Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Visst har du en poäng gällande vad du hävdar angående demokrati och människors synsätt på detta. Dock anser jag inte att ditt exempel är jämförbart eftersom att två bögar som har sex i en lägenhet inte riskerar att falla inom ramen för utnyttjande och skada på samhällelig nivå likt legaliserad prostitution gör.
Det finns absolut belägg för att prostituterades säkerhet blir bättre väl de är i yrket om man legaliserar, men det finns också belägg för att antalet prostituerade blir fler och kriminalitet kopplat till bordellverksamhet och prostitution i allmänhet ökar. Det beror på vilken ingång man har i ämnet, vad man prioriterar, är det samhällets utformning som stort eller individens rätt?
För mig handlar det inte primärt om prostituerades säkerhet blir bättre eller inte även om det låter rimligt. Det primära i min argumentation är däremot att jag inte sätter mig över en prostituted och talar om för denne hur den bäst lever sitt liv. Det är här du har parallellen med bögar, jag anser att det är de själva som ska ha rätt att forma sina liv oavsett vad jag tycker om saken. Tidigare i svensk historia har det inte varit så, då har samhället sagt att det är sjukligt och inte kan accepteras. Religiösa har sagt att det är skadligt för dem eftersom de kommer brinna i helvetet för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Fast jag kan ju tycka att det är relevant vad forskningen visar här. Annars blir det att våra antaganden bygger enbart på egna erfarenheter vilket är mycket svårt att föra en diskussion på (enbart).
Min uppfattning är att kvinnor är mer empatiska. Att de har större förståelse för sin omgivning och betydligt mer benägna att se saker och ting utifrån andra personers perspektiv.
Män har en tendens att vara mer hårddragna och svart/vita i sitt tänkande, och det är väl bra antar jag. Jag tycker man ser detta även här i diskussionerna, de manliga användarna är betydligt mer svart/vita i tänkandet och har alltid rätt enligt dem själva. De radikala feministerna är ungefär likadana i sitt tänkande, fast ni har olika ideologier. Det är därför det blir såna svårigheter att kommunicera.
Det är ju så att det finns en kompletterande faktor mellan män och kvinnor, och detta har fyllt en stor funktion genom tiderna. Att hävda att kvinnor skulle vara mer empatilösa än vad män är finner jag inte troligt, varesig baserat på hur verkligheten ser ut, eller vad forskning visar.
Att mäta hjärnsubstanser och utifrån det påstå att någon har lägre eller högre empati bygger på att man vet att just de mätvärdena visar på det men är knappast vetenskapligt bevisat och därmed blir heller inte slutsatserna vetenskapliga. Det är inte så att empati kan mätas upp helt enkelt utan vi har inte mer än våra subjektiva bedömningar att utgå ifrån.
Angående svartvitt tänkande är det extremt utmärkande för radikalfeministerna, de enda som i mitt tycke kan mäta sig med dem är religiösa fanatiker.
Jag ser stora kulturella skillnader när det gäller empati och tror det har sin grund i kvinnans självständighet. I samhällen där kvinnan inte kan skilja sig av t.ex. ekonomiska eller andra orsaker visar hon också mer empati. I Sverige har det tappats bort då kvinnan är den som har lättast att klara en separation. Rent socialt har hon mycket bättre stöd och när det även fungerar rent ekonomiskt behöver hon inte längre samma empati. Vår uppfattning om empati har vi däremot fått från historien då det inte varit så här.