Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Ja, denna historia är en massiv trigger för en hel hoper psykopatologier och primitiva försvar med sitt innehåll av svek, separation, symbios, köttsligt och själsligt utdraget lidande.
Barn som pga sängliggande krankhet inte kan frigöra sig, blir mer beroende vid pubertetens inträde istället för tvärtom och kan därmed inte undfly sina föräldrars abnorma och fatala destruktivitet - och bli egna människor.
Föräldrars bräcklighet och egna tillkortakommaden, som inte bara gör att de inte kan sätta sina barn i första rummet och sörja för deras behov, utan begår också det yttersta brottet genom att sammansmälta dem i den suicidpakt som föräldrarna på helt eget bevåg skapat.
Inte ens självaste dödsguden Thanatos syskon kererna - de våldsamma dödssättens gudinnor - hade kunnat framställa ett sådant makabert drama. Det är inte bara modern som av kärlek som utdelar spindelkyssen denna gången, utan även fadern och än värre - gemensamt och i samförstånd !!
Egentligen inte så konstigt att tråden stundtals gått bananas...
Ja, och man får väl ställa sig frågan om det är den yttersta godheten att eliminera lidande - eller det yttersta sveket som en förälder kan göra.
Moa och Agnes lägger sig och sover i sina sängar, i tron att de är trygga.
Jag tror det är mycket ambivalens i det här ärendet. Det väcker å ena sidan upp förståelse för hur svårt de har haft det, å andra sidan avsky för vad de gjort.
Polarisera, sa Bull.
Jag tror man ska försöka närma sig det här på en så subjektiv nivå som möjligt och inte ryckas med.
Finns ingen anledning att hata och spy galla, det är primitivt. Ej heller överemotionellt engagera sig åt andra hållet heller med nån förståelse som riskerar bli absurd.
.. jag fortsatte spontant på annat parallellt tema i tråden som sammanföll.
Förstå vägen fram, medkännande, men ta avstånd från gärningen utan att försköna?
Jag vet inte vad jag försöker säga, haha.
Svårt att sätta ord på komplexitet och det subtila.
Det kokar väl ner i att det är tragiskt.