2019-11-07, 17:20
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det stämmer säkert att överläkaren i fråga på en kubansk sajt skrivit:
"Hitler hade rätt, de är en fara för resten av världen."

'De' syftar givetvis på judarna.

Men byt ut 'Hitler' mot 'Trump' och 'de' mot 'kineserna' och byt tempus.
Ska man bli avskedad om man skriver att:

"Trump har rätt, kineserna är en fara för resten av världen."

Visst haltar jämförelsen på flera plan, men han försvarar nu inte förintelsen, utan uttrycker enbart sin misstro mot folkgruppen judar. Oklart på vilken grund. Varför ska man inte få göra det så länge det inte påverkar yrkesutövningen?

Sedan verkar de två trätande, en revolutionär sydamerikansk kommunist och en sannolikt rättshaveristisk jude, inte vara några man velat ha att göra med.

Och byt ut "Hitler" mot "mamma" och "de" mot "mördarsniglarna" så får du en mening ingen har något problem med, förutom sniglarna kanske, och det här experimentet säger mycket om någonting, eller?

Om han har skrivit "Hitler hade rätt, de är en fara för resten av världen. Deras guldgud har gjort dem till kannibaler, det självutnämnda utvalda folket kommer inte vila förrän de dominerar världen. Hitler fattade det." (fast på spanska) så är det inte acceptabelt och det vore i så fall rätt av Karolinska att disciplinera honom, trots att han är kommunist.
Citera
2019-11-07, 17:22
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Det är ju det jag sagt från första början att UG totalt misslyckades här.
Peredos vänsterextrema åsikter är dokumenterade överallt på internet gällande extremmarxism och judar.

Ja du har kanske rätt, men vet vi att det är han som ligger bakom användaren med samma namn på Cubadebate? Nu när du säger "överallt på internet", har du fler källor? som gäller antisemitism då alltså, jag bryr mig inte om den så kallade "extremmarxismen".
Citera
2019-11-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Oj då, det här var intressant, det ser ut som att UG har lite att förklara.

Nu är det förstås tänkbart att det inte är han som är användaren, men om det skulle vara han så har jag svårt att se att vare sig Karolinska eller SWC gjort fel.

Vet du om det finns mer som kopplar honom till användaren på forumet?

Hans farsa är en mycket känd vänsterlagd profil och han gick under namnet Inti Peredo med, inläggen i fråga har redan granskats av den oberoende granskningen och de kunde inte binda kommentarerna med Inti. Det är mer än hundratusentals människor som läser den där sidan.

Jag pratar flytande spanska och har bott i Sydamerika i 2 år under min studietid, inlägget i fråga har jag mycket svårt att tro är skrivet av en överläkare vars modersmål är spanska. De är skrivna på en mycket låg språklig nivå.
Citera
2019-11-07, 17:52
Medlem
Läste nyss på aftonhoran att det inte var någon som hörde av sig till dom med rättningar....jo men det finns ju faktiskt en anledning till att aftonhoran inte tillåter kommentarer av sina läsare.....tycker synd om killen. Han fick sparken för att han helt enkelt var en syndabock. Medans Zoega o Svenonius tvättar sina blodiga pengar, i ett korthus av lögner. Synd på mediehusens tradition som i princip enbart är att copy-paste varandras åsikter. Det är tråkigt för dom att en öppen o fri dialog är framtiden, det är ju liksom det som är mediehusens fiende, en öppen dialog...precis som boktryckeriet en gång var, samt musiken rätt nyligen. Fria tankar är svårt att kapsla in i en burk o sälja...heder åt läkarn som engagerat sig i så mycket problematik runtom i världen. Inte många som har det modet mitt i karriären, med eget namn bakom.
Citera
2019-11-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jag antar att du läste även det som skrevs i Jerlerups twitter? Om länkningar från Sydamerikanens
facebook samt hur inlägget försvann direkt när UG sändes. Och hur dom andra inläggen tagits bort.

Men visst. Det KAN ju vara någon annan. Ur Torbjörns blogg:

"Profilen Inti Peredo är välkänd där. Samma profil på forumet har kommit med många inlägg om tex Cuba, och då utan att det råder tvivel om att Inti Peredo är läkaren Inti Peredo."

Men det kanske finns fler med samma användarnamn på det där forumet, vad vet jag?
Jag är ju blott en idiot :-) Klart juden är skyldig

Jerlerup vill ha uppmärksamhet, kollade in hans Twitter nyss och likväl hans Facebook.
Språkligt är de texterna som har lagts upp som han menar är skrivna av Inti på urusel spanska, en överläkare uttrycker sig inte på så mediokert.

Dessutom är inläggen redan granskade av den oberoende granskningen som kom fram till att det inte finns några bevis till att de är skrivna av Inti Peredo, mannen i detta fallet.

