2019-11-07, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majakarlsson021
Aha men då kanske jag kan få pengarna tillbaka?

Varför skulle du få pengarna tillbaka?
Citera
2019-11-07, 10:29
Medlem
Majakarlsson021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Varför skulle du få pengarna tillbaka?

Visste ju inte att det skulle komma en ”extra” avgift stod ju ingenstans
Citera
2019-11-07, 10:30
Bannlyst
Citat:
Visste ju inte att det skulle komma en ”extra” avgift stod ju ingenstans

Det står på tullverkets hemsida, ingen kommer betala för din okunskap, tyvärr.
Citera
2019-11-07, 10:34
Medlem
Majakarlsson021s avatar
Citat:
Det står på tullverkets hemsida, ingen kommer betala för din okunskap, tyvärr.

Fitta, så nu är min billiga historia inte så billig längre
Citera
2019-11-07, 10:38
Bannlyst
Citat:
Fitta, så nu är min billiga historia inte så billig längre

Du får ingen straffavgift om du inte hämmtar ut paketen.
Du får hoppas att iaf några slinker igenom utan kontroll.
Citera
2019-11-07, 10:48
Medlem
Majakarlsson021s avatar
Citat:
Du får ingen straffavgift om du inte hämmtar ut paketen.
Du får hoppas att iaf några slinker igenom utan kontroll.

Men om jag inte hämtar ut paketen får jag varken mina paket eller mina pengar tillbaka? Så det är ju inget alternativ
Citera
2019-11-07, 10:50
Bannlyst
Citat:
Men om jag inte hämtar ut paketen får jag varken mina paket eller mina pengar tillbaka? Så det är ju inget alternativ

Då får du betala för dom som "fastnar".
Citera
2019-11-07, 10:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Du får väl tillbaka pengarna om du kontaktar säljarna och väntar på att beställningarna åker tillbaka efter ett tag automatiskt?
Citera
2019-11-07, 11:11
Medlem
Jinhaos avatar
Citat:
Okej men när du beställer från AliExpress får du avgift för varje paket då?

Stämmer!
Citera
2019-11-07, 11:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Fick en deklarationsavgift från postnord på 88kf för en sak jag beställt från Kina. Antar att det var tullavgift. Tillkommer tullavgift på ALLA varor man beställer från Kina på tex AliExpress eller bara stora varor som väger mycket? Om jag tex köper en liten ring, måste jag betala tull för den också?även om den lätt slinker in i brevlådan?
Nej det är ingen tull det är en administrativ avgift på 75 kr per försändelse + moms på varans värde som du betalar till Postnord. Har varit så i flera år, hur kan du ha missat det? Vill du inte betala är det ok försändelsen går då i retur till säljaren och du kan kräva återbetalning.

https://www.postnord.se/om-oss/en-fo...s-pa-kinapaket
Citera
2019-11-07, 12:24
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Postnord införde för några år sedan tullavgift på Kina-paket. Sedan slöt Wish ett avtal med Postnord, så om du köper via Wish slipper du avgift. Handlat från både Wish och AliExpress senaste månaderna så kan intyga detta själv.
I princip är det tull på allt som in till Sverige om det kommer från "utanför EU".
Ett undantag är just WISH som har en spec överenskommelse med Postnord.
Slutpriset på en vara är ((varupris+ frakt)*tull-procent) + 25% moms på allt.
Ja du betalar tull på frakten (varan är mer värd i Sverige än när den ligger på en hylla i Kina)
Wish är just nu smidigast att handla ifrån - men dyrast.
Köper du nån annanstans ifrån (Banggod t ex) kan du få kanske 5-6 olika paket, varorna kommer ju från olika leverantörer, Banggood samordnar bara beställningarna.
I ogynnsamma fall kan du då få alla fem paket under Postnords lupp och tvingas betala 5 gånger 75 kronor i adm avgift. Plus tull...

Skulle nog gissa at majoriteten av paketn passera förbi utan behandling.
När det var som värst med paket från Kina kom det 150 000 paket per vecka!
Med mycket lågt räknat 3 minuters behandlingstid/försändelse skulle det bli 7500 man timmar per vecka! (Varan ska tullklassificeras och matas in i dator..)
Dvs runt 190 anställda enbart för detta ändamål.

En gissning är att man tar "ett antal paket" helt godtyckligt och behandlar dem.. resten får slinka förbi...
Eller så som det var för länge sen: Stort paket => stort värde => ska tullbehandlas..
Citera
2019-11-07, 13:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
I princip är det tull på allt som in till Sverige om det kommer från "utanför EU".
Ett undantag är just WISH som har en spec överenskommelse med Postnord.
Slutpriset på en vara är ((varupris+ frakt)*tull-procent) + 25% moms på allt.
Ja du betalar tull på frakten (varan är mer värd i Sverige än när den ligger på en hylla i Kina)
Wish är just nu smidigast att handla ifrån - men dyrast.
Köper du nån annanstans ifrån (Banggod t ex) kan du få kanske 5-6 olika paket, varorna kommer ju från olika leverantörer, Banggood samordnar bara beställningarna.
I ogynnsamma fall kan du då få alla fem paket under Postnords lupp och tvingas betala 5 gånger 75 kronor i adm avgift. Plus tull...

Skulle nog gissa at majoriteten av paketn passera förbi utan behandling.
När det var som värst med paket från Kina kom det 150 000 paket per vecka!
Med mycket lågt räknat 3 minuters behandlingstid/försändelse skulle det bli 7500 man timmar per vecka! (Varan ska tullklassificeras och matas in i dator..)
Dvs runt 190 anställda enbart för detta ändamål.

En gissning är att man tar "ett antal paket" helt godtyckligt och behandlar dem.. resten får slinka förbi...
Eller så som det var för länge sen: Stort paket => stort värde => ska tullbehandlas..
Nej. Banggood har egna lager med sitt shit. Det är en enskild återförsäljare, till skillnad från Ali som fungerar som du säger.
Att man kan få flera olika paket trots att det är en order från BG, beror på att dom har flera olika lager med olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in