2019-11-07, 12:21
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Nja, man kopplar naturligtvis ur dyrare energikällor först. Som exempelvis kärnkraft.

Visst är det så, med följden att man får ännu större problem med att exempelvis hålla nätfrekvensen.
I samband med det tyska elnätets närhet till kollaps i somras så hamnade nätfrekvensen utanför tillåtna värden.
Samma sak hände i januari i år:

Citat:
Who is disrupting the utility frequency?

On 10 January 2019, the utility frequency of Europe’s power grid dropped to 49.8 hertz. Many factors contributed to the near-blackout that evening, but the incident is not the only one in recent weeks that has shaken the grid.

But, let’s start at the beginning: Thursday , 10 January 2019 at 21:00 CET. Europe was settling in for a relaxing evening on the couch in warmly-lit living rooms at the end of the workday. At that moment, however, things were far from relaxed for employees at European grid stability observation posts. In less than two minutes, the utility frequency plunged toward the critical threshold of 49.8 hertz across Europe and was threatening to sink even further.

It was evident that primary control reserves alone would not be enough to halt the drop, and reserve power plants could not be started quickly enough. The French transmission system operator, RTE, sprang into action, issuing emergency rolling blackout requests to all of France’s 22 large industrial demand response consumers that reduced power consumption by 1,500 MW. That is roughly the amount of power required to keep the lights on in the greater Lyon region. The utility frequency stabilized and was heading back toward normal levels at 21:10; by 21:25, the frequency was back to 50 hertz. Living rooms in Europe remained warm and bright.

https://www.next-kraftwerke.com/energy-blog/who-is-disrupting-the-utility-frequency

Problemen kommer att bli allt större ju mer intermittent el som kopplas till elnäten.

Citat:
Vilket beror på att de får ett fast pris för elproduktionen. Sådana kontrakt är en form av subventionering och håller på att fasas ut.

Ehhh....Hur löser avskaffande av subventioner det faktum att vindkraftleverantörerna måste koppla bort eller ställa om turbinernas vinkel för att minska mängden alstrad effekt när all vindkraft går för fullt och man helt enkelt inte kan distribuera elen?

Ovanstående visar med all tydlighet varför jag inte kan besvara vissa av dina frågor. Du kan helt enkelt för lite om ämnet vi låtsas diskutera...

Citat:
Du länkar till ett 20 år gammalt exjobb. Nuförtiden finns mycket bättre metoder för att råda bot på problemet.

Problemet är lika gammalt som Universum, så vad spelar det för roll om jag länkar till ett 20 år gammalt dokument som beskriver problemet på ett så pass enkelt sätt att jag trodde att du skulle kunna förstå vad som skrevs.

Vilka är de nya metoderna som löser problemet med fasförskjutning mellan ström och spänning vilket får till följd att slutkonsumenten inte kan tillgodogöra sig energin innan den reglerats?
Dessutom, vad kostar dessa lösningar och bör kostnaderna läggas på nätavgiften precis som i fallet med Ygemans havsbaserade vindkraft, ska staten eller vindkraftföretagen stå för notan (vilket leder till försämrad lönsamhet)?

Citat:
Jo, det är den främsta anledningen. Ditt yrande om vattendomar är irrelevant.

Du är oinsatt i frågan och har fel.
Vattendomarna reglerar dels dämningsgräns och den undre sänkningsgräns.
Vet du exempelvis att vattenkraftverken ofta ligger efter varann och därför är i beroendeställning inbördes? Nej, du är som vi alla vet okunnig.
Citera
2019-11-07, 12:31
Medlem
Citat:
Du har helt missuppfattat rapporten. Energimyndigheten gör löpande inventeringar över vilka områden man tycker lämpar sig bäst för vindkraft. 2008 gjorde de en sådan inventering och 2012 gjorde de en till.

Att det även byggs vindkraftverk utanför dessa områden är ju helt irrelevant. Bönder har valt att smälla upp vindkraftverk på sina åkrar av egen fri vilja! Det betyder inte, som du påstod, att de bästa vindlägena är upptagna.

Alltså har kartan över vidlägen reviderats precis som jag sa.
Att det byggs vindkraftverk på ställen med ofördelaktiga vindförhållanden påsverkar givetvis lönsamheten och pålitligheten.

Citat:
Energimyndigheten bestämmer inte var vindkraft ska byggas - det gör markägarna...

Du missförstår som vanligt. Västergötland har usla vindlägen, ändå har det byggts vindsnurror med dålig lönsamhet som följd.
Jag antar att det är de växande protesterna som ligger bakom det faktum att det byggs snurror i områden med allt sämre vindlägen.
Det har t,om gått så långt att elföretagen möter stort motstånd när det gäller utbyggnation av stamnätet:

Citat:
Hundratals synpunkter på kritiserad kraftledning

Svenska kraftnäts kritiserade kraftledning genom Småland och Blekinge väcker starka känslor: Remissvaren formligen väller in till Energimarknadsinspektionen. Nu tvingas man skjuta upp remisstiden till den 30 april.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hundratals-vill-yttra-sig-om-kritiserad-kraftledning

Citat:
Ljög kanske du inte gjorde, men du verkar liksom inte förstå ämnet du pratar om.

Haha, jag tror det står ganska uppenbart för en eventuell läsare vem av oss som har koll på ämnet (jag) och inte (du).
Citera
2019-11-07, 12:35
Medlem
Citat:
Tja, det måhända. IPCC har ändå inte förordat någon utbyggnad av kärnkraften.

Jag länkde ju till ett sådant uttalande.

Citat:
Nja, du har deklarerat att dessa herrar inte kan skilja på effekt och energi. Visat det har du inte gjort.

Jo.

Citat:
Men det inser jag inte. Kan du vänligen förklara?

