de goda vindlägena skulle ha tagit slut är nys.

Citat:
Citat:
Nej. Saken är huruvida Sveriges elnät kan bli 100 % förnybart. Hur många gnällspikar det finns i landet har inte med saken att göra.

Jo, utan utbyggnad av stamnätet så kan du glömma din febriga dröm.

Och kraftnätet kan byggas ut oavsett hur många gnällspikar som bor i landet.
Citera
2019-11-09, 19:49
Medlem
Citat:
Menar du grafen på klimatförnekarbloggen? Jag vet inte varifrån råmaterialt kommer. Såvitt jag kan se kan det lika gärna vara plockat ur någons ändalykta.

Siffrorna kommer från SVK, något du mycket väl vet.
Du tar dig helt enkelt inte ur skruvstädet du sitter i genom att tramsa.

Citat:
Det beror på att jag inte vet vem Fritz Wagner är. Elisabeth Rachlew däremot känner jag till. Hon är en av de forskare som ivrigast vurmar för kärnkraft i KVA.

Så man kan alltså bortse ifrån vad alla man inte känner till säger?
Lite storhetsvansinne att påstå att du redan kände till alla du citerat i tråden, man undrar hur du hittat dem eftersom du måste ha bortsett ifrån vad de sagt innan du kände till dem.

Citat:
Rapportens slutsats är uppenbart felaktig och motsägs av den rapport Energimyndigheten publicerat. Och för att citera dig:

"De framtidsscenarion som presenteras ligger så långt fram i framtiden att de enbart kan ses som gissningar."

Alltså gissar Wagner och Rachlew, eller hur?

Hur kan du påstå att den är felaktig när "gissningen" kan slå in?
Energimyndigheten "gissar" ju även de om din logik ska stämma.

Citat:
Det kan man inte. Just därför bör man heller inte påstå att det är omöjligt för förnybar energi att ersätta kärnkraften!

Vem har påstått att förnybar energi omöjligt kan ersätta kärnkraften?
Intermittent väderberoende sol och vindkraft kan det däremot inte så länge man inte kan lagra dess överskottsenergi för att kunna reglera tider av underskott, något man INTE kan idag!

Citat:
Det beror på att priset för att bygga vindkraft har minskat drastiskt. Det i sin tur har lett till att utbyggnaden av vindkraft har gått enormt snabbt.

För att nu avstanna.

Citat:
Norge och Danmark. Även om det inte blåser i Sverige blåser det oftast
i Nordsjön.

Källa på det?

Citat:
Tvärtom. Det syns att Tyskland blev en elexportör runt 2012 precis då Energiewände drog igång för fullt.

Skitsnack enligt din egen källa.

Citat:
Germany has been a net power exporter for almost two decades

Citat:
Haha! Din källa visar ju samma sak! Tyskland är nettoexportör varje månad i fem år i sträck. Under en månad, juni 2019, importerar man el.

Trenden är ju tydlig. Vi får väl se om den håller i sig när nya siffror antagligen kommer vid årsskiftet (hittar inga nu).

Här har du en tysk sida som motsvarar SVK:s kontrollrum:

Citat:
https://www.energy-charts.de/power.htm

Gas och oljeanvändande ligger stadigt, vindkraften åker upp och ned.

Citat:
Alla antagenden som gjorts kan jag inte gå igenom. De viktigaste listas i sammanfattningen. Bland annat spår de att elanvändningen kommer att öka.

Länk?

Citat:
Några bevis för att "vindkraften levererar som mest när behovet är som minst" har du alltså inte? Det trodde vi inte heller.

Beviset försvinner ju inte bara för att du i det längsta försöker förneka dess existens.

Citat:
Läs sammanfattningen ditt nöt.

Du verkar inte ha lärt dig hur man diskuterar i grundskolan.

Citat:
Eftersom du envisades med att skriva blackout istället för strömavbrott kan man ju misstänka att du inte vet att orden betyder samma sak.

Bra att du äntligen fick briljera med dina kunskaper inom området!

Citat:
Fram med dem då!

Det står ju uttryckligen i länken du fick.

Citat:
Det är just det det finns! Privatägda kärnkraftverk kan inte staten lägga ner hipp som happ förstår du.

MP har en agenda som går ut på att göra kärnkraft olönsamt, det kallar inte jag blocköverskridande överenskommelser.

Citat:
Den "rådande agendan" är att staten inte ska satsa på olönsam kärnkraft. Däremot får privata investerare kasta pengarna i sjön om de vill. Det var för övrigt något som Jonas Sjöstedt tog upp i debatten i Agenda. Han sa (fritt ur minnet) "Låt marknaden bestämma! Om privata ägare vill bygga kärnkraft låter vi dem, men vi vill inte att staten ska göra det."

