2019-11-08, 20:26
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Ja, og jeg tror at de sitter på svaret. Jeg tror at svaret finnes i etterforskningsmaterialet (som bl.a. DNA-prøver som det har tatt lang tid å få svar på, og bl.a. annet innsamlet etterforskningsmateriale som de ev ikke har rukket å gå gjennom ennå).

Hvor lang tid ser du for deg at en DNA-analyse tar i en sak som har topp prioritet?

Med mindre Kling og Klang har funnet nye spor etter onsdag denne uka, så er alle slike prøver ferdig analysert.

Det er min påstand, men som nevnt innledningsvis vil jeg gjerne høre hva du tenker...
Citera
2019-11-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Takk, takk, takk og takketakk!

AnGÅENDE innkjøp av papir, sko og strips diskusjonen så bør den legges død, i hvert fall det som går på at en bakmann skal ha lånt ut bankkort, registrert eller ikke.

Hvorfor? Vi snakker om varer som selv en sliten narkoman stråmann ville klart å skrape sammen nok gryn til.

Det er heller ikke påfallende å betale disse tingene kontakt, så derfor tviler jeg meget sterkt på at bankkort, selv uregistrerte mine damer og herrer er blitt anvendt.

Vi snakker tross alt om en eller flere som beviselig ikke har til vane å strø rundt seg med spor, for hvis ikke hadde saken vært løst.
Du har rett! Tack, og jeg beklager virkelig at jeg glemmer meg og skriver for ofte "tack"/"takk". Jeg prøver så godt jeg kan, men jeg begynner kanskje å bli senil.
Citera
2019-11-08, 20:36
Medlem
Citat:
Hvor lang tid ser du for deg at en DNA-analyse tar i en sak som har topp prioritet?

Med mindre Kling og Klang har funnet nye spor etter onsdag denne uka, så er alle slike prøver ferdig analysert.

Det er min påstand, men som nevnt innledningsvis vil jeg gjerne høre hva du tenker...
Jeg vet ikke. Noen nevnte nylig en annen sak der det tok over ett år å få prøvesvarene (om jeg ikke husker feil).

Jeg mener å huske at noen nevnte i forbindelse med den saken i denne tråden, at det kan ta over ett år å få svar på prøver.

Kanskje det også tar en del tid å få sjekket også disse prøvene som ganske nylig ble tatt (nevnt i sitatet fra artikkelen under) opp mot DNA-funn på åstedet og ev DNA-funn andre ev steder?

"Oppdatert 17.10.19. Politiet på ny DNA-jakt: Vitne avga prøve denne uken
Så sent som denne uken hentet politiet inn DNA og fingeravtrykk fra en person som var på åstedet i tiden før Anne-Elisabeth Hagen forsvant. Politiet sirkler nå inn DNA-spor som kan bli avgjørende."

Brøske svarte på spørsmål:
"– Betyr det at dere har en DNA-profil som dere må sjekke opp mot?
– Jeg nøyer meg med det som er sagt om at vi har funnet DNA, men det gjenstår å se hva dette kan bety for vår sak.
"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nan7v5/politiet-paa-ny-dna-jakt-vitne-avga-proeve-denne-uken

"03.04.19. – Vi vet ikke konkret hvor hun er, men vi har mer oversikt og har gjort en stor og omfattende jobb. Men sak en er ikke løst. Det er et omstendelig puslespill, sier Brøske."
https://www.nettavisen.no/nyheter/hagen-bortforingen-kan-vaere-en-drapssak/3423649759.html
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-11-08 kl. 21:08.
Citera
2019-11-08, 21:02
Medlem
Tikk takk og gjesp, det ser ut til at tråden er kuppet av en apekatt fra kvinneguiden.

Don't feed the monkey som President Obama sa
Citera
2019-11-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Tikk takk og gjesp, det ser ut til at tråden er kuppet av en apekatt fra kvinneguiden.

Don't feed the monkey som President Obama sa
Jeg er i alle fall ikke fra noen kvinne guide.
Citera
2019-11-08, 21:05
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Jeg vet ikke. Noen nevnte nylig en annen sak der det tok over ett år å få prøvesvarene (om jeg ikke husker feil).

Jeg mener å huske at noen nevnte i forbindelse med den saken i denne tråden, at det kan ta over ett år å få svar på prøver.

Kanskje det også tar en del tid å få sjekket også disse prøvene som ganske nylig ble tatt (nevnt i sitatet fra artikkelen under) opp mot DNA-funn på åstedet og ev DNA-funn andre ev steder?

"Oppdatert 17.10.19. Politiet på ny DNA-jakt: Vitne avga prøve denne uken
Så sent som denne uken hentet politiet inn DNA og fingeravtrykk fra en person som var på åstedet i tiden før Anne-Elisabeth Hagen forsvant. Politiet sirkler nå inn DNA-spor som kan bli avgjørende."

Brøske svarte på spørsmål:
"– Betyr det at dere har en DNA-profil som dere må sjekke opp mot?
– Jeg nøyer meg med det som er sagt om at vi har funnet DNA, men det gjenstår å se hva dette kan bety for vår sak.
"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nan7v5/politiet-paa-ny-dna-jakt-vitne-avga-proeve-denne-uken

ForvDNA-prøver som er innhentet av politiet selv, vil de fleste analysemetodene kunne gi svar godkjent til bruk som bevis i rettssak innen 90 minutter.....

