Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jadu jag är också lite förbluffad.
Att prostitution är en mycket omfattande och enormt komplex fråga med många olika lager står nog klart för de flesta. Också att det handlar om olika sorters prostitution där de inblandade har olika behov, "symptom" och ursprung.
Allt från totalt utblottade romska tjejer från Rumänien som verkligen säljs som slavar till eskorter- som psykiskt kan må bättre än genomsnittet enligt en annan undersökning jag läste. Vilket såklart gör att de (eskorterna) är mot alla former av restriktioner eller tvingande lagar. Kanske där "den lyckliga horan" kommer från.
Både du och jag har flera gånger påpekat att det inte är "eskortprostitutionen" vi diskuterar eller syftar på, men detta har varit väldigt svårt för vissa att förstå eller vilja ta in.
Det är detta som gör det så otroligt svårt att debattera, speciellt om man debatterar med sexköpare som gör allt för att försvara sitt förfarande. Speciellt när de är så oseriösa att de uppger sig själva som källa. Jag bara baxnar, det är vansinne. Debatten bara dör ut med den sortens "motstånd".
Sen blir vi hela tiden hänvisade till en gammal tråd/trådar, där vi själva ska beta igenom allt material för att på så sätt komma underfund med varför vederbörande är för en avkriminalisering. Inte ens länken/länkarna till originalkällorna bemödar man sig med att posta i denna tråden. "Nädå allt du behöver veta står där i den gamla tråden".
En annan gör allt för att göra materialet man postar så lättillgängligt/lättläst som möjligt för vi har alla ont om tid.
Klart är iallafall att den svenska sexköpslagen inte är perfekt, men det är inte tex den tyska eller nederländska heller, långtifrån.
Japps, håller med på varenda punkt. Jag tänker också att konsekvenserna av att ha bordeller i stan blir stora på sikt, att man skapar en helt annan marknad för både prostituerade och skumma arbetsgivare att etablera sig. Samt att antalet torskar ökar.
Det är inte önskvärt i ett välfärdssamhälle som jag ser det.
Diskuterar man prostitition i ett land där fattigdom är ett stort problem för många så kan ju skillnaden vara mellan liv och död för en kvinna, beroende på om hon får sälja sex eller inte.
Frågan i dessa länder är svårare tycker jag, eftersom det saknas välfärd. I Sverige handlar mest om vilket perspektiv man ser det ur. Antingen tycker man att det är trevligt att ha bordeller i stan och är beredd att ta den kriminalitet och turism som kommer med det, eller så tycker man att det inte är önskvärt, ur ett samhälleligt perspektiv.
Problemet är ju att torskarna i tråden ser det ur ett enda perspektiv och det är att de själva vill köpa sex. Att det sedan lindas in i "kvinnornas rättigheter" och "säkerhet för sexarbetare" är mest tramsigt då det faktiskt är solklart att inte någon av dem bryr sig om det.
Vad tänker du i frågan? Är du för ett totalförbud?
Jag kan tänka mig att avkriminalisera själva köpet men att förbjuda bordellverksamhet och all form av mellanhänder. Men om jag träffar svinrika Carl på krogen en kväll, eller får kontakt med honom på en sida på nätet, så tycker jag väl inte att det ska vara kriminellt för dessa två av att göra en affär sinsemellan.
Jag ser dock att det finns svårigheter med detta såklart, gränsdragningen är alltid ett gissel.