Citat:
Ursprungligen postat av
Minnimus
Det ble uttrykt svært mye optimisme fra politiet før statusmøtet hos riksadvokaten. Not so much etterpå! På ettårsdagen virket Brøske langt mer moderat. Da sa han at tiden går veldig fort mot et nytt år.
De venter nok på et gjennombrudd og er ikke klare nå.
Analysen til etterforskerne i SVT programmet var interessant. De mente at man venter på et gjennombrudd i etterforskning av pengestrøm. Slikt arbeid tar tid, og kan forklare at politiet begynte å uttrykke optimisme ETTER utbetaling av de 10 mill i sommer.
Hvis de kan avsløre hvor disse pengene tok veien har man en sak, selv uten lik.
Mange hvis og om og men først da. Og aller først, om pengene faktisk ble overført, så strømmer det på med nye om og hvis og men:
- om mottaker av penger kan identifiseres
- om kryptovaluta-kontoen pengene ble overført til, kan knyttes til det originale trusselbrevet
- om opplysningene i 8. juli-kontakten bekrefter at mottaker av pengene har hatt kontakt med AEH, eller om det finnes tvil
- om mottaker av pengene kan knyttes til forsvinningssaken i Sloraveien 4 i fjor
Etter at Holden informerte om at familien har tatt ny kontakt med den antatte motparten så sent som sist måned, altså i oktober i år, har Brøske uttalt at politiet ikke har store forventninger til et svar eller en respons fra den antatte motparten.
Her synes jeg det er greit å stole på Brøskes vurderinger.
Edit: Glemte litt.
- om en identifisert mottaker av pengene er norsk
- om identifisert mottaker kan lokaliseres og bringes inn for avhør
- hvis identifisert mottaker ikke er norsk og ikke bor i Norge blir det enda flere om og hvis og men
Å svindle til seg penger ved å utgi seg for å være falsk kidnapper er selvfølgelig også straffbart. Men ingen kan dømmes for drap på det grunnlaget.
Edit2
Om jeg var en heldig småkjeltring som plutselig og uventet mottok 10 millioner NOK, ville jeg hute meg til et lavkostland, uten utleveringsavtale med Norge, og leve herrens glade så lenge de 10 millionene varer.