• 1
  • 2
2019-11-04, 19:16
Medlem
Nihennas avatar
För det första vill jag säga att jag är främst köttätare, men jag äter vegetariskt nån gång i veckan. Om inte hemma så på lunchstället som har en monstruös vegetarisk spenat- och ricottalasagne.

Varför är så många köttätare rädda för att ens prova på vegetarisk eller vegansk mat?
Jag kan acceptera om man smakat, och DÄREFTER kommit fram till att man inte gillar det (fast inte ens då egentligen, finns ju inte direkt bara en rätt...), men sen har vi dessa vuxenbebisar som säger "UUUUSCH, inget kött?!? Kaninmat ju!", "Det är äckligt!" (Utan att ens ha provat) eller "Människan har minsann ätit kött under hela historien, det är naturligt för oss!" (Också att för dels ignorera att så som vi äter kött idag är ett väldigt nytt påfund, men också att det låter på dem som att de kommer dö av att få en broccoli- och kikärtsbiff i magen). Liksom, vad i helvete? Rädd för nya smaker? Orolig att du ska gilla det och ha ett alternativ till kött?

Personligen tycker jag att det är asgött med vegetariskt ibland. Det är fräscht och friskt på ett sätt som ingen kötträtt kan vara, oavsett hur god kötträtten är.

Jag åt härom veckan en broccoli- och kikärtsbiff med rostad potatis och gräslökskräm. Det var något av det godaste jag ätit, och slog sig lätt in på den absoluta toppen där även kötträtter finns. Det var som en mer matig och mättande falafel.
Förra veckan gjorde jag indiska vegetariska rätter (Dhaal palak paneer), och även det blev riktigt, riktigt gott.

Vad är grejen med köttätare som plötsligt blir som 5-åringar när de ser en tallrik vegetariskt framför sig?
Senast redigerad av Nihenna 2019-11-04 kl. 19:19.
Citera
2019-11-04, 19:24
Medlem
Dr.Splintergrafts avatar
Såg en ''dokumentär'' på Netflix ang fitness och vegetariskt kost. Där tog dom upp hur kött har blivit så populärt och en stor grej som det är idag

Dom berättade att förr i tiden så reklam-fördes cigaretter som nyttiga och bra för hälsan, och då rökte många helt enkelt och trodde det. Sen när mer och mer bevis kom fram till att det är dålig för hälsan och gav cancer så dog den stora reklamföringen för cigg. Och då tog köttmarknaden över. Dom visade några reklamfilmer och i dom så var meddelandet ''Ät kött om du är man nog'', ''Du ser mer man ut med en hamburgare i handen'', ''Sporta som en köttätare, inte grönsaksätare''

Och jag tror att svaret på din fråga kan ligga i det, hur kött har reklamförts
Citera
2019-11-04, 19:25
Bannlyst
Du måste vinna deras förtroende och det gör du inte genom att sitta på Flashback och ondgöra dig...
Säg istället att du tycker det är gott och att även du äter kött ibland. Så kanske de får en anledning att prova på då du är en av dem (d.v.s köttätare).
Citera
2019-11-04, 19:25
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Vad är grejen med köttätare som plötsligt blir som 5-åringar när de ser en tallrik vegetariskt framför sig?

Vi är inte rädda men ni tar det till en annan nivå jag äter mer kött ju mer jag hör er klaga på oss.
Citera
2019-11-04, 19:28
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vi är inte rädda men ni tar det till en annan nivå jag äter mer kött ju mer jag hör er klaga på oss.

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du måste vinna deras förtroende och det gör du inte genom att sitta på Flashback och ondgöra dig...
Säg istället att du tycker det är gott och att även du äter kött ibland. Så kanske de får en anledning att prova på då du är en av dem (d.v.s köttätare).
Nu är det inte direkt som att det har hänt mig när jag har bjudit folk på vegetarisk, utan det är mer om jag t ex säger att jag åt en sjukt god rätt när jag umgås med ett gäng kompisar, då reagerar ofta speciellt en av dem med något i stil med "Åh gud vad ÄCKLIGT! Det är ju inget kött?!?", och man suckar lite granna inombords.

Personen i fråga vet också att jag till 90% är köttätare, så det är inte direkt som att jag har rykte som vegetarianen i gruppen
Citera
2019-11-04, 19:29
Medlem
blobben!!!s avatar
Förvuxna småbarn som var tvungna att hitta ett substitut när tjejbaciller gick ur mode. Alla vet ju att grönsaker är omanligt. Det är inte alls barnsligt att vägra äta sin spenat!
Citera
2019-11-04, 19:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
För det första vill jag säga att jag är främst köttätare, men jag äter vegetariskt nån gång i veckan. Om inte hemma så på lunchstället som har en monstruös vegetarisk spenat- och ricottalasagne.

