2019-11-04, 01:34
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Båda har kopplingar till Skåne även om Tell verkar komma från Göteborg. Piltz är "äkta" skåning.
Ingen av dem har blivit kommissarie men båda blev däremot inspektörer. Tell är avtackad med pension medan Piltz jobbar på som polisinspektör utanför Stockholm.

När det gäller ondska så är det inte närmare känt vem av dem som är värst. Båda är sadister och har dödat och kommit undan med det. Dessutom är de politiska extremister och var insyltade i det så kallade Polisspåret i Palmeutredningen. Alltså den utredning som tittade på misstänkta GM bland poliser. Tell hade lite roliga nazistprylar i sin lägenhet - Bl.a. en SS-hjälm. Detta upptäcktes vid en VVS-reparation och väckte en del uppmärksamhet. Och det finns fortfarande personer som är insatta i Palmemordet som håller Leif Tell som trolig skytt av palme.

Ur en bok om Palmemordet:

"Leif Tell svarar också ytterst väl mot signalementet av de s k Grandmannen. Han är stor uppemot 190 cm lång, kraftig, mellanblond. Leif Tell har också ett markerat ärr i pannan, vilket kan vara det igenkänningstecken som vittnet "Alf" uppger sig ha lagt märke till på den man som följde efter paret Palme."
Basebollpolisen tillika våldtäktsmannen Stefan Svensson var också "politiskt extrem", och detta gjorde han ingen större hemlighet av.
Citera
2019-11-04, 11:45
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Basebollpolisen tillika våldtäktsmannen Stefan Svensson var också "politiskt extrem", och detta gjorde han ingen större hemlighet av.
Och de får man ge honom. Sedan är frågan hur "extrem" han var. Om jag minns rätt så besökte han Sydafrika under apartheidtiden och uttalade sig sedan om det landet i försiktiga och neutrala ordalag.

Hur som helst går starka politiska åsikter som en röd tråd genom Baseballigan. Och man kan lugnt räkna med att ingen av dem röstade på s eller vpk. Snarare var det någon form av ultranationalism med inslag av vurmande för monarkin.
Citera
2019-11-04, 11:54
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Och de får man ge honom. Sedan är frågan hur "extrem" han var. Om jag minns rätt så besökte han Sydafrika under apartheidtiden och uttalade sig sedan om det landet i försiktiga och neutrala ordalag.

Hur som helst går starka politiska åsikter som en röd tråd genom Baseballigan. Och man kan lugnt räkna med att ingen av dem röstade på s eller vpk. Snarare var det någon form av ultranationalism med inslag av vurmande för monarkin.
Han gick runt på krogen och visade upp folk sina medlemskort i olika mer eller mindre "politiskt extrema" organisationer. Han hjälpte dessutom en nära vän, tillika organiserad "politiskt extrem", att rymma från Kronobergshäktet.
Citera
2019-11-06, 10:21
Medlem
ThatsZlimpos avatar
Tell har flyttat till Portugal.
Citera
2019-11-06, 13:33
Medlem
maccuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillstryparn
Hej!

Jag undrar om det finns någon som minns eller har någon information om den så kallade basebollsligan som härjade inom Normalmspolisen i Stockholm. Jag sökte på nätet, men jag hittade inget matnyttigt.

Cheers,

Sillstryparn

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/83899?programid=2519

Det finns en P3 Dokumentär Om Baseboll ligan
Citera
2019-11-06, 19:37
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThatsZlimpo
Tell har flyttat till Portugal.
Ett klokt val att lämna landet, om det nu stämmer. Hade jag också gjort i hans ställe.

Säkert ingen som saknar den sadisten och mördaren i gamla Sverige.
Citera
2019-11-08, 14:35
Medlem
Fanns det poliser i Palmeutredningen, som misstänkte att det var kollegor som utfört mordet ?
Tror att jag har läst något dylikt i någon tidningsartikel.
Själv tyckte jag att Hans Holmér, gjorde märkliga saker vid tiden för mordet. Han uppgav att han varit i Mora för att delta i Vasaloppet men detta visade sig senare inte vara sant. Då han var spaningsledare så låste han upp sig totalt på kurdspåret, något som jag ser som att Holmér själv hade intresse av att skapa ett villospår. Har alltid själv trott på en poliskonspiration, dock utan att veta vilka som ligger bakom.
Denna tråd väcker dock upp mina tankar kring detta igen.
Citera
2019-11-10, 19:54
Medlem
En äldre bekant till mig som jobbade som tunnelbanevakt under 80talet I Sthlm. Vissa kvällar kunde dom komma in på onämnd tunnelbana och börja skrika och vråla. Fan va det luktar n*ger här inne. Och ni har det inte rasrent här inne pojkar. Han har även berättat att när dom hade en LOB och polisen skulle fiska upp fyllot, när han hörde V-8 mullrade fram på gatan så viste Han att detta kommer inte sluta bra alls. Min väns kollega sprang upp till deras van och hade skojat lite med dom och sagt , fan förökar ni er I den där smurfkuvösen? Dom blev sura, Veva upp och drog därifrån. Tydligen även humorbefriande
Citera
2019-11-11, 00:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Den f d "basebollpolisen" Michael Lundh har författat en bok om denna tid, Drömmen om piketen på Norrmalmspolisen. Har dock inte läst boken själv.
Citera
2019-11-11, 12:05
Medlem
ThatsZlimpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Den f d "basebollpolisen" Michael Lundh har författat en bok om denna tid, Drömmen om piketen på Norrmalmspolisen. Har dock inte läst boken själv.

Lundh ingick inte i Baseballigan. Däremot B turen på Norrmalm.
Citera
2019-11-11, 12:17
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThatsZlimpo
Lundh ingick inte i Baseballigan. Däremot B turen på Norrmalm.
Jag upptäckte detta då jag började läsa i boken.
Citera
2020-03-23, 11:53
Medlem
Matzols son blev sedermera en superpundare och multikriminell...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in