2019-11-04, 09:24
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bra länkar, men det verkar inte vara fråga om att bredda uppåt.

Snarare så förtydligar man att det högsta scenariot RCP8.5 är mycket osannolikt, och inte ska tolkas som ”business-as-usual”, utan som ett worst-case. Det har tolkats fel från första början. Här är en av källorna till din Nature-länk:

https://www.carbonbrief.org/explainer-the-high-emissions-rcp8-5-global-warming-scenario

Samtidigt är det nu mindre sannolikt att vi hamnar i det lägre intervallet.

Bra eller dåligt beror på hur man ser det. Alarmister utgår gärna från worst-case RCP8.5. Förnekare bryr sig inte om IPCC.
RCP - scenarier och klimatkänslighet är väl egentligen olika saker? RCP - scenarier är projektioner av ökningstakten av koldioxid i atmosfären. 8.5 står för en forcing på 8.5 w/m^2 till år 2100. Klimatkämsligheten handlar om vilket temperaturförändring en forcing vid koldioxidfördubbling ger (vid jämvikt för ECS). Olika saker.
Citera
2019-11-04, 09:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det räcker ju inte med att säga att det ökat.

Hur mycket har det ökat? Och har problemen ökat? Om färre totalt dör av torka, så spelar det inte någon egentlig roll om förekomsten av torka har ökat.
Varför måste man kunna ange hur mycket något har ökat? Statistiken från förr är lite knapphändig, men kanske surtrutens länk visar något annat, jag skall kika på det närmare senare.

Och varför skulle annat än dödstal inte spela någon roll? Alla de människor som mister sina hem i bränder, är de oväsentliga? Eller de som måste fly på grund av att deras försörjning omintetgörs av torka?
Miljoner människor drabbas av sånt och liknande varje år, jag tycker att det är mycket väsentligt.
Citera
2019-11-04, 10:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jo. Jag klippte och klistrade från sin sida. Det står uttryckligen att man INTE ska tolka grafen som att det blivit fler händelser.

Det aktuella forskningsläget ser inte någon global ökning i orkaner t.ex. Det man ser en ökning i är antalet s.k. värmeböljor. Det är förväntat, eftersom medeltemperaturen gått upp.

Oavsett hur mycket vädret ändras så kommer det dö färre varje år av det. För vi lär oss hantera extremt väder bättre, en utveckling som går mycket snabbare än vädret ändras. Och ”extremt väder” är oftast helt harmlösa avvikelser från ”förväntat väder”.

Citat:
Från din sida:

This change over time can be influenced by a number of factors, namely the increased coverage of reporting over time. The increase over time is therefore not directly reflective of the actual trend in disaster events.

Det är ganska talande att stapeln ”Earthquake” har ökat mer än ”Drought”.
Jordbävningar kan inte jag se att de ökat mera än torkkatastrofer.
Det var det jag kommenterade eftersom det andra var självklart.

Extrema temperaturer, torka, extremt väder och översvämningar ökar, i vissa fall kraftigt.

Sedan valde jag avsiktligt att jämföra med 70-talet, och inte tidigare, just för att kollen på katastrofer över jorden då låg på en rimligt liknande nivå som idag. Jag borde inte ha skrivit något om utvecklingen under hela 1900-talet. Den håller jag med dig om är irrelevant.
Citera
2019-11-04, 10:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Värmeböljor har funnits i alla tider. Här är en rätt färsk artikel från NOAA om global uppvärmning och orkaner som uppenbarligen retar gallfeber på "klimatsekten". Den används av så kallade "förnekare" som motargument.

Global Warming and Hurricanes
Citat:
Exakt. Man ska lyssna på vetenskapen. Även när fakta går emot ens världsbild. Åt båda hållen.

Konstigt, varför tror då klimatförändringsförnekarna att just detta är korrekt?
Nästan allt annat NOAA framför anser ju klimatförändringsförnekarna vara felaktigt.
Citera
2019-11-04, 10:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det räcker ju inte med att säga att det ökat.

