2019-11-03, 07:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
"13.06.19. Også når det gjelder nærområdet utenfor boligen får politiet stadig flere svar, ifølge politiinspektøren."
https://www.nrk.no/norge/sirkler-inn-hvor-mange-som-var-i-huset-pa-forsvinningsdagen-1.14587515

Vet dere hvilke svar de har funnet i nærområdet utenfor boligen? Og hva mener de med nærområdet utenfor boligen? Mener de områder svært nært huset, som f.eks hagen og det området som strekker seg fra baksiden av huset og ned til vannet?

Med nærområdet så menes området som er nært huset, la oss si en sirkel med radius på 100 meter?
Nøyaktig hvor, eller hvilke svar det dreier seg om, om det er gjenstander osv, vil dem ikke si noe om. De andre medlemmene her inne, som poster hver dag, vet ikke noe mere enn du dessverre. De få som vet om hemmelige etterforskningsdetaljer, holder det for seg selv. Det er mye rart det kan være hvis man bruker fantasien. Viltkamera som sender bilde på sms hver gang noen passerer. Kanskje spor av sprox-skoene i sanden et stykke fra huset? Det trenger heller ikke å være gjenstander eller spor, men logiske ting som dem har funnet ut av. Vitneforklaring fra en nabo er også svar fra nærområdet rundt huset. Vet ikke, det kan være så mye.
Citera
2019-11-03, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Jr er skuespiller og liker vel psycho filmer, her er en film han selv har vært med i.
https://www.youtube.com/watch?v=keMpTG8Z6rI

Okei, takk for tips, skal se den når jeg får tid.
Citera
2019-11-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Har ikke mye peiling på astrologi, men ler likevel ikke hele veien til side 1130 for det kan se ut som du har klart å finne ut at egenskapene til TH stemmer. Grunnen til at jeg har konkludert sånn (jeg tar kanskje feil) er at TH er helt typisk for den kategorien drapsmenn. Vi vet at han mistet moren som barn, vi vet en del via psykologi om hva det gjør med et barn. Særlig om mor dør. De utvikler en enorm selvdisiplin (som rimer med adferden til TH etter det som har skjedd) Når man i tillegg begynner å leite etter motiv for en slik gjerning (holder meg til teorien til politiet at det er drap fordekt som kidnapping) sitter man jo ikke igjen med veldig mange som hadde risikert mange års fengsel for et drap som ikke engang gir utbytte i form av penger. Man kan tenke at hun hadde en elsker som følte seg forrådt (hun var jo etter sigende en sjarmerende dame) Ser jo ikke for meg hans profil. Men ser mer og mer klart for meg TH sin profil. Det må ha vært traumatisk å miste sin mor som barn. Jeg vet en del om det selv om det ikke har skjedd meg selv og hvilke spor dette sitter i sinnet. Siden TH var en del av en så stor søskenflokk fikk han trolig heller aldri den støtten han hadde trengt. Jeg tror heller ikke det er tilfeldig at han giftet seg med AEH, hun var enebarn(sikkert høyt elsket, og trygg på seg selv) Hun valgte heller ikke TH pga. rikdom fordi hun vokste opp under gode forhold. Hun var nok en veldig god ektefelle. Veldig ekte, og lite kravstor. Han måtte nok leitet med lykt og lupe for å finne noe tilsvarende i hans alder. Og TH er ikke først og fremst opptatt av sex og underholdning. Han søker trygghet. Trygghet er alfa og omega for han. Det jeg håper er at AEH i det minste fortalte venninner at hun vurderte og gå fra han. Kanskje ikke seriøst, men det ble likevel en stor trussel for TH, man kunne fjerne de fleste mennesker i hans liv inkludert barna men ikke AEH. For AEH var den perfekte kvinne for han, hun var både en slags mor (hun tok hånd om familien) og ikke minst hun var ikke kravstor.
Hvis man leser litt krimlitteratur vil man finne mange av denne typen drapsmenn. Man vil finne at de som truer med drap sjelden utfører det, det er de tause innesluttede som faktisk gjør det.
Jeg tror Brøske for lengst har forstått dette men han har ingenting på han for Dna etter TH finnes på alt. Det han og vi andre håper på er at han har noen medhjelpere som kan felles, men jeg er ikke så sikker på det. Du nevner sønnen, ja det er ikke umulig at det er sønnen som er medhjelperen. Nå kjenner jeg ikke så mye til sønnen og hvem han egentlig er, er han såpass grisk at han kan lokkes til å være med på det? Har han noe på sønnen. Sønnen er ifølge media rockemusiker med liten inntekt, men kunstnere er også som regel følelsesmennesker så jeg sliter med å tro at sønnen er involvert med mindre han er truet til det. Jeg tror dryppene til Brøske og co er taktikk for å få enten TH, eller en medhjelper til å føle seg utrygg, og begå en tabbe. Men når det nå kommer frem at dette er planlagt i flere måneder blir det enda vanskeligere og løse denne saken, samtidig som indisiene virker å skrumpe inn antall mistenkte. Og jeg spør meg selv gang på gang hvem andre skulle ha motiv for å drepe en 67 år gammel 3 barnsmor og risikere mange års fengsel for det.