Dörrmattan Sjöstedt behöver inte vara orolig. Kärnkraft kommer att byggas när det står uppenbart för alla och en var att intermittenta väderberoende energikällor leder till strömavbrott.

Citat:
Han kanske har lärt sig ett och annat från fiaskona i USA, Frankrike, Finland och England?

Vilka fiaskon tänker du på?

Citat:
Nej, det har du inte visat. Du skulle visa att de siffror jag citerat för produktionskostnaden för vindkraft är felaktiga.

De enorma subventionerna räknas ju inte in i vind-elpriset. Häpp!!

Citat:
Vilken snurrig argumentation. Det är ju uppenbart att tyskarna får användning för sin vindkraft iallafall. Oavsett om de använder den själva eller om den går åt till att konkurrera ut olönsamma polska kolkraftverk.

Självklart används den el som tillförs nätet.
Polackerna kan nog dra fördel av situationen genom att köpa el när överskott råder och priserna ibland t,om är negativa och sedan sälja tillbaka smutsig brunkolsel när vindsnurrorna står stilla och priserna därmed rakar i höjden.

Citat:
Källan finns i tråden! Och Tyskland är fortfarande en nettoexportör av el.

Nej, vilket t,om din egen källa visar.

Citat:
Hur idiotiskt DU resonerar har jag insett för länge sedan.

Du har ju med all tydlighet visat att du inte ens förmår förstå ämnet vi diskuterar.

Citat:
Framtida scenario? Uttalandet visar med all tydlighet att du anser att det gäller för tillfället.

Nej, tyskarna använder fortfarande kärnkraft och brunkol.
Tråden handlar dessutom uteslutande om ett framtida Svenskt elnät och dess energimix.
Citera
2019-11-09, 19:52
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Du har länkat till random Twitterinlägg.

Menar du

https://twitter.com/elmanyana/status/1156521272513355777?lang=en

??? Där förklaras vad som står i rapporten. Men du kan läsa rapporten själv:

https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/05/SR15_Chapter5_Low_Res.pdf

Citat:
Citat:
Sluta ljug!

Sluta och länka till ovidkommande sidor.
Länka till IPCC istället och sluta ta upp min tid med trams!

(FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Citat:
Dessutom innehåller alla scenarion kärnkraft, det kvittar om IPCC inte rekommenderar kärnkraft.
De anser helt klart att vindkraften inte förmår ersätta ej intermittent baskraft.

Fel igen:

Citat:
Att kärnkraften kommit med som alternativ i IPCCs vägval beror alltså på att forskare världen runt inte studerat kärnkraftfria alternativ i större utsträckning. Det beror inte på att IPCC har kommit till slutsatsen att kärnkraften behövs, eller ens funderat särskilt mycket på saken.

Citat:
Du framstår som den bittra okunniga besserwisser med grav Dunning-Kruger som du är.
Alla som orkat följa denna totalt havererade tråd (du har tramsat sönder tråden) förstår att du låtsas diskutera ämnet med enbart grundskolans fysik som högsta utbildning inom ämnet som avhandlas.

Och du beskyller mig för att tramsa.

Citat:
Citat:
Idioti. Behöver man felsöka på djupet behöver man kunna allt om produkten. Sådan kunskap kommer naturligtvis inte kineserna lämna ut om sina reaktorer eftersom då skulle andra länder kunna bygga kopior på dem.

Skitsnack. Du påstår med andra ord att man måste vänta på ett gäng kinesiska tekniker varje gång service ska utföras?

Nej, det påstod jag inte. Jag påstod att om något havererar eller om något allvarligt fel inträffar kommer man behöva inkalla kinesisk expertis. På precis samma sätt som man behöver Boeings ingenjörer för att utreda varför ett av deras plan har störtat.

Citat:
Väntade man kanske in amerikanska tekniker på 80-talet då flera av reaktorerna är av amerikansk typ? Nej. Du snackar som vanligt skit och killgissar.

De flesta svenska reaktorer byggdes av statliga ASEA Atom och är av svensk typ. Ringhals 2 - 4 verkar ha byggts av Westinghouse, men installationen av reaktorn utfördes naturligtvis av svenskar. I ditt scenario skulle ju kineser stå för hela bygget för att pressa kostnaderna.

Citat:
Citat:
De flesta förutom du inser att det är jävligt korkat att göra Sveriges elförsörjning beroende av kinesisk teknologi.

Jaha, säger han som inte ser några problem med att tyskarna (eller för den delen andra länder) blir helt importberoende av el.

