Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Det skulle möjligen kunna finnas mellanläge att finna.
Förstår vad du menar, men jag kan inte se det så enkelt som att antingen är det fullständig demokrati eller total diktatur. Inget av alternativen är bra.
100% demokrati går åt helvete till slut. Diktaturer likaså.
Jag funderar ibland på om det överhuvudtaget finns en bra lösning för ett samhälle med många människor. Tror det knppt, oavsett hur man gör så kommer någon grupp/grupper att vara missnöjda.
Alla samhällen går under till slut så det är knappast ett argument för något.
Självklart måste individens frihet ibland inskränkas men för mig är ett självklart kriterium för att acceptera det att individens frihet går ut över en annan individs frihet. Jag får t.ex. inte döda någon eftersom det är en ganska betydande inskränkning mot den personens frihet. När två personers frihet på det sättet kolliderar måste den enes frihet inskränkas.
När däremot min frihet inte går ut över andra personers frihet då blir det mycket svårt att finna hållbara argument för en inskränkning av min frihet. Exempel. vi har tidigare i Sverige förbjudit homosexualitet men min frihet inskränks inte av att två bögar bor ihop och har sex med varandra i sin lägenhet. Invändningar som att jag blir äcklad av det håller helt enkelt inte för att hävda att min frihet inskränks i tillräcklig omfattning. Detsamma gäller sexköp, att jag blir äcklad av det håller på samma sätt inte för förbud.
Med det sagt ser jag att många har en mycket svag demokratikänsla och majoriteten är nog för diktatur så länge de känner att diktaturen förespråkar det de vill ha. Ytterst få står upp för demokrati när det innebär att politiska motståndare får makten, då vill man göra vad som är möjligt för att åsidosätta demokratin. Just denna svaga demokratikänsla har också gjort att vi redan har förlorat den. Nu har vi i min mening en demokratur.