2019-11-09, 01:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Det vet du inte, jag och min fru har varit ett par i 30år, Utåt sett här vi mer än ett normalt par. Villa vovve.

Nä men även om man nu har arrangerat att man har ett öppet förhållande eller vad man ska kalla det, så innebär det ju inte att man motarbetar varandra. Jag menade mer att jag inte har haft uppfattningen att kvinnor och män på något sätt motarbetar varandra eller tänker på varandra som "vi" och "dom".
Mycket prat om invandrare har man hört i sina dagar, men inte en endaste gång har man hört ett ord om att kvinnor gör si eller så och borde göra detta eller detta istället, och vice versa.
Citera
2019-11-09, 01:24
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag vet att hon kände fysisk attraktion men än mer viktigt var att hon pga speciella utmaningar i livet gjort att hon varit tvungen att gå på djupet i ett mentalt sökande och hon behövde någon som kunde matcha henne där. Hon var helt enkelt mycket stark och spröd på samma gång. Hon lärde mig mycket på det planet och just det är förstås en viktig del i en relation, att man kan få varandra att växa i riktningar som man inte skulle sökt på egen hand.

När det gäller intellekt uppskattar jag det hos en tjej då jag ligger långt över det normala (jag struntar om min dryghet gör att vissa säkert vill säga det rakt motsatta) men det är nog lättare för en kille att acceptera lägre intellekt hos en tjej än tvärtom. För mig personlighet kan värme och omtanke hos en tjej trumfa IQ. Intellektet kan jag få stimulans för från jobb och kollegor och privat kan det vara skönt att få en kontrast och vila så att det inte bara blir kallt intellekt.

Dryghet och intellekt har väl inte direkt något samband vad jag tycker mig kunna se. Däremot så har jag tänkt att du verkar lite autistisk (aspig), men det kanske är helt fel uppfattat. Du kanske vet precis vad du gör när du märker ord och drar samtalet åt ordklyveri och fokus på detaljerna i vad man skriver..?
Citera
2019-11-09, 01:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Dryghet och intellekt har väl inte direkt något samband vad jag tycker mig kunna se. Däremot så har jag tänkt att du verkar lite autistisk (aspig), men det kanske är helt fel uppfattat. Du kanske vet precis vad du gör när du märker ord och drar samtalet åt ordklyveri och fokus på detaljerna i vad man skriver..?

Jag har en bakgrund inom IT och många högintelligenta inom det området har en dragning åt autism, åtminstone i någon omfattning. Jag dejtade en psykolog tidigare som körde lite färgklumpstester på mig och tyckte att jag var lite light åt det hållet. Men sedan så testar jag gärna en motdebattörs argument genom att bejaka dem och se var man då hamnar. Om den som framför dessa argument då känner att: "nej nu vill jag hoppa av" då har man ett kvitto på att argumenten inte höll. I det som är topic för tråden anser jag att man i förlängningen blir en förespråkare för diktatur när man inte kan stå bakom de argument mot legaliserade sexköp som förs fram. Man förespråkar helt enkelt ett elitistiskt styre och låter det gå ut över individens självbestämmande.
Citera
2019-11-09, 01:37
Avslutad
Citat:
Ja hon var antagligen det som man kallar för kär. Det kan man vara utan rationella anledningar.
Men vad som saknades med rödtotten hörs helt enkelt som sexuell kemi. Ibland finns den ju inte där.

Jag hade också valt partner efter känsla/dragningskraft. Aldrig någonsin har jag kunnat se rationellt på förhållanden, även om jag rent allmänt är en ganska rationellt lagd person.
Men när det kommer till män flyger den rationaliteten all världens väg, tyvärr skulle jag nog säga.
Dock har jag aldrig gått särskilt långt i en relation med någon som upplevts som lågt intelligent.
En mans intelligens är viktig för attraktionen. Eller ska jag kanske använda ordet skarp. Begåvad. Jag talar inte om den matematiska logiska intelligensen nu enbart då en mycket viktig aspekt är personens förmåga att se helheten, orsak-konsekvenssamband och att kunna se på saker nyanserat. Det är jäkligt drygt med människor som är totalt svartvita i sina resonemang eftersom saker och ting oftast inte är så enkelt.