Jag säger som Stenmark: ”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”.

https://1x2.se/medlemsbloggar/185/sargut/231/ha-lons-int--forklar--for-den-som-int--begrip

Citat:
För att djupgående felsökning kräver enorm expertis på just den undersökta produkten. Om det är kineser som bygger reaktorn är det uppenbart att främst är kineser som kommer sitta på den expertisen.

Källa till ovanstående killgissning?

Citat:
Fullständigt seriös. Vem delar ut vindlägen menar du?

Trams.
Citera
2019-11-07, 20:30
Medlem
Fris avatar
3.8 miljoner kr ska räcka till 8 olika åtgärder under nästa år för att avhjälpa den hotande elbristen i Region Skåne.
• ekonomiskt stöd till flera stamnätsprojekt
• kartläggning av effektbehovet i skånska kommuner
• ett konkret förslag för hur Sveriges olika regioner kan spela en aktiv roll i Svenska kraftnäts framtida planering
• stödja pågående projekt kring energieffektivisering, flexiblare elförbrukning och lagring av elektricitet
• analysera det framtida effektbehovet för att ladda elfordon.
• analysera Skånes styrkeområden inom elnät och flexibel elförbrukning.
• uppmuntra vindkraft och annan fossilfri elproduktion i Skåne.
• sprida kunskap om elsystem, elreglering och lagstiftning.

Inte illa pinkat för 475 000 kr per projekt!
Nog för att jag själv skulle kunna skriva ihop den helt meningslösa och verkningslösa rappakalja som de begär för halva den kostnaden. Det är helt uppenbart att inte någon enda politiker i Sverige, vilket är ett demokratiskt bevis för att svenska väljare inte heller har det, någon som helst vilja eller förmåga att göra någonting överhuvudtaget. Annat än att svamla sitt svammel.

99% av alla svenskar är antingen hårt obildade eller totalt ointresserade, de faller för ordet "miljon kronor" och trooor därmed att NU äntligen kommer lösningen på alla problem, med denna jättestora storsatsning. Att offentlig sektor spenderar över två miljoner miljoner kr om året av väljarnas pengar, det fattar inte svenska väljare. De kan inte skilja mellan en krona och en miljon kronor.

Som när Reinfeldt-regeringen tillsatte Kemikalieinspektionens förre generaldirektör som särskild utredare om nanoteknologi, och hon skrev en debattartikel i SvD om att hennes rapport drog slutsatsen att Sverige bör satsa en procent av en nanodel av BNP för att bli ledande på nanoforskning! (Alltså 35 kr om året). Intelligens och bildning är helt frånvarande på samtliga chefsposter i svensk offentlig sektor. En krona, en miljon kronor, tusen miljarder kronor, är inte det samma sak???
https://www.svd.se/sa-kan-sverige-bli-ledande-inom-nanoteknik
Citat:
Nano betyder miljarddel. Sveriges BNP var år 2012 3549 miljarder SEK.
Det kostar inte ens 0,01 nanodelar av vår BNP
ALLT som alla politiker säger om vetenskap och teknik är ALLTID helt fel.
Senast redigerad av Fri 2019-11-07 kl. 20:37.
Citera
2019-11-08, 06:54
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Tror du det här är någon form av vetenskaplig avhandling vi håller på med eftersom du kräver källa på allt som sägs? Du är en mycket märklig person minst sagt.

Ja. Hur ska jag kunna veta att du inte ljuger när du inte framför några källor till dina påståenden?

Citat:
Perioder av stiltje råder (vilket alla som någonsin varit ute i naturen vet) årligen.

Nu var det såhär du skrev: "Läser du länken så framgår det tydligt att det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin."

Det är alltså länken där detta enligt dig ska framgå som jag har efterfrågat. Länken har du inte skickat mig. Däremot har du slösat bort mycket tid med ditt infernaliska tramsande.

Det är dock vanligt att det är vindstilla i ett par minuter i begränsande områden. Det gör inte vindkraften till en opålitlig kraftkälla.

Citat:
Citat:
Jag, en god förlorare, du, en god lögnare.

Du har inte kunnat beslå mig med lögn i en enda fråga.

Ett uppenbart exempel är din felöversättning av Oliver Thens uttlande om tysk vindkraft.

Citat:
Citat:
Bevisa att perioder av stiltje medför att vindkraften inte kan ersätta kärnkraften. Du har inte ens försökt.

Du skulle bevisa att det medför att kärnkraften inte kan ersättas av vindkraft. Du har fortfarande inte försökt.

Vilken energiform ska ersätta runt 40% av den el som kärnkraften står för när vindkraften inte producerar något alls under perioder av stiltje?

Något bevis har du alltså inte?

Flera förnybara energikällor i samverkan ersätter kärnkraften - inte bara vindkraften. Något jag hävdat i över en månad men som du är för trög för att fatta.

Citat:
SVK anger vindkraftens tillgängliga effekt (den effekt som finns tillgänglig under 90% av årets alla timmar) till 11%, något som bevisar min ståndpunkt.

Detta tror jag redan vi diskuterat? Utnyttjandegraden har inte ett skit med om det är möjligt att ersätta kärnkraften med förnybar energi att göra. Om nu utnyttjandegraden är 11 % räcker det att bygga tio gånger så många vindkraftverk och vips, 100 % utnyttjandegrad.

Jag vet att det inte funkar så, jag försöker bara förklara för dig varför utnyttjandegraden är ett helt irrelevant mått.

Citat:
Citat:
Jag tycker inte att elen ska kosta 100 kr/kWh bara för att subventionera olönsamma kärnkraftverk. Det tycker tydligen du.

Skräckexemplen handlar uteslutande om vindkraft.

Haha nej. Skräckexemplen handlar om kärnreaktorer för över hundra miljarder som blivit fem gånger dyrare än vad man räknat med.

Citat:
Jag skulle dessutom inte prata så mycket om subventioner om jag var du.

Varför inte? Kärnkraften har mått mycket större subventioner än förnybara energikällor.