Her tror jeg du har rett i veldig mye. En ny kvinne har jeg ingen tro på, TH er rett og slett for forsiktig med penger, og som du sier, så virker han å være av typen som ikke er spesielt opptatt av kvinner på den måten. Jeg tror dog du tar noe feil når det gjelder AE. Jeg tror valget falt på henne fordi hun var en type som lot seg manipulere og bryte ned. At han ser på henne som noe han eier og kontrollerer. En han har tatt under sine vinger, og som han kan straffe og belære. Nå legger jeg noen av ryktene jeg har hørt til grunn, og det er derfor kun spekulasjoner. Hvis han har hatt en medhjelper, så tror jeg ikke det er et av barna. Narrativet er ment for dem og alle rundt. Jeg tror derfor lite på en medhjelper han kjenner. Jeg tror mer på innleid hjelp, der kontakten har vært anonym. Men mine hypoteser har jeg skrevet om før. Nå er jeg mer interessert i motiv, og hva som vil komme fram når siktelsen er klar; personligheten til den som står bak dette grufulle og spektakulære drapet.
Citera
2019-11-03, 10:50
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Skal vi se da, om uke 45 eller 46 gir oss en utvikling. Med en ny riksadvokat, må vel denne ta litt tid på endel avgjørelser.... men kanskje denne Jørn Sigurd Maurud klør etter å sette igang siktelser i denne saken?
Får håpe at de har noe solid, og at de spiller ut sine kort snart.
Citera
2019-11-03, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Skal vi se da, om uke 45 eller 46 gir oss en utvikling. Med en ny riksadvokat, må vel denne ta litt tid på endel avgjørelser.... men kanskje denne Jørn Sigurd Maurud klør etter å sette igang siktelser i denne saken?

Det kan godt hende at når man får ny riksadvokat, så braker det løs. Det er det mest praktiske. Undrer på hvordan det blir med denne saken siden det ikke er funnet noe lik. Tar man ut siktelse mot ektemannen og så ender det med henleggelse? Eller finner man en stakkars uheldig jævel, planter på han bevis osv, og putter han inn i 21 år? Mange saker der politiet finner en eller annen uskyldig fyr og burer han inne. På den måten framstår ikke politiet som at dem ikke finner ut av ting, og i tillegg kan dem spare en hel del penger. De fleste stoler jo på at når politiet har siktet en mann, så er det rette mannen. Det er jo ingen av den vanlige befolkningen som får innsyn i etterforskningsmaterialet uansett. Og hvis det skulle kreves innsyn fra høyere hold, så er det lett at ting som ligger i arkiver plutselig blir borte, det har man jo sett mange ganger før.
Citera
2019-11-03, 11:33
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Jørn Maurud var påtaleansvarlig i Orderud saken, og henla saken påtalemessig.
Riksadvokat Busch omgjorde beslutningen og beordret tiltale tatt ut.
Maurud var en av to aktører under hovedforhandlingen i tingretten og ankeforhandlingen i lagmannsretten. Resultatet vet vi: Domfellelse for alle fire tiltalte.

Personlig tror jeg ikke det første Maurud vil gjøre som riksadvokat er å beordre siktelse i AEH saken.
Citera
2019-11-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Jørn Maurud var påtaleansvarlig i Orderud saken, og henla saken påtalemessig.
Riksadvokat Busch omgjorde beslutningen og beordret tiltale tatt ut.
Maurud var en av to aktører under hovedforhandlingen i tingretten og ankeforhandlingen i lagmannsretten. Resultatet vet vi: Domfellelse for alle fire tiltalte.