Dessutom är "Cuba Debate" inte ett klassiskt forum likt Flashback och inläggen som påstås ha skrivits av Inti går inte att följa på något sätt. Väldigt vagt.
Senast redigerad av Aloe-Blacc 2019-11-07 kl. 18:09.
Citera
2019-11-07, 18:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det är väl egentligen skitsamma om han skrivit något på nån sida. Alla drar ju till med något olämpligt skämt om kvinnor, mörka, judar, ryssar osv osv. Man kanske även gillar eller delar något utan att sätta sig in i det man delat. Kolla bara på någon slumpmässig politiker som delar och skriver skit på Twitter, Instagram, Facebook.

Det som är viktigt är om han på jobbet gjorde sånt mot kollegor och om han aktivt förhindrade någon befodran eller utbildningar baserat på hans åsikter.
Citera
2019-11-07, 18:19
Medlem
Jaha ännu än lögn ang judar och antisemitism. Alltid dessa "förintade" judar..😁
En jude som jobbar utan lön i 10 månader, bara där ser man hur genomskinlig lögnen är 🤣
"Karolinska anlitade en advokatbyrå som genomförde en extern utredning av anklagelserna. Utredarna intervjuade medarbetare och gick igenom bland annat lönenivåer, konferensdagar och möjligheter att bedriva forskning; allt för att klarlägga om det förekommit diskriminering på antisemitisk grund."
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/tva-sidor-av-saken-anklagelserna-om-antisemitism-pa-karolinska
Citera
2019-11-07, 18:34
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
En person lika läskig som haveristläkaren som kallade in Wiesenthalcentret, är Karolinskas HR-ansvariga Patricia Enocson som satt i UG med ett hårdsminkat stelt leende och rabblade sina repliker.

Känner medlidande för de anställda som måste leva med att denna otäcka människa när som helst kan sticka kniven i ryggen på dem.
Har nog aldrig sett någon intervjuperson agerar så idiotiskt som hon gjorde. Varför ens ställa upp på en intervju när hon inte har något att säga utöver rena floskler? Får säga att till och med Özz gjorde bättre ifrån sig i den beryktade intervjun med JJ och det säger inte lite.

Bättre bevis för att Karolinska gjort bort sig fullständigt går inte att få.
Citera
2019-11-07, 18:46
Medlem
Bilderna är ju uppenbart kritik mot Israel, israeliska regimens politik mot palestinierna, och israeliska militärmaktens övergrepp.

Hur kan det vara antisemitism att jämföra israeliska regimen med nazisterna?

Andra regimer som också ofta jämförts med nazismen är Ungerns, Turkiets, Irans, USA:s, Iraks (under Saddam), Syriens, Sydafrikas (under apartheid) och så vidare. Är det också rasistiskt? Uppenbar rasism mot iranier att man likande Ahmadinejad och Khamenei med nazister?
Varför ska just Israel vara skyddad mot kritik?
Citera
2019-11-07, 19:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superbrandbilen
Bilderna är ju uppenbart kritik mot Israel, israeliska regimens politik mot palestinierna, och israeliska militärmaktens övergrepp.

Hur kan det vara antisemitism att jämföra israeliska regimen med nazisterna?

Andra regimer som också ofta jämförts med nazismen är Ungerns, Turkiets, Irans, USA:s, Iraks (under Saddam), Syriens, Sydafrikas (under apartheid) och så vidare. Är det också rasistiskt? Uppenbar rasism mot iranier att man likande Ahmadinejad och Khamenei med nazister?
Varför ska just Israel vara skyddad mot kritik?
Precis! Hur många länder och organisationer som helst blir dagligen jämförda och jämställda med Hitler och nazismen och så länge det accepteras kan inte Israel stå som det enda undantaget där det inte accepteras.
Citera
2019-11-07, 19:14
Medlem
knasen79s avatar
Ordet antisemitism hotas urvattnas när Israel och deras stödgrupper (ex. Simon Wiesenthal-centret) använder det för att smutskasta regimkritiker.
Citera
2019-11-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Hans farsa är en mycket känd vänsterlagd profil och han gick under namnet Inti Peredo med, inläggen i fråga har redan granskats av den oberoende granskningen och de kunde inte binda kommentarerna med Inti. Det är mer än hundratusentals människor som läser den där sidan.

Jag pratar flytande spanska och har bott i Sydamerika i 2 år under min studietid, inlägget i fråga har jag mycket svårt att tro är skrivet av en överläkare vars modersmål är spanska. De är skrivna på en mycket låg språklig nivå.

Låg nivå som en obildad person med spanska som modersmål, eller som en svensk smutskastare med skolspanska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in