2019-11-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Då har det kommit fram mer info om texten på "Cuba debate" och Daniel Pärghmän och Jerlerup ser ganska korkade ut nu. Texterna är med största sannolikhet skriven av en colombian i just Colombia baserat på innehåll och IP-adress.

[/url]
Då förväntar man sig en rejäl ursäkt från Daniel Pargman, Tobias Hübinette och Torbjörn Jerlerup som okritiskt spred dessa uppgifter. T.o.m. jag med min taffliga gymnasiespanska kunde ana att det knappast var någon universitetsutbildad person som skrivit dessa inlägg. "Inti Peredo" som användarnamn på ett latinamerikanskt vänsterforum är verkligen inte något tungt vägande bevis.
Citera
2019-11-08, 18:02
Medlem
Citat:
Förlåt, givetvis ska du få det.

https://www.facebook.com/tobias.hubinette

Gå ner på Hubinettes wall till dess att du kommer till hans inlägg från 16.18, torsdag (igår). I det kommentarsfältet skriver Arnstad kommentaren jag citerade.

Kan dock inte hitta SVT:s inlägg men låter märkligt att flertalet människor som offentligt diskuterat fallet plötsligt drar tillbaka sina tidigare utlåtanden. Jerlerup som också la upp inlägget tog avstånd ifrån det idag med samma anledning.

Använderaren "Inti Peredo" på sidan har också skrivit om sig som en fattig colombiansk bonde, låter inte som en beskrivning en överläkare från Bolivia skulle göra om sig själv.
Nu är Hübinettes sida "trasig". Pinsamt det här.
Citera
2019-11-08, 18:11
Medlem
SVT:s klarläggande:

Citat:
Angående uppgifter som sprids om antisemitiska inlägg på ett debattforum:

Detta är inte nya uppgifter för oss. Vi nämner anklagelsen i programmet och har tagit del av flera av inläggen.

Den anmälande läkarens uppgift att Inti Peredo ska ha skrivit dessa antisemitiska inlägg undersöktes av den externa utredningen som Karolinska beställde. Där konstaterades att utredningen i den delen var knapphändig men att det inte gick att visa vem som skrivit inläggen. Inte heller vi kan på något sätt knyta Inti Peredo till dem. Han förnekar själv att det är han som skrivit inläggen.

Som belägg för att det skulle vara han som skrivit inläggen lyfts det faktum att Inti Peredo favoritmarkerat forumet där inläggen skrivits på sin Facebook-sida. Sidan har just nu över en halv miljon gilla-markeringar. Vi ser inte favoritmarkeringen som ett bevis på att det är han som skrivit inläggen.

Värt att nämna är att Inti Peredos far, som också gick under namnet Inti Peredo, var Che Guevaras närmsta man. Att använda detta namn som signatur i ett kommunistiskt forum är inte ett bevis för att det skulle vara Inti Peredo, den anklagade överläkaren på Karolinska, som skrivit inläggen.

Det har idag framkommit att något eller några av dessa inlägg nyligen ska ha tagits bort. Överläkaren Inti Peredo konfronterades med anklagelsen om dessa inlägg för över ett år sedan, i samband med utredningen, och återigen av oss för ett antal månader sedan.
http://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1573126790/svts/article24379857.svt/BINARY/Svar%20fr%C3%A5n%20redaktionen2.pdf
Senast redigerad av Nebeltag 2019-11-08 kl. 18:16.
Citera
2019-11-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Då förväntar man sig en rejäl ursäkt från Daniel Pargman, Tobias Hübinette och Torbjörn Jerlerup som okritiskt spred dessa uppgifter. T.o.m. jag med min taffliga gymnasiespanska kunde ana att det knappast var någon universitetsutbildad person som skrivit dessa inlägg. "Inti Peredo" som användarnamn på ett latinamerikanskt vänsterforum är verkligen inte något tungt vägande bevis.

Torbjörn Jerlerup skrev en halvhjärtad ursäkt, dock beskyllde han SVT för att de inte hade granskat detta tidigare vilket är idiotiskt då de redan hade det.

Pargman har ju medgett att han är vän med judiske läkaren, han kommer nog aldrig be om ursäkt men hans uthängning är förtalsliknande. Hubinette verkar vara ett fall för sig själv.
Citera
2019-11-08, 18:26
Medlem
Citat:
Torbjörn Jerlerup skrev en halvhjärtad ursäkt, dock beskyllde han SVT för att de inte hade granskat detta tidigare vilket är idiotiskt då de redan hade det.