Hur mycket har det ökat? Och har problemen ökat? Om färre totalt dör av torka, så spelar det inte någon egentlig roll om förekomsten av torka har ökat.

Här är statistik som visar att bränderna i USA har ökat i omfattning.

Facts + Statistics: Wildfires
https://www.iii.org/fact-statistic/facts-statistics-wildfires

Du förstår väl problemet med jämförelser, hoppas jag. Att mäta antal av något, t ex antal döda är ju bara en enhet, men det speglar ju sällan hela händelsen.

Orkaner mäts numera i energimängd.

I Surtrutens länk ser man kraftiga ökningar vad gäller översvämningar, torkor och extrema väder, temperaturer.

https://ourworldindata.org/natural-disasters
Senast redigerad av humanlife 2019-11-04 kl. 10:45.
Citera
2019-11-04, 10:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Visst är det så.

Samtidigt förvånas jag över att forskningen ofta säger en sak, och hur media och bloggar konsekvent feltolkar det, inför öppen ridå. Man märker att forskarna drar sig för att ta den diskussionen. Även IPCC-rapporten är ju mycket mer sansad än man skulle tro.
Jo, det stämmer absolut.

Inget säljer så dåligt som att tala om att inget händer.
Vad är det för fel på oss människor?
Just att inget händer måste ju vara den bästa nyheten för typ 5 miljarder människor.

Ett annat problem är att många, även välutbildade, inte själva sätter sig in i vad tex. IPCC skriver. Man väljer att läsa Aftonbladets (och andras) braskande rubriker och tror helhjärtat på vad som skrivs i artikel, efter artikel.

Förutom att det ger en felaktig bild bidrar det till att polarisera denna viktiga fråga.
De som kräks på budskapet blir klimatförändringsförnekare och
de som helhjärtat tror på budskapet blir mer eller mindre aktivister.
Sedan finns en stor massa som skiter i det för att de inte orkar bry sig och då blir det nog lätt att man väljer samma ståndpunkt som det parti man röstar på har. Detta polariserar också klimatfrågan, och dessutom blir det en politisk fråga vilket är djupt olyckligt.
Citera
2019-11-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Varför måste man kunna ange hur mycket något har ökat? Statistiken från förr är lite knapphändig, men kanske surtrutens länk visar något annat, jag skall kika på det närmare senare.

Och varför skulle annat än dödstal inte spela någon roll? Alla de människor som mister sina hem i bränder, är de oväsentliga? Eller de som måste fly på grund av att deras försörjning omintetgörs av torka?
Miljoner människor drabbas av sånt och liknande varje år, jag tycker att det är mycket väsentligt.
Antalet döda är det i särklass bästa måttet av de humanitära konsekvenserna.

Och dina påståenden stämmer inte med verkligheten.

Världen blir bättre för varje år. Färre dör i katastrofer. Färre hus brinner. Färre konflikter. Färre fattiga. Färre hungriga. Färre dör i olyckor. Färre dör av sjukdomar.

Vi har en rasande snabb teknisk och humanitär utveckling som klimatförändringar omöjligen kan stå emot.
Citera
2019-11-04, 11:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
RCP - scenarier och klimatkänslighet är väl egentligen olika saker? RCP - scenarier är projektioner av ökningstakten av koldioxid i atmosfären. 8.5 står för en forcing på 8.5 w/m^2 till år 2100. Klimatkämsligheten handlar om vilket temperaturförändring en forcing vid koldioxidfördubbling ger (vid jämvikt för ECS). Olika saker.

ECS 2,8°C - 5,8°C?
Lite "gammal" (ca 6 månader) information om detta, men ändå intressant, IMO.

Graf som jämför ECS för IPCC AR5, CMIP5 och preliminära resultat från CMIP6.
https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/cbhighcharts2019/Climate+sensitivity/ECS+new+models.html

Bilden finns i denna text.

https://www.carbonbrief.org/guest-post-why-results-from-the-next-generation-of-climate-models-matter

Där finns också detta:
"Early results suggest ECS values from some of the new CMIP6 climate models are higher than previous estimates, with early numbers being reported between 2.8C (pdf) and 5.8C. This compares with the previous coupled model intercomparison project (CMIP5), which reported values between 2.1C to 4.7C. The IPCC’s fifth assessment report (AR5) assessed ECS to be “likely” in the range 1.5C to 4.5C and “very unlikely” greater than 6C. (These terms are defined using the IPCC methodology.)"
Förbättrade modeller och mer empiriska data är förklaringen till varför det skiljer.

