2019-11-08, 11:39
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalare1975
Och förmodligen fanns inte tillräcklig bevisning gällande andra personer, som ni vill få dömda.

Det handlade väl snarare om att åklagaren hade undanhållit att det fanns andra misstänkta?
I media som länkats i tråden har det framgått att orsaken till att andra personer inte togs med i utredningen var att åklagaren inte ville att utredningen skulle bli för stor. Såvitt framgått finns det ingen utredning om dessa och då kan man inte heller uttala sig om bevisläget.

Citat:
Jag tycker det var bevis provokation

Det skulle tillföra mer i diskussionen om du utvecklade grunderna för din bedömning.
Citera
2019-11-08, 13:02
Medlem
firemires avatar
Citat:
Mina juridiska kunskaper är långt ifrån perfekta, det krävs nog 20 år till för det. Det är därför jag bara uttalar mig om sådant jag VET. Du kan inte leta fram en punkt i denna tråd där jag skrivit något som fakta och haft fel i det.

Som när du såg dem i rättssalen och kunde med dina två ögon se att om de förstått att det var grova brott hade de aldrig gjort det.
😀😀😀😀😀😀😀😀

Vilken anstalt pluggar du på??
För tvivlar starkt på dina juridikstudier
Du är en sån man kallar mobbare. Har du asperger?

Ja, jag gjorde en bedömning utifrån vad som sades, sättet de uppträdde på och deras bakgrund. Det är högst subjektivt och har inget med fakta att göra. Läs om och läs rätt.

Jag pluggar inte på någon anstalt, det är mycket svårt att göra det där.

Citat:
Känns härligt att det finns fler som inte tror att detta är konspiration mot de åtalade. Och att hela rättsväsendet ljuger och begår grova brott.
Stå på dig Gavle112.

Detta påminner mig starkt om uttalandet från en Sverigedemokrat som ska ha sagt "Jag skiter i att det är fejk, det är förjävligt ändå". Du verkar inte bry dig om vilka argument som förs fram eller hur rimliga de är. Du tycker dem är bra sålänge de går emot de åtalade.

Du sitter i en juridiktråd, den enda som gör narr av dig är du själv.

Citat:
Eller så begår man inga brott, då slipper man bli förhörd. Det är ju inte så att vi ska bygga upp lagar hur förhör ska göras, till hänsyn för vilka diagnoser en kriminell har. Eller menar du/ ni att man ska ha en psykologisk bedömning som tar år innan man förhör någon???
Läs gärna fakta om hur många som har diagnoser men aldrig fått det på papper...
Hur ska ett förhör hållas då?
I ett rättssäkert samhälle?
Har du någon lösning?

Huruvida du begått ett brott eller ej är irrelevant för att bli förhörd. En stor del av tanken med ett förhör är att utröna OM det har begåtts ett brott och därefter hur. Det finns för övrigt en hel uppsjö av lagar som gäller vid förhör beroende på personliga omständigheter. Åter igen så drar du saker ur rumpan.

Jag förstår slutligen inte vad du håller på att joddla om gällande bevisprovokation? Såklart det var bevisprovokation? Det är inget fel med bevisprovokation, helt lagligt.
Senast redigerad av firemire 2019-11-08 kl. 13:10.
Citera
2019-11-08, 18:26
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Eller så begår man inga brott, då slipper man bli förhörd. Det är ju inte så att vi ska bygga upp lagar hur förhör ska göras, till hänsyn för vilka diagnoser en kriminell har. Eller menar du/ ni att man ska ha en psykologisk bedömning som tar år innan man förhör någon???
Läs gärna fakta om hur många som har diagnoser men aldrig fått det på papper...
Hur ska ett förhör hållas då?
I ett rättssäkert samhälle?
Har du någon lösning?
Du har ingen koll på gällande lagstiftning va?
Jag har aldrig påstått att någon som inte har en diagnos konstaterad på papper ska behandlas på ett annorlunda sätt i ett polisförhör, det vore helt orimligt. I så fall kan personen i fråga lämna ett önskemål om det, men något krav kan inte ställas.
Men OM det finns konstaterat på papper och förhörspersoner och åklagare är informerade om det så ska det göras på ett specifikt sätt. Det är grundlagsskyddade rättigheter där dina åsikter inte har någon som helst betydelse. Staten anser själva att en kränkning föreligger om skälig anpassning inte vidtas. Alltså ska exempelvis ett polisförhör anpassas, precis som det också framgår av polisens egna handbok som jag länkade till.
Eller ifrågasätter du även polisens egna uppgifter?

