2019-11-09, 02:04
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Varför utgår du alltid ifrån att folk ljuger?
Det måste vara väldigt ensamt när man har den inställningen.

Jag utgår naturligtivs inte från att folk i allmänhet ljuger. Jag utgår från att du ljuger eftersom din lögnaktighet är ökänd.

Citat:
Citat:
Nu var det såhär du skrev: "Läser du länken så framgår det tydligt att det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin."

Det är alltså länken där detta enligt dig ska framgå som jag har efterfrågat. Länken har du inte skickat mig. Däremot har du slösat bort mycket tid med ditt infernaliska tramsande.

Det är dock vanligt att det är vindstilla i ett par minuter i begränsande områden. Det gör inte vindkraften till en opålitlig kraftkälla.

Det gör vindkraften till en intermittent kraftkälla som behöver back-up när stiltje inträffar.

Nej, det gör det inte. Påstår du annorlunda får du visa det.

Citat:
Du har redan fått en länk (uttalandet av Oliver Then) som dels visar att långa perioder av stiltje är vanliga i Tyskland och dels att det nordeuropeiska vädret i ett makroperspektiv är "interlocked".

Nej, det har jag inte fått. Oliver Thens uttlande styrker inte påståendet "att det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin."

Citat:
Citat:
Ett uppenbart exempel är din felöversättning av Oliver
Thens uttlande om tysk vindkraft.

Hur skulle du översätta hans uttalande?

Så här skrev jag "Nu vill jag ha en källa till ditt påstående om ett utfall på 1 %. Har du någon som inte härstammar från din idol Elsa Widding på Klimatförvirringen?" Och du kontrade då med Oliver Thens uttalande som inte betydde det du trodde att det gjorde.

Jag skulle inte översätta Oliver Thens uttalande alls eftersom vad han säger inte har med diskussionen att göra.

Något bevis har du alltså inte?

Citat:
Citat:
Flera förnybara energikällor i samverkan ersätter kärnkraften - inte bara vindkraften. Något jag hävdat i över en månad men som du är för trög för att fatta.

Den som är trög är ju du. Detta är en diskussion om ett framtidsscenario varför ingen kan sitta på 100% korrekta svar.

Det säger du nu? Men själv hävdar du med bestämdhet att förnybar energi inte i framtiden inte kan ersätta kärnkraf? Trots att "ingen kan sitta på 100% korrekta svar?"

Citat:
2017 stod exempelvis vind och solkraft för 10,14% av Sveriges totala elproduktion.
Att påstå att denna energimängd kan ersätta kärnkraften som stod för 39,6% måste närmast anses som efterblivet.

Synd för dig då att det är just det tunga statliga utredningar påstår. Men LaurentiusLucidor vet naturligtvis bättre än alla dessa "efterblivna" analytiker?

Citat:
Citat:
Detta tror jag redan vi diskuterat? Utnyttjandegraden har inte ett skit med om det är möjligt att ersätta kärnkraften med förnybar energi att göra. Om nu utnyttjandegraden är 11 % räcker det att bygga tio gånger så många vindkraftverk och vips, 100 % utnyttjandegrad.

Jag vet att det inte funkar så, jag försöker bara förklara för dig varför utnyttjandegraden är ett helt irrelevant mått.

Nu snackar du skit. Utnyttjandegraden beskriver hur mycket el som finns tillgängligt under de tidpunkter då efterfrågan är som högst. Kalla vinterdagar då det inte blåser, vilket råkar vara de perioder då vindkraften presterar som sämst.

Nej, utnyttjandegraden beskriver DEN GENOMSNITTLIGA ELPRODUKTIONEN som en andel av den MAXIMALA ELPRODUKTIONEN över en viss tidsperiod.

Ursäkta att jag skriker, men det är fullkomligt sanslöst att du ännu inte begripit det efter en månads diskussion.

För övrigt blåser det mycket även under kalla vinterdagar.

Citat:
Ditt okunniga orerande leder ofelbart till black-outs i elnätet, ett fenomen tyskarna redan nu upplever.

Jaha, när inträffade det senaste större strömavbrottet i det tyska elnätet?

Citat:
Citat:
Haha nej. Skräckexemplen handlar om kärnreaktorer för över hundra miljarder som blivit fem gånger dyrare än vad man räknat med.

Nej, jag har enbart diskuterat utifrån elnätets pålitlighet.

Då har du på något sätt omdefinierat begreppet "skräckexempel" så att det inte innefattar hundratals miljarder skattepengar kastade i sjön?

Citat:
Eftersom ansvaret för effektreserven flyttas över från SVK till elföretag så kommer vindkraftens oförmåga att leverera avbrottsfri el leda till elransonering då företagen inte gärna investerar i back-up som mestadels står stilla och därför är oekonomisk.

Elransonering har vi inte infört i Sverige, men ditt argument är väl "vilken dag som helst nu!"

Citat:
Citat:
Varför inte? Kärnkraften har mått mycket större subventioner än förnybara energikällor.

Hur mycket större?

Mycket större.

Citat:
Sverige har internationellt sett alltid haft låga elpriser. Det kan vi tacka inhemsk kärn och vattenkraft för. Subventionerna till kärnkraften har alltså varit framgångsrika.

Men hallå. Ett artificiellt lågt elpris är en sorts subvention.

Citat:
Graferna visar med all tydlighet att vindkraften till största delen levererar när pris och efterfrågan är som lägst. Med andra ord leder ett större förlitande på vindkraften till elbrist när behoven är som störst.

Det visar inte grafen alls.

Citat:
Citat:
Har du redan glömt att det var du som tog upp elmarknaden i Texas som ett skräckexempel!?

För stort tillförlitande på vindkraft är ett skräckexempel vilken elmarknad du än tar upp.
Australien har exempelvis också haft stora problem.

I Australien kommer 85 % av elen från fossila bränslen. Att landet haft problem har inte en joule med förnybar energi att göra.

Citat:
Citat:
Hur kopplar du det till avskaffandet av kärnkraften? Du killgissar?

Det är en kvalificerad gissning att vindkraften fått stå för en allt större del av inhemsk elproduktion när politiska beslut tagits att man ska stänga reaktorer och dra ner på användningen av brunkol i elproduktion ja!

En ren gissning med andra ord.

Citat:
Citat:
Exakt hur har minskad brunkolsanvändning lett till elbrist? I verkligheten lider inte Tyskland av elbrist liksom.

Det faktum att du inte vet vad en total black-out i ett elnät är säger en hel del om din infantila debattteknik och inte minst "kunnande".

Upplys mig gärna om vad en "total black-out" är för något.