Citat:
Citat:
Du kör med skrämselpropaganda. Lika stora prisvariationer förekommer i länder utan förnybar energi också:

Om du blir skrämd eller inte kvittar.
Exemplen visar med all tydlighet att vindkraften inte förmår leverera eftersom den är väderberoende.

Exemplet visar att elpriset varierar oavsett om elen kommer från kärnkraft eller förnybara energikällor.

Citat:
Citat:
Sedan brukar det vara ganska soligt i Texas i augusti. Solkraften har där enorm potential.

Jahapp. Vad har det med Löfvens och Kristerssons diskussion om Svensk energipolitik (vilket är trådens ämne) att göra?

Har du redan glömt att det var du som tog upp elmarknaden i Texas som ett skräckexempel!?

Citat:
Att det tyska elnätet var nära total black-out under tre dagar i juni är fakta som inte ens du kan förneka.

Hur kopplar du det till avskaffandet av kärnkraften? Du killgissar?

Citat:
Större problem väntar:

Såhär står det i artikeln du citerar:

Citat:
Fabian Joas, energy expert at Berlin think-tank Agora, said it would be a difficult road for most of Europe to meet its goal of abandoning conventional energy in coming decades.

“But we will be able in the long run to operate a power system based nearly fully on renewables,” he added. “Everyone who understands the matter agrees on that.”

Ägd.

Citat:
Den minskade användningen av brunkol beror på politiska beslut, vilka lett till elbristen som nämns här ovan.

Exakt hur har minskad brunkolsanvändning lett till elbrist? I verkligheten lider inte Tyskland av elbrist liksom.

Citat:
Tyskarna planerar nya brunkolsbrott, något som lett till demonstrationer i b,la Hambach.

Inte tyskarna - det är ett privat energibolag som vill utöka dagbrottet genom att hugga ner Hambachskogen något som miljöaktivister motsätter sig. Det betyder inte att kolkonsumtionen i Tyskland kommer att öka.

Citat:
Citat:
"Mig veteligen?" Då har du inte läst det jag skriver, men vid det här laget vet jag att det är så du jobbar. Du spyr ur dig en massa poänglösa påståenden utan koppling till ämnet som diskuteras.

Du inriktar ju dig enbart på att tramsa och beskylla mig för att vara en lögnare.

Icke! Jag har försökt att diskutera sakligt med dig. Men det är omöjligt då du vägrar ta fram källor som styrker dina påståenden och du vägrar också att svara på frågor.

Citat:
När presenterade du något nytt som understödjer din minst sagt oklara vision om hur framtida svensk elproduktin kommer att se ut?

Understöd hittar du här: https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=104686

Citat:
Citat:
Det går i Tyskland så nog går det i Sverige också.

Visst, kan man leva med strömavbrott och elransonering så funkar det. Det är precis vad jag påstått genom hela tråden.

Men nu har ju inte Tyskland drabbats av varken strömavbrott kopplade till energiomställningen eller infört elransonering...

Citat:
Det jag påstår är att Oliver Then har rätt. Tilgänglighetstalet har inget med exportsiffrorna att göra.

1. Ditt påstående var en förvanskning av Thens påstående. Såhär skrev du: "vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" Påståendet står du tydligen fast vid trots att jag visat det vara en logisk omöjlighet.

2. Det du nu påstår är att tyskarna måste ha exporterat nästan all sin vindkraft för annars går inte siffrorna ihop. Ett helt absurt påstående.

Citat:
Citat:
Ha! Jag ska svara på dina frågor men du vägrar svara på mina.

Du framför ju bara gissningar och påhopp. Varför ska jag svara på sånt?

En fråga är inte en gissning.

Citat:
Citat:
Nej, någon källa har jag inte fått! Jag har nu klickat och läst precis alla dina länkar och inte i en enda visas det att merparten av svensk vindkraft går på export. Dock har vi ett stort elöverskott i Sverige och vi exporterar massor el. Det är inte otänkbart att en stor del av vindkraften exporteras. Det är inte samma k som att merparten av vindkraften exporteras.

Du saknar med andra ord förmåga att tolka data.

Du saknar med andra ord förmåga att länka till källor.

Citat:
Hur kan det vara irrelevant att vindkraften bevisligen inte förmår ersätta kärnkraften som basenergikälla? Det är ju det hela diskussionen handlar om.

Vindkraften i kombination med andra energislag kan ersätta kärnkraften.
Citera
2019-11-08, 07:36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Nej, det vet jag inte. Länka till den istället för att spela Allan.

Lägg fram några argument istället för att tramsa.

Länka till källan är du snäll.

Citat:
Citat:
Fel.

Du har bevisligen inte ens ögnat igenom rapporten du länkar till.
Pinsamt minst sagt.

Fel igen. Det har jag. "Nej, däremot har du bevisat att du aldrig läst rapporten du länkar till eftersom scenariorna förutsätter att kärnkraften fortfarande är aktiv." <- Fel.

Citat:
Citat:
De tre scenarierna som analyseras i rapporten kallas för vind-, sol- och kraftvärmescenariet. I alla tre scenarier har kärnkraften avskaffats till år 2040.

Vilka garantier finns för att rapportens slutsatser (vilka du inte läst) besannas?

Det rör sig om prognoser. Du länkade ju till en artikel av Elisabeth Rachlew så jag kan ju fråga dig samma sak. Vilka garantier finns för att artikelns slutsatser (vilka du inte läst) besannas?

Citat:
Energiewende spåddes exempelvis en lysande framtid men har bara lett till ett elnät med försämrad tillförlitlighet samtidigt som inga som helst positiva effekter på miljön kan påvisas.

Nu skulle jag kunna begära att du ger en källa som styrker påståendet att tyskarnas elnäts driftsäkerhet skulle ha försämrats.

Men det gör jag inte. Jag har nämligen lärt mig att det är meningslöst att be dig om källor.

