2019-11-07, 01:42
Medlem
harperlees avatar
Jag upplevde det också som skrämmande och minns att jag reagerade starkt på både formuleringen i sig men också på hur min bekant verkade lite omedveten om hur otroligt illa det lät.

Det var det som fick mig att undra - förekommer det sådana här diskussioner i vissa sammanhang?

Jag håller med dig om att det är anmärkningsvärt att man nekat till några tecken på psykisk sjukdom hos föräldrarna och enbart hänvisar till en pressad situation... Men jag hoppas att polisen menade psykotiska tendenser snarare än depression när de talade om avsaknad av sådana tecken?

Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tyckte det var ganska skrämmande att läsa det du skrev. Men jag antar bara att man kan tänka/känner det ena eller andra, men att nästan ingen handlar därefter - när sådana tankar kommer upp. I alla fall inte när det gäller sina egna barns liv.

Men polisens uttalande om hårt pressade föräldrar kan eventuellt skapa en identifikation som inte hade skapats om man hade sagt att man kan gå utifrån att föräldrarna var psykisk sjuka eller psykisk störda (även om ingen satt en diagnos). Men om det nu inte fanns någon indikation för någon sjukdom hos föräldrarna. Vad hade man kallat det då - att man över lång tid planera att döda sina barn istället för att se till att man får hjälp eller om det inte fungerar att be om att bli inlagd - innan man utför dådet.

Acceptans för situationen eller hopp på bättring verkar inte har funnits på kartan.

Hoppas verkligen att din bekant får rätt stöd - i tid.
Citera
2019-11-07, 02:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja jag tror du kan ha helt rätt i att de inte riktigt hade läst på om självmord via läkemedel... Jag förmodar att polisen var noga med att påpeka detaljer kring sista kommunikation osv för att man skall förstå att inte någon låg död i huset mycket längre än de andra... Annars hade jag nästan misstänkt att Hannas överdos kom innan allt annat. Att de testade på henne först men det fungerade inte så de fick tänka om hela planen. Men troligen var det inte så utan de dödade de barnen först.

Det är för övrigt något brådskande över alltihop på slutet som rimmar illa med deras påstående om lång planering... Lång fundering skulle jag snarare gissa.

(Håller med dig ang depression för övrigt, ville nog mest göra poängen att deprimerade är sjuka och kan vara rätt vilse i sitt eget mörker och att det liksom inte är en kritik mot deras egentliga person om man påpekar att H och O kanske också på grund av detta ibland hade mindre fina tankar och känslor, också. Typ älskar barnen - oroar sig sjukligt - blir utmattad och lättretlig av oro - tänker den förbjudna tanken att det vore lättare om barnen hade en sjukdom man dog av åtminstone...)
Brevet är som en tillbakablick på beslut.
Jag tror som sagt de satt och ältade länge likt andra med su-tankar, möjligen kan ha resonerat kring att "om Moa också har ME så orkar jag inte mer".
Nån lär ha väckt fröet, det kvittar vem för de blev oavsett överens.
Att detta då härrör till ordval att "beslutet togs".
Vissa sätter en deadline, andra har mer ödesbetonad approach.

När diagnosen väl fastställs, som de misstänker (de lär känna igen symtom via A) så är de väl så under isen att de nått stupet.
Det kan som sagt gå väldigt hastigt när beslut väl tas men har föregåtts av många månaders ältande. Välplanerat i skallen, "premeditated".
Ett slags förberedelsetillstånd via tanken, repetitivt manus om hur det ska gå till, om det ska iscensättas.. Det handlar även om tillvänjning för att den sista spärren, livlinan ska släppa greppet enligt Joiner.
Det är emot vår natur att dö om man inte är riktigt felskruvad gällande dödslängtan.
Därav möjligt likaväl att få in en fot i dragkampen mellan liv och död (stör döden som är ett uttryck).
De här två gick dock in i en kokong och mycket svårtolkat iom att det knappt finns på kartan att de planerar att ta med barnen in i döden.
Sjukaste pakten med andra ord.

Nåt jag inte begriper är varför detta verkar vara väldigt vanligt borta i Indien och länder där bortöver?
Hela familjer som tar gift, ibland verkar de inkludera farmor och andra släktingar till och med.
Tighta familjeband? Nån speciell tro? Mer accepterad syn på självmord i samhället?
Tog mig aldrig dit i min reality check när jag dök ner i ämnet men såg väldigt mkt träffar vid sökningar. Svårflörtat material likaväl (språk, ej så utvecklade länder polisiärt/rättsväsen, haltande mediarapportering).
Citera
2019-11-07, 02:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag håller med dig om att det är anmärkningsvärt att man nekat till några tecken på psykisk sjukdom hos föräldrarna och enbart hänvisar till en pressad situation... Men jag hoppas att polisen menade psykotiska tendenser snarare än depression när de talade om avsaknad av sådana tecken?
Diagnos.
Det fanns inget dokumenterat och känt via journalerna de granskat.
Han sa att han inte kunde uttala sig om deras psykiska status, de var döda.
Han kan inte leverera gissningar eller diagnostiska hypoteser (om depression eller annat) som polis. Det vore att vara ute och cykla bortom sin egen profession och en Fu (utan RPU) upptar inte ämnet.
Däremot har väl folk delgett aktuell livssituation via förhör om de så beskrivit dem som hårt ansatta, i en slags kris eller vad nu ordvalet varit.