Citat:
Citat:
Inte tyskarna - det är ett privat energibolag som vill utöka dagbrottet genom att hugga ner Hambachskogen något som miljöaktivister motsätter sig. Det betyder inte att kolkonsumtionen i Tyskland kommer att öka.

Det låter ju som en jättebra affärsidé att bygga en kolgruva och aldrig bryta någon kol som man kan sälja!

Har någon skrivit att företaget inte kommer kunna sälja kolen? Om gamla dagbrott redan tömts måste kolföretagen utöka dem för att bryta ny kol. Det sker samtidigt som kolkonsumtionen i stort minskar.

Citat:
Citat:
Icke! Jag har försökt att diskutera sakligt med dig. Men det är omöjligt då du vägrar ta fram källor som styrker dina påståenden och du vägrar också att svara på frågor.

Ditt närminne spelar dig ett spratt. Kolla tillbaka i tråden så märker du att den dignar med information och källor på vartifrån den är hämtad.

Inte alls. Merparten av dina påståenden kommer inte med några källhänvisningar. Inte heller får man några ens när man ber dig snällt att lägga fram dem.

Citat:
Citat:
Men nu har ju inte Tyskland drabbats av varken strömavbrott kopplade till energiomställningen eller infört elransonering...

Du har nyligen fått en länk som visar på att det tyska elnätet vid tre tillfällen var ytterst nära en black-out

Jag frågar "Har Tyskland drabbats av strömavbrott?" och du svarar "De har varit nära att drabbas!" Så jag frågar "Då har inte Tyskland drabbats av några strömavbrott så vitt du vet?" och du svarar "De har varit nära att drabbas!" Och jag frågar "De har alltså inte drabbats av några strömavbrott?" och du svarar återigen "Det var varit nära!" osv...

Citat:
1. Varför utelämnar du frasen "vid given tidpunkt" vilket helt överensstämmer med Thens uttalande?

För att "vid given tidpunkt" inte förekom i ditt påstående. Det fanns alltså ingenting att utelämna:

Citat:
Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för.

Citat:
2. Det som är absurdt är att du försöker förvanska vad jag har sagt genom att gnälla på en påstådd felöversättning när du själv medgett att din skoltyska är kass och du därför inte kan bevisa att jag översatt fel.

Det har du själv bevisat genom att hänvisa till en klimatförnekarblogg som översätter uttalandet helt annorlunda.

Citat:
Tillgängligheten för tysk vindkraft var 1% under varje given tidpunkt hur mycket du än tramsar!

Fast det var den inte.

Citat:
Citat:
Vindkraften i kombination med andra energislag kan ersätta kärnkraften.

Ingen har heller påstått något annat! Däremot kan intermittent sol och vindkraft inte göra det om elnätet ska behålla tillförlitligheten. Det krävs avbrottsfri baskraft för att realisera ditt scenario. Tysk brunkol eller andra fossilbaserade energiformer skulle exempelvis fungera!

Analytiker håller inte med dig och har visat exakt hur ett tillförlitligt kraftnät kan drivas med enbart förnybar energi.
Citera
2019-11-09, 02:37
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Jag kommer faktiskt inte ihåg vad du efterfrågat efter allt ditt tramsande.

Jag sökte en källa till påståendet: "Svensk vindkraft producerar mest när priset och därmed efterfrågan är som lägst."

Citat:
Citat:
Det rör sig om prognoser. Du länkade ju till en artikel av Elisabeth Rachlew så jag kan ju fråga dig samma sak. Vilka garantier finns för att artikelns slutsatser (vilka du inte läst) besannas?

Vad är inte en prognos när det gäller framtiden?

Elisabeth Rachlews påstådda slutsats är inte en prognos. Enligt dig påstår hon att det är omöjligt att i framtiden bygga ett driftsäkert elsystem baserat på endast förnybar energi.

Citat:
Inga garantier finns för att någons prognos slår in eftersom frågan är så komplex och berör så många nationer som gör egna val för hur de vill lösa sitt energibehov vilket får stora följder för hur mycket länder som Tyskland (som nu går ifrån att vara nettoexportör av el till nettoomportör) kan importera.

Märkligt att du nu medger det när du tidigare fastslagit att förnybar energi omöjligen kan ersätta kärnkraft och fossila energikällor i framtiden.

Citat:
Citat:
Nu skulle jag kunna begära att du ger en källa som styrker påståendet att tyskarnas elnäts driftsäkerhet skulle ha försämrats.

Du har fått minst tre källor som alla beskriver att det tyska elnätet stod inför total kollaps under tre dagar i juni samt en dag i januari i år.

Och du har fått mist femtio som alla beskriver hur mycket driftsäkrare det tyska elnätet blivit.

Citat:
Citat:
Istället påstår jag att du har fel. Efter Energiewende har driftsäkerheten fördubblats i Tyskland.

Hur väl rimmar det med det faktum att elnätet stod inför en total black-out vid minst 4 tillfällen i år (året är inte slut än)?

Utbyggd möjlighet att importera el ökar driftsäkerheten.

Citat:
Men du har säkert siffror med tillhörande källa som styrker vad du påstår!

Ja, källorna har du redan fått i tråden! Jag tänker inte berätta vilka det rör sig om. Du får själv leta upp dom och klicka på dom!

Citat:
Citat:
Fel igen. Tyskland exporterar rekordmycket el.

Fel. Tyskland går från att vara nettoexportör till att vara nettoimportör.

Fel som vanligt. Titta på diagrammet German power export balance 1990 - 2018:

https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts

Citat:
Citat:
Jag har läst sammanfattningen. Jag har inte fått bilden klar för mig.

Varför är jag inte förvånad?

Du är bara otidig för att du inte kan svara på frågorna:

Citat:
Vilka argument använder forskarna för att komma fram till den slutsatsen? Du kanske bara har läst sammanfattningen men inte själva rapporten så du vet inte?

Citat:
Citat:
Jodå. I studien räknar de på hur mycket förnybar energi som behövs och kommer fram till att mängden är mer än tillräcklig.

Det rör sig om prognoser (2050). Vilka garantier finns för att studiens slutsatser (vilka du inte läst) besannas?

Författarna till studien har visat varför deras antaganden är mycket sannolika.

Citat:
Citat:
Citat:
Jag har visat data som bevisar att vindkraften levererar som mest när behovet är som minst.

Ljug inte! Det har du inte alls gjort!

Jo, det är enbart du som kan för lite om ämnet som diskuteras för att kunna ta till dig informationen.

Nix. Det är bara du som ljuger och påstår att du kommer med källor när du inte alls gör det.

Citat:
Citat:
Hahahaha. Jag ska alltså bevisa att du inte bevisat data som bevisar att vindkraften levererar som mest när behovet är som minst?