Ett förhör i ett rättssäkert samhälle ska hållas enligt de grundlagar, lagar, riktlinjer och rekommendationer som finns.

Citat:
Det är ju inte så att vi ska bygga upp lagar hur förhör ska göras, till hänsyn för vilka diagnoser en kriminell har.
Det här kan vara det dummaste du någonsin skrivit. Tycker du vi ska ta bort alla rullstolsramper också så att de rullstolsburna inte får sina rättigheter uppfyllda?
Läs exempelvis FN:s konvention på myndigheten för delaktighets hemsida
Senast redigerad av 23-aringen 2019-11-08 kl. 18:35.
Citera
2019-11-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/A2gWxz/misstanks-ha-salt-svar-pa-hogskoleprovet-tre-haktade

Någon som vet mer om händelsen?
Vem de häktade kan vara?
Hur de har lyckats få tag i svaren innan provet?

Kan ta reda på personernas namn då jag fått reda på vilka det är genom bekanta till dem åtalade. Den äldre utav de åtalade äger skog som ligger nära min bostad. Det sägs även att polisen hittat nedgrävda pengar vid hans bostad. En släkting till den äldre köpte även skog för inte så länge sedan. Han gav ett direkt bud långt över start summan och fick skogen direkt. Tycker det är lite suspect, kanske han fått tag på pengar genom sin släkting från högskolefusket.
Citera
2019-11-08, 23:28
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Det är ju inte så att vi ska bygga upp lagar hur förhör ska göras, till hänsyn för vilka diagnoser en kriminell har.
Det är precis vad man ska göra.

Jag citerar några artiklar ur den lättlästa konventionen så att även personer från Finspång förstår. Den är visserligen halvdant översatt från den engelska versionen men vi får hålla tillgodo.
Artikel 12, 13 och 14 är de viktigaste i sammanhanget så jag kopierade ut dessa från den ”riktiga” konventionen då den lättlästa saknar många viktiga detaljer.

Lättläst:

Här är de viktigaste artiklarna ur den ”riktiga” konventionen. Observera särskilt att det framgår att man ska erbjudas skälig anpassning om man blir häktad.

Du kanske inte tycker att skälig anpassning innebär att myndigheterna ska följa sina egna handböcker. Om du har den åsikten så får du ha det, jag har sagt mitt nu och jag tycker att jag kommit med lite bättre underlag för mina åsikter än vad du har
Jag tycker att skälig anpassning kan gå ännu längre än att anpassa förhör, men det behöver vi nog inte diskutera.

Jag hoppas du lärde dig något nytt
Senast redigerad av 23-aringen 2019-11-08 kl. 23:55.
Citera
2019-11-08, 23:36
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattanmaskin
Det sägs även att polisen hittat nedgrävda pengar vid hans bostad.
Vad är detta för påhitt? De nedgrävda pengarna som framkommit i utredningen grävdes upp i Skåne

Citat:
kanske han fått tag på pengar genom sin släkting från högskolefusket.
Betalade han skogen med kontanter också?
Senast redigerad av 23-aringen 2019-11-08 kl. 23:39.
Citera
2019-11-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Vad är detta för påhitt? De nedgrävda pengarna som framkommit i utredningen grävdes upp i Skåne

Betalade han skogen med kontanter också?

Jag citerar några artiklar ur den lättlästa konventionen så att även personer från Finspång förstår
Sluta göra narr av folk i Finspångs kommun.
Dina samhöriga är ju från vånga.
Där kanske man ska gräva efter pengar?
Du retar bara upp folk, som kanske tyckte synd om dig en stund. Du är en så ouppfostrad slyngel, som tror dig vara bättre än alla andra. Och tror med ditt jävla skravel att du ska komma undan. Du är en ohederlig människa, inget samvete.
Du borde istället för att kasta skit på andra försöka läsa om vad för problem du har.
Känner du igen några av dragen?

Narcissistiska strategier
▪ Förstorar sig själv
▪ Försöker köpa sig en ny/starkare identitet
▪ Ovilja att bli vuxen
▪ Låg empatisk förmåga
▪ Använder andra
▪ Skyller på andra
▪ Förnekar ansvar
Stor konsumtion av varor och upplevelser
▪ Vilja att lyckas, synas och bli
framgångsrik
▪ Omättligt bekräftelsebehov
▪ Sociala medier
▪ Till vilket pris som helst!
Citera
2019-11-09, 19:57
Medlem
Citat:
Kan ta reda på personernas namn då jag fått reda på vilka det är genom bekanta till dem åtalade. Den äldre utav de åtalade äger skog som ligger nära min bostad. Det sägs även att polisen hittat nedgrävda pengar vid hans bostad. En släkting till den äldre köpte även skog för inte så länge sedan. Han gav ett direkt bud långt över start summan och fick skogen direkt. Tycker det är lite suspect, kanske han fått tag på pengar genom sin släkting från högskolefusket.

