2019-11-09, 10:14
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag får hänvisa till mina tidigare inlägg i tråden gällande detta.

Och jag får hänvisa till forskning som visar att modellen för relationer är att kvinnor byter sex mot resurser.
Citera
2019-11-09, 10:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Stor skillnad på udda som i någon som lever enkelt halva året och ägnar resten av året till att åka runt i världen trots att personen är 35+ mot någon som är udda på det sättet att inte kunna prata med andra och kalla sig snäll. Träffade på en vuxen man som pratade oerhört tramsigt på ett sätt han nog trodde var flirtigt och roligt senare råkade jag se något svenskt modellprogram där en av programledarna hade exakt samma gester och tonfall, mannen jag kände härmade alltså denne man för att försöka vara intressant när han pratade med kvinnor inte för att visa sina talang för att spela teater

Ja jo, med udda menar jag människor som inte fungerar riktigt som normen. Som är lite oförutsägbara, på olika sätt. Det kan vara att de är frispråkiga, eller reagerar på sätt som man inte alls förväntar sig.
De får gärna vara lite skiftande i humöret. Vissa introverta personer kan vara mycket intressanta också, samtidigt som de är udda.
Citera
2019-11-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Är du tacksam för att män traditionellt offrat sig för er (jag förutsätter här att du är av honkön)?
Du ska veta att män kring 60 år och äldre som gjorde riktig militärtjänst på året eller längre inte sällan byggde upp livslång vänskap med andra män som de 40 år senare fortfarande är vänner med. Året i lumpen hade stor positiv effekt för att klara sig själv och ta ansvar för sig själv och andra
Citera
2019-11-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ja jo, med udda menar jag människor som inte fungerar riktigt som normen. Som är lite oförutsägbara, på olika sätt. Det kan vara att de är frispråkiga, eller reagerar på sätt som man inte alls förväntar sig.
De får gärna vara lite skiftande i humöret. Vissa introverta personer kan vara mycket intressanta också, samtidigt som de är udda.
Din beskrivning låter inte helt olikt en professor i kriminologi vars romaner inte är helt fel en dyster höstdag
Citera
2019-11-09, 10:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Visst har du en poäng gällande vad du hävdar angående demokrati och människors synsätt på detta. Dock anser jag inte att ditt exempel är jämförbart eftersom att två bögar som har sex i en lägenhet inte riskerar att falla inom ramen för utnyttjande och skada på samhällelig nivå likt legaliserad prostitution gör.
Det finns absolut belägg för att prostituterades säkerhet blir bättre väl de är i yrket om man legaliserar, men det finns också belägg för att antalet prostituerade blir fler och kriminalitet kopplat till bordellverksamhet och prostitution i allmänhet ökar. Det beror på vilken ingång man har i ämnet, vad man prioriterar, är det samhällets utformning som stort eller individens rätt?

För mig handlar det inte primärt om prostituerades säkerhet blir bättre eller inte även om det låter rimligt. Det primära i min argumentation är däremot att jag inte sätter mig över en prostituted och talar om för denne hur den bäst lever sitt liv. Det är här du har parallellen med bögar, jag anser att det är de själva som ska ha rätt att forma sina liv oavsett vad jag tycker om saken. Tidigare i svensk historia har det inte varit så, då har samhället sagt att det är sjukligt och inte kan accepteras. Religiösa har sagt att det är skadligt för dem eftersom de kommer brinna i helvetet för det.

Citat:
Fast jag kan ju tycka att det är relevant vad forskningen visar här. Annars blir det att våra antaganden bygger enbart på egna erfarenheter vilket är mycket svårt att föra en diskussion på (enbart).
Min uppfattning är att kvinnor är mer empatiska. Att de har större förståelse för sin omgivning och betydligt mer benägna att se saker och ting utifrån andra personers perspektiv.
Män har en tendens att vara mer hårddragna och svart/vita i sitt tänkande, och det är väl bra antar jag. Jag tycker man ser detta även här i diskussionerna, de manliga användarna är betydligt mer svart/vita i tänkandet och har alltid rätt enligt dem själva. De radikala feministerna är ungefär likadana i sitt tänkande, fast ni har olika ideologier. Det är därför det blir såna svårigheter att kommunicera.