Det är nog enbart du som är dum nog att försöka förneka att högtryck under en kall vinterdag i kombination med lite vind och ingen sol innebär att dina intermittenta kraftkällor inte förmår leverera...

Och som vanligt byter LaurentiusLucidor ämne när frågorna blir för svåra.

Citat:
Citat:
Kostnaden för ny vindkraft är nere i en fjärdedel av kostnaden för ny kärnkraft. Vindkraften är här för att stanna.

Visst. Synd bara att du inte kan ta in att vindkraften aldrig kan garantera ett driftsäkert elsystem.

Energimyndigheten påstår att den kan det. Men du vet ju bättre, som vanligt.

Citat:
Citat:
Jag vet inte varifrån råmaterialt kommer. Såvitt jag kan se kan det lika gärna vara plockat ur någons ändalykta.

Du har ju själv länkat till samma sida så du borde ju rimligtvis veta vilken information som presenteras där när SVK inte har tekniska problem?

Samma sida? Du har länkat till en klimatförnekarblogg. Jag har inte länkat till någon klimatförnekarblogg.

Citat:
Citat:
Du är ett spån eftersom du antog att artikeln var osignerad när den inte var det. Men kanske är du bara blind?

Jag kanske inte är prenumerant på skitblaskan DN?

Ja, eller så kanske du bara har nedsatt syn eftersom du inte kan se skillnad mellan en låst artikel och en som saknar signaturer?

Citat:
Citat:
Nja, siffrorna visar ju hur enormt olönsam kärnkraften är. De kan knappast vara OT!

Då kan det ju knappast vara OT att Texas drabbades av el-blackout p,ga intermittenta energikällor och att elpriserna höjdes till astronomiska summor som följd av detta?

Strömavbrott heter det på svenska. Blackout är något en del drabbas av efter för hög alkoholkonsumtion.

Vad gäller Texas så lyckades du inte koppla strömavbrotten i staten till förnybar energi.

Citat:
Citat:
Finns det visst. Det har varit tillåtet att bygga nya kärnkraftverk i tio års tid. Något hinder finns inte för Vattenfall att renovera sina verk.

Jaha, så du påstår alltså att MP S och Moderaterna är överens om hur Sveriges framtida energipolitik ska se ut?

Nej, däremot föreligger inget hinder mot att bygga nya kärnkraftverk.

Citat:
Du verkar inte ens förstå innebörden av ordföljden" blocköverskridande politiska överenskommelser som på lång sikt visar på vilka vilkor som ska gälla" om jag ska vara ärlig.

Energiöverenskommelsen från 2009, vari förbudet mot ny kärnkraft har slopats stöds av riksdagens alla partier (kanske med undantag för Vänsterpartiet).

Citat:
Citat:
Då får ju du visa att den är det. Det har du inte lyckats med.

Den "gröna elen" är orsaken till det mesta av behovet till utbyggnad av stamnätet (inklusive Ygemans senaste subvention till nätanslutning av havsbaserade vindkraftverk), därför bör kostnaden för denna utbyggnad läggas till på vindkraftspriset, något som inte sker idag.
Priset är därmed missvisande.

Fler fria fantasier. Visa nu att kostnaden för "grön energi" är långt högre än vad jag och mina gröna kumpaner påstår.

Citat:
Citat:
En kärnkraftsolycka skulle utan problem orsaka skador för över 1000 miljarder. Pengarna som finns i kärnkraftsfonden räcker inte på långa vägar.

Vad kostar en total black-out av elnätet?

Kärnkraften åtnjuter alltså enorma subventioner.

Citat:
Citat:
Att importera el är inte något nederlag. För övrigt har du tidigare i tråden hävdat att merparten av den tyska vindkraften exporteras.

Så hur ska du ha det egentligen?

När ska du förstå att det Europeiska vädret i stort sett är detsamma över hela kontinenten och alla vindproducenter därmed har överskott under samma perioder, vilket redan nu medför att konsumenterna t,om kan få betalt för att göra av med energi.

Du påståd just att Tyskland exporterar vindkraft. Sedan påstår du att när vindkraften producerar är behovet som lägst. Så hur fan kan Tyskland exportera vindkraft? Några köpare borde ju inte finnas!

Citat:
Citat:
Driftsäkerheten har inte minskat.

Hur nära det Tyska elnätet var en total black-out berättar en helt annan historia än din hemsnickrade saga.

Driftsäkerheten har femdubblats tack vare förnybar energi.

Citat:
Citat:
Nej, det har Ehrenberg inte gjort, men det är ämnet för en annan tråd.

ETC är en oseriös blaska.

DU är oseriös debattör.

Citat:
Citat:
Vad säger man? Du vet inte vad ett snittvärde är för något och någon elingenjör är du inte. Svårt att föra en vettig diskussion med dig då. Vi kan fortsätta det här delspåret i matteforumet.

Förklara då hur ett årligt snittvärde kan garantera att man i varje ögonblick har tillräckligt med el för att möta kundernas efterfrågan i ett elnät som har väderberoende kraftkällor som främsta energikällor, vilket i förlängningen innebär att mängden el som produceras inte är konstant (vilket skulle göra ett snittvärde meningsfullt).

Snacka om att flytta målstolparna...

Citat:
Citat:
Nu fetade du "den tillförlitligt tillgängliga" vilket väl får ses som ett medgivande att du fattar att du hade fel?

Sluta upp med tramsandet och svara istället på om tysk vindkrafts tillförlitligt tillgängliga kapacitet ligger på 1%!!

Svara istället på min fråga:

"Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för."

Är ovanstående felaktigt? Är ovanstående fortfarande din uppfattning?
Citera
2019-11-09, 03:15
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Negativa priser används så att markanden blir självreglerande. Visst är det till nackdel för kärn- och kolkraftverk som har svårt att koppla ur vid behov, men för marknaden som sådan är det inga större problem.

Vilket skitsnack. Din planekonomiska modell funkade inte ens i Sovjet.
Negativa priser uppstår av sig själv vid överproduktion och "används" inte som du påstår.

Självklart menar jag att negativa priser uppfyller ett "syfte" - inte att någon aktör hux flux bestämmer sig för att priset ska vara negativt.

Citat:
Citat:
Som sagt har du missat att man kan lagra energi. Här demonstreras en prototyp av ett "batteri" som lagrar potentiell energi:

https://www.youtube.com/watch?v=mmrwdTGZxGk

Hur många cementtunnor krävs för att exempelvis lagra Tysklands hela behov av reglerkraft?

Vet ej, men exemplet visar att storskalig energilagring är möjlig.