Jag tror att det finns pengar nergrävda.
Skattjakt
Citera
2019-11-09, 20:03
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Sluta göra narr av folk i Finspångs kommun.
Den dagen du slutar vara otrevlig så slutar jag med det, jag lovar!
Jag är inte den som trycker ned andra personer i första taget, men nu är jag redan tämligen förbannad på andra saker av naturliga skäl. Jag har inget emot folk i Finspångs kommun, nästan så pass att jag skulle kunna tänkt mig att bo där. Men dig skulle jag nog helst inte vilja vara granne med, du verkar inte som någon trevlig typ

Det är kul att du säger att jag irriterar folk. Världen är så snevänd ibland, du tycker det är bra att åklagarna får media att sprids falska rykten som sedan sprids till exempelvis dig?
Du vet om att det finns mängder med filmklipp och ljudinspelningar där åklagarna vräker ur sig all möjlig skit va?
Ibland låter det lite fånigt när du säger emot saker som finns inspelat.
Du borde vara irriterad på myndigheterna som slösar dina skattepengar.

Citat:
Narcissistiska strategier
▪ Förstorar sig själv
▪ Försöker köpa sig en ny/starkare identitet
▪ Ovilja att bli vuxen
▪ Låg empatisk förmåga
▪ Använder andra
▪ Skyller på andra
▪ Förnekar ansvar
Stor konsumtion av varor och upplevelser
▪ Vilja att lyckas, synas och bli
framgångsrik
▪ Omättligt bekräftelsebehov
▪ Sociala medier
▪ Till vilket pris som helst!

Det här kan vara bland det roligaste jag läst, det är nästan så jag tar det som en komplimang, det är aldrig någon (förutom du) som sagt att jag skulle vara en person som skulle förstora mig själv, att jag vill synas och som konsumerar mycket varor och upplevelser. Det är helt tvärt emot vad alla sagt i förundersökningen
Jag känner faktiskt inte igen någonting av det du skriver
Jag hade gärna sluppit sitta i den här situationen, men har man suttit inlåst i 8 månader och inte fått lämna in någon motbevisning över huvud taget så blir man tämligen frustrerad. Sen blir man dessutom dömd trots att min förvarare sitter och berättar att förundersökningen gått till på det sättet.. Du kanske hade reagerat annorlunda, vad vet jag

Citat:
Jag tror att det finns pengar nergrävda.
Skattjakt
Ta gärna grävmaskin så kan du gräva i min trädgård, gräv gärna så nära huset som möjligt så kan man fixa ny dränering när man ändå är i farten.
Win-win, du får en skattjakt och jag får ny dränering!
Senast redigerad av 23-aringen 2019-11-09 kl. 21:03.
Citera
2019-11-09, 21:08
Medlem
Citat:
Du har ingen koll på gällande lagstiftning va?
Jag har aldrig påstått att någon som inte har en diagnos konstaterad på papper ska behandlas på ett annorlunda sätt i ett polisförhör, det vore helt orimligt. I så fall kan personen i fråga lämna ett önskemål om det, men något krav kan inte ställas.
Men OM det finns konstaterat på papper och förhörspersoner och åklagare är informerade om det så ska det göras på ett specifikt sätt. Det är grundlagsskyddade rättigheter där dina åsikter inte har någon som helst betydelse. Staten anser själva att en kränkning föreligger om skälig anpassning inte vidtas. Alltså ska exempelvis ett polisförhör anpassas, precis som det också framgår av polisens egna handbok som jag länkade till.
Eller ifrågasätter du även polisens egna uppgifter?

Ett förhör i ett rättssäkert samhälle ska hållas enligt de grundlagar, lagar, riktlinjer och rekommendationer som finns.

Det här kan vara det dummaste du någonsin skrivit. Tycker du vi ska ta bort alla rullstolsramper också så att de rullstolsburna inte får sina rättigheter uppfyllda?
Läs exempelvis FN:s konvention på myndigheten för delaktighets hemsida

Ja, jag gjorde en bedömning utifrån vad som sades, sättet de uppträdde på och deras bakgrund. Det är högst subjektivt och har inget med fakta att göra. Läs om och läs rätt.