Personlig tror jeg ikke det første Maurud vil gjøre som riksadvokat er å beordre siktelse i AEH saken.

Synd han gikk av før denne saken ble avsluttet. Ikke positivt, slik jeg ser det. Hadde håpet på en siktelse før avgangen.
Citera
2019-11-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Synd han gikk av før denne saken ble avsluttet. Ikke positivt, slik jeg ser det. Hadde håpet på en siktelse før avgangen.

Tror politiet jobber etter omtrent denne planen:

1 - bevise eller sannsynliggjøre at det ikke har vært ukjente grove voldsforbrytere i området rundt Sloraveien 4 i aktuelt tidsrom 31. oktober i fjor

2 - øke presset mot 09:14-samtalen

Først etter at 09:14-samtalen har falt som alibi, vil det bli tatt ut siktelse.
Citera
2019-11-03, 14:05
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv

Det ble uttrykt svært mye optimisme fra politiet før statusmøtet hos riksadvokaten. Not so much etterpå! På ettårsdagen virket Brøske langt mer moderat. Da sa han at tiden går veldig fort mot et nytt år.
De venter nok på et gjennombrudd og er ikke klare nå.
Analysen til etterforskerne i SVT programmet var interessant. De mente at man venter på et gjennombrudd i etterforskning av pengestrøm. Slikt arbeid tar tid, og kan forklare at politiet begynte å uttrykke optimisme ETTER utbetaling av de 10 mill i sommer.
Hvis de kan avsløre hvor disse pengene tok veien har man en sak, selv uten lik.
Citera
2019-11-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det ble uttrykt svært mye optimisme fra politiet før statusmøtet hos riksadvokaten. Not so much etterpå! På ettårsdagen virket Brøske langt mer moderat. Da sa han at tiden går veldig fort mot et nytt år.
De venter nok på et gjennombrudd og er ikke klare nå.
Analysen til etterforskerne i SVT programmet var interessant. De mente at man venter på et gjennombrudd i etterforskning av pengestrøm. Slikt arbeid tar tid, og kan forklare at politiet begynte å uttrykke optimisme ETTER utbetaling av de 10 mill i sommer.
Hvis de kan avsløre hvor disse pengene tok veien har man en sak, selv uten lik.

Mange hvis og om og men først da. Og aller først, om pengene faktisk ble overført, så strømmer det på med nye om og hvis og men:

- om mottaker av penger kan identifiseres
- om kryptovaluta-kontoen pengene ble overført til, kan knyttes til det originale trusselbrevet
- om opplysningene i 8. juli-kontakten bekrefter at mottaker av pengene har hatt kontakt med AEH, eller om det finnes tvil
- om mottaker av pengene kan knyttes til forsvinningssaken i Sloraveien 4 i fjor

Etter at Holden informerte om at familien har tatt ny kontakt med den antatte motparten så sent som sist måned, altså i oktober i år, har Brøske uttalt at politiet ikke har store forventninger til et svar eller en respons fra den antatte motparten.

Her synes jeg det er greit å stole på Brøskes vurderinger.

Edit: Glemte litt.
- om en identifisert mottaker av pengene er norsk
- om identifisert mottaker kan lokaliseres og bringes inn for avhør
- hvis identifisert mottaker ikke er norsk og ikke bor i Norge blir det enda flere om og hvis og men

Å svindle til seg penger ved å utgi seg for å være falsk kidnapper er selvfølgelig også straffbart. Men ingen kan dømmes for drap på det grunnlaget.

Edit2
Om jeg var en heldig småkjeltring som plutselig og uventet mottok 10 millioner NOK, ville jeg hute meg til et lavkostland, uten utleveringsavtale med Norge, og leve herrens glade så lenge de 10 millionene varer.
Senast redigerad av kornblomst 2019-11-03 kl. 15:11. Anledning: Edit + Edit2
Citera
2019-11-03, 16:32
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Mange hvis og om og men først da. Og aller først, om pengene faktisk ble overført, så strømmer det på med nye om og hvis og men:

- om mottaker av penger kan identifiseres
- om kryptovaluta-kontoen pengene ble overført til, kan knyttes til det originale trusselbrevet
- om opplysningene i 8. juli-kontakten bekrefter at mottaker av pengene har hatt kontakt med AEH, eller om det finnes tvil
- om mottaker av pengene kan knyttes til forsvinningssaken i Sloraveien 4 i fjor

Etter at Holden informerte om at familien har tatt ny kontakt med den antatte motparten så sent som sist måned, altså i oktober i år, har Brøske uttalt at politiet ikke har store forventninger til et svar eller en respons fra den antatte motparten.