Citat:
Citat:
Du skrev att "Vindkraftsbolagen kopplar inte bort vindkraftverken självmant." Svaret är "jo, det gör dom" men inte de som får ett fastpris för elen.

Så tyska staten behöver egentligen inte betala vindkraftsbolagen något för att de ska koppla bort vindsnurrorna vid överproduktion?

Precis. När elpriset går negativt väljer ägarna att koppla ur för att inte dra på sig förluster. Det gäller inte bara vindkraftverk utan även andra elproducenter som kärnkraftverk och kolkraftverk.

Citat:
Var ska man göra av all energi vid överproduktion? Allt som kopplas in i nätet måste nämligen användas.

Som jag visade dig:

Man lagrar energin helt enkelt.

Citat:
Citat:
"Problemet" påverkar inte dagens vindkraftverk.

Jo det gör det! Påstår du något annat så är du gravt okunnig vilket ditt användande av hartassar tydligt indikerar samt det faktum att du i föregående post påstod att det fanns "andra lösningar" utan att uppge vilka dessa är!

Nej, "problemet" påverkar inte dagens vindkraftverk. Effektiva lösningar finns för att kompensera för reaktiv effekt. Se exempelvis:

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:824245/fulltext01.pdf
https://www.nyteknik.se/energi/vindkraft-var-god-stor-ej-elnatet-6404057

Citat:
Lösningen är kondensatorbatterier och stora svängmassor som ska bekostas av nätägaren vilken givetvis överför kostnaden på konsumenten i slutänden.

Det rör sig om småsummor i sammanhanget.

Citat:
Citat:
Det är alltså översvämningsrisken som avgör hur mycket vatten som tappas av. Något du borde ha vetat om du studerat ämnet vi diskuterar mer än några sekunder vid googling.

Nej, du killgissar bara i din okunnighet.

Du får hemskt gärna komma med några källor om du nu tror att det är "vattendomar" som bestämmer när vattenkraftverk tappas av.
Citera
2019-11-09, 09:23
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag märker att du försöker "rädda" ditt lögnaktiga påstående. Jag anar att det är mycket svårt för dig att erkänna när du är ute och cyklar?

Såhär skrev du:

"Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade."

Men rapporten visar inte att så skulle vara fallet.

Vilken rapport mytar du om nu?

Citat:
Påståendet att västgötsk vindkraft skulle ha dålig lönsamhet är taget ur luften.

Hur lönsam är då västgötsk vindkraft jämfört med rikssnittet? Siffror tack!

Citat:
Anledningen till att det byggs vindkraftverk är för att de som bygger dem tror att de ska tjäna pengar på dem...

Anledningen till IT-bubblan var att investerare trodde att det gick att tjäna pengar på något som visade sig enbart bestå av luft.

Citat:
Att det finns massor med gnällspikar i Sverige har inte med förnybar energi att göra.

Försvårar de utbyggnaden av stamnätet så har det med saken att göra.

Citat:
Tyskland sänker sitt vindkraftsmål

Tyskland planerar att halvera sitt vindkraftsmål för norra Tyskland eftersom protester gör att elnäten inte byggs ut tillräckligt snabbt, skriver The Guardian.
Citat:
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/11/tyskland-sanker-sitt-vindkraftsmal

Utbyggnationen försvåras särskilt när det är ägarna till marken där ledningarna ska byggas osm protesterar.
Citera
2019-11-09, 09:38
Medlem
Citat:
Så här står det i artikeln som du använde som källa:

I artikeln finns inget uttalande från IPCC som förordar utbyggnad av kärnkraft.

Jag glömde att du har grava problem med läsförståelse:

Citat:
IPCC: För att begränsa uppvärmningen behövs mycket mera kärnkraft

IPCC pekar ut fyra olika scenarier för att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader och därmed förhoppningsvis undvika att effekterna av klimatförändringarna ger ohanterliga konsekvenser. I alla de fyra scenarierna krävs att kärnkraften byggs ut mycket kraftigt. Redan i de scenarier där utsläppen minskar snabbast behövs minst en fördubbling av kärnkraften till 2050. Om det dröjer ytterligare en tid innan utsläppen börjar minska behöver kärnkraften öka med 500 % till mitten av seklet.

https://www.energiforsk.se/program/karnkraft-omvarld-och-teknik/nyheter/karnkraftspolicy/ipcc-for-att-begransa-uppvarmningen-behovs-mycket-mera-karnkraft/

Citat:
Det tycker jag är en ohederlig debattstil. Om du nu är så insatt som du påstår borde du förklara vad du menar.
Annars kan man ju drista sig till att tro att du bara fabulerar...

Att du inte förmår ta till dig all den information som presenterats i tråden är knappast mitt problem.

Citat:
Du tycker alltså inte att det är uppenbart att om kineser bygger en reaktor är det också kineser som kommer att sitta på mest teknisk expertis om reaktorn?

Nej det är inte uppenbart eftersom den vetenskapliga utvecklingen som ligger bakom tekniken inte utvecklats av kineserna.
Det är därför reaktorer sorteras in i olika generationer.
Köparen får givetvis fullödiga ritningar och instruktioner om hur man utför underhåll.
Det är bara i din värld man lämnar frågor om driftsäkerhet till slumpen och vädrets makter.
Citera
2019-11-09, 10:43
Medlem
Citat:
Nej, det gör det inte. Påstår du annorlunda får du visa det.

Alla utom du har insett detta faktum. Det finns inte en enda företrädare för vindkraftsföretagen som skulle hålla med dig om att vindkraften inte är en intermittent energiform och att back-up därför inte behövs.
Ovanstående idiotiska påståenden visar med all tydlighet att du gett upp sakfrågan och bara inriktar dig på att käfta.

Citat:
Nej, det har jag inte fått. Oliver Thens uttlande styrker inte påståendet "att det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin."

Det spelar väl knappast någon roll vad du vill koppla in om elnätet upplever en av de black-outs tyskarna nyligen sett prov på?

Citat:
Så här skrev jag "Nu vill jag ha en källa till ditt påstående om ett utfall på 1 %. Har du någon som inte härstammar från din idol Elsa Widding på Klimatförvirringen?" Och du kontrade då med Oliver Thens uttalande som inte betydde det du trodde att det gjorde.

Jag skulle inte översätta Oliver Thens uttalande alls eftersom vad han säger inte har med diskussionen att göra.

Något bevis har du alltså inte?

