2019-11-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superbrandbilen
Många hävdar att Flashback är en kavalkad i rasism. Är du då rasist eftersom du skriver här?
För honom är det problem.
Att han presenteras som antirasisten som alltid tar avstånd från rasism i alla lägen, men samtidigt skriver (med största sannolikhet) i sitt eget namn rasistiska inlägg på cubadebate och gillar nazipropaganda på facebook.
Citera
2019-11-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Trafiken går inte just till hans kommentar utan cubadebates artikel. Under Peredos raderade inlägg står det också om Hitler hit och dit utan att dessa blivit raderade.
Ägnade lite tid till att gå igenom Cubadebate och det är en kavalkad i judehat.
Peredo gillar Cubadebate på Facebook och länkar frekvent till sidan.

Intressant! Varningsklockarna ringer alltid när SVT har kommit fram till något, så vad är det som undangömmes här? Att SVT skulle göra ett objektivt reportage är lika vanligt som att grisar flyger.
Citera
2019-11-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Intressant! Varningsklockarna ringer alltid när SVT har kommit fram till något, så vad är det som undangömmes här? Att SVT skulle göra ett objektivt reportage är lika vanligt som att grisar flyger.
SVT valde ju att ignorera denna del totalt, antagligen eftersom de kunde luta sig på advokatbyråns utredning gällande just denna sak. Om vi kan få fram vilken email-adress som "peredo"-användaren använt på Cubadebate så skulle det underlätta. Han är säkert så korkad att han använt KI-emailen eller liknande.
Citera
2019-11-07, 23:42
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Jag är extremt äcklad av hur ni kan försvara antisemitismen som pågår i det sjukhuset(som förövrigt är konstant associerad med skandaler). Jag känner medlidande med dessa judar då jag är minoritet själv och vet hur det känns att bli utsatt för rasism. Det är SKANDAL att KI, som ska representerar mångfald, inte gör något åt detta.

Det är en sak att kritisera deras politik(jag är håller inte med deras politik), men man ska fan inte trycka ner människor för deras ursprung.

Vad menar du skandal att KI inte gör något, de hade omplacerat överläkaren och han fick inte ha kontakt med patienter längre. Frågan nu gäller om KI gjorde fel eller inte.
Känner mig lite skeptisk mot att han skulle ha skrivit "Hitler hade rätt" osv. Låter som ett trollkommentar, särskilt om det är på dålig spanska som det påstås.
Citera
2019-11-07, 23:50
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Trafiken går inte just till hans kommentar utan cubadebates artikel. Under Peredos raderade inlägg står det också om Hitler hit och dit utan att dessa blivit raderade.

Ah, så det är inte ett forum utan en sida med artiklar som man sedan kan kommentera? det är cubadebate.cu vi talar om?

Jag håller på att göra lite efterforskningar men det är ett stort område. Är det artiklar i sig du tycker är problematiska eller är det bara kommentarerna?

Jag har läst lite kommentarer till gamla artiklar som rört Israel (och då specifikt krig eller terrorism, artiklar som fått mycket kommentarer) och hittat lite allt möjligt. Viss antisemitism, en del som kritiserar sionism vilket ofta men inte alltid bara är en täckmantel, men också mycket balanserat. Där är folk som säger att man måste skilja på den israeliska staten, den israeliska högern och det israeliska folket, och inte kritisera de som en enhet. Men att man känner ett behov av att skriva detta kan ju betyda att det är vanligt att folk inte gör den särskiljningen.
Jag ser också folk som försvarar Israels agerande även i knepiga fall.

Men jag kan inte spanska alls utan förlitar mig till google translate och det är ju inte alltid en hit.

Jag undrar för om det är så som du antyder, om själva sidan tycks ha en antisemitisk läggning, så är det illa i sig, jag har inte sett att det är så, men jag har inte läst mycket än.
Citera
2019-11-07, 23:54
Medlem
Citat:
SVT valde ju att ignorera denna del totalt, antagligen eftersom de kunde luta sig på advokatbyråns utredning gällande just denna sak. Om vi kan få fram vilken email-adress som "peredo"-användaren använt på Cubadebate så skulle det underlätta. Han är säkert så korkad att han använt KI-emailen eller liknande.

Njaa, UG tar ju upp det så till vida att de kontaktar Dagens Medicin och frågar om de verifierat att det var den anklagade läkaren som skrivit om Hitler etc.

Dagens Medicin medgav att de inte hade haft möjlighet att verifiera det påståendet och därför skulle ta bort den delen av deras artikel.

Se vid 28 minuter, 00 sekunder i UG-reportaget.

För övrigt: Karolinska Universitetssjukhuset = KU, inte KI.

EDIT: Me no spell gud
Senast redigerad av Zwahili 2019-11-08 kl. 00:12.
Citera
2019-11-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Låg nivå som en obildad person med spanska som modersmål, eller som en svensk smutskastare med skolspanska?

Personen är spansktalande defintivt, har dock extremt svårt att tro att en överläkare någonsin skulle uttrycka sig på så vis rent skriftligt. Då syftar jag inte ens på innehållet utan hur bara hur dåligt texten är skriven.

Påminner lite om "Livets Hårda Skola"-svenska.
Citera
2019-11-08, 00:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwahili
Njaa, UG tar ju upp det så till vida att de kontaktar Dagens Medicin och frågar om de verifierat att det var den anklagade läkaren som skrivit om Hitler etc.

Dagens Medicin medgav att de inte hade haft möjlighet att verifiera det påståendet och därför skulle ta bort den delen av deras artikel.

Se vid 28 minuter, 00 sekunder i UG-reportaget.

För övrigt: Karolinska Universitetsjukhuset = KU, inte KI.

Karolinska Universitetssjukhuset*
Citera
2019-11-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Karolinska Universitetssjukhuset*

Fan med, jag ändrade en felstavning och lämnade en annan!
Citera
2019-11-08, 00:13
Medlem
Citat:

Det är inte en kavalkad i judehat, jag talar spanska flytande och först och främst, att Peredo skulle vara så dålig på att uttrycka sig på spanska är svårt att tro. Han har studerat medicin på universitet i ett spansktalande land och är överläkare, texten på en spanska som kan jämföras med svenskar som skriver skit på Flashback och har "Livets Hårda Skola" som "utbildning".

Cuba debate har mer än 500 000 likes på FB och är en mycket populär sida, Peredos pappa kallas för "Inti Peredo" och är mycket känd vänsterfigur i Sydamerika än idag. Att någon tar namnet "Inti Peredo" och skriver på Cuba debate där just "Inti Peredo", överläkarens far är en mycket känd figur, är mycket troligt.

Det är komiskt också att så mycket värde läggs i just detta, har Inti Peredo någonsin behandlat någon på Karolinska sämre baserat på etnictet eller religionstillhörighet?
Citera
2019-11-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwahili
För övrigt: Karolinska Universitetsjukhuset = KU, inte KI.
Han har både ki och sll.
https://medarbetare.ki.se/people/inpere
ku.se domänen ägs av Karlstads universitet.

edit: stavfel.
Senast redigerad av u99HSHH 2019-11-08 kl. 00:18.
Citera
2019-11-08, 00:17
Medlem
Citat:
Han har både ki och ssl.
https://medarbetare.ki.se/people/inpere
ku.se domänen ägs av Karlstads universitet.

Där ser man.

EDIT:
URL:en (ku.se) håller jag med om, förkortningen hämtade jag härifrån:
https://ki.se/medh/it-resurser
Senast redigerad av Zwahili 2019-11-08 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in