Istället påstår jag att du har fel. Efter Energiewende har driftsäkerheten fördubblats i Tyskland.

Citat:
Tyskland går dessutom från att ha av varit nettoexportör av el till att vara importör.

Fel igen. Tyskland exporterar rekordmycket el.

Citat:
[uote]Vilka argument använder forskarna för att komma fram till den slutsatsen? Du kanske bara har läst sammanfattningen men inte själva rapporten så du vet inte?

Läs sammanfattningen så får du hel bilden klar för dig.[/quote]

Jag har läst sammanfattningen. Jag har inte fått bilden klar för mig.

Citat:
Citat:
Mark Z. Jacobson, lead researcher of the study stated, "I was surprised by how many countries we found had sufficient resources to power themselves with 100 percent wind, water, and solar power."

Vilka argument använder forskaren för att komma fram till den slutsatsen? Du kanske bara har läst artikeln du länkar till men inte själva rapporten så du vet inte?

Jodå. I studien räknar de på hur mycket förnybar energi som behövs och kommer fram till att mängden är mer än tillräcklig.

Citat:
Citat:
Vilket självfallet inte stämmer. Svensk vindkraft levererar mest på vintern då behovet är som störst. Däremot har du rätt i att vindkraften driver priserna nedåt. Något som vi elkonsumenter är mycket tacksamma för.

Jag har visat data som bevisar att vindkraften levererar som mest när behovet är som minst.

Ljug inte! Det har du inte alls gjort!

Citat:
Säger du emot det så behöver du uppvisa data som bevisar att jag har fel.

Hahahaha. Jag ska alltså bevisa att du inte bevisat data som bevisar att vindkraften levererar som mest när behovet är som minst?

Citat:
Citat:
Ett finare ord för att säga att vindkraft konkurrerar skiten ur kärnkraft.

Knappast, det är ett finare ord för att förmågan att reglera intermittent vindkraft blir allt sämre.
Vindkraften faller med anra ord på eget grepp.

Kostnaden för ny vindkraft är nere i en fjärdedel av kostnaden för ny kärnkraft. Vindkraften är här för att stanna.

Citat:
Citat:
Någon okänd snubbe har plottat missvisande grafer utan att förklara varifrån siffrorna kommer.

Bevisa att de är missvisande. Siffrorna är dessutom tagna från Svenska kraftnät. Det kan jag också göra.

Jag vet inte varifrån råmaterialt kommer. Såvitt jag kan se kan det lika gärna vara plockat ur någons ändalykta.

Citat:
Citat:
Självfallet syns de inte om man inte har tillgång till sidan. Men utifrån det kan man inte utgå ifrån att artikeln är osignerad.

Varför kallar du mig då "spån" när det krävs att man är prenumerant för att se vem som har skrivit artikeln?

Du är ett spån eftersom du antog att artikeln var osignerad när den inte var det. Men kanske är du bara blind?

Citat:
Det är en viktigare fråga att Hylander och Sidén precis som dig blandar ihop effekt och energi och därmed visar sig vara okunniga.

Hur kan du veta det när du just precis påstod att du inte kunde läsa deras debattartikel?

Citat:
Citat:
Nu har du återigen tappat tråden. Du skrev "Vilka siffror? Du länkar till en artikel som ligger bakom betalvägg" och jag (snäll som jag är) citerade forskarnas siffror åt dig.

Siffrorna du länkade til är OT i tråden.

Nja, siffrorna visar ju hur enormt olönsam kärnkraften är. De kan knappast vara OT!

Citat:
Citat:
Ja, men Vattenfall som äger kärnkraftverken verkar hålla med mig. Annars hade man nog satt igång omfattande renoveringsarbeten för att utöka verkens livslängder. Att man inte gör det tyder på att man inser att verken inte kommer vara lönsamma länge till.

Oviljan att renovera och bygga ny kärnkraft baseras på att det inte finns blocköverskridande politiska överenskommelser som på lång sikt visar på vilka vilkor som ska gälla.

Finns det visst. Det har varit tillåtet att bygga nya kärnkraftverk i tio års tid. Något hinder finns inte för Vattenfall att renovera sina verk.

Citat:
Citat:
Nej, och ditt "motargument" har inte med kostnaden för ny kärnkraft att göra.

Jo, kostnaden för "grön energi" är långt högre än vad du och dina gröna kumpaner påstår.

Då får ju du visa att den är det. Det har du inte lyckats med.

[quote]
Citat:
Jo, kärnkraftsindustrin subventioneras. Exempelvis behöver den ingen heltäckande skadeförsäkring.

Det finns en fond för detta.
Idag är den underfinansierad med 30 miljarder, såpengar i sammanhanget.
Kärnkraften har därmed inga som helst subventioner.

En kärnkraftsolycka skulle utan problem orsaka skador för över 1000 miljarder. Pengarna som finns i kärnkraftsfonden räcker inte på långa vägar.

Citat:
Citat:
Bevis för att förnybar energi skulle öka otillförlitligheten har jag inte fått.

Ordet "INTERMITTENT ENERGIKÄLLA" borde räcka som bevis.

Jag har förklarat många gånger om varför det inte gör det.

Citat:
Tyskland har stängt flertalet av sina kärnreaktorer samtidigt som politiska beslut lett till att man tillfälligt dragit ner på brunkolsbaserad elproduktion.
Tyska elkonsumenter upplevde för första gången att nätet var överbelastat i juni i år då man endast kunde avvärja en total balck-out genom att importera el från grannländerna.

Att importera el är inte något nederlag. För övrigt har du tidigare i tråden hävdat att merparten av den tyska vindkraften exporteras.

Så hur ska du ha det egentligen?

Citat:
Ergo: ökad andel förnybar, intermittent energiproduktion leder till minskad tillförlitlighet.

Driftsäkerheten har inte minskat.

