Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Alla samhällen går under till slut så det är knappast ett argument för något.
Självklart måste individens frihet ibland inskränkas men för mig är ett självklart kriterium för att acceptera det att individens frihet går ut över en annan individs frihet. Jag får t.ex. inte döda någon eftersom det är en ganska betydande inskränkning mot den personens frihet. När två personers frihet på det sättet kolliderar måste den enes frihet inskränkas.
När däremot min frihet inte går ut över andra personers frihet då blir det mycket svårt att finna hållbara argument för en inskränkning av min frihet. Exempel. vi har tidigare i Sverige förbjudit homosexualitet men min frihet inskränks inte av att två bögar bor ihop och har sex med varandra i sin lägenhet. Invändningar som att jag blir äcklad av det håller helt enkelt inte för att hävda att min frihet inskränks i tillräcklig omfattning. Detsamma gäller sexköp, att jag blir äcklad av det håller på samma sätt inte för förbud.
Med det sagt ser jag att många har en mycket svag demokratikänsla och majoriteten är nog för diktatur så länge de känner att diktaturen förespråkar det de vill ha. Ytterst få står upp för demokrati när det innebär att politiska motståndare får makten, då vill man göra vad som är möjligt för att åsidosätta demokratin. Just denna svaga demokratikänsla har också gjort att vi redan har förlorat den. Nu har vi i min mening en demokratur.
Visst har du en poäng gällande vad du hävdar angående demokrati och människors synsätt på detta. Dock anser jag inte att ditt exempel är jämförbart eftersom att två bögar som har sex i en lägenhet inte riskerar att falla inom ramen för utnyttjande och skada på samhällelig nivå likt legaliserad prostitution gör.
Det finns absolut belägg för att prostituterades säkerhet blir bättre väl de är i yrket om man legaliserar, men det finns också belägg för att antalet prostituerade blir fler och kriminalitet kopplat till bordellverksamhet och prostitution i allmänhet ökar. Det beror på vilken ingång man har i ämnet, vad man prioriterar, är det samhällets utformning som stort eller individens rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
De flesta kvinnor uppvisar drag av psykopati och narcissism, så länge de inte befinner sig i underläge. Då nyttjar man sin sexualitet för att få som man vill. Ganska vidrigt faktiskt.
Fler män än kvinnor är psykopater och visar således drag av psykopati i betydligt högre grad och med betydligt mer skadlig utgång, så detta du hävdar här är vetenskapligt bevisat bullshit. Du är ju en vetenskapens man, eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Så är det ju, inte sällan så inser man att fortsatt diskussion är lönlös. Det är helt omöjligt att nå fram eftersom synen på tingens ordning är fundamentalt så olika.
Behöver inte ha med IQ att göra, meningsmotståndarna kan vara lika smarta. De hittar bara inga vägar för att nå fram till varandra.
Jag tycker att det lilla talet i början av denna låt säger vad som händer när människor inte kan försöka se verkligheten ur någon annans ögon.
OBS! Triggerwarning. Det finns av någon outgrundlig anledning inga kvinnliga skådespelare med i videon. Den är djupt sexistisk med andra ord.
https://m.youtube.com/watch?v=RblbTiSBsz0
Tjurar en ihop, så kan ju den andra inte heller ge några eftergifter.
Det är därför jag ibland berömt dig för att vara en brygga mellan människor, med din debatteknik. Trots att du har en enerverande tendens att alltid ha fel
Du var tvungen att klämma till med den där på slutet va?
Kan du vara snäll och ge exempel på vad jag alltid har fel i?
Om du syftar specifikt på diskussionen om prostitution så kan du kika på vad jag skrev till Svennebanan precis här ovanför. Handlar om det vi tidigare diskuterade angående konsekvenserna av laglig prostitution.
Citat:
Det där är ett argument ingen feminist någonsin begripit. Typ så här tänker de.
- Jag tycker det är äckligt med horerier, det måste förbjudas
- Jaha, jag tycker bögerier är äckligt, skall vi förbjuda det också?
- Mäh, jag tycker inte bögerier är äckligt så det skall naturligtvis tillåtas
Jag vet att jag inte är världens mest accepterande människa inför människors olika beteenden och jag förväntar mig att människor ska hålla upp till en viss standard enligt mina referensramar. Är man uppväxt i homogena omgivningar där det finns ett tydligt "normalt", så tar det lite tid att inse och acceptera att alla inte är på det sättet, och att det faktiskt för vissa människor är OK att gå omkring och dricka Redbull och röka cigg samtidigt som de är ute och promenerar med barnvagnen.
Och, jag jobbar på det (behövs i jobbet inte minst), min egen insikt och acceptans inför att jag inte kan ändra världen.
"Ge mig Sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
Mod att förändra det jag kan,
och Förstånd att inse skillnaden"
Kommer du ihåg?
Dock så vill jag fortfarande hävda att det är skillnad på två bögar som har sex i en lägenhet någonstans och att legalisera prostitution i form av bordeller. Men om man nu skulle legalisera detta så hamnar man i nästa diskussion och det är hur det ska utformas. Det hade egentligen varit mer intressant att diskutera.
Vissa anser att det ska regleras av staten, andra anser att staten ska lägga sig i så lite som möjligt.
Vad anser du i frågan?
[/quote]