2019-11-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Nej Aloe-Blacc facebook-länk där Arnstad citat ska finnas fungerar inte alls.

Aloe-Blacc hävdar att Arnstad citerar SVT. Men någon källa där SVT publicerat samma innehåll saknas.
Läser man texten så riktas den till en person. Ska denna person vara Jerlerup eller Arnstad?
Vem vet... vi colombianer väntar på upplösningen av detta mysterium.

Arnstad skriver som att han citerar SVT, det kan ingen förneka. Sen vad han vet och inte vet har jag ingen aning om. Hittar dock inte texten han refererar till. Vad vi däremot vet är att alla båda han och Jerlerup som hängde ut Inti Peredo för texten ifråga har dragit tillbaka texterna. Och båda skriver att inläggen med största sannolikhet kommer från just Colombia och Arnstad länkar även till texter där en "Inti Peredo" skriver om sig själv som en fattig colombiansk bonde.

Det finns ingenting längre som tyder på att det är Inti Peredo som har skrivit texterna ifråga.
Citera
2019-11-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Varför citerar du mig då? Jag skrev f.ö. i ett annat inlägg att Hübinettes Facebook inte är tillgänglig för närvarande. Arnstad har jag inga höga tankar om, men om han för en gångs skull gör något vettigt ska han väl creddas för det. Tyvärr kommer vi förmodligen aldrig att få veta vad Arnstad skrev (om inte någon tagit en skärmdump förstås), eftersom Hübinette lär vara i städtagen just nu.

Hubinette kanske har blockat dig?
Texten är kvar på hans sida som Arnstad har skrivit.

Bryr mig inte om någon av dessa herrar, undrar dock vad både Jerlerup och Arnstad har fått veta att de så tydligt tar avstånd från deras tidigare uttalanden.
Citera
2019-11-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Hubinette kanske har blockat dig?
Texten är kvar på hans sida som Arnstad har skrivit.

Bryr mig inte om någon av dessa herrar, undrar dock vad både Jerlerup och Arnstad har fått veta att de så tydligt tar avstånd från deras tidigare uttalanden.
Jag har inte Facebook själv så blockat mig har han då inte gjort. Kan det vara så att bara inloggade användare/vänner får se hans poster? Skulle du möjligtvis kunna vara snäll och citera lite här i tråden? Det här har ju faktiskt allmänintresse.
Citera
2019-11-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Jag har inte Facebook själv så blockat mig har han då inte gjort. Kan det vara så att bara inloggade användare/vänner får se hans poster? Skulle du möjligtvis kunna vara snäll och citera lite här i tråden? Det här har ju faktiskt allmänintresse.

Konstigt, jag är inte ens inloggad.
Har citerat Arnstads hela text ovan.
Citera
2019-11-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Konstigt, jag är inte ens inloggad.
Har citerat Arnstads hela text ovan.
Nu såg jag att du redan citerat det. Förstod bara inte att detta var Arnstads inlägg. Ursäkta!

Citat:
SVT meddelar att forumprofilen troligen är från Colombia:

"Vi har fått fatt på redaktionen http://www.cubadebate.cu/editores/ för debattsidan och de har bekräftat vår misstanke, att IP-adressen som skrivit inläggen kommer från Colombia - inte Sverige.
Detta överensstämmer med flera av inläggen vi har hittat. Personen refererar till sig själv som vi fattiga Colombianer i ett antal inlägg och diskuterar i ännu fler om Colombias fattiga.
Du kan självfallet ha vilken övertygelse du vill men fakta är fakta och det vore på sin plats att du själv gör en grundlig kontroll av detta om du tror att vi har fel, och därefter går ut på dina samlade sociala medier och gör en rättelse.
- "q los pobres de colombia seamos agredidos" (att vi fattiga i Colombia blir attackerade)
http://www.cubadebate.cu/.../el-wachovia-bank-lava.../...
- "la triste historia de los pobres de colombia es q somos sometidos a toda clase de vejamenes" (... historien är att vi fattiga i Colombia ...)
http://www.cubadebate.cu/.../03/04/e...de-la-tortura/...
- "en colombia a los desplazados por el narcouribismo les dicen turistas" (I Colombia kallas de förflyttade av "narcouribism" för turism. Jag läser narco-uribism som nedsättande om Uribes kopplingar till knarkmaffian i Colombia)
http://www.cubadebate.cu/.../eduardo...no-lenguaje-3/...
- "el q sometio a los pobres de colombia" (den som försatte Colombias fattiga)
http://www.cubadebate.cu/.../exigen-desde-la-onu.../...
- "continua bombardeando a los pobres de colombia" (fortsätter bomba Colombias fattiga)
http://m.cubadebate.cu/.../las-farc-...tendran-el.../
- "los campesinos colombianos somos bombardeados" (vi colombianska bönder blir bombarderade)
http://www.cubadebate.cu/.../la-policia-de-new-york.../...
- " los ricoscorruptos quieren implementar en colombia" (som de rika korrupta vill implementera i Colombia)
http://www.cubadebate.cu/.../estudia...e-eeuu.../...”
(FB) Överläkare på Karolinska trakasserar Judiska kollegor samt publicerar antisemitism.

Jag kommer fortfarande inte in på Hübinettes sida. Mysko.
Citera
2019-11-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Läser du inte tråden? Peredos advokat säger att nästa steg är att väcka talan i tingsrätten.
Karolinska har bevisbördan och du kan ju räkna med att den där bilden kommer vara en central del i deras bevisning om de ska bevisa att han brutit mot värdegrunden.

