Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Gällande cannabisen börjar nu undersökningar göra gällande att svarta marknaden gick ner tillfälligt precis efter avkriminaliseringen, men att den nu är på väg/är tillbaka eftersom det helt enkelt är billigare på svarta marknaden. Lite som med prostitutionen i Tyskland enligt tyska poliser.
Jag är emot en avkriminalisering utan regleringar. Jag har helt enkelt inte fått klara bevis på att en avkriminalisering rakt av fungerar.
Och det ger jag dig helt rätt i. Om jag nu får likt den Jesusgestalt jag är dra en liknelse så tar jag upp motortrafik igen.
Nej, det är inte OK att blåsa på i 180 där det finns fotgängare, cyklister, barn, m.m som du riskerar köra över och t.o.m döda. Därför reglerar vi trafiken. Du får köra bil, men inte hursomhelst. Och fordonet du framför skall vara anpassat så att det kan framföras på ett säkert sätt.
Det sker trots det olyckor med svåra skador eller dödsfall som följd. Det är lätt att skylla på den mänskliga faktorn och den finns ju där. Speciellt när det handlar om människor som sällan kör bil, de uppför sig naturligtvis trafikfarligt eftersom de inte har vanan inne.
Men det handlar också om att bygga bort farliga vägavsnitt, att sätta upp hastighetsbegränsningar, att kontrollera att fordonen fungera som de ska etc.
Detsamma gäller väl allt som innebär risker i ett samhälle. Det måste regleras och styras upp så att onödigt lidande minimeras. Sedan behöver man väl inte förbjuda allt, och många förbud kan tvärtemot intentionerna förvärra problemet.
Alkoholförbudet i USA är väl det mest uppenbara exemplet på hur illa det kan gå när moralister får bestämma.
Och hormarknaden är inget undantag, den måste regleras. Öht allt som triggar våra dopaminer, sex, droger, spel, adrenalinkickar är så gott som omöjligt att förbjuda bort. Det har historiskt iaf aldrig lyckats.
Nu skiter jag väl i denna sakfråga i sig, dopaminerna i min hjärna triggas väl mer av själva jakten än akten, och jakten försvinner ju per definition om jag bara kan lägga upp lite dollars på bordet. Men jag ser däremot att det skapar onödigt lidande med ett totalförbud. Men det betyder
inte att det skall släppas helt utan reglering.
Vilket är vad som faktiskt sker i dagens Sverige. Olagligt och oreglerat.