Att Tyskland importerar el från Sverige är inte riktigt ett lika stort problem som att Sveriges kärnreaktorer blir beroende av den kinesiska regimen.
Citera
2019-11-09, 19:54
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Jag har ju länkat till IPCC-rapporten så varför fortsätter du länka till sekundärkällor som vantolkar den? Försöker du medvetet förvilla? Så här säger författarna till rapporten själva:

Märkligt att du inte tog med följande citat från länken utan istället cherrypickade fritt:

Dock inte märkligt att du nu vill byta ämne. Jag visade att IPCC inte förordar utbyggd kärnkraft och istället för att medge det tycker du att vi nu ska prata om annat.
Citera
2019-11-09, 19:56
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om negativa producentpriser är särskilt vanligt förekommande i Sverige, men i princip har du rätt. Att koppla ur turbinerna är för dyrt så det blir billigare att äta upp de negativa priserna. Ytterligare en av många anledningar till kärnkraftens usla lönsamhet.

Att koppla ur eller snedställa turbinernas blad är det enda sättet att inte överbelasta nätet.
Vad menar du med "äta upp"? Var det något du lärde dig i hemkunskapen i grundskolan kanske?

Citat:
En annan möjlighet är att man använder överskottselen till lagring. Om en stor del av fordonsflottan elektrifierades skulle elbehovet kunna jämnas ut genom att batterierna laddades under de tider på dygnet då elen annars hade gått till spillo.

Mmmm, batterierna får försämrad livslängd genom ökat antal laddcykler.
Bör staten gå in och sponsra bilägarnas batterier eller hamnar kostnaden på elpriset?

Citat:
Kostnaderna redovisas i studien - ett par miljoner extra för ett vindkraftverk på 2 MW.

Det finns just nu 3 376 vindkraftverk i Sverige. Just saying...

Citat:
Det enda jag undrar är om den uppgiften är tagen direkt ur luften eller direkt ur baken...

Tja, ur din bak då eftersom du är upphovet till siffran 2 miljoner per vindkraftverk.
3 376 * 2 miljoner blir ju en del pengar.....

Dags för Ygeman att öppna lädret igen?
Citera
2019-11-09, 20:06
Medlem
Citat:
Eh, nähä? Så vad var din källa till påståendet: "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade?"

Jag jämförde två kartor och citerade en text ur boken Farväl till kränkraften? av Per Kågeson

Citat:
Den rapporten stödjer inte riktigt ditt påstående. Att vindkraft byggts där det blåser mest är ganska uppenbart, men att de goda vindlägena skulle ha tagit slut är nys.

Läser du vidare i rapporten så står det att det blir allt svårare att få tillstånd att bygga vindkraft på grund av miljöhänsyn vilket får till följd att det t,om är svårt att göra nybyggnation på platser som redan tidigare använts av nu uttjänta vindkraftverk.
Det är därmed svårt att som förr placera kraftverken på de allra bästa vindlägena.

Citat:
Och kraftnätet kan byggas ut oavsett hur många gnällspikar som bor i landet.

Inte om de är markägare som inte ger sitt tillstånd.
Samma problem finns i tyskland där utbyggnationen går exakt i samma hastighet som en snigel (2 mil om året om jag inte minns fel).
Citera
2019-11-09, 20:21
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Du har ju nyss länkat till information som visar att IPCC inte vet vad som händer om man stänger all kärnkraft.

Citat:
När IPCC samlades inför arbetet med rapporten, gjorde forskarna inga egna studier, utan utgick från det som redan gjorts. Och vid det tillfället hade ingen studerat vad som händer när kärnkraften helt plockas bort.

– Så vi vet alltså inte vad som händer då, säger Joeri Rogelj.

Ingen har studerat vad som händer om all världens kärnkraft avskaffas, nej. Hur är det relevant för Sveriges framtida energimix?

Citat:
Du är med andra ord hyfsat ensam om att tro dig veta.....

Bara jag, Energimyndigheten och tusentals andra analytiker som tror att ett helt förnybart energisystem är möjligt i Sverige.

Citat:
Citat:

Vill du diskutera symaskiner, frukter eller kaffe så finns det nog trådar för det också.
Du kommer dock inte ifrån att vindkraftverk inte producerar någon el när det blåser under 4 sekundmeter.

Vilket knappast spelar någon roll eftersom lokalproducerad vindkraft inte är Sveriges enda kraftkälla.

Citat:
Citat:

Jag har vid minst 20 tillfällen skrivit att det endast finns 1% av installerad effekt i varje givet tillfälle.

Och vilket jag vid minst 20 tillfällen visat varit helt falskt. Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig. Eftersom det finns det är ditt påstående en lögn.

Citat:
Nu när du själv citerat Oliver Then i en översättning du själv godkänt. Vad innebär det faktum att det vid varje givet ögonblick endast finns 1% vindkraftsel tillgängligt i det tyska elnätet?

Du fortsätter förvanska Oliver Thens påstående.

Är det så jobbigt att inse att man har fel?

Citat:
Citat:

Jag har diskuterat den här frågan utifrån ett pålitlighetsperspektiv, något du mycket väl vet!