Det är ju så att det finns en kompletterande faktor mellan män och kvinnor, och detta har fyllt en stor funktion genom tiderna. Att hävda att kvinnor skulle vara mer empatilösa än vad män är finner jag inte troligt, varesig baserat på hur verkligheten ser ut, eller vad forskning visar.

Att mäta hjärnsubstanser och utifrån det påstå att någon har lägre eller högre empati bygger på att man vet att just de mätvärdena visar på det men är knappast vetenskapligt bevisat och därmed blir heller inte slutsatserna vetenskapliga. Det är inte så att empati kan mätas upp helt enkelt utan vi har inte mer än våra subjektiva bedömningar att utgå ifrån.

Angående svartvitt tänkande är det extremt utmärkande för radikalfeministerna, de enda som i mitt tycke kan mäta sig med dem är religiösa fanatiker.

Jag ser stora kulturella skillnader när det gäller empati och tror det har sin grund i kvinnans självständighet. I samhällen där kvinnan inte kan skilja sig av t.ex. ekonomiska eller andra orsaker visar hon också mer empati. I Sverige har det tappats bort då kvinnan är den som har lättast att klara en separation. Rent socialt har hon mycket bättre stöd och när det även fungerar rent ekonomiskt behöver hon inte längre samma empati. Vår uppfattning om empati har vi däremot fått från historien då det inte varit så här.
Citera
2019-11-09, 10:44
Medlem
Citat:
Kan du också navigera runt det faktum att män traditionellt dött för att kvinnor och barn ska leva?
Att män som min morfar dog i Karelen 2-3 dgr innan eldupphör när han förde befäl över sin pluton innebär inte att jag ska vara tacksam mot dagens män.
Citera
2019-11-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är nåt som män tvingades till men kvinnor slapp undan. Så för att göra det rättvist borde det vara kvinnors tur nu.
Numera gör kvinnor också lumpen dock har det ändrats från förr när alla män mönstrade vid viss ålder där bara de som hade vissa skäl slapp undan.
Citera
2019-11-09, 10:57
Medlem
Citat:
Är det dags för offerargument? Just say when..
Det är du som påstår att kvinnor ska navigera runt att män offrat sig för kvinnor och barn och uppenbarligen i kontakt med dagens incels tänka på dessa män, jag ska se min egen släkting som stred och dog när en man söker kontakt med mig och visa tacksamhet mot denne man
Citera
2019-11-09, 11:00
Avslutad
Citat:
Det är du som påstår att kvinnor ska navigera runt att män offrat sig för kvinnor och barn och uppenbarligen i kontakt med dagens incels tänka på dessa män, jag ska se min egen släkting som stred och dog när en man söker kontakt med mig och visa tacksamhet mot denne man

Bra där. Du tänkte ett varv till. Mission accomplished.

Visst är vi män fantastiska?
Citera
2019-11-09, 11:17
Medlem
Citat:
Bra där. Du tänkte ett varv till. Mission accomplished.

Visst är vi män fantastiska?
Du är inte fantastisk för att min släkting dog i krig och dessutom lyckades rädda alla de övriga saken har ännu en tvist han hade kunnat sluppit eftersom han var över 45 år men valde att ställa upp för sina män och därmed lämnade han efter sig en änka med 8 barn varav den äldsta sonen även han deltog i krig, barnen var mellan några månader och 19 år.
Citera
2019-11-09, 11:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Numera gör kvinnor också lumpen dock har det ändrats från förr när alla män mönstrade vid viss ålder där bara de som hade vissa skäl slapp undan.

Om jag förstår det rätt är det frivilligt för kvinnor. Självklart ska kvinnor göra exakt samma sak som män brukade göra. Försök inte komma undan.
Citera
2019-11-09, 11:19
Avslutad
Citat:
Du är inte fantastisk för att min släkting dog i krig och dessutom lyckades rädda alla de övriga saken har ännu en tvist han hade kunnat sluppit eftersom han var över 45 år men valde att ställa upp för sina män och därmed lämnade han efter sig en änka med 8 barn varav den äldsta sonen även han deltog i krig, barnen var mellan några månader och 19 år.

Du inser att du beskriver en man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in