Citat:
Citat:
ETC är en tidning med gott renommé. I motsats till bloggarna du länkar till bara en massa pseudonymer huserar.

Knappast. Ägaren har myglat med läsarsiffrorna i syfte att få mer presstöd, ett tydligt tecken på att tidningen hör hemma i pappersinsamlingen.

Nej, det har Ehrenberg inte gjort, men det är ämnet för en annan tråd.

Citat:
Citat:
Eftersom genomsnittet var 21,3 % och utnyttjandegraden är en kontinuerlig funktion över tid betyder det att det vid minst ett tillfälle fanns minst 21,3 % av vindkraften tillgänglig. Är du elingenjör som du påstått bara måste du inse att det är självklart.

Du har bevisligen ingen elutbildning högre än grundskolenivå vilket ovanstående ologiska påstående är ett tydligt tecken på.

Vad säger man? Du vet inte vad ett snittvärde är för något och någon elingenjör är du inte. Svårt att föra en vettig diskussion med dig då. Vi kan fortsätta det här delspåret i matteforumet.

Citat:
Motsvarande siffror för svensk vindkraftproduktion var under åren 2009-20011 nämligen 0,4% vid en given tidpunkt enligt Svenska kraftnäts rapport om kraftbalansen på svenska elmarknaden.

Vad sjutton har det med saken att göra? 2009-2011 var skitlänge sen.

Citat:
"De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten."

Nu fetade du "den tillförlitligt tillgängliga" vilket väl får ses som ett medgivande att du fattar att du hade fel?
Citera
2019-11-08, 07:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Visst är det så, med följden att man får ännu större problem med att exempelvis hålla nätfrekvensen.

Negativa priser används så att markanden blir självreglerande. Visst är det till nackdel för kärn- och kolkraftverk som har svårt att koppla ur vid behov, men för marknaden som sådan är det inga större problem.

Citat:
Problemen kommer att bli allt större ju mer intermittent el som kopplas till elnäten.

Som sagt har du missat att man kan lagra energi. Här demonstreras en prototyp av ett "batteri" som lagrar potentiell energi:

https://www.youtube.com/watch?v=mmrwdTGZxGk

Citat:
Citat:
Vilket beror på att de får ett fast pris för elproduktionen. Sådana kontrakt är en form av subventionering och håller på att fasas ut.

Ehhh....Hur löser avskaffande av subventioner det faktum att vindkraftleverantörerna måste koppla bort eller ställa om turbinernas vinkel för att minska mängden alstrad effekt när all vindkraft går för fullt och man helt enkelt inte kan distribuera elen?

Du skrev att "Vindkraftsbolagen kopplar inte bort vindkraftverken självmant." Svaret är "jo, det gör dom" men inte de som får ett fastpris för elen.

Citat:
Problemet är lika gammalt som Universum, så vad spelar det för roll om jag länkar till ett 20 år gammalt dokument som beskriver problemet på ett så pass enkelt sätt att jag trodde att du skulle kunna förstå vad som skrevs.

"Problemet" påverkar inte dagens vindkraftverk.

Citat:
Citat:
Jo, det är den främsta anledningen. Ditt yrande om vattendomar är irrelevant.

Du är oinsatt i frågan och har fel.
Vattendomarna reglerar dels dämningsgräns och den undre sänkningsgräns.
Vet du exempelvis att vattenkraftverken ofta ligger efter varann och därför är i beroendeställning inbördes? Nej, du är som vi alla vet okunnig.

Det är alltså översvämningsrisken som avgör hur mycket vatten som tappas av. Något du borde ha vetat om du studerat ämnet vi diskuterar mer än några sekunder vid googling.
Citera
2019-11-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ja. Hur ska jag kunna veta att du inte ljuger när du inte framför några källor till dina påståenden?

Varför utgår du alltid ifrån att folk ljuger?
Det måste vara väldigt ensamt när man har den inställningen.

Citat:
Nu var det såhär du skrev: "Läser du länken så framgår det tydligt att det är vanligt att stiltje råder under perioder och då spelar det ingen roll om du så har en miljon vindsnurror eftersom de alla står stilla och inte förmår driva din pålitliga symaskin."

Det är alltså länken där detta enligt dig ska framgå som jag har efterfrågat. Länken har du inte skickat mig. Däremot har du slösat bort mycket tid med ditt infernaliska tramsande.

Det är dock vanligt att det är vindstilla i ett par minuter i begränsande områden. Det gör inte vindkraften till en opålitlig kraftkälla.

Det gör vindkraften till en intermittent kraftkälla som behöver back-up när stiltje inträffar.
Du har redan fått en länk (uttalandet av Oliver Then) som dels visar att långa perioder av stiltje är vanliga i Tyskland och dels att det nordeuropeiska vädret i ett makroperspektiv är "interlocked".

Citat:
Ett uppenbart exempel är din felöversättning av Oliver Thens uttlande om tysk vindkraft.

Hur skulle du översätta hans uttalande?

Citat:
Något bevis har du alltså inte?

Flera förnybara energikällor i samverkan ersätter kärnkraften - inte bara vindkraften. Något jag hävdat i över en månad men som du är för trög för att fatta.

Den som är trög är ju du. Detta är en diskussion om ett framtidsscenario varför ingen kan sitta på 100% korrekta svar.
2017 stod exempelvis vind och solkraft för 10,14% av Sveriges totala elproduktion.
Att påstå att denna energimängd kan ersätta kärnkraften som stod för 39,6% måste närmast anses som efterblivet.

Citat:
Detta tror jag redan vi diskuterat? Utnyttjandegraden har inte ett skit med om det är möjligt att ersätta kärnkraften med förnybar energi att göra. Om nu utnyttjandegraden är 11 % räcker det att bygga tio gånger så många vindkraftverk och vips, 100 % utnyttjandegrad.