Anledning att jag då inte fallit för någon lite korkad man är väl för att jag helt enkelt sätter för stort värde på skärpa. Jag hade fått fullkomligt flipp på att leva med en man som inte kan se klart och föra intelligenta samtal. Dumhet är helt enkelt oattraktivt.

För att avgöra om någon är intelligent så krävs det att man själv är det. Du är INTE tillräckligt intelligent för det, det visar du i inlägg efter inlägg.
Förvisso ger du lite mer intelligent intryck än de andra tokiga feministerna här, men det säger mer om de än om dig...
Citera
2019-11-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ok. och i all välmening. Säger inte att andra sidan är bättre, men jag vet att du är en underbar människa. Lämna hatet så hittar du rätt. Enbart sorgligt att se hur hat förstör människor. Sluta nu med det.
Citera
2019-11-09, 01:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag har en bakgrund inom IT och många högintelligenta inom det området har en dragning åt autism, åtminstone i någon omfattning. Jag dejtade en psykolog tidigare som körde lite färgklumpstester på mig och tyckte att jag var lite light åt det hållet. Men sedan så testar jag gärna en motdebattörs argument genom att bejaka dem och se var man då hamnar. Om den som framför dessa argument då känner att: "nej nu vill jag hoppa av" då har man ett kvitto på att argumenten inte höll. I det som är topic för tråden anser jag att man i förlängningen blir en förespråkare för diktatur när man inte kan stå bakom de argument mot legaliserade sexköp som förs fram. Man förespråkar helt enkelt ett elitistiskt styre och låter det gå ut över individens självbestämmande.

Jag håller dock inte med om att när man hoppar av en diskussion så är det ett kvitto på att inte argumenten håller. Det kan vara så men måste absolut inte vara det.
Ibland är det så att man upplever det helt hopplöst att argumentera mot människor anonymt på internet, eftersom vissa antingen medvetet missförstår eller helt enkelt bara missförstår. Ibland blir samtalen på så låg nivå att jag faktiskt känner att det är under min värdighet att delta i så pass dumma samtal som bara blir rundgång (ja du kan tycka att jag är högfärdig nu).

När man skriver samma sak flera gånger och det fortsätts att "misstolkas" på samma sätt, för att ibland även skrivas en massa överdrifter och trams kring argumentet, så tappar man lusten till slut.
Citera
2019-11-09, 01:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
För att avgöra om någon är intelligent så krävs det att man själv är det. Du är INTE tillräckligt intelligent för det, det visar du i inlägg efter inlägg.
Förvisso ger du lite mer intelligent intryck än de andra tokiga feministerna här, men det säger mer om de än om dig...

Och ditt inlägg var nödvändigt varför?
Det var inte min intelligens vi diskuterade här.
Citera
2019-11-09, 01:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag håller dock inte med om att när man hoppar av en diskussion så är det ett kvitto på att inte argumenten håller. Det kan vara så men måste absolut inte vara det.
Ibland är det så att man upplever det helt hopplöst att argumentera mot människor anonymt på internet, eftersom vissa antingen medvetet missförstår eller helt enkelt bara missförstår. Ibland blir samtalen på så låg nivå att jag faktiskt känner att det är under min värdighet att delta i så pass dumma samtal som bara blir rundgång (ja du kan tycka att jag är högfärdig nu).

När man skriver samma sak flera gånger och det fortsätts att "misstolkas" på samma sätt, för att ibland även skrivas en massa överdrifter och trams kring argumentet, så tappar man lusten till slut.