Oh ja, du har påstått att kärnkraften måste bevaras för annars försvinner pålitligheten. Men trots 108 inlägg i tråden har du inte presterat något bevis för påståendet.

Citat:
Utbyggnadstakten har ju avtagit, så jag behöver kanske inte oroa mig ändå.
Samtidigt har det ju blivit allt svårare för vindkraftsföretagen att få tillstånd.

Jasåååå?

Citat:
Vindkraften väntas öka med 60 procent på fyra år
Aldrig förr har det investerats så mycket i vindkraft som under 2017. Det gör att vindkraftsproduktionen förväntas öka med cirka 60 procent på fyra år. Dessutom kan Sverige nå riksdagens mål om ytterligare 18 TWh ny förnybar elproduktion redan 2021, nio år tidigare än målet är satt. Det framgår av Svensk Vindenergis senaste statistik och prognos över vindkraftsutbyggnaden.

– Det är bra för både näringslivet och klimatet att utbyggnaden av förnybar elproduktion går rekordsnabbt. Det underlättar elektrifieringen av transport- och industrisektorn, samtidigt som vi kan exportera klimatvänlig el till länder med mycket kolkraft, säger Charlotte Unger Larson, vd Svensk Vindenergi.

Under 2017 fattades rekordstora investeringsbeslut i vindkraft – omfattande totalt 2 079 MW (cirka 6,8 TWh), varav 1 417 MW bara under det sista kvartalet. Det leder till en väsentligt snabbare utbyggnadstakt. Svensk Vindenergi bedömer att vindkraftsproduktionen under de kommande fyra åren ökar med cirka 60 procent, från cirka 17 TWh år 2017 till drygt 29 TWh år 2021.

https://branschaktuellt.se/energi/vindkraft/17040-vindkraften-vantas-oka-med-60-procent-pa-fyra-ar

Citat:
Citat:

Lärde du dig det i fysiken i grundskolan då eller?

Det relevanta i sammanhanget är att du inte har någon aning.

Citat:
Citat:

Du och ditt snittvärde!
Du kommer antagligen att bortse från en länk som jag postat som visar att ett vindkraftföretag uppgav att stiltje rådde under januari ett annat år.

Absolut inte. Men din länk bevisar liksom inte att "vindkraften producerar som minst när behovet är som störst."

Citat:
Citat:

Jo, det är du som inte förstår vad texten på sidan betyder.

Jag vet inte vad jag ska skriva annat än att länken inte styrker ditt påstående.

Citat:
Citat:

Lite väl tramsig nu? En total kollaps av det tyska elnätet var nära förestående i år.

Citat:
Du kommer inte undan det faktum att det tyska elnätet inte är lika driftsäkert som det var innan kärnreaktorerna stängdes.

Det tyska elnätet är fem gånger säkrare idag än innan Energiewände.

Citat:
Citat:
Förklara! Hurdå?

Huvuddelen av punkterna är samlade i kluster som är ofördelaktiga för vindkaften.

Du länkar till en kort pressrelease. Vad har den med påståendet

"Graferna visar med all tydlighet att vindkraften till största delen levererar när pris och efterfrågan är som lägst. Med andra ord leder ett större förlitande på vindkraften till elbrist när behoven är som störst."

att göra?

Citat:
Citat:

Man skyller heller inte på kärnkraften.

Australien har inga kärnkraftverk.

Citat:
Citat:

Sök och du ska finna.

Att söka efter något som inte finns är slöseri med tid.

Citat:
Citat:

Tyskland har vid fyra gånger i år varit ytterst nära att elnätet helt stängt ned.

Citat:
Citat:

Utnyttjandegraden sett till varje givet ögonblick för tysk vindkraft är ju 1% helt enligt Oliver Thens uttalande.

Det är en feltolkning.

Citat:
Citat:

Varför ska man bygga färre vindsnurror än som behövs när du redan riskerar strömavbrott?[/quote]

Svara på frågan. Vari ovanstående citat från dig förekommer "vid given tidpunkt?"

Citat:
Citat:

Eftersom Oliver Then talar om varje givet ögonblick så blir det helt uppenbart vem som tramsar och är helt svarslös.

Then uttalar sig om den tillförlitligt tillgängliga vindkraften, något helt annat än det du yrar om.

Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %.

Det du skrev var att det aldrig var mer än 1 % av vindkraften som var igång samtidigt.

Citat:
Citat:

Vindkraften kan inte ersätta icke-intermittent baskraft. Punkt. Biomassa är dessutom inte fossilfritt, så du får räkna om.

Var det inte du som för bara en stund sedan påstod att du inte var Nostradamus? Så hur kan du uttala dig så säkert om vindkraftens förmåga att ersätta kärnkraften?

Och jo, biomassa är självklart fossilfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in