2007-06-30, 10:23
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar om det finns någon som minns eller har någon information om den så kallade basebollsligan som härjade inom Normalmspolisen i Stockholm. Jag sökte på nätet, men jag hittade inget matnyttigt.

Cheers,

Sillstryparn
Citera
2007-06-30, 10:29
  #2
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillstryparn
Hej!

Jag undrar om det finns någon som minns eller har någon information om den så kallade basebollsligan som härjade inom Normalmspolisen i Stockholm. Jag sökte på nätet, men jag hittade inget matnyttigt.

Cheers,

Sillstryparn

finns nog lite här...
http://www.nationalmordet.nu/

Men personen bakom den där sidan är väl lite av rättshaverist... men han snokar mycket... det mesta handlar om Palmemordet...
Citera
2007-06-30, 10:53
  #3
Medlem
gorgons avatar
Gå in på radiokanalen P3 hemsida och klicka dig fram till P3 dokumentär och arkiv, där finner du ett program som bör passa!
Citera
2007-06-30, 17:04
  #4
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillstryparn
Hej!

Jag undrar om det finns någon som minns eller har någon information om den så kallade basebollsligan som härjade inom Normalmspolisen i Stockholm. Jag sökte på nätet, men jag hittade inget matnyttigt.

Cheers,

Sillstryparn

Markte just att foeregaaende post just naemde P3 dokumentaer.

Fler basseboll ligor i foerorten!!
Citera
2007-07-02, 01:55
  #5
Medlem
malmomannens avatar
fanns även ett gäng i lund bestående av små "grabbar" som spelade tuffa en kväll och gav sig på lite folk. var dock inga höjdare, hade gärna träffat dem för att "prata".

/malmö
Citera
2007-07-02, 01:59
  #6
Medlem
Azraels avatar
Jan Guillou skrev rätt utförligt om baseballigan i sin bok "Reporter".

Annars kan jag rekomendera P3s dokumentär. Den är en ganska bra snabbkurs.
Citera
2007-07-02, 15:25
  #7
Medlem
Basebollsligan var väl civilpoliser i sthlm som tog jobbet lite väl hårt?


http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=834559
Citera
2007-07-02, 15:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
finns nog lite här...
http://www.nationalmordet.nu/

Men personen bakom den där sidan är väl lite av rättshaverist... men han snokar mycket... det mesta handlar om Palmemordet...

Lite?! Karln verkar leva i en evig psykos...
Citera
2007-07-02, 18:07
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ifkSven
Basebollsligan var väl civilpoliser i sthlm som tog jobbet lite väl hårt?



nix, en piketbuss, dodge med hårdhänta poliser.
Citera
2007-07-02, 20:03
  #10
Medlem
charlieparkers avatar
Kolla in filmen "Samhällsbärarna", den handlar om Basebollligan. Det lustiga är att skådespelarna allihop, utseendemässigt var nästan kopior på originalen.

En bunt våldsfixerat slödder i uniform dock...läs Mikael Lundhs självbiografiska bok också, han var stationerad på Norrmalm men hade en hjärna, vilket fick honom att istället gå över att arbeta som en riktig polis bör arbeta!
Citera
2007-07-02, 20:07
  #11
Medlem
Erk Swedes avatar
basebollligan

vet att det var några syskon med i basebolligan,den yngre tjejen gick skola ett par klasser över mig.
Hon lär ha varit hård med batongen vid några tillfällen..
Och vete sjutton om dom egentligen gjorde fel,det var dom notoriska dom jagade.
Citera
2007-07-02, 20:57
  #12
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
vet att det var några syskon med i basebolligan,den yngre tjejen gick skola ett par klasser över mig.
Hon lär ha varit hård med batongen vid några tillfällen..
Och vete sjutton om dom egentligen gjorde fel,det var dom notoriska dom jagade.

Ja, notoriska missbrukare. I första hand hade Holmér gett dom i uppdrag att jaga ut knarkarna ur city. Han var kompis med ett flertal av dom och anlitade några av dom som livvakter under hans "palmemordsutredande".

Dels så jobbade man som redan skrivits på A-turen på VD1 och körde piket. Sedan när man gick av skiftet tog man på sig en baseballmössa och fortsatte jaga buset på fritiden. Mössan var för att man skulle känna igen varandra om det blev stökigt och för att kollegorna lätt skulle känna igen dom. Detta var många år innan varenda tönt gick omkring med en sån på huvudet.

Kan ni få tag i KPMLR(s) gamla vitbok "Mordet på Palme och polisspåret" så står det en hel del om dessa baseballkepsade herrar och kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in