Jag har inte problem med att du tycker så. Men du har problem med vad jag tycker. Jag kommer inte anse att han blev fel förhörd, för att ni säger så. Jag lusläser inte superslaskar och jag läser inte juridik. Men jag tar ofta reda på saker jag uttalar mig om. Vilket givetvis inte betyder att jag har rätt.
Sen tycker jag att du finner honom oskyldig till flera saker. Som vi inte vet vad som kommer bli utfallet i nästa rättegång.
Och jag kan inte förstå vad deras advokater gjorde under första rättegången? Att domaren blev borttagen, ser jag som så att den chansen var liten. Och jag tror det han sa var inte så allvarligt. Men man ansåg att han skulle bort. Och nu väntar en ny rättegång. Därav tror jag inte hela rättssamhället är korrupt.
Och ditt uttalande/liknelse med någon Sverigedemokrat är så långt ifrån mina åsikter och min person.
Att man inte valde att åtala dessa andra som de åtalade ville skulle åka dit med dem, tänker jag mer är pga att denna utredning var så stor och omfattande och man var tvungen att slå till när brott begicks. Jag har inget emot att fler skulle blivit åtalade. Men jag vill absolut att de som är åtalade ska fällas för att de sålt svar till högskoleprovet. Pengar som de mottagit ska de inte få behålla osv.
Med tanke på att de som köpte proven har fått sina straff. Med ett stort mörkertal,. Då det fanns fler företag som HP hjälpen.
Sen måste det var girighet som gjorde att de valde att fortsätta efter att man la till på heder och samvete. De var då helt förstående att det blev olagligt att fuska. Man hade diskussioner om detta här på flashback, säkert vissa aktörer från hp hjälpen. Man var väldigt självsäkra med att man inte skulle åka dit. Och många sa till dem att det bara vara en tidsfråga innan de skulle åka dit. Men de uttryckte redan då att dom trodde inte på polis och rättsväsendet, utan de var för slöa ungefär.
Därför kommer jag inte kunna känna som du.

Men om du läste det som sades innan de åkte dit, skulle du förstå hur jag ser på dem.
Med det menar jag att våra åsikter inte spelar någon roll. Men vi har olika.

Om vi struntar i lagar ett tag.
Anser du att de är oskyldiga?
Du måste ha en åsikt, utanför lagboken?
Citera
2019-11-09, 21:35
Medlem
Citat:
Den dagen du slutar vara otrevlig så slutar jag med det, jag lovar!
Jag är inte den som trycker ned andra personer i första taget, men nu är jag redan tämligen förbannad på andra saker av naturliga skäl. Jag har inget emot folk i Finspångs kommun, nästan så pass att jag skulle kunna tänkt mig att bo där. Men dig skulle jag nog helst inte vilja vara granne med, du verkar inte som någon trevlig typ

Det är kul att du säger att jag irriterar folk. Världen är så snevänd ibland, du tycker det är bra att åklagarna får media att sprids falska rykten som sedan sprids till exempelvis dig?
Du vet om att det finns mängder med filmklipp och ljudinspelningar där åklagarna vräker ur sig all möjlig skit va?

Det här kan vara bland det roligaste jag läst, det är nästan så jag tar det som en komplimang, det är aldrig någon (förutom du) som sagt att jag skulle vara en person som skulle förstora mig själv, att jag vill synas och som konsumerar mycket varor och upplevelser. Det är helt tvärt emot vad alla sagt i förundersökningen
Jag känner faktiskt inte igen någonting av det du skriver
Jag hade gärna sluppit sitta i den här situationen, men har man suttit inlåst i 8 månader och inte fått lämna in någon motbevisning över huvud taget så blir man tämligen frustrerad. Sen blir man dessutom dömd trots att min förvarare sitter och berättar att förundersökningen gått till på det sättet.. Du kanske hade reagerat annorlunda, vad vet jag

Ta gärna grävmaskin så kan du gräva i min trädgård, gräv gärna så nära huset som möjligt så kan man fixa ny dränering när man ändå är i farten.
Win-win, du får en skattjakt och jag får ny dränering!