Pargman har ju medgett att han är vän med judiske läkaren, han kommer nog aldrig be om ursäkt men hans uthängning är förtalsliknande. Hubinette verkar vara ett fall för sig själv.
UG nämnde ju faktiskt i korthet att några inlägg på ett debattforum inte kunnat knytas till Peredo. Det framgick även i bild att det var ett spanskspråkigt forum. Jerlerup kan knappast ha sett programmet och bör inte skylla ifrån sig på SVT. Bra att han ber om ursäkt dock. Daniel Pargman/Pärghmän och Tobias Hübinette bör göra detsamma.
Citera
2019-11-08, 18:27
Medlem
Citat:
Henrik Arnstad la upp det, hittar dock inte texten som han referar till, han vet nog mer än vad vi vet då han även avrådde judiska läkarens vän att ta bort sitt inlägg där han hänger ut Inti Peredo för texterna på "Cuba Debate" för att denne ska slippa ett åtal om förtal.

Vore även skrattretande korkat om Inti Peredo på ett forum referar till sig själv colombiansk bonde och pratar om sin fattigdom när han är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt.

Jerlerup, som tillsammans med Pärghmän la upp texten i fråga, har under dagen tagit avtånd från inlägget i fråga och skrev också att personligen som skrivit texterna förmodligen är colombian.

Mer än man kan säga om Tobias Hubinette som mig veterligen inte gått ut med någon rättelse och hans anklagelser på twitter finns kvar.
Citera
2019-11-08, 18:33
Medlem
Till min stora besvikelse ser jag även att Annika H Rothstein har kvar anklagelser på twitter.
Citera
2019-11-08, 18:35
Medlem
Citat:
SVT:s klarläggande:

http://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1573126790/svts/article24379857.svt/BINARY/Svar%20fr%C3%A5n%20redaktionen2.pdf
Den länken har jag redan postat:
(FB) Överläkare på Karolinska trakasserar Judiska kollegor samt publicerar antisemitism.

De fattiga colombianerna väntar fortfarande på källan till citatet där UG bekräftar att de talat med Cubadebate och mottagit (teknisk?) utredning av det 7 år gamla IP-numret.

Lägg upp en screenshot, eftersom din länk inte fungerar av någon anledning.
Senast redigerad av u99HSHH 2019-11-08 kl. 18:40.
Citera
2019-11-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
(FB) Överläkare på Karolinska trakasserar Judiska kollegor samt publicerar antisemitism.

De fattiga colombianerna väntar fortfarande på källan till citatet där UG bekräftar att de talat med Cubadebate och mottagit (teknisk?) utredning av det 7 år gamla IP-numret.

Endast hittat Henrik Arnstads förklaring där han menar att han citerar SVT.
Texterna däremot är kvar där användaren "Inti Peredo" refererar till sig själv som en fattig colomobiansk bonde flertalet gånger är kvar och finns att hitta i mitt inlägg ovan.

Inti Peredo, överläkaren, vore en mycket annorlunda individ om han under sitt riktiga namn skulle skriva anti-semitiska inlägg och inlägg där han identifierar sig själv som en fattig colobmiansk bonde. Jerlerup och Arnstad har inte gjort en total vändning utan anledning.
Citera
2019-11-08, 18:49
Medlem
Citat:

Lägg upp en screenshot, eftersom din länk inte fungerar av någon anledning.
Länken fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2019-11-08, 18:53
Medlem
Citat:
Länken fungerar alldeles utmärkt.
Nej Aloe-Blacc facebook-länk där Arnstad citat ska finnas fungerar inte alls.
Citat:
Den här sidan är inte tillgänglig
Länken kanske är trasig eller sidan kan ha tagits bort.

Aloe-Blacc hävdar att Arnstad citerar SVT. Men någon källa där SVT publicerat samma innehåll saknas.
Läser man texten så riktas den till en person. Ska denna person vara Jerlerup eller Arnstad?
Vem vet... vi colombianer väntar på upplösningen av detta mysterium.
Citera
2019-11-08, 18:58
Medlem
Citat:
Nej hans facebook-länk där Arnstad citat ska finnas fungerar inte alls.

Aloe-Blacc hävdar att Arnstad citerar SVT. Men någon källa där SVT publicerat samma innehåll saknas.
Läser man texten så riktas den till en person. Ska denna person vara Jerlerup eller Arnstad?
Vem vet... vi colombianer väntar på upplösningen av detta mysterium.
Varför citerar du mig då? Jag skrev f.ö. i ett annat inlägg att Hübinettes Facebook inte är tillgänglig för närvarande. Arnstad har jag inga höga tankar om, men om han för en gångs skull gör något vettigt ska han väl creddas för det. Tyvärr kommer vi förmodligen aldrig att få veta vad Arnstad skrev (om inte någon tagit en skärmdump förstås), eftersom Hübinette lär vara i städtagen just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in