Citat:
The Truth About Wind Energy: ‘The Readily Available Wind Power Capacity In Germany Is Less Than One Percent Of Installed Capacity’

There are nearly 30.000 wind turbines in Germany. However, the latest figures prove that the available wind power capacity is negligible.
https://www.thegwpf.com/the-truth-about-wind-energy-the-readily-available-wind-power-capacity-in-germany-is-less-than-one-pe rcent-of-installed-capacity/

Uttalandet har precis den betydelse jag hela tiden påstått!
Hur du kan få det till att uttalandet inte har något med frågan vi diskuterar är svårt att förstå utan att ta till invektiv som anspelar på din mentala förmåga, något jag ogärna gör trots att du inte ryggat för det tidigare i tråden.

Citat:
Det säger du nu? Men själv hävdar du med bestämdhet att förnybar energi inte i framtiden inte kan ersätta kärnkraf? Trots att "ingen kan sitta på 100% korrekta svar?"

Jahaa!! Du har hela tiden trott att jag är någon form av siare i Nostradamus tradition!
Nej, jag är cilivingenjör med inriktning signalteknik. Tror att jag nämnt det tidigare i tråden.

Citat:
Synd för dig då att det är just det tunga statliga utredningar påstår. Men LaurentiusLucidor vet naturligtvis bättre än alla dessa "efterblivna" analytiker?

Jag citerar bara siffror som presenterats av en av Sveriges största elproducenter som med all tydlighet visar att nuvarande vind och solkraftsbestånd inte ens är kapabelt att leverera en fjärdedel av den el som krävs om kärnkraften läggs ned, något som indikerar en viss optimism bland de analytiker du anser vara efterblivna.

Citat:
Nej, utnyttjandegraden beskriver DEN GENOMSNITTLIGA ELPRODUKTIONEN som en andel av den MAXIMALA ELPRODUKTIONEN över en viss tidsperiod.

Ursäkta att jag skriker, men det är fullkomligt sanslöst att du ännu inte begripit det efter en månads diskussion.

Jag för min del tycker att det är fullkomligt sanslöst att du kommer dragandes med ett årligt snitt i en diskussion som rör tillförlitlighet i ett elnät som är beroende av väder och vind.

Du ägnar dig nu åt hårklyverier som felöversättningar och nomenklatur eftersom alla dina argument fallit.

Citat:
För två år sedan uppdaterade Svenska kraftnät sin bedömning av tillgängligheten till vindkraften från 6 till 11 procent under vinterperioden. Antagandena som affärsverket gör avser effektvärdet, alltså bidraget till effektutbudet vid årets höglasttimme, grundas på statistik och erfarenhet och är en prognos som är rimlig, menar Ulla Sandborgh i en kommentar.
Citat:
https://second-opinion.se/replik-vart-antagande-om-vindkraften-rimligt/

Intressant nog är citatet taget från en länk där det diskuteras om värdet inte borde vara lägre (ursprungliga 6%).

Citat:
För övrigt blåser det mycket även under kalla vinterdagar.

Data visar tydligt att vindkraften producerar mest när efterfrågan är som minst.
Ovanstående länk visar att även SVK anser att vindkraften inte är tillförlitlig under årets höglasttimme.

Citat:
Jaha, när inträffade det senaste större strömavbrottet i det tyska elnätet?

Det vet jag inte. Du kanske kan googla fram en uppgift?

Citat:
Då har du på något sätt omdefinierat begreppet "skräckexempel" så att det inte innefattar hundratals miljarder skattepengar kastade i sjön?

Ja, den nya definitionen är "vindkraft".

Citat:
Mycket större.

Barnsligt...

Citat:
Men hallå. Ett artificiellt lågt elpris är en sorts subvention.

Jaha, så Sveriges välstånd framkom genom subventioner? Varför har inte U-länderna tänkt den tanken?

Citat:
Det visar inte grafen alls.

Jo.

Citat:
I Australien kommer 85 % av elen från fossila bränslen. Att landet haft problem har inte en joule med förnybar energi att göra.

Så man ljuger alltså i länken jag skickade? Det borde du ju enkelt kunna motbevisa med din erkända förmåga att googla dig fram till kunskaper inom områden du aldrig varit verksam inom.

Citat:
En ren gissning med andra ord.

Även kvalificerade gissningar är i grunden gissningar.

Citat:
Upplys mig gärna om vad en "total black-out" är för något.

Strömavbrott. Tillståndet som inträffar när du inte har råd att betala elräkningen.

Citat:
Har någon skrivit att företaget inte kommer kunna sälja kolen? Om gamla dagbrott redan tömts måste kolföretagen utöka dem för att bryta ny kol. Det sker samtidigt som kolkonsumtionen i stort minskar.

Kolkonsumtionen spås ju att öka emligt den länk jag presenterade.

Citat:
Jag frågar "Har Tyskland drabbats av strömavbrott?" och du svarar "De har varit nära att drabbas!" Så jag frågar "Då har inte Tyskland drabbats av några strömavbrott så vitt du vet?" och du svarar "De har varit nära att drabbas!" Och jag frågar "De har alltså inte drabbats av några strömavbrott?" och du svarar återigen "Det var varit nära!" osv...

Det är nog bara du som tycker att ett överanträngt elnät är någon man vill efterlikna.

Citat:
För att "vid given tidpunkt" inte förekom i ditt påstående. Det fanns alltså ingenting att utelämna:

Varför lägger du sån vikt vid mitt påstående när det står helt tydligt vad Then menar med sitt uttalande?
Jag har ordagrant nämt "vid given tidpunkt" eller 100% motsvarande formulering minst 20 gånger i tråden.

Citat:
Det har du själv bevisat genom att hänvisa till en klimatförnekarblogg som översätter uttalandet helt annorlunda.

Även din skoltyska är ju erkänt klen?
Varför lägger du sån vikt vid min översättning när jag presenterat minst tre olika källor som översatt citatet. Är du svarslös?

Citat:
Fast det var den inte.

Jo, precis som motsvarande siffra för sveriges vindkraft var 0,4% enligt SVK:s rapport om kraftbalansen.
Väx upp och presentera någon form av bevis för vad du påstår.

Citat:
Analytiker håller inte med dig och har visat exakt hur ett tillförlitligt kraftnät kan drivas med enbart förnybar energi.

Andra analytiker håller inte med. De framtidsscenarion som presenteras ligger så långt fram i framtiden att de enbart kan ses som gissningar.
Kan du visa siffrorna de kommer fram till när det gäller hur pålitligt det förnybara elnätet blir och vilken teknik som krävs för att uppnå det?
De står helt klart att man förlitar sig på ny teknik eftersom dagens förnybara energikällor enbart förmår producera runt 10% av det totala elbehovet.
Citera
2019-11-09, 11:40
Medlem
Citat:
Jag sökte en källa till påståendet: "Svensk vindkraft producerar mest när priset och därmed efterfrågan är som lägst."

Du fick ju källan i form av en graf där man plottat värden hämtade från SVK.

