I princip är det tull på allt som in till Sverige om det kommer från "utanför EU".
Ett undantag är just WISH som har en spec överenskommelse med Postnord.
[...]
Amazon har kört med detta system i flera år nu. Man betalar moms och tull direkt i samband med beställningen.
Beror nog på vilken återförsäljare som står bakom. Är det från Amazons eget lager så brukar de ordna tull och moms vid beställningen.
Just den prylen såldes utan någon indikation att det var en återförsäljare bakom. Inte heller framgick det att prylen fanns i Kina. Först när meddelandet kom från Postmord fick jag se att det var från Kina.
Det har gjort mig lite tveksam till att handla på Amazon.
För mig är Wish inget alternativ längre. Var ett tag sedan, säkert 1 år, men att behöva betala tull på nära hindralappen per paket sammtidigt som man egentligen inte vet vilken kvalité på det man köpt. I bästa fall får man detsn beställt.
För mig är Wish inget alternativ längre. Var ett tag sedan, säkert 1 år, men att behöva betala tull på nära hindralappen per paket sammtidigt som man egentligen inte vet vilken kvalité på det man köpt. I bästa fall får man detsn beställt.
Tullen har nu "behandlat" mitt paket från USA i över en månad. Total leveranstid är nu två månader. Åkte på moms och tullavgift. Leverantören hade skickat paketet genom Tyskland men det hjälpte alltså inte för att undkomma alla avgifter. Blir inga fler paket utanför EU för min del, tar evigheter och kostar lika mycket som i Sverige.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!