Jag vet att det inte funkar så, jag försöker bara förklara för dig varför utnyttjandegraden är ett helt irrelevant mått.

Nu snackar du skit. Utnyttjandegraden beskriver hur mycket el som finns tillgängligt under de tidpunkter då efterfrågan är som högst. Kalla vinterdagar då det inte blåser, vilket råkar vara de perioder då vindkraften presterar som sämst.
Ditt okunniga orerande leder ofelbart till black-outs i elnätet, ett fenomen tyskarna redan nu upplever.

Citat:
Haha nej. Skräckexemplen handlar om kärnreaktorer för över hundra miljarder som blivit fem gånger dyrare än vad man räknat med.

Nej, jag har enbart diskuterat utifrån elnätets pålitlighet.
Eftersom ansvaret för effektreserven flyttas över från SVK till elföretag så kommer vindkraftens oförmåga att leverera avbrottsfri el leda till elransonering då företagen inte gärna investerar i back-up som mestadels står stilla och därför är oekonomisk.

Citat:
Varför inte? Kärnkraften har mått mycket större subventioner än förnybara energikällor.

Hur mycket större?
Sverige har internationellt sett alltid haft låga elpriser. Det kan vi tacka inhemsk kärn och vattenkraft för. Subventionerna till kärnkraften har alltså varit framgångsrika.

Citat:
Exemplet visar att elpriset varierar oavsett om elen kommer från kärnkraft eller förnybara energikällor.

Graferna visar med all tydlighet att vindkraften till största delen levererar när pris och efterfrågan är som lägst. Med andra ord leder ett större förlitande på vindkraften till elbrist när behoven är som störst.

Citat:
Har du redan glömt att det var du som tog upp elmarknaden i Texas som ett skräckexempel!?

För stort tillförlitande på vindkraft är ett skräckexempel vilken elmarknad du än tar upp.
Australien har exempelvis också haft stora problem.

Citat:
Hur kopplar du det till avskaffandet av kärnkraften? Du killgissar?

Det är en kvalificerad gissning att vindkraften fått stå för en allt större del av inhemsk elproduktion när politiska beslut tagits att man ska stänga reaktorer och dra ner på användningen av brunkol i elproduktion ja!
Har du någon annan uppgift på vilken energiform man gått över till så får du gärna berätta om det i tråden.

Citat:
Såhär står det i artikeln du citerar:
Ägd.

Knappast. Fabian Goas gissning är så god som någon!

Citat:
Exakt hur har minskad brunkolsanvändning lett till elbrist? I verkligheten lider inte Tyskland av elbrist liksom.

Det faktum att du inte vet vad en total black-out i ett elnät är säger en hel del om din infantila debattteknik och inte minst "kunnande".

Citat:
Inte tyskarna - det är ett privat energibolag som vill utöka dagbrottet genom att hugga ner Hambachskogen något som miljöaktivister motsätter sig. Det betyder inte att kolkonsumtionen i Tyskland kommer att öka.

Det låter ju som en jättebra affärsidé att bygga en kolgruva och aldrig bryta någon kol som man kan sälja!
Har du läst ekonomi i Sovet eller?

Citat:
Icke! Jag har försökt att diskutera sakligt med dig. Men det är omöjligt då du vägrar ta fram källor som styrker dina påståenden och du vägrar också att svara på frågor.

Ditt närminne spelar dig ett spratt. Kolla tillbaka i tråden så märker du att den dignar med information och källor på vartifrån den är hämtad.

Citat:
Men nu har ju inte Tyskland drabbats av varken strömavbrott kopplade till energiomställningen eller infört elransonering...

Du har nyligen fått en länk som visar på att det tyska elnätet vid tre tillfällen var ytterst nära en black-out och att import var det enda som räddade situationen (Fransmännen hade överskott på kärnkraftsel i sommarvärmen).
Att du inte kan ta till dig information är inte mitt problem.

Citat:
1. Ditt påstående var en förvanskning av Thens påstående. Såhär skrev du: "vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" Påståendet står du tydligen fast vid trots att jag visat det vara en logisk omöjlighet.

2. Det du nu påstår är att tyskarna måste ha exporterat nästan all sin vindkraft för annars går inte siffrorna ihop. Ett helt absurt påstående.

1. Varför utelämnar du frasen "vid given tidpunkt" vilket helt överensstämmer med Thens uttalande?

2. Det som är absurdt är att du försöker förvanska vad jag har sagt genom att gnälla på en påstådd felöversättning när du själv medgett att din skoltyska är kass och du därför inte kan bevisa att jag översatt fel.

Tillgängligheten för tysk vindkraft var 1% under varje given tidpunkt hur mycket du än tramsar!

Citat:
Vindkraften i kombination med andra energislag kan ersätta kärnkraften.

Ingen har heller påstått något annat! Däremot kan intermittent sol och vindkraft inte göra det om elnätet ska behålla tillförlitligheten. Det krävs avbrottsfri baskraft för att realisera ditt scenario. Tysk brunkol eller andra fossilbaserade energiformer skulle exempelvis fungera!
Citera
2019-11-08, 11:47
Medlem
Citat:
Länka till källan är du snäll.

Jag kommer faktiskt inte ihåg vad du efterfrågat efter allt ditt tramsande.

Citat:
Det rör sig om prognoser. Du länkade ju till en artikel av Elisabeth Rachlew så jag kan ju fråga dig samma sak. Vilka garantier finns för att artikelns slutsatser (vilka du inte läst) besannas?

Vad är inte en prognos när det gäller framtiden? Särskilt när energifrågan många gånger diskuteras utifrån ett långt perspektiv (ibland nämns 2045-2050).
Inga garantier finns för att någons prognos slår in eftersom frågan är så komplex och berör så många nationer som gör egna val för hur de vill lösa sitt energibehov vilket får stora följder för hur mycket länder som Tyskland (som nu går ifrån att vara nettoexportör av el till nettoomportör) kan importera.