Citat:
Elisabeth Rachlews påstådda slutsats är inte en prognos. Enligt dig påstår hon att det är omöjligt att i framtiden bygga ett driftsäkert elsystem baserat på endast förnybar energi.

Återigen utelämnar du Fritz Wagner från Max Planckinstitutet, varför gör du det?
Rapportens slutsats är att vattenkraften inte kommer förmå att reglera vindkraften fullt ut, särskilt under torrår.
Din favoritmetod pumpning avfärdas även som o-ekonmisk, något Oliver Then också var inne på.

Citat:
Märkligt att du nu medger det när du tidigare fastslagit att förnybar energi omöjligen kan ersätta kärnkraft och fossila energikällor i framtiden.

Hur menar du att någon ska kunna ställa 100-procentiga prognoser om något som sker 25-30 år in i framtiden?
Systemet för elcertifikat beräknades kunna fungera ända till 2030, men har redan brakat ihop som ett exempel.
Kärnkraften är inget självändamål. Ett icke-intermittent elnät är dock det.
Fusionsreaktorer kanske kan förse oss alla med avbrottsfri billig el i framtiden, med idag är det bara fantasier.

Citat:
Och du har fått mist femtio som alla beskriver hur mycket driftsäkrare det tyska elnätet blivit.

Nu har du drömt.

Citat:
Utbyggd möjlighet att importera el ökar driftsäkerheten.

Vem menar du har utbyggd möjlighet att exportera under kalla vinterdagar när det inte blåser? Finnarna med sina nya kärnreaktorer?

Citat:
Fel som vanligt. Titta på diagrammet German power export balance 1990 - 2018:

Fel? Det syns ju tydligt att trenden är sjunkande i länken.
Här har du nyare siffror från exakt samma källa som du presenterade:

Citat:
Germany turns into electricity importer for first time in five years in June

Germany imported more electricity than it exported in June 2019, making the country a net importer for the first time since July 2014, writes German energy industry association BDEW. The increase in imports is mainly attributable to rising CO₂ prices in the European Union Emissions Trading System (ETS), which made coal-fired power more expensive, and the decommissioning of coal power plants, says BDEW. In the first half of 2019, Germany recorded net power exports of 21.1 billion kilowatt hours (kWh), down from 23.9 billion kWh in the same period last year.

Germany has been a net power exporter for almost two decades and booked net exports of about 50 billion kWh in 2018. Growing exports have been one of many reasons why the rapid expansion of renewable power sources in Germany has not been matched by a parallel drop in carbon emissions, according to researchers.

https://www.cleanenergywire.org/news/germany-turns-electricity-importer-first-time-five-years-june

Citat:
Författarna till studien har visat varför deras antaganden är mycket sannolika.

Vilka antaganden gjordes i studien du inte läst och inte ens hittat en länk till?

Citat:
Och som vanligt byter LaurentiusLucidor ämne när frågorna blir för svåra.

Det är nog bara du som har svårt att ta in att stark kyla ofta är förenat med stiltje.

Citat:
Vi hade en svag vindperiod
några veckor i januari över månadsskiftet då ett
starkt högtryck gav kyla och stiltje

http://www.vastanvind.se/wp-content/uploads/2014/02/VV_Nyhetsbrev_201203.pdf

Citat:
Energimyndigheten påstår att den kan det. Men du vet ju bättre, som vanligt.

Länka till påståendet (inte till hela rapporten ditt nöt).

Citat:
Strömavbrott heter det på svenska. Blackout är något en del drabbas av efter för hög alkoholkonsumtion.

Varför frågade du om något som du redan visste?
Trams ger poäng?

Citat:
Vad gäller Texas så lyckades du inte koppla strömavbrotten i staten till förnybar energi.

Jag behöver överhuvud taget inte koppla något när jag har källor som styrker mina påståenden, något du inte har.

Citat:
Nej, däremot föreligger inget hinder mot att bygga nya kärnkraftverk.

Jo, att det precis som jag säger inte finns några uppgörelser över blockgränserna som garanterar att framtidens kärnkraftverk inte läggs ner enbart för att ett litet extremistparti som balanserar på spärren ges långt större utrymme för att få igenom sin vettlösa politik (som hittills inte lett till några förbättringar av miljön, utsläppen har faktiskt ökat) på grund av att S inte har något att sätta emot.

Det föreligger heller inget hinder att bygga nya vindkraftverk i Tyskland.
Vi ser nu en drastisk minskning i byggandet där.

Citat:
Energiöverenskommelsen från 2009, vari förbudet mot ny kärnkraft har slopats stöds av riksdagens alla partier (kanske med undantag för Vänsterpartiet).

Du vet mycket väl att den rådande agendan från V och MP är att med alla medel få bort kärnkraften.
S är mer osäkra. Löfven luftade sitt stöd för kärnkraften när han var bas för Metall, nu är han märkligt nog tyst.

Citat:
Fler fria fantasier. Visa nu att kostnaden för "grön energi" är långt högre än vad jag och mina gröna kumpaner påstår.

Jag visade ju det. Ygeman planerar subventioner för havsbaserad vindkraft medan kostnaderna för utbyggnationen av stamnätet som till största delen utförs för att kunna koppla in nya vindkraftverk läggs på nätavgiften när den borde ligga på priset för vindkraftselen eftersom kärnkraftens inkoppling till nätet redan är betald för länge sedan.

Citat:
Kärnkraften åtnjuter alltså enorma subventioner.

Nej. Inga subventioner.

Citat:
Du påståd just att Tyskland exporterar vindkraft. Sedan påstår du att när vindkraften producerar är behovet som lägst. Så hur fan kan Tyskland exportera vindkraft? Några köpare borde ju inte finnas!

Alla länder har väl inte lika mycket vindkraft som Tyskland?
Frankrike förlitar sig exempelvis till 70% på kärnkraft.
Sedan har du ju själv medgett att tyska staten betalar vindkraftsbolagen för att koppla bort sina verk under tider med överproduktion.

Citat:
Driftsäkerheten har femdubblats tack vare förnybar energi.

Upp med siffror och länk! Hade ovanstående stämt så hade Tyskland fortfarande varit nettoexportör av el. Du ljuger helt enkelt som den vanemässiga lögnare du är!

Citat:
Snacka om att flytta målstolparna...

Så du har äntligen insett hur idiotiskt du resonerar?

Svara istället på min fråga:

Citat:
"Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt vilket betyder att man måste bygga 100 gånger så många verk för att komma upp i den effekt men ursprungligen planerat för."

Är ovanstående felaktigt? Är ovanstående fortfarande din uppfattning?