Peredo är inte åtalad för något. Så du svamlar bara gällande att tingsrätten ska döma honom för hmf.
Citera
2019-11-08, 19:20
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Uppenbart att den föredetta överläkaren spred antisemitism, denne spred b.la bilder där judar och nazister likställs.

Måste vara noll tolerans mot antisemitism, speciellt vid så viktiga samhälleliga organ som Karolinska representerar!
Citera
2019-11-08, 19:32
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superbrandbilen
Simon Wiesenthal-centret brännmärker även Israel-kritik som kommer inifrån Israel.

Att du ifrågasätter huruvida det finns araber som kan vara oskyldiga avslöjar din egen rasism. Mängder med oskyldiga civila palestinier har dödats av Israel. Israel har dessutom ej rätt till självförsvar på ockuperad mark enligt internationell lag.

Ser inget fel med att det bor judar där nere. Men även palestinierna ska ha rätt att återvända.

Du trivialiserar ordet "rasism"!

Mängder av oskyldiga israeler har dödats av palestinier! Men det nyhetsflödet tycks har missat dig?
Inte konstigt med tanke på att SVT-Pravda alltid skriver, och SR alltid nämner: "Israel attackerade idag"...."efter att Hamas skickat raketer in till....", osv.

Dessutom är det gammal jordansk lag man har kvar på den så kallade västbanken....

Och palestinierna valde att sticka till Libanon och Jordanien 1948, men de länderna väljer ju att ha kvar dem i läger istället för att integrera dem...och de väljer att bo kvar som de gör.
De kommer aldrig att "återvända"....då har de ju inget att peka på längre som ger dem orsak till den så kallade "palestinafrågan".
Citera
2019-11-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Uppenbart att den föredetta överläkaren spred antisemitism, denne spred b.la bilder där judar och nazister likställs.

Måste vara noll tolerans mot antisemitism, speciellt vid så viktiga samhälleliga organ som Karolinska representerar!
På en bild - den med flickorna i flätor - likställs "Israel sionista" (NB inte judarna som folk) med Nazityskland. Den bilden kan möjligen anses kontroversiell. Knappast de andra. Det måste vara tillåtet att kritisera länders politik och krigföring samt FN:s agerande.
Citera
2019-11-08, 19:33
Medlem
Allt i UG granskning och fakta på nätet visar sig stämma.
Det som däremot inte är helt klarlagt, även om allt tyder på det, är att Gaston själv har anmält rasism till höger och vänster. Samt även själv skrivit, alternativt anstiftat någon annan att skriva, kommentarerna på det kubanska forumet.
Dvs att juden själv har skrivit kränkande kommentarer mot sig själv.
Allt för att själv nå framgång.

Om detta stämmer och att detta beteende är typiskt judiskt. Dvs att iscensätta stolligheter, skapa drama och förstörelse för egen eller stammens vinning.
Är det då antisemitiskt att vara emot ett dylikt beteende?
Citera
2019-11-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av der.Exekutive
Allt i UG granskning och fakta på nätet visar sig stämma.
Det som däremot inte är helt klarlagt, även om allt tyder på det, är att Gaston själv har anmält rasism till höger och vänster. Samt även själv skrivit, alternativt anstiftat någon annan att skriva, kommentarerna på det kubanska forumet.
Dvs att juden själv har skrivit kränkande kommentarer mot sig själv.
Allt för att själv nå framgång.

Om detta stämmer och att detta beteende är typiskt judiskt. Dvs att iscensätta stolligheter, skapa drama och förstörelse för egen eller stammens vinning.
Är det då antisemitiskt att vara emot ett dylikt beteende?

Nä, fast nu har du fel.
Att tro att den judiske läkaren har skrivit de fientliga texterna på kubanska sidan är totalt orimligt. Texterna är mer än 5 år gamla och personen som skriver texterna beskriver sig själv som en fattig colombiansk bonde. Varför skulle någon medvetet vilja beskriva Inti som en fattig colombiansk bonde?

Det är uppenbart att det rör sig om att någon har använt sig av namnet Inti Peredo, vilket var överläkarens faders smeknamn och samma man var även stor politisk figur i Sydamerika. Att beskylla judiska läkaren för texterna är totalt orimligt.

Däremot har den judiska läkarens vän spridit texterna och beskyllt Inti Peredo för dessa på ett förtalsliknande sätt, det har nog den judiske läkaren varit medveten om men det är fortfarande en handling där Pärgmän är den som gör sig skyldig vid ett eventuell fall av förtal då det är skrivet på hans egna profil.

Sedan är beskrivningen om vad som är "typiskt judiskt" totalt orimlig, en av mina närmaste vänner är av judiskt påbrå och det är finaste människan jag känner, hon är en ängel. Sluta upp med svepande fördomsfulla slutsatser och bedöm situationen baserat på var individs gärningar.
Senast redigerad av Aloe-Blacc 2019-11-08 kl. 19:44.
Citera
2019-11-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superbrandbilen
Peredo är inte åtalad för något. Så du svamlar bara gällande att tingsrätten ska döma honom för hmf.
Jag har inte skrivit att han är åtalad.
Jag skrev att Peredo kommer väcka talan.
Det hade dock varit av intresse att se detta i ett brottmål.
En talan angående ansvar för brott mot HMF kan endast föras av åklagare.
Däremot kan det prövas prejudiciellt om svarande gjort sig skyldig till brott vid t.ex. skadeståndsskyldighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in