Citat:
Nu skulle jag kunna begära att du ger en källa som styrker påståendet att tyskarnas elnäts driftsäkerhet skulle ha försämrats.

Du har fått minst tre källor som alla beskriver att det tyska elnätet stod inför total kollaps under tre dagar i juni samt en dag i januari i år.

Citat:
Men det gör jag inte. Jag har nämligen lärt mig att det är meningslöst att be dig om källor.

Citat:
Istället påstår jag att du har fel. Efter Energiewende har driftsäkerheten fördubblats i Tyskland.

Hur väl rimmar det med det faktum att elnätet stod inför en total black-out vid minst 4 tillfällen i år (året är inte slut än)?
Men du har säkert siffror med tillhörande källa som styrker vad du påstår!

Citat:
Fel igen. Tyskland exporterar rekordmycket el.

Fel. Tyskland går från att vara nettoexportör till att vara nettoimportör.

Citat:
Jag har läst sammanfattningen. Jag har inte fått bilden klar för mig.

Varför är jag inte förvånad?

Citat:
Jodå. I studien räknar de på hur mycket förnybar energi som behövs och kommer fram till att mängden är mer än tillräcklig.

Det rör sig om prognoser (2050). Vilka garantier finns för att studiens slutsatser (vilka du inte läst) besannas?

Citat:
Ljug inte! Det har du inte alls gjort!

Jo, det är enbart du som kan för lite om ämnet som diskuteras för att kunna ta till dig informationen.

Citat:
Hahahaha. Jag ska alltså bevisa att du inte bevisat data som bevisar att vindkraften levererar som mest när behovet är som minst?

Det är nog enbart du som är dum nog att försöka förneka att högtryck under en kall vinterdag i kombination med lite vind och ingen sol innebär att dina intermittenta kraftkällor inte förmår leverera...

Citat:
Kostnaden för ny vindkraft är nere i en fjärdedel av kostnaden för ny kärnkraft. Vindkraften är här för att stanna.

Visst. Synd bara att du inte kan ta in att vindkraften aldrig kan garantera ett driftsäkert elsystem.
Men, det kanske är sekundärt för dig att du får leva med elavbrott när vindsnurrorna står stilla?

Citat:
Jag vet inte varifrån råmaterialt kommer. Såvitt jag kan se kan det lika gärna vara plockat ur någons ändalykta.

Du har ju själv länkat till samma sida så du borde ju rimligtvis veta vilken information som presenteras där när SVK inte har tekniska problem?

Citat:
Du är ett spån eftersom du antog att artikeln var osignerad när den inte var det. Men kanske är du bara blind?

Jag kanske inte är prenumerant på skitblaskan DN?

Citat:
Hur kan du veta det när du just precis påstod att du inte kunde läsa deras debattartikel?

Eftersom jag sökte upp en artikel som kommenterade DN-artikeln ditt nöt.

Citat:
Nja, siffrorna visar ju hur enormt olönsam kärnkraften är. De kan knappast vara OT!

Då kan det ju knappast vara OT att Texas drabbades av el-blackout p,ga intermittenta energikällor och att elpriserna höjdes till astronomiska summor som följd av detta?

Citat:
Finns det visst. Det har varit tillåtet att bygga nya kärnkraftverk i tio års tid. Något hinder finns inte för Vattenfall att renovera sina verk.

Jaha, så du påstår alltså att MP S och Moderaterna är överens om hur Sveriges framtida energipolitik ska se ut?
Du verkar inte ens förstå innebörden av ordföljden" blocköverskridande politiska överenskommelser som på lång sikt visar på vilka vilkor som ska gälla" om jag ska vara ärlig.

Citat:
Då får ju du visa att den är det. Det har du inte lyckats med.

Den "gröna elen" är orsaken till det mesta av behovet till utbyggnad av stamnätet (inklusive Ygemans senaste subvention till nätanslutning av havsbaserade vindkraftverk), därför bör kostnaden för denna utbyggnad läggas till på vindkraftspriset, något som inte sker idag.
Priset är därmed missvisande.

Citat:
En kärnkraftsolycka skulle utan problem orsaka skador för över 1000 miljarder. Pengarna som finns i kärnkraftsfonden räcker inte på långa vägar.

Vad kostar en total black-out av elnätet?

Citat:
Att importera el är inte något nederlag. För övrigt har du tidigare i tråden hävdat att merparten av den tyska vindkraften exporteras.

Så hur ska du ha det egentligen?

När ska du förstå att det Europeiska vädret i stort sett är detsamma över hela kontinenten och alla vindproducenter därmed har överskott under samma perioder, vilket redan nu medför att konsumenterna t,om kan få betalt för att göra av med energi.
När det omvända gäller så råder ett underskott och priserna skenar därför iväg uppåt.

Hur du har kunnat missförstå denna centrala fråga genom hela debatten är ett rent mysterium!!

Citat:
Driftsäkerheten har inte minskat.

Hur nära det Tyska elnätet var en total black-out berättar en helt annan historia än din hemsnickrade saga.

Citat:
Nej, det har Ehrenberg inte gjort, men det är ämnet för en annan tråd.

ETC är en oseriös blaska.

Citat:
Vad säger man? Du vet inte vad ett snittvärde är för något och någon elingenjör är du inte. Svårt att föra en vettig diskussion med dig då. Vi kan fortsätta det här delspåret i matteforumet.

Förklara då hur ett årligt snittvärde kan garantera att man i varje ögonblick har tillräckligt med el för att möta kundernas efterfrågan i ett elnät som har väderberoende kraftkällor som främsta energikällor, vilket i förlängningen innebär att mängden el som produceras inte är konstant (vilket skulle göra ett snittvärde meningsfullt).

Citat:
Vad sjutton har det med saken att göra? 2009-2011 var skitlänge sen.

