• 3
  • 4
2019-11-21, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
För det första vill jag säga att jag är främst köttätare, men jag äter vegetariskt nån gång i veckan. Om inte hemma så på lunchstället som har en monstruös vegetarisk spenat- och ricottalasagne.

Varför är så många köttätare rädda för att ens prova på vegetarisk eller vegansk mat?
Jag kan acceptera om man smakat, och DÄREFTER kommit fram till att man inte gillar det (fast inte ens då egentligen, finns ju inte direkt bara en rätt...), men sen har vi dessa vuxenbebisar som säger "UUUUSCH, inget kött?!? Kaninmat ju!", "Det är äckligt!" (Utan att ens ha provat) eller "Människan har minsann ätit kött under hela historien, det är naturligt för oss!" (Också att för dels ignorera att så som vi äter kött idag är ett väldigt nytt påfund, men också att det låter på dem som att de kommer dö av att få en broccoli- och kikärtsbiff i magen). Liksom, vad i helvete? Rädd för nya smaker? Orolig att du ska gilla det och ha ett alternativ till kött?

Personligen tycker jag att det är asgött med vegetariskt ibland. Det är fräscht och friskt på ett sätt som ingen kötträtt kan vara, oavsett hur god kötträtten är.

Jag åt härom veckan en broccoli- och kikärtsbiff med rostad potatis och gräslökskräm. Det var något av det godaste jag ätit, och slog sig lätt in på den absoluta toppen där även kötträtter finns. Det var som en mer matig och mättande falafel.
Förra veckan gjorde jag indiska vegetariska rätter (Dhaal palak paneer), och även det blev riktigt, riktigt gott.

Vad är grejen med köttätare som plötsligt blir som 5-åringar när de ser en tallrik vegetariskt framför sig?

Veganism är politiskt laddat och folk får associationer till djurrättsaktivister, mat-moralism, klimatångest och dålig självkänsla.

Räcker att man pratar om vegetarisk mat så blir folk mindre negativt inställda.
Citera
2019-11-22, 08:39
Moderator
rotadents avatar
Mycket är väl vad man är van vid. Jag tror att många tycker att vegetariskt inte känns som en komplett måltid, utan att det saknas något. Jag kunde också känna så tidigare, att jag inte gör det längre tror jag delvis beror på att många restauranger har blivit väldigt mycket bättre på vegetarisk mat. Tidigare fanns ofta en vegetarisk rätt lite som en ursäkt för att kunna säga att man också hade vegetariskt, nu är det ofta riktigt bra. Det jag inte gillar är substitutmaten som finns, alltså sojakorvar, vegetariska "köttbullar" och liknande. Det är i regel helt meningslöst. När jag äter vegetariskt vill jag ha vegetarisk mat som står på egna ben och är genomtänkt utifrån att den ska vara just vegetarisk.

Veganskt äter jag nästan aldrig, mest för att det är svårare att få det riktigt bra. Vegetariskt innehåller ofta sånt som gör det enkelt att få till en matig rätt med bekanta konsistenser (ost, ägg etc.), veganskt kan förstås bli lika bra men där är det större risk att det inte är bra är min erfarenhet.
Citera
2019-12-03, 14:09
Medlem
urgts avatar
Rädd för att bli dömd för att vara ärlig. Käkar vegetariskt ibland dock.

Känner inte så mycket empati med djur som jag inte hade nån anknytning till när de levde, på samma sätt som jag inte känner så mycket empati med alla tusentals främlingar som dör varje dag (hårt, men så fungerar nog de flesta...).

Dömer vegetarianer för att de verkar gå på någon absolut moral. Tror att det kan finnas folk som är lika skeva som jag och som skulle döma mig på samma sätt.

Men egentligen borde man nog skita i vad folk tycker.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in