Nej, det stämmer givetvis i ett framtida scenario där både kol och kärnkraftverk är nedlagda och samma energibehov som idag finns och man har samma krav på 100-procentig tillförlitlighet.
Var menar du annars att man ska ta energi ifrån?
Citera
2019-11-09, 11:56
Medlem
Citat:
Självklart menar jag att negativa priser uppfyller ett "syfte" - inte att någon aktör hux flux bestämmer sig för att priset ska vara negativt.

Ditt tidigare påstående var alltså felaktigt?

Citat:
Vet ej, men exemplet visar att storskalig energilagring är möjlig.

Jag tycker mer det visar på att ditt exempel är orealistiskt.

Citat:
Precis. När elpriset går negativt väljer ägarna att koppla ur för att inte dra på sig förluster. Det gäller inte bara vindkraftverk utan även andra elproducenter som kärnkraftverk och kolkraftverk.

När det gäller kärnkraft så har du helt fel. Man tillämpar idag inte lastföljning i någon större omfattning.

Citat:
Majoriteten av världens kärnkraftverk används som baslastanläggningar. Detta eftersom investeringskostnaden är hög och bränslekostnaden är relativt låg i ett kärnkraftverk.

Om landets andel el från kärnkraft är stor (åtminstone mer än 50 %) kan det dock vara önskvärt att reglera den producerade effekten för att möta efterfrågan vid en viss tidpunkt. Frankrike är det land i världen med högst andel el från kärnkraft och där används flexibel kärnkraft rutinmässigt för att följa elefterfrågan. Man använder sig både av långsam och
planerad nedreglering i effekt under nätter och över veckoslut (s.k. lastföljning), primärreglering (automatisk frekvensreglering) för att understödja frekvensen på elnätet samt av sekundärreglering kopplad till elmarknaden.
Det svenska elsystemet har länge kännetecknats av att kärnkraft är basproduktion och att vattenkraft används dels för basproduktion men även för att
svara för de variationer i efterfrågan som löpande sker. I framtiden förväntas
en inhemsk utbyggnad av vindkraften, vilket kommer att öka behovet av flexibel elproduktion. Dessutom kan framtida beslut, liknande den införda indelningen av Sverige i elprisområden fr.o.m. den 1 november 2011, påverka
behovet av reglerkraft. En flexibel kärnkraftsproduktion kan komma att utgöra en viktig del av den svenska energimarknaden.
Lastföljning i kärnkraftverk har förekommit i Sverige, främst under 80- och
90-talet,
dock har primärreglering med hjälp av kärnkraften aldrig utnyttjats.

https://energiforskmedia.blob.core.windows.net/media/19886/lastfoljning-i-karnkraftverk-elforskrapport-2012-08.pdf

Däremot har jag läst om att reaktorer typ generation IV skulle göra lastföljning enklare och därigenom göra kärnkraften mer lönsam.

Citat:
Som jag visade dig:

Man lagrar energin helt enkelt.

Hur ska vi plats med alla tunnor?

Citat:
Nej, "problemet" påverkar inte dagens vindkraftverk. Effektiva lösningar finns för att kompensera för reaktiv effekt. Se exempelvis:

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:824245/fulltext01.pdf
https://www.nyteknik.se/energi/vindkraft-var-god-stor-ej-elnatet-6404057

Problemet finns ju visst, du länkar ju till vad som används för att avhjälpa det!
Hur stora blir kostnaderna för vindkraftföretagen att installera utrustningen och vem tar kostnaden denna gång? Ygeman som öppnar lädret igen?

EDIT: Lite kul att det krävs inkoppling på nätet för att motverka problemen med fasförskjutningar:

Citat:
Utrustningen innehåller dynamiska filter som mäter belastningen på ledningen. När det behövs kompenserar den för spänningsavvikelser genom att tillföra ström av rätt storlek och form. Det kallas reaktiv effekt och det är huvuduppgiften i Kville.
Marcus Löfgren, vd på Comsys förklarar att den dock klarar många fler typer av störningar.

-Den kan till exempel ta bort de övertoner som genereras framförallt av elektronik. den kan också kompensera för resonanser, snabba spänningsfall och andra obalanser som kan uppstå.

Comsys får allt fler förfrågningar både från ägare av vindkraftparker och från närliggande industrier.

-Tydligast är det i Tyskland där den förnyelsebara energin byggs ut i snabb takt. När du får många små produktionsenheter försvagas näten. Resultatet blir fler störningar och därmed problem för industrin.

Enligt Marcus Löfgren kommer elkvalitet att bli allt viktigare eftersom oren el kan leda till produktionsavbrott och att utrustning slits mer än nödvändigt.

-Det är som när ett hjärta slår oregelbundet. Då sätter man in en pacemaker för att rätta till frekvensen. Det är det som vi gör i elnätet.

Ska man kanske ha ett separat vindkraftverk för att driva apparaturen som motverkar probelemet, för man vill ju inte belasta ett redan intermittent väderberoende elnät med mer last?
"Många vindkraftverk blir det".

Enbart icke-intermittent baskraft kan med andra ord garantera att problemet med vindkraftverkens fasförskjutningar kan regleras bort. Får jag föreslå ny kärnkraft?

Citat:
Det rör sig om småsummor i sammanhanget.

100-120 miljarder som kostnaderna för nyuppförd kärnkraft?

Citat:
Du får hemskt gärna komma med några källor om du nu tror att det är "vattendomar" som bestämmer när vattenkraftverk tappas av.

Du gör bort dig inför öppen ridå.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-09 kl. 12:33.
Citera
2019-11-09, 17:40
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
"Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade."

Men rapporten visar inte att så skulle vara fallet.

Vilken rapport mytar du om nu?

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/fornybart/riksintressen/riksintresse-vindbruk-2013_beskrivning.pdf

Den rapport som du använde som stöd till påståendet att "de bästa redan är exploaterade." Rapporten stödjer inte ditt påstående.

Citat:
Citat:
Påståendet att västgötsk vindkraft skulle ha dålig lönsamhet är taget ur luften.

Hur lönsam är då västgötsk vindkraft jämfört med rikssnittet? Siffror tack!

Jag är inte din mamma.

Citat:
Citat:
Anledningen till att det byggs vindkraftverk är för att de som bygger dem tror att de ska tjäna pengar på dem...

Anledningen till IT-bubblan var att investerare trodde att det gick att tjäna pengar på något som visade sig enbart bestå av luft.

Nu är ju IT-sektorn i Sverige mycket lönsam så ditt exempel lämnar en hel del att önska.

Citat:
Citat:
Att det finns massor med gnällspikar i Sverige har inte med förnybar energi att göra.

Försvårar de utbyggnaden av stamnätet så har det med saken att göra.