Det visar ju med all tydlighet att du tänker fel eftersom den totala andelen vindkraftsel sett över året var långt större än 0,4% vilket indikerar att du åter jämför bananer och päron.

Citat:
Nu fetade du "den tillförlitligt tillgängliga" vilket väl får ses som ett medgivande att du fattar att du hade fel?

Sluta upp med tramsandet och svara istället på om tysk vindkrafts tillförlitligt tillgängliga kapacitet ligger på 1%!!

Detta faktum bevisar nämligen att black-outs är oundvikliga i ett elnät som till allt större del tvingas förlita sig på intermittent "grön" el.
Citera
2019-11-08, 12:04
Medlem
Citat:
Negativa priser används så att markanden blir självreglerande. Visst är det till nackdel för kärn- och kolkraftverk som har svårt att koppla ur vid behov, men för marknaden som sådan är det inga större problem.

Vilket skitsnack. Din planekonomiska modell funkade inte ens i Sovjet.
Negativa priser uppstår av sig själv vid överproduktion och "används" inte som du påstår.

Citat:
Som sagt har du missat att man kan lagra energi. Här demonstreras en prototyp av ett "batteri" som lagrar potentiell energi:

https://www.youtube.com/watch?v=mmrwdTGZxGk

Hur många cementtunnor krävs för att exempelvis lagra Tysklands hela behov av reglerkraft?

Citat:
Du skrev att "Vindkraftsbolagen kopplar inte bort vindkraftverken självmant." Svaret är "jo, det gör dom" men inte de som får ett fastpris för elen.

Så tyska staten behöver egentligen inte betala vindkraftsbolagen något för att de ska koppla bort vindsnurrorna vid överproduktion?
Var ska man göra av all energi vid överproduktion? Allt som kopplas in i nätet måste nämligen användas.

Citat:
"Problemet" påverkar inte dagens vindkraftverk.

Jo det gör det! Påstår du något annat så är du gravt okunnig vilket ditt användande av hartassar tydligt indikerar samt det faktum att du i föregående post påstod att det fanns "andra lösningar" utan att uppge vilka dessa är!

Lösningen är kondensatorbatterier och stora svängmassor som ska bekostas av nätägaren vilken givetvis överför kostnaden på konsumenten i slutänden.

Citat:
Det är alltså översvämningsrisken som avgör hur mycket vatten som tappas av. Något du borde ha vetat om du studerat ämnet vi diskuterar mer än några sekunder vid googling.

Nej, du killgissar bara i din okunnighet.
Citera
2019-11-08, 21:50
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Alltså har kartan över vidlägen reviderats precis som jag sa.

Jag märker att du försöker "rädda" ditt lögnaktiga påstående. Jag anar att det är mycket svårt för dig att erkänna när du är ute och cyklar?

Såhär skrev du:

"Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade."

Men rapporten visar inte att så skulle vara fallet.

Citat:
Citat:
Energimyndigheten bestämmer inte var vindkraft ska byggas - det gör markägarna...

Du missförstår som vanligt. Västergötland har usla vindlägen, ändå har det byggts vindsnurror med dålig lönsamhet som följd.

Påståendet att västgötsk vindkraft skulle ha dålig lönsamhet är taget ur luften.

Citat:
Jag antar att det är de växande protesterna som ligger bakom det faktum att det byggs snurror i områden med allt sämre vindlägen.

Anledningen till att det byggs vindkraftverk är för att de som bygger dem tror att de ska tjäna pengar på dem...

Citat:
Det har t,om gått så långt att elföretagen möter stort motstånd när det gäller utbyggnation av stamnätet:

Att det finns massor med gnällspikar i Sverige har inte med förnybar energi att göra.

Citat:
Citat:
Ljög kanske du inte gjorde, men du verkar liksom inte förstå ämnet du pratar om.

Haha, jag tror det står ganska uppenbart för en eventuell läsare vem av oss som har koll på ämnet (jag) och inte (du).

Nej, jag tror inte du lyckats lura någon läsare alls.
Citera
2019-11-08, 21:58
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Jag länkde ju till ett sådant uttalande.

Så här står det i artikeln som du använde som källa:

Citat:
Men ny kärnkraft är för dyr att bygga och innebär för stora säkerhetsrisker, menar han och anser att det är rimligare att satsa på förnybar elproduktion.

– Det är viktigt att använda den billigaste metoden för att ersätta fossila bränslen, eftersom man måste bygga så mycket och snabbt. Utvecklingen de senaste åren har gjort att vind- och solkraft nu är mycket billigare än kärnkraft.

– Kärnkraftverk är så dyra att bygga och så dyra att driva att de totalt sett inte är konkurrenskraftiga. Dessutom är det ju så att vi har lärt oss i verkligheten att risken för stora olyckor är mycket större än man trodde när man tog kärnkraftverken i bruk under förra århundradet, säger Tomas Kåberger.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-rapport-karnkraften-maste-oka-for-att-na-klimatmal

I artikeln finns inget uttalande från IPCC som förordar utbyggnad av kärnkraft.

Citat:
Citat:
Men det inser jag inte. Kan du vänligen förklara?

Jag säger som Stenmark: ”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”.

Det tycker jag är en ohederlig debattstil. Om du nu är så insatt som du påstår borde du förklara vad du menar.

Annars kan man ju drista sig till att tro att du bara fabulerar...

Citat:
Citat:
För att djupgående felsökning kräver enorm expertis på just den undersökta produkten. Om det är kineser som bygger reaktorn är det uppenbart att främst är kineser som kommer sitta på den expertisen.

Källa till ovanstående killgissning?

Du tycker alltså inte att det är uppenbart att om kineser bygger en reaktor är det också kineser som kommer att sitta på mest teknisk expertis om reaktorn?

Citat:
Citat:
Fullständigt seriös. Vem delar ut vindlägen menar du?

Trams.

Att undvika att svara på frågor är ditt signum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in