Nu finns det risk att vi plötsligt blir on topic men jag tar risken. Med att hoppa av menar jag att man inte håller fast vid sin inställning att en elit vet bättre vad som är bättre för individen än individen själv. Står man stadigt bakom den synen kan man inte låta individen ens få rösta, dvs. man är antidemokrat och förespråkare för ett styre av en maktelit.
Citera
2019-11-09, 02:04
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nu finns det risk att vi plötsligt blir on topic men jag tar risken. Med att hoppa av menar jag att man inte håller fast vid sin inställning att en elit vet bättre vad som är bättre för individen än individen själv. Står man stadigt bakom den synen kan man inte låta individen ens få rösta, dvs. man är antidemokrat och förespråkare för ett styre av en maktelit.

Det skulle möjligen kunna finnas mellanläge att finna.
Förstår vad du menar, men jag kan inte se det så enkelt som att antingen är det fullständig demokrati eller total diktatur. Inget av alternativen är bra.
100% demokrati går åt helvete till slut. Diktaturer likaså.

Jag funderar ibland på om det överhuvudtaget finns en bra lösning för ett samhälle med många människor. Tror det knppt, oavsett hur man gör så kommer någon grupp/grupper att vara missnöjda.
Citera
2019-11-09, 02:11
Avslutad
Citat:
Och ditt inlägg var nödvändigt varför?
Det var inte min intelligens vi diskuterade här.

Du skrev att en mans intelligens är viktig för attraktionen.
Jag menar att du är inte kapabel att avgöra om någon är intelligent.
Om en man delar dina värderingar och syn på livet så betyder det inte att han per automatik är intelligent vilket du garanterat inbillar dig...
Citera
2019-11-09, 02:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det skulle möjligen kunna finnas mellanläge att finna.
Förstår vad du menar, men jag kan inte se det så enkelt som att antingen är det fullständig demokrati eller total diktatur. Inget av alternativen är bra.
100% demokrati går åt helvete till slut. Diktaturer likaså.

Jag funderar ibland på om det överhuvudtaget finns en bra lösning för ett samhälle med många människor. Tror det knppt, oavsett hur man gör så kommer någon grupp/grupper att vara missnöjda.

Alla samhällen går under till slut så det är knappast ett argument för något.

Självklart måste individens frihet ibland inskränkas men för mig är ett självklart kriterium för att acceptera det att individens frihet går ut över en annan individs frihet. Jag får t.ex. inte döda någon eftersom det är en ganska betydande inskränkning mot den personens frihet. När två personers frihet på det sättet kolliderar måste den enes frihet inskränkas.

När däremot min frihet inte går ut över andra personers frihet då blir det mycket svårt att finna hållbara argument för en inskränkning av min frihet. Exempel. vi har tidigare i Sverige förbjudit homosexualitet men min frihet inskränks inte av att två bögar bor ihop och har sex med varandra i sin lägenhet. Invändningar som att jag blir äcklad av det håller helt enkelt inte för att hävda att min frihet inskränks i tillräcklig omfattning. Detsamma gäller sexköp, att jag blir äcklad av det håller på samma sätt inte för förbud.

Med det sagt ser jag att många har en mycket svag demokratikänsla och majoriteten är nog för diktatur så länge de känner att diktaturen förespråkar det de vill ha. Ytterst få står upp för demokrati när det innebär att politiska motståndare får makten, då vill man göra vad som är möjligt för att åsidosätta demokratin. Just denna svaga demokratikänsla har också gjort att vi redan har förlorat den. Nu har vi i min mening en demokratur.
Citera
2019-11-09, 02:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Du skrev att en mans intelligens är viktig för attraktionen.
Jag menar att du är inte kapabel att avgöra om någon är intelligent.
Om en man delar dina värderingar och syn på livet så betyder det inte att han per automatik är intelligent vilket du garanterat inbillar dig...

Det stämmer väldigt bra. Vi har bara en förmåga att bedöma intelligensen hos personer som ligger under eller en bit över vår egen intelligens. När vi stöter på någon som ligger långt över vår egen nivå kommer denne att säga saker som låter väldigt märkliga och därmed verka smått galen eller direkt korkad. Möjligen kan vi ha förstånd att lita på omdömet från personer som ligger en bit ovanför nivå och de i sin tur litar på andra som är lite över dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in