Citat:
Som jag redan skrivit flera gg så är MM’s tidningar undermåliga pga de delar material mellan sig inom länen. Men även mellan län.
Ex kan DT fd Falukuriren ha artiklar från Gävle dagblad och VLT.
Falukuriren är nästan exakt samma tidning som Dala-Demokraten. Det som skiljer är ledarsidorna och någon enstaka skribent. Samma lika med GD/Arbetarbladet i Gävleborg.
Det mycklas dessutom ut samma artiklar på mindre lokaltidningar ex Fagersta-posten är i princip VLT med lite lokalt material Sala Allehanda likaså, Avesta Tidning är DT/DD med lite lokalt material, samma med Nya Ludvika tidning etc.
Att ha både den lilla lokala tidningen och en länstidning blir i det närmaste meningslöst.
MM lyckas med konststycket att kannibalisera på sig självt.
Att försöka läsa något på nätet blir helt ogörligt, i princip allt ligger bakom betalvägg.
Ex kan DT fd Falukuriren ha artiklar från Gävle dagblad och VLT.
Falukuriren är nästan exakt samma tidning som Dala-Demokraten. Det som skiljer är ledarsidorna och någon enstaka skribent. Samma lika med GD/Arbetarbladet i Gävleborg.
Det mycklas dessutom ut samma artiklar på mindre lokaltidningar ex Fagersta-posten är i princip VLT med lite lokalt material Sala Allehanda likaså, Avesta Tidning är DT/DD med lite lokalt material, samma med Nya Ludvika tidning etc.
Att ha både den lilla lokala tidningen och en länstidning blir i det närmaste meningslöst.
MM lyckas med konststycket att kannibalisera på sig självt.
Att försöka läsa något på nätet blir helt ogörligt, i princip allt ligger bakom betalvägg.
Håller helt med dig. När folk läste morgontidning och kvällstidning så var det kombinationen av det extremt nationella och det väldigt lokala som fick folk att köpa dem. Man prenumererade på morgontidningen och köpte flera lösnummer av kvällstidningarna i veckan.
Att ha "regionalt innehåll" är en produktmässig hängsnara anser jag. Jag vet folk som sagt upp sin tidning för att det är för mycket från grannkommunen och regionens huvudort. De nyheterna tar folk in via lokalradion och SVT's lokalsändningar om jag får killgissa.
När "lokaltidningen" har två lokalsidor från din ort (varav en ofta är ett random HBTQ-event med gymnasiets problematiska frisyresteter, hemma-hos reportage hos en nybliven pensionär eller en uppblåst artikel om en grillfest med enorma bilder för utfyllnad) så får kunden väldigt lite för pengarna. Alla dessa är relavanta... för de det berör. Någon som bor två kommuner bort skiter väl i vilket och de som bor i samma kommun hade nog hellre sett mer djupa reportage om hur kommunen sköts och liknande. Tyvärr så stryker samhällsbevakningen ordentligt på foten när man genomför "effektiviseringar" och söker "synergieffekter" då det kräver journalister på plats, uppföljningar samt att materialet måste faktakollas och många olika källor ska höras. Det är lättare att skicka iväg en frilansare på ett kosläpp.
För oss som enbart är digitala är utrymmet inget problem, vi gör båda delarna. Hos gammelmedia verkar man även om man är digitala använda utrymmesbegränsningen i den fysiska upplagan som en anledning att göra mycket utfyllnad som personporträtt av lokala kändisar.
Personligen förstår jag mig inte på betalväggar. De är den största begränsningen för att sprida din produkt - intresserade, upprörda eller glada personer som hänvisar till artiklarna på sociala medier. Återigen - det är en mental skillnad mellan mig och tanterna och farbröderna som är chefer inom gammelmedia. Vi får väl se vem som överlevt om tio år.
Ekonomerna och cheferna får tjattra hur mycket de vill om "synergieffekter". Faktum är att MM, NTM och Bonniers SDS är som alla andra döende företeelser med chefsöverskott och för få journalister och frilansare på backen för att faktiskt kunna göra relevanta reportage. Man täcker för stora områden i samma publikation. Dessutom börjar antalet tryckerier nu bli så få att de med fysisk utgåva måste transportera produkten långa sträckor samt ha en mycket tidigare deadline. Rent bildligt märks det att fotografer och filmare har fasats ut. Det finns folk som kallar sig fotografer som inte skulle kunna fota en vettig dick pic till en random knulldejtsite.
Där jag jobbade hade man för trettio år sedan säg en deadline vid 20 innan allt skulle gå på plåt. När man datoriserat kunde man ha deadline vid säg 22 eller 23. Visste man om att det var oerhört viktiga nyheter på gång kunde man lägga det ännu senare som vid midnatt. Efter sammanslagningar, "synergieffekter" och centraliserad tryckning tre kommuner bort är deadline numera runt 20-tiden igen. Det betyder att den trycka upplagan inte har med viktiga kommunmöten eller idrottsevenemang. Dessa får gå två dagar senare i den tryckta upplagan vilket gör den typen av förmedling ännu mer irrelevant.
Som nyhetsförmedlare måste man acceptera att mycket viktigt sker på kvällarna. Kommunfullmäktigemöten hålls då, brotten begås då och sporten utövas då. Gillar man inte det eller inte kan jobba då får man byta bransch.
Senast redigerad av Ratad 2019-11-05 kl. 16:12.
Senast redigerad av Ratad 2019-11-05 kl. 16:12.
Emelie har upptäckt internet! En e-tidning, så originellt och innovativt! Ja om det varit år 2000.