ECS 2,8°C - 5,8°C är en uppskattning i dokumentet ovan. Jämfört med 2,1°C-4,7°C enligt CMIP5.

Var är den dramatiska nedkylningen som GWPF och deras svans i Sverige "klimatupplysningen" brukar skriva om? Kanske är allt dom skriver bara är påhittat, finansierat av olje- och kol-industrin? Det är i alla fall glest mellan sanningarna i det dom publicerar.

Hoppsan!

Jag glömde för ett ögonblick bort att den globala uppvärmningen är en konspiration som Kineserna hittat på för att skada USAs näringsliv... (ironi).
Det har i alla fall "fader Trump" skrivit...

https://twitter.com/realdonaldtrump/status/265895292191248385?lang=en

Citera
2019-11-04, 11:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Och ”extremt väder” är oftast helt harmlösa avvikelser från ”förväntat väder”.
Man kategoriserar extremväder på lite olika vis, tex.
  • Snabba, våldsamma förlopp eller långvarig dominans av viss vädertyp (tex. kyla, torka, värme regn).
  • Väderhändelse med stor skadeverkan.
Direkt harmlöst är det inte.
Jag var i Karesuando för några år sedan och då var det behagliga -20°C, men de berättade om när det varit riktigt kallt ett antal dagar med köldrekord på -49°C. Man fick skotta upp snö på husväggar och verandadörrar för att kunna hålla någorlunda temperatur inne.
Citera
2019-11-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Absolut, det ger jag dig rätt i. Men om jag pudlar och säger att nästa IPCC-rapport är en mixed bag där man lyfter fram saker som är både bättre och sämre än nuvarande rapport.
Citera
2019-11-04, 11:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Antalet döda är det i särklass bästa måttet av de humanitära konsekvenserna.

Och dina påståenden stämmer inte med verkligheten.

Världen blir bättre för varje år. Färre dör i katastrofer. Färre hus brinner. Färre konflikter. Färre fattiga. Färre hungriga. Färre dör i olyckor. Färre dör av sjukdomar.

Vi har en rasande snabb teknisk och humanitär utveckling som klimatförändringar omöjligen kan stå emot.
Att färre människor dör i katastrofer kan nog tillskrivas att vi har bättre instrument för att varna för katastrofer. Människor söker skydd, man evakuerar folk mm. Så jag tror nog att antalet döda är ett dåligt mått på katastrofernas omfattning.

Jag tycker att du skall studera statistiken, då ser du att min bild av verkligheten stämmer. Omfattningen av extrema väder ökar.
https://ourworldindata.org/natural-disasters
Citera
2019-11-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jordbävningar kan inte jag se att de ökat mera än torkkatastrofer.
Det var det jag kommenterade eftersom det andra var självklart.

Extrema temperaturer, torka, extremt väder och översvämningar ökar, i vissa fall kraftigt.

Sedan valde jag avsiktligt att jämföra med 70-talet, och inte tidigare, just för att kollen på katastrofer över jorden då låg på en rimligt liknande nivå som idag. Jag borde inte ha skrivit något om utvecklingen under hela 1900-talet. Den håller jag med dig om är irrelevant.
Ok, men just 70-talet ser man ju direkt att det är extremt underrapporterat i den där grafen. Allt, inkl jordbävningar, är en bråkdel av vad de är idag.

Men oavsett, vi kan sitta här och debattera grafer på Flashback, men det som behövs är seriös forskning där forskarna själva dragit slutsatsen att dessa händelser ökar. Här går du rakt emot författarna av sidan, och drar dina egna slutsatser. Den som har ritat den där grafen, och känner till datat, skriver ju att det inte ska tolkas som en ökning. Så frågan är varför du gör det ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in