Nej. Saken är huruvida Sveriges elnät kan bli 100 % förnybart. Hur många gnällspikar det finns i landet har inte med saken att göra.
Citera
2019-11-09, 17:42
Medlem
Citat:
https://www.energimyndigheten.se/globalassets/fornybart/riksintressen/riksintresse-vindbruk-2013_beskrivning.pdf

Den rapport som du använde som stöd till påståendet att "de bästa redan är exploaterade." Rapporten stödjer inte ditt påstående.

Jag använde ingen rapport.

Citat:
Även vindkraftverk blir gamla. Prestandan sjunker, risken för haveri ökar och till slut blir det kanske aktuellt med
så kallad repowering, dvs. att byta ut komponenter av verket eller byta ut hela verket mot ett modernare och
betydligt effektivare verk. Teknikutvecklingen har varit omfattande – man kan idag halvera mängden verk och
samtidigt mångdubbla elproduktionen. Alternativet är att sluta nyttja platsen för vindkraft.
2040 ska Sveriges elproduktion vara förnybar enligt Energiöverenskommelsen och en fortsatt
vindkraftsutbyggnad är därför nödvändig. Den tidigaste vindkraften i Sverige byggdes ut på de allra bästa
vindlägena, ofta kustnära och i slättlandskap i södra Sverige. Ska dessa lägen även framöver nyttjas för vindkraft
så är det dags att börja prata om möjligheter och hinder för repowering!

https://kfsk.se/energikontoretskane/wp-content/uploads/sites/5/2017/07/Repowering-webb.pdf

Citat:
Nej. Saken är huruvida Sveriges elnät kan bli 100 % förnybart. Hur många gnällspikar det finns i landet har inte med saken att göra.

Jo, utan utbyggnad av stamnätet så kan du glömma din febriga dröm.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-09 kl. 17:59.
Citera
2019-11-09, 17:55
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Jag glömde att du har grava problem med läsförståelse:

Jag har ju länkat till IPCC-rapporten så varför fortsätter du länka till sekundärkällor som vantolkar den? Försöker du medvetet förvilla? Så här säger författarna till rapporten själva:

Citat:
Kärnkraftsutbyggnad behövs inte – ”En misstolkning av IPCC-rapporten”
Att klimatutmaningen kräver mer kärnkraft är ett missförstånd, enligt företrädare för den internationella klimatpanelen IPCC.
– Det är en misstolkning av rapporten.

”En misstolkning av rapporten”
Men enligt företrädare för IPCC som Sveriges Natur pratat med är det inte så.
– IPCC föreskriver inga lösningar, säger JoeriRogelj,en av författarna till rapporten från i höstas.
Han har själv gjort scenarier för vad som krävs för att klara klimatutmaningen och är huvudförfattare till kapitel 2 som handlar om vägvalen. Joeri Rogelj förtydligar:
– IPCC har inte påstått att vi behöver en stor ökning av kärnkraften. Att säga så är en misstolkning av rapporten, säger Joeri Rogelj. [...]

Sabine Fuss, professor vid Mercator Research Institute i Tyskland, är en av författarna av sammanfattning av rapporten ” Global Warming 1,5 Degrees Celsius ”. Även hon har låtit sig intervjuas av Sveriges Natur.

Hon berättar att sammanfattningen till och med presenterar ett scenario som inte ens är önskvärt, det fjärde vägvalet med nära nog en femdubbling av kärnkraften, liksom infångning av koldioxid, och det utan att målet för år 2050 nås.

http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/karnkraftsutbyggnad-behovs-inte-enligt-ipcc-en-misstolkning-av-rapporten/

Sluta ljug!

Citat:
[uote]Det tycker jag är en ohederlig debattstil. Om du nu är så insatt som du påstår borde du förklara vad du menar.
Annars kan man ju drista sig till att tro att du bara fabulerar...

Att du inte förmår ta till dig all den information som presenterats i tråden är knappast mitt problem.[/quote]

Inte heller är det något problem för dig att du framstår som en pajas?

Citat:
Citat:
Du tycker alltså inte att det är uppenbart att om kineser bygger en reaktor är det också kineser som kommer att sitta på mest teknisk expertis om reaktorn?

Nej det är inte uppenbart eftersom den vetenskapliga utvecklingen som ligger bakom tekniken inte utvecklats av kineserna.
Det är därför reaktorer sorteras in i olika generationer.
Köparen får givetvis fullödiga ritningar och instruktioner om hur man utför underhåll.

Idioti. Behöver man felsöka på djupet behöver man kunna allt om produkten. Sådan kunskap kommer naturligtvis inte kineserna lämna ut om sina reaktorer eftersom då skulle andra länder kunna bygga kopior på dem.

De flesta förutom du inser att det är jävligt korkat att göra Sveriges elförsörjning beroende av kinesisk teknologi.
Citera
2019-11-09, 18:08
Medlem
Citat:
Jag har ju länkat till IPCC-rapporten så varför fortsätter du länka till sekundärkällor som vantolkar den? Försöker du medvetet förvilla? Så här säger författarna till rapporten själva:

Du har länkat till random Twitterinlägg.

Citat:
Sluta ljug!

Sluta och länka till ovidkommande sidor.
Länka till IPCC istället och sluta ta upp min tid med trams!
Dessutom innehåller alla scenarion kärnkraft, det kvittar om IPCC inte rekommenderar kärnkraft.
De anser helt klart att vindkraften inte förmår ersätta ej intermittent baskraft.

Citat:
Inte heller är det något problem för dig att du framstår som en pajas?

Du framstår som den bittra okunniga besserwisser med grav Dunning-Kruger som du är.
Alla som orkat följa denna totalt havererade tråd (du har tramsat sönder tråden) förstår att du låtsas diskutera ämnet med enbart grundskolans fysik som högsta utbildning inom ämnet som avhandlas.
Snacka om pajaserier!

Citat:
Idioti. Behöver man felsöka på djupet behöver man kunna allt om produkten. Sådan kunskap kommer naturligtvis inte kineserna lämna ut om sina reaktorer eftersom då skulle andra länder kunna bygga kopior på dem.

Skitsnack. Du påstår med andra ord att man måste vänta på ett gäng kinesiska tekniker varje gång service ska utföras? Väntade man kanske in amerikanska tekniker på 80-talet då flera av reaktorerna är av amerikansk typ? Nej. Du snackar som vanligt skit och killgissar.

Citat:
De flesta förutom du inser att det är jävligt korkat att göra Sveriges elförsörjning beroende av kinesisk teknologi.

Jaha, säger han som inte ser några problem med att tyskarna (eller för den delen andra länder) blir helt importberoende av el.
Din argumentation hänger helt enkelt inte ihop. Du har gett upp.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-09 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in