Varför är så många köttätare rädda för att ens prova på vegetarisk eller vegansk mat?
Jag kan acceptera om man smakat, och DÄREFTER kommit fram till att man inte gillar det (fast inte ens då egentligen, finns ju inte direkt bara en rätt...), men sen har vi dessa vuxenbebisar som säger "UUUUSCH, inget kött?!? Kaninmat ju!", "Det är äckligt!" (Utan att ens ha provat) eller "Människan har minsann ätit kött under hela historien, det är naturligt för oss!" (Också att för dels ignorera att så som vi äter kött idag är ett väldigt nytt påfund, men också att det låter på dem som att de kommer dö av att få en broccoli- och kikärtsbiff i magen). Liksom, vad i helvete? Rädd för nya smaker? Orolig att du ska gilla det och ha ett alternativ till kött?

Personligen tycker jag att det är asgött med vegetariskt ibland. Det är fräscht och friskt på ett sätt som ingen kötträtt kan vara, oavsett hur god kötträtten är.

Jag åt härom veckan en broccoli- och kikärtsbiff med rostad potatis och gräslökskräm. Det var något av det godaste jag ätit, och slog sig lätt in på den absoluta toppen där även kötträtter finns. Det var som en mer matig och mättande falafel.
Förra veckan gjorde jag indiska vegetariska rätter (Dhaal palak paneer), och även det blev riktigt, riktigt gott.

Alla som äter kött äter inte bara kött, utan de äter potatis och andra rotfrukter, sallad, majs, gurka, tomat, paprika och fan och hans moster så du ska ju inte komma och påstå att köttätare är rädda för tillbehören.
Problemet är att man inte står sig mer än en halvtimme utan kött. Visst, soffpotatisar (betänk själva ordet förresten) håller ut längre, och sova kan jag göra på sallad, men fan inte ha hjärnan i trim när jag jobbar.

Du får det att framstå som att det är genuint hat från "köttätarna". Jag kan tänka mig att dessa äter lika mycket veg som vegetarianer, men också producerar mer i förhållande till köttkonsumtionen.
Citera
2019-11-04, 19:30
Medlem
Rätt många är kinkiga med vad de äter och vill hålla sig till det de är vana vid. Det är ju bara att se alla som totalvägrar kött, men även många köttätare skulle rata djur och kött de är ovana vid (allt från insekter, spindlar, larver till kroppsdelar hos djur de redan äter - som komage - till de djur de äter i ett visst stadie - som t.ex. grisfoster).

En aspekt med vissa vegetariska livsmedel är trista tidigare erfarenheter på grund av hur de blev tillagade. Det krävdes wok för att jag skulle inse att jag kan äta blomkål, broccoli och allt annat vegetariskt med nöje, så länge det bara har tillagats på 'rätt' sätt.
Citera
2019-11-04, 19:31
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Nu är det inte direkt som att det har hänt mig när jag har bjudit folk på vegetarisk, utan det är mer om jag t ex säger att jag åt en sjukt god rätt när jag umgås med ett gäng kompisar, då reagerar ofta speciellt en av dem med något i stil med "Åh gud vad ÄCKLIGT! Det är ju inget kött?!?", och man suckar lite granna inombords.

Personen i fråga vet också att jag till 90% är köttätare, så det är inte direkt som att jag har rykte som vegetarianen i gruppen

Då är det väldigt omogna människor som säger o gud vad äckligt så sa man när man va barn. Men försök inte tvinga på andra din kost det kommer inte att hjälpa.
Citera
2019-11-04, 19:35
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Då är det väldigt omogna människor som säger o gud vad äckligt så sa man när man va barn. Men försök inte tvinga på andra din kost det kommer inte att hjälpa.
Nej då, det skulle jag aldrig göra. Visst har jag lagat vegetariskt till kompisar innan men då har jag "varnat" om det innan och försäkrat mig om att de är ok med det. Jag tycker bara att attityden till det är så tråkig.
Citera
2019-11-04, 19:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Finns det så många som är som det? Jag är köttätare men det händer ibland att man köper t.ex vegetarisk pizza. Det är faktiskt ganska gott. Det är ju bara bra med lite omväxling. Finns det sådana där rejäla biffar till köttätare som inte accepterar något annat?
Citera
2019-11-04, 19:43
Medlem
Lethanis avatar
För det första tror jag inte det är vegetarisk mat i sig som är läskig. De flesta har väl exempelvis ätit pannkakor med sylt och grädde, gröt till frukosten, eller en vanlig hederlig svampsoppa såhär på höstkvisten, med en ostsmörgås till. Min poäng är, de flesta äter vegetariskt.
Problemet är nog när en rätt specificeras som vegetarisk. T.ex. skulle tror jag "vegetarisk svampsoppa" på menyn skrämma bort fler än bara ordet "svampsoppa", trors att de båda är exakt lika mycket vegetariska.
Det kan jag tänka mig har med veganrörelsen i sig, att maträtten då förknippas med vad som uppfattas som ett övertramp i ens personliga val.

Sedan lite off topic; Lät spännande med dhaal palak paneer! Innebär det en vanlig palak paneer men att du sedan häller i linser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in