Rapid DNA-ACT, godkjent august 2017.

Og i denne saken blir ikke eventuelle spor liggende uprioritert i månedsvis, selv om det vil være langt rimeligere.

https://www.bode-labs.com/sites/bodecellmark/files/Bode%20Rapid%20Presentation_Rapidly%20Paving_no%20 BCF.pdf
Citera
2019-11-08, 21:09
Medlem
Citat:
ForvDNA-prøver som er innhentet av politiet selv, vil de fleste analysemetodene kunne gi svar godkjent til bruk som bevis i rettssak innen 90 minutter.....

Og i denne saken blir ikke eventuelle spor liggende uprioritert i månedsvis, selv om det vil være langt rimeligere.

https://www.bode-labs.com/sites/bodecellmark/files/Bode%20Rapid%20Presentation_Rapidly%20Paving_no%20 BCF.pdf

Noen prøver kan ta lang tid før de får svar på, som feks på trusselbrevet for der må alle undersøkelser foretas i riktig rekkefølge for at ikke viktige spor skal gå tapt. Hvilke prøver som er først og sist er ikke godt å si.
Citera
2019-11-08, 21:13
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Jeg er i alle fall ikke fra noen kvinne guide.

Carlsberg har sin bakgrunn fra Klipp og Lim Instituttet for Papp og Papir (KLIPP), men har søkt seg over til avdeling «Ctrl+C & Ctrl+V»
Citera
2019-11-08, 21:17
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Jeg trekker fram från side 1021:
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Jørn Maurud var påtaleansvarlig i Orderud saken, og henla saken påtalemessig.
Riksadvokat Busch omgjorde beslutningen og beordret tiltale tatt ut.
Maurud var en av to aktører under hovedforhandlingen i tingretten og ankeforhandlingen i lagmannsretten. Resultatet vet vi: Domfellelse for alle fire tiltalte.

Personlig tror jeg ikke det første Maurud vil gjøre som riksadvokat er å beordre siktelse i AEH saken.

Det är ett tilltagende oro jäg har, att vi kommer til at sitta "lott-løsa", snopne, uten ett svar.
Har den känslan av at stats-advokaten ikke finner ut att dom har tilräckligt för ett tilltal, og att det här blir et sovande om inte direkt "cold"
case.
Det har gått ett år och en vecka.
Et skoavtryck, en strips, två oidentifierade gubbar och en osynlig bil.
Om inte polisen sitter på något rejellt, hur kan det här gå vägen?
#jimmyhoffa typ.
Senast redigerad av Farbror-Cthulhu 2019-11-08 kl. 21:19. Anledning: Faen, jag hatar type på nallen....
Citera
2019-11-08, 21:20
Medlem
Citat:

Ok. Da forstår jeg ikke hvorfor det ev har tatt lang tid å få svar på prøvene.

Om at svaret kan ligge i det innsamlede etterforskningsmaterialet (som jeg nevnte i tidligere innlegg):

"29.09.19. Et skoavtrykk fra en antatt gjerningsperson, nærmere 20 biler og et brevpapir. En siste telefonsamtale og strips funnet i eneboligen i Sloraveien 4 på Fjellhamar. Blant disse sporene kan svaret på Anne-Elisabeth Hagens forsvinning ligge".
https://www.dagbladet.no/nyheter/sjekket-aldri-hagens-soppel-etter-spor/71648449

"29.03.19. ...bekrefter politiet at de kan ha svaret på forsvinningssaken blant den store mengden av etterforskningsmateriale de har samlet inn.
- Det er god grunn til å tro det. Vi kan forvente at vi har sikret oss det vi har behov for,
men om vi kan klare å finne svaret, det får vi nå se på, sier Brøske."
https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet---kan-ha-svaret/70928669
Citera
2019-11-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Jeg trekker fram från side 1021:

Det är ett tilltagende oro jäg har, att vi kommer til at sitta "lott-løsa", snopne, uten ett svar.
Har den känslan av at stats-advokaten ikke finner ut att dom har tilräckligt för ett tilltal, og att det här blir et sovande om inte direkt "cold"
case.
Det har gått ett år och en vecka.
Et skoavtryck, en strips, två oidentifierade gubbar och en osynlig bil.
Om inte polisen sitter på något rejellt, hur kan det här gå vägen?
#jimmyhoffa typ.

Sist jeg hørte så hadde kling og klang 10 biler igjen å identifisere, sjekke ut eller inn.
Hvis ikke noen av de 10 siste bilene har noe med saken å gjøre så forstår jeg det sånn at den grå kassebilen rett og slett må ha vært et helikopter.
Citera
2019-11-08, 21:24
Medlem
Citat:
Carlsberg har sin bakgrunn fra Klipp og Lim Instituttet for Papp og Papir (KLIPP), men har søkt seg over til avdeling «Ctrl+C & Ctrl+V»
Ja, det stemmer! Jeg fikk dessverre sparken fra min første jobb,...

Tror dere at det finnes sprox-såleavtrykk (eller ev andre ev plantede spor) på den nevnte stigen?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-11-08 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in