2019-11-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
https://www.svd.se/vdn-avstar-lon--sa-djup-ar-lyxbyggarens-kris#sida-10

"Oscar Properties kassa har sinat och den finansiella stressen har ökat. Nu vill bolagets huvudägare och vd Oscar Engelbert ta in en kvarts miljard för att betala långivare och försöka rädda bolaget. Men kristecknen är många och frågan är om räddningsaktionen kommer räcka."

Jag fattar inte hur detta bolag har kunnat överleva så länge.

Mer ofattbart hur erkänt duktiga investerare i detta läge plöjer in miljoner. Mats Gabrielsson som går in med 5 miljoner, hans kommentar får ju en att baxna:
"Jag måste ju tro på det eftersom jag går in. Marknaden kommer att återhämta sig. Vi har ett boendeunderskott i Stockholm"

Jovisst har vi ett boendeunderskott i Stockholm. Men det innebär väl inte per automatik att det är en bra affärsidé i dagens läge att sälja premiumlägenheter på ritning. Affärsidén är heeelt död!
2019-11-07, 19:08
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Mer ofattbart hur erkänt duktiga investerare i detta läge plöjer in miljoner. Mats Gabrielsson som går in med 5 miljoner, hans kommentar får ju en att baxna:
"Jag måste ju tro på det eftersom jag går in. Marknaden kommer att återhämta sig. Vi har ett boendeunderskott i Stockholm"

Jovisst har vi ett boendeunderskott i Stockholm. Men det innebär väl inte per automatik att det är en bra affärsidé i dagens läge att sälja premiumlägenheter på ritning. Affärsidén är heeelt död!

Bara för att man lyckats tidigare i sina affärer så betyder det inte att man inte kan göra framtida misstag.

Detta är ett STORT misstag av Mats.
2019-11-07, 21:37
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Fatta hatet när minusräntor på bolån kommer till Sverige...

Jag är en av dem som kommer att hata.
2019-11-08, 08:33
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Ojdå blev en nolla för mycket. Poängen hoppas jag ändå går fram.

Ja, utan prisökningar går deras kalkyl inte ihop. De saknar 9000 kr till kontantinsatsen trots att de har sparat 6000 kr per månad i tre år och slänger in allt det kapitalet i radhuset.

Med 20% ökning slipper de spara och får ändå pengar över.
2019-11-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Ja, utan prisökningar går deras kalkyl inte ihop. De saknar 9000 kr till kontantinsatsen trots att de har sparat 6000 kr per månad i tre år och slänger in allt det kapitalet i radhuset.

Med 20% ökning slipper de spara och får ändå pengar över.

Och alla som inte sparar alls, vilket jag tror är en betydande del, får sitta kvar i sin lägenhet..
2019-11-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det spelar ingen roll att radhuset har ökat med 30% det också. Beakta följande (mycket förenklade) exempel: Säg att 2:an kostade 3 miljoner och att paret gick in med 15% i insats, d.v.s. 450000. Radhuset kostade då 4500000. Värdet stiger med 30% på båda objekten över 3 års tid. Då är deras 2:a värd 3900000. De har lån på 2555000. Plötsligt har deras insats på 450000 blivit 1350000! Radhuset kostar nu facila 5850000 och de behöver alltså bara 877000 till kontantinsatsen. Strålande tider! 5850000 för ett smutsigt radhus med fuktproblem börjar se ut som ett fynd! Vi slår till och passar på att måla fondvägg och byta bil när vi ändå håller på!

Om det däremot inte sker någon värdeökning så sitter de kvar med sina 450000 i kapital och kommer inte, vare sig de vill eller inte, få låna till radhuset. Kanske har deras inkomster ökat med 10%, men att ha barn betyder VAB och ofta deltidsarbete. Vidare räcker 10% i ökade inkomster fortfarande inte för att byta upp sig i mitt exempel. Banken kommer säga nej. Så de får vackert tränga ihop sig i lägenheten.

Ja, vid prisfall är det bra att byta upp sig. Men man måste kunna göra det också! För att de ska kunna utnyttja den relativa fördelen det ger att byta upp sig vid ett prisfall så måste de ha kapital. Paret i exemplet har inget kapital, det har de tryckt in i sin bostad.