Her synes jeg det er greit å stole på Brøskes vurderinger.

Edit: Glemte litt.
- om en identifisert mottaker av pengene er norsk
- om identifisert mottaker kan lokaliseres og bringes inn for avhør
- hvis identifisert mottaker ikke er norsk og ikke bor i Norge blir det enda flere om og hvis og men

Å svindle til seg penger ved å utgi seg for å være falsk kidnapper er selvfølgelig også straffbart. Men ingen kan dømmes for drap på det grunnlaget.

Edit2
Om jeg var en heldig småkjeltring som plutselig og uventet mottok 10 millioner NOK, ville jeg hute meg til et lavkostland, uten utleveringsavtale med Norge, og leve herrens glade så lenge de 10 millionene varer.

Selvfølgelig må det bli mange hvis og men i et diskusjonsforum, når vi ikke har en brøkdel av den informasjon som politiet sitter på. Eneste vi vet er at politiet har mange spor og funn som ikke er kjent for oss.

Etterforskerne i Sverige som uttalte seg, mente at det ikke var spor fra åsstedet som DNA, fingeravtrykk, skoavtrykk etc som nå tilsynelatende har ført politiet nærmere en løsning. Fordi i en høyt prioritert sak vil det ikke ta et år å få avklart slike funn.

Samtidig vet vi at politiet ikke kan basere seg på en indisierekke så lenge de ikke har funnet noe drapsoffer og heller ikke har en tilståelse. Da må de ha en knallsterk sak, om de skal gå til en pågripelse for drap.

Når de nå er optimistiske så må det nesten være noe 100% håndfast. Tror jeg. Hva det aner jo ingen av oss.

Det kan i vise tilfeller være mulig å spore kryptovaluta i det penger tas ut. Derfor tenkte jeg at utbetalingen i sommer kan ha ført politiet et skritt videre. Tenk om de klarer å spore mottaker til noen de har i kikkerten fra før av. Da snakker vi!!
Citera
2019-11-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Selvfølgelig må det bli mange hvis og men i et diskusjonsforum, når vi ikke har en brøkdel av den informasjon som politiet sitter på. Eneste vi vet er at politiet har mange spor og funn som ikke er kjent for oss.

Etterforskerne i Sverige som uttalte seg, mente at det ikke var spor fra åsstedet som DNA, fingeravtrykk, skoavtrykk etc som nå tilsynelatende har ført politiet nærmere en løsning. Fordi i en høyt prioritert sak vil det ikke ta et år å få avklart slike funn.

Samtidig vet vi at politiet ikke kan basere seg på en indisierekke så lenge de ikke har funnet noe drapsoffer og heller ikke har en tilståelse. Da må de ha en knallsterk sak, om de skal gå til en pågripelse for drap.

Når de nå er optimistiske så må det nesten være noe 100% håndfast. Tror jeg. Hva det aner jo ingen av oss.

Det kan i vise tilfeller være mulig å spore kryptovaluta i det penger tas ut. Derfor tenkte jeg at utbetalingen i sommer kan ha ført politiet et skritt videre. Tenk om de klarer å spore mottaker til noen de har i kikkerten fra før av. Da snakker vi!!

Hva hvis de har kryssjekket alle kjøp, funnet at de er betalt kontant, og at en de har i kikkerten har blitt observert, samt at mobilen kan plasseres ved samtlige kjøp. I tillegg vet de kanskje at personen har hatt tilgang til printeren som er brukt. De kan også kanskje vise til at personen har vært aktiv på en datamaskin alle ganger det har oppstått "kontakt", selv om de ikke kan spore at han har stått for kontakten. Det virker som de også har personen knyttet opp mot noe de mener inngår i planleggingen, som startet før sommeren. Hva kan det være? Nok indisier vil holde, spesielt hvis nær familie kanskje begynner å tvile, og kommer med ytterligere info som kan underbygge et motiv, eller vise til et mønster, som vedkommende har benyttet seg av før, for å komme unna fæle handlinger ved å prøve å skylde på andre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in