Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag håller dock inte med om att när man hoppar av en diskussion så är det ett kvitto på att inte argumenten håller. Det kan vara så men måste absolut inte vara det.
Ibland är det så att man upplever det helt hopplöst att argumentera mot människor anonymt på internet, eftersom vissa antingen medvetet missförstår eller helt enkelt bara missförstår. Ibland blir samtalen på så låg nivå att jag faktiskt känner att det är under min värdighet att delta i så pass dumma samtal som bara blir rundgång (ja du kan tycka att jag är högfärdig nu).
Så är det ju, inte sällan så inser man att fortsatt diskussion är lönlös. Det är helt omöjligt att nå fram eftersom synen på tingens ordning är fundamentalt så olika.
Behöver inte ha med IQ att göra, meningsmotståndarna kan vara lika smarta. De hittar bara inga vägar för att nå fram till varandra.
Jag tycker att det lilla talet i början av denna låt säger vad som händer när människor inte kan försöka se verkligheten ur någon annans ögon.
OBS! Triggerwarning. Det finns av någon outgrundlig anledning inga kvinnliga skådespelare med i videon. Den är djupt sexistisk med andra ord.
https://m.youtube.com/watch?v=RblbTiSBsz0
Tjurar en ihop, så kan ju den andra inte heller ge några eftergifter.
Det är därför jag ibland berömt dig för att vara en brygga mellan människor, med din debatteknik. Trots att du har en enerverande tendens att alltid ha fel
Citat:
När man skriver samma sak flera gånger och det fortsätts att "misstolkas" på samma sätt, för att ibland även skrivas en massa överdrifter och trams kring argumentet, så tappar man lusten till slut.
[/quote]
Some men you just cant reach....
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Alla samhällen går under till slut så det är knappast ett argument för något.
Självklart måste individens frihet ibland inskränkas men för mig är ett självklart kriterium för att acceptera det att individens frihet går ut över en annan individs frihet. Jag får t.ex. inte döda någon eftersom det är en ganska betydande inskränkning mot den personens frihet. När två personers frihet på det sättet kolliderar måste den enes frihet inskränkas.
När däremot min frihet inte går ut över andra personers frihet då blir det mycket svårt att finna hållbara argument för en inskränkning av min frihet. Exempel. vi har tidigare i Sverige förbjudit homosexualitet men min frihet inskränks inte av att två bögar bor ihop och har sex med varandra i sin lägenhet. Invändningar som att jag blir äcklad av det håller helt enkelt inte för att hävda att min frihet inskränks i tillräcklig omfattning. Detsamma gäller sexköp, att jag blir äcklad av det håller på samma sätt inte för förbud.
Det där är ett argument ingen feminist någonsin begripit. Typ så här tänker de.
- Jag tycker det är äckligt med horerier, det måste förbjudas
- Jaha, jag tycker bögerier är äckligt, skall vi förbjuda det också?
- Mäh, jag tycker inte bögerier är äckligt så det skall naturligtvis tillåtas
Så funkar det i skallen på en ideologisk fundamentalist. Deras egen uppfattning är skänkt i från ovan av Gud fader själv så att ens ifrågasätta den är ren och skär blasfemi.
Så enligt dem är du i din fulla rätt till dina mänskliga rättigheter och till dina åsikter så länge du tycker som dem.
Citat:
Med det sagt ser jag att många har en mycket svag demokratikänsla och majoriteten är nog för diktatur så länge de känner att diktaturen förespråkar det de vill ha. Ytterst få står upp för demokrati när det innebär att politiska motståndare får makten, då vill man göra vad som är möjligt för att åsidosätta demokratin. Just denna svaga demokratikänsla har också gjort att vi redan har förlorat den. Nu har vi i min mening en demokratur.
Exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det stämmer väldigt bra. Vi har bara en förmåga att bedöma intelligensen hos personer som ligger under eller en bit över vår egen intelligens. När vi stöter på någon som ligger långt över vår egen nivå kommer denne att säga saker som låter väldigt märkliga och därmed verka smått galen eller direkt korkad. Möjligen kan vi ha förstånd att lita på omdömet från personer som ligger en bit ovanför nivå och de i sin tur litar på andra som är lite över dem.
Håller inte helt med. Jag klarar mig hyfsat på IQ-tester, någonstans 125-130, trots att min damp gjort att det varit mycket roligare för mig att springa runt och busa än att sitta still på skolbänken. Men jag har begåvats med en förmåga att snabbt lära mig, men jag är inte extrem i det avseendet. Men klart över medel.
Jag har en släkting som är synnerligen intelligent. Socialt är han väl lite kufisk, fast det är nog mer för att han tycker folk i allmänhet är helt dumma i huvudet och inte alltid orkar med oss vanliga dödligas infantila tankegångar.
Såklart förstår jag att hans hjärna har en betydligt högre kapacitet än min. Det är ju bara se på hur han konkret löser ett problem, lyssna på hans uträkningar, iaktta hur han tar sig an uppgifter.
Och till min stora glädje är han för socialt borta för att förstå när jag bara vill utnyttja hans hjärna till min egen nytta, inte umgås egentligen. För han tycker det är skitroligt att hänga med mig, vad som helst kan ju hända, enligt honom. Och det kan det ju förvisso. Själv går han knappt utanför dörren om jag inte sparkar honom i arslet.
Eller också kanske han hjälper mig med mina problemframställningar bara för att han tycker synd om mig p.g.a min ytterst begränsade förmåga till tankeverksamhet.