När det gäller att spara till barnen så kommer ju barnen att behöva kontantinsatser för att kunna flytta hemifrån. (Det är inte kul att bo i ett radhus med vuxna barn.) Det handlar om i storleksordningen 400000-600000 kr i dagens priser. Paret har lagt allt sitt kapital i lägenheten, så de behöver ju också bygga upp en buffert också. De behöver spara ihop nästan 1 miljon om de är förståndiga. Deras barn är små och då har man generellt lägre inkomster under en period. Så det är lika bra att börja.

Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Och alla som inte sparar alls, vilket jag tror är en betydande del, får sitta kvar i sin lägenhet..

Jag satte ihop en prismatris för alla HOX-index som visar på fenomenet, https://twitter.com/micketretton/status/1192717801313558530. Gör det förhoppningsvis enkelt för alla att förstå varför bostadsmarknaden kunnat rusa så mycket som den gjort (och kanske varför det inte är så lätt för priserna att bara vända uppåt nu).

Så klart bara teoretiskt, har inte räknat med t ex vinstskatt och mäklararvode. Men situationen är nog inte olik verkligheten i många fall. Vi ser även då att lägenhetsköpare inte får någon direkt hjälp av prisuppgång sedan 2016 och husköpare sedan 2017.
2019-11-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson

Även om folk sparar så är 6000:-/mån en fantasisumma för de flesta par.
2019-11-08, 15:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

Det skulle jag inte säga. Allt beror på vilka kostnader man dragit på sig. Men lönerna är det inget fel på. Själv upplever jag att jag kan spara mer än någonsin trots barn och familj, men det beror nog på att jag har låga kostnader för boendet.

Sedan har jag ju som kanske märkts i andra trådar ett gediget intresse för sparande i aktier/fonder, vilket underlättar om man ska få fräs på sitt ekonomiska utrymme.
2019-11-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

Kalla det va du vill men radhus exemplet (4.5MSEK) ovan innebär en amortering på 2% (6375:-/mån) om du uppfyller amorteringskravet. Gör du inte det är det 3% som ska amorteras 9563:-/mån.

Bolån är ingen dans på rosor som många här tycks tro, det kräver i expansiva regioner en hel del uppoffringar.
2019-11-08, 17:15
Medlem
Epistemologens avatar
Man måste älska DN idag. Under rubriken "Bostadspriserna upp 3% i oktober" skriver de följande "Jämfört med september steg snittpriset på bostadsrätter med en procent i riket. Villapriserna var oförändrade".
2019-11-08, 18:15
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Carling
Jag satte ihop en prismatris för alla HOX-index som visar på fenomenet, https://twitter.com/micketretton/status/1192717801313558530. Gör det förhoppningsvis enkelt för alla att förstå varför bostadsmarknaden kunnat rusa så mycket som den gjort (och kanske varför det inte är så lätt för priserna att bara vända uppåt nu).

Så klart bara teoretiskt, har inte räknat med t ex vinstskatt och mäklararvode. Men situationen är nog inte olik verkligheten i många fall. Vi ser även då att lägenhetsköpare inte får någon direkt hjälp av prisuppgång sedan 2016 och husköpare sedan 2017.

Ja, och lägg därtill också alla ombildningar som skett där icke (särskilt) kreditvärdiga människor fått en rejäl skjuts i kapitalinsats.

Nu ser vi fö att sbab försöker dämpa prisfall/hålla bopriser uppe genom att sänka kalkylräntan. Återigen går de i täten för osunt bankbeteende, förra gången var det väl att låna till topplånet vilket resulterade i att det räckte med 5% i kontantinsats. Och de andra följde efter med en förmodad förväntan om att bli utbailade ifall det skiter sig. Eller jag förstår inte annars varför de tar såna risker, bankerna?
2019-11-09, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Utan lån så inga nybyggnationer. Nybyggnationer är per definition tillväxt. Så du yrar i nattmössan som vanligt.

Det där är ju uppfattningen hur tillväxt skapas - genom lån. Men med nya lån har du ju inflation som förstör allt sparande som inte är inflationssäkrat. Inflation förstör dessutom för svenskt näringsliv, som svenska folket är beroende av. Lån ger ingen reell tillväxt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in