Förlänger man detta med vad det kan leda till, ihop med bådas önskan att ta livet av sig i en självmordspakt, kan man väl ana vart det bär hän med psyket och riktigt illa när de drar med sig barnen in i döden via mord.
Senast redigerad av develi 2019-11-07 kl. 03:10.
Citera
2019-11-07, 10:59
Medlem
Måste bara påminna er om att Barnen kan inte fått diagnosen ME då den inte var godkänd som sjukdom i Skåne då. Vet inte hur det är nu då jag inte kollat upp det.

Men vad man hört och läst så kan jag förstå att de tappa tron om att det skulle bli bättre. Jag hade oxå blivit deppig om mina 2 barn hade haft det så jobbigt som kronisk trötthet med smärtor mm.
Citera
2019-11-07, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Måste bara påminna er om att Barnen kan inte fått diagnosen ME då den inte var godkänd som sjukdom i Skåne då. Vet inte hur det är nu då jag inte kollat upp det.

Men vad man hört och läst så kan jag förstå att de tappa tron om att det skulle bli bättre. Jag hade oxå blivit deppig om mina 2 barn hade haft det så jobbigt som kronisk trötthet med smärtor mm.

Det finns inget som heter att "diagnosen var inte godkänd av Skåne då". Samtliga regioner och landsting styrs av samma regelverk och har samma tillsynsmyndighet. Socialstyrelsen har sedan länge erkänt ME som en etablerad och godkänd diagnos. Möjligen kan man ha använt sig av begreppet SEID som är en modernare benämning av samma sak.
Citera
2019-11-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det finns inget som heter att "diagnosen var inte godkänd av Skåne då". Samtliga regioner och landsting styrs av samma regelverk och har samma tillsynsmyndighet. Socialstyrelsen har sedan länge erkänt ME som en etablerad och godkänd diagnos. Möjligen kan man ha använt sig av begreppet SEID som är en modernare benämning av samma sak.

Tolka det som du vill. Vet att fk i skåne inte godkände det men kronisk trötthetssyndrom var. Då var det inte många som visste vad ME var för något men idag vet nog alla efter denna händelse

Jag ska sussa nu så man kan jobba inatt så jag skiter i vad ni tycker. Hinner ändå inte svara innan det gått 100 sidor igen. ;-)
Citera
2019-11-07, 12:56
Bannlyst
Citat:
Tolka det som du vill. Vet att fk i skåne inte godkände det men kronisk trötthetssyndrom var. Då var det inte många som visste vad ME var för något men idag vet nog alla efter denna händelse

Jag ska sussa nu så man kan jobba inatt så jag skiter i vad ni tycker. Hinner ändå inte svara innan det gått 100 sidor igen. ;-)

Ok, då förstår jag hur du menar, men huruvida försäkringskassan i Skåne ger ersättning för en viss diagnos har inget att göra med om Region Skåne ställer diagnosen ME eller inte.

Inte sällan är läkare och försäkringskassan oense om en patient ska få sjukersättning - dvs är arbetsför - eller inte.

Sov gott!
Citera
2019-11-07, 13:01
Medlem
Citat:

Polisen hämtade in barnens journaler där det stod att man diagnosticerat barnen, båda barnen, med ME.
Citera
2019-11-07, 15:24
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Polisen hämtade in barnens journaler där det stod att man diagnosticerat barnen, båda barnen, med ME.

Snacka om dödsdom
Citera
2019-11-07, 17:20
Bannlyst
Citat:
Jag upplevde det också som skrämmande och minns att jag reagerade starkt på både formuleringen i sig men också på hur min bekant verkade lite omedveten om hur otroligt illa det lät.

Det var det som fick mig att undra - förekommer det sådana här diskussioner i vissa sammanhang?

Förekommer får man nog säga att det gör efter att vi fått reda på att de här två föräldrarna diskuterat det några månader med varandra. Extremt ovanligt - men det som skedde, skedde ju. Att fler föräldrapar skulle diskutera det med andra föräldrapar tror jag är ännu mer ovanligt, för att inte säga icke förekommande.
Citera
2019-11-07, 18:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Förekommer får man nog säga att det gör efter att vi fått reda på att de här två föräldrarna diskuterat det några månader med varandra. Extremt ovanligt - men det som skedde, skedde ju. Att fler föräldrapar skulle diskutera det med andra föräldrapar tror jag är ännu mer ovanligt, för att inte säga icke förekommande.

Att man planerar att mörda sina barn hålls nog hemligt utåt sett skulle jag tro.
"Risken" är stor att någon anmäler till soc eller polis om man pratar öppet om det.
Man önskar visserligen att sådana planer skulle ha avslöjats i tid när man tänker på alla mördade barn.
Citera
2019-11-07, 18:45
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att man planerar att mörda sina barn hålls nog hemligt utåt sett skulle jag tro.
"Risken" är stor att någon anmäler till soc eller polis om man pratar öppet om det.
Man önskar visserligen att sådana planer skulle ha avslöjats i tid när man tänker på alla mördade barn.

MaO, fanns ingen planering - gemensam. Förrän i efterskott. Trippelmorden var en impulshandling !?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in