Jag lärde mig när man börjar studera måste man vara källkritisk.
Så jag har aldrig läst i tidningen om dig, eller uttalande från åklagare osv för att ha en åsikt.
Aftonbladet, folkbladet, nt, osv. Vad vill dom göra? Jo de vill sälja tidningar.
De vrider och vänder på allt, för att kunna ha en stor rubrik. Värdet i många artiklar är 10% sant resten skitsnack.
Jag har frågat dig saker, då du svarat har jag ifrågasatt. Det har varit så mycket du säger. Jag undrade om dina pengar osv.
Men du gör uttalanden om åklagarna som inte har med detta att göra. Sist var det något om ena åklagaren och hennes tidigare karriär innan ekobrott.?? Såna uttalanden innebär att någon har uttalat sig? Eller
Var får du din fakta ifrån om åklagarna?
Om ni gräver, så måste du förstå att andra också gräver.
Spelas dina och din advokats samtal in?
Citera
2019-11-09, 22:59
Medlem
firemires avatar
Citat:

Jag har inte problem med att du tycker så. Men du har problem med vad jag tycker. Jag kommer inte anse att han blev fel förhörd, för att ni säger så. Jag lusläser inte superslaskar och jag läser inte juridik. Men jag tar ofta reda på saker jag uttalar mig om. Vilket givetvis inte betyder att jag har rätt.
Sen tycker jag att du finner honom oskyldig till flera saker. Som vi inte vet vad som kommer bli utfallet i nästa rättegång.
Och jag kan inte förstå vad deras advokater gjorde under första rättegången? Att domaren blev borttagen, ser jag som så att den chansen var liten. Och jag tror det han sa var inte så allvarligt. Men man ansåg att han skulle bort. Och nu väntar en ny rättegång. Därav tror jag inte hela rättssamhället är korrupt.
Och ditt uttalande/liknelse med någon Sverigedemokrat är så långt ifrån mina åsikter och min person.
Att man inte valde att åtala dessa andra som de åtalade ville skulle åka dit med dem, tänker jag mer är pga att denna utredning var så stor och omfattande och man var tvungen att slå till när brott begicks. Jag har inget emot att fler skulle blivit åtalade. Men jag vill absolut att de som är åtalade ska fällas för att de sålt svar till högskoleprovet. Pengar som de mottagit ska de inte få behålla osv.
Med tanke på att de som köpte proven har fått sina straff. Med ett stort mörkertal,. Då det fanns fler företag som HP hjälpen.
Sen måste det var girighet som gjorde att de valde att fortsätta efter att man la till på heder och samvete. De var då helt förstående att det blev olagligt att fuska. Man hade diskussioner om detta här på flashback, säkert vissa aktörer från hp hjälpen. Man var väldigt självsäkra med att man inte skulle åka dit. Och många sa till dem att det bara vara en tidsfråga innan de skulle åka dit. Men de uttryckte redan då att dom trodde inte på polis och rättsväsendet, utan de var för slöa ungefär.
Därför kommer jag inte kunna känna som du.

Men om du läste det som sades innan de åkte dit, skulle du förstå hur jag ser på dem.
Med det menar jag att våra åsikter inte spelar någon roll. Men vi har olika.

Om vi struntar i lagar ett tag.
Anser du att de är oskyldiga?
Du måste ha en åsikt, utanför lagboken?

Det den förra domaren sa var tillräckligt allvarligt för att man skulle kasta säkert 10 miljoner + av skattepengar rätt ner i papperskorgen. Jag har inte sagt att någon blivit fel förhörd. Inte en enda gång. Vad är det du inte förstår om deras advokater första rättegången?

Anser dem vara oskyldiga om vi struntar i lagar? Skyldig/oskyldig till vad exakt? Skulle du säga att en prostituerad var skyldig till något? eller oskyldig för den delen? Nej här tillämpar vi nullum crimen sine lege även kallad legalitetsprincipen. Vem som subjektivt anses skyldig / oskyldig är för mig helt ointressant då det beror på vem du frågar. Som blivande jurist så ska man klara av att se förbi sina subjektiva tankar.

Du är inne på rätt spår. Det är ett intressant faktum att det fanns andra som kanske borde blivit åtalade, men som man ej kunde hitta då utredningen ej fick växa. Vilken roll hade dem?

Citat:
Var får du din fakta ifrån om åklagarna?
Om ni gräver, så måste du förstå att andra också gräver.
Spelas dina och din advokats samtal in?

Antagligen får han dem från domstolen, säkrare källa än så finns du inte. Nej, inga av hans samtal spelas in, och i synnerhet inte dem mellan han och hans advokat.
Senast redigerad av firemire 2019-11-09 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in