2019-11-03, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Slutade inte LW att utöva pastorsämbetet i samma veva som hon förälskade sig i SD? Det var i så fall helt rätt gjort av henne. Kanske brottades hon med motsatta viljor, kanske tyckte hon det var svårt att inte komma loss ur sin förälskelse/sitt maniska behov av SD? Kände att det var moraliskt helt fel?

MEN att hon valde "den breda vägen" istf "den smala" är ändå hennes eget val. Just det att hon med öppna ögon gick in i en älskarinnerelation. Kärlek kan ibland förväxlas med besatthet.

Men samtidigt är det i mina ögon SD som har varit den största "skurken" i sammanhanget. Han svek både fru och barn genom sitt agerande.

LW svek sig själv och hon gjorde fel...jag försvarar inte älskarinnebeteendet men har förståelse för hur det kan bli så och varför.

...och nu sitter SD på sannolika skäl. Det är förvånande att du och några till i tråden är såna inbitna hatare av en mördad kvinna. Varför skriver du och dessa personer ingenting om SD och hans skuld?

Kanske ligger orsaken det uppenbara hatet mot LW i kvinnohat i allmänhet? Eller mot LW i synnerhet?

Ingen människa förtjänar att mördas.

Nu hugger jag in här innan det hinner bli nya långa diskussioner om att L*ena slutade som präst pga av sitt förhållande med SD. Det hände vad jag förstår före SD och det hade inte heller att göra med skilsmässan från UW med mer än att det var slitigt.

Se nedan vad postaren nedan skriver.
(Mina fetningar)
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Men det blir fel i kronologin. Det är off topic.

Absolut att hon skulle ha fått svårt att vara pastor om förhållandet med SD hade sammanfallit med en församlingstjänst. Sånt funkar inte. Tror inte att detta ingick i hennes överväganden dock.

Har inte ämnet om L*nas moraliska förkastlighet nått vägs ände snart? Känns ganska genomtuggat nu?

Citat:
Jag borde kanske läsa hennes blogg, men nånting säger mig att det inte kommer att bli av...

Hon förändrades nog en hel del när hon flyttade till Örebro. Hon blev ju äldre, fick barn och ”misslyckades” med sitt äktenskap. Sen ville det sig väl aldrig riktigt för henne i pastorskarriären. Alltså, i en ytlig framgångsmening. Hon växlade ju inte precis mellan olika föreståndarjobb i stora och ”framgångsrika” församlingar. Jag tror att hon mer gillade att vara pastor än att hon gillade att jobba som det. Jag tror att hon hela tiden drogs mer till att jobba med ungdomar än till att vara pastor i en traditionell mening. Jag tror att drivkraften till att engagera sig i ungdomarnas väl och ve kom mer naturligt för henne. Jobbet med ensamkommande ungdomar känns mer logiskt för mig än att försöka fylla ut pastorsrocken

Men sen undrar jag om inte det ena ledde till det andra i samband med att GC-karriären tog fart. Hon var ju rätt färgstark på många sätt och jag inbillar mig att hon i någon mening kom ut som nån sorts ”sig själv” på senare år. Tog för sig på något sätt. Så, jo, nog förändrades hon en del.

Sen pratade jag en del med henne om att man (jag) blev alldeles matt av att kolla hennes insta och Facebook. Superaktiva och framgångsrika L*na, typ. Men så enkelt var det naturligtvis inte. Hon kämpade med allt möjligt bakom det där man såg utåt.

Men vad gäller maj -18 får jag tyvärr göra dig besviken. Jag vet inte hur hon såg på SD då. Jag tror, men inte på särskilt tillförlitliga grunder, att hon hade gått vidare och att det var en av sakerna GM inte tålde.

Fast syftet med det här inlägget var kanske allra mest att återintroducera lite vardaglighet i bilden av L*na.

Och förresten, ser jag nu när jag läser igenom vad jag skrev, så håller jag med om att delar av hennes kontaktnät måste ha bestått av lite ytligare kontakter.

Citat:
Hold your horses! Rätt speedade föreställningar om frikyrkan som florerar i tråden. (Syftar då inte på dig Elsa, utan på tråden i stort.) Verkligheten är betydligt mer vardaglig och banal vad gäller skilsmässa och pastorstjänster

Så vitt jag vet var skilsmässan ett gemensamt beslut och MH kom efteråt. SD var definitivt inte inblandad då.

Att L*na slutade som pastor berodde på att det var en del konflikter och slitiga arbetsvillkor kring tjänsterna hon hade. Hon körde fast, kände sig sliten och hittade ingen tjänst som passade. Hon fortsatte med lite fria uppdrag, som t ex vigslar, men blev väldigt förtjust över att jobba med ensamkommande ungdomar.Det var ingen enkel resa i allt flyktingkaos som var under de åren. Till slut fick hon dock en klockren tjänst och trivdes bra med den. Hon släppte liksom tanken på församlingstjänst, åtminstone just då.

Skilsmässan var inte någon bidragande orsak till att hon slutade som pastor annat än att det var ytterligare en faktor som bidrog till kaos, dränering av kraft och känslan av ha kört fast. Inga skilsmässor är väl enkla och smärtfria?

Det är möjligt att det kan ha funnits personer i församlingen som såg snett på henne på grund av skilsmässan. Det finns alla möjliga konstiga typer i de flesta församlingar. Men att hon fick sluta på grund av skilsmässa har jag inte hört henne säga något om. Det tror jag inte. Även pastorer är människor och misslyckas ibland, trots de bästa intentioner.
Citera
2019-11-03, 18:51
Medlem
Någon som har koll på om HD varit på Geocaching arrangemanget FAD Lidklping 1-3 november, nu i helgen?
Har hon lagt ut något på sin geocachingsida systerhax från det?
Citera
2019-11-03, 18:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det där öppnar ju för fler möjligheter till mordet.
Detta har väl inte nämnts i tråden innan?

Ref: (FB) Ingrid Guldbrandsson (f. 1950) misstänkt mördad i sitt hem, Kil 27/6 -19

Edit:
Du har säkert missuppfattat det. Hon jobbade med utslussning av ensamkommande men som anstäld.

Men fortfarande en möjlighet till mord.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Här är en artikel relaterat till verksamheten där LW arbetade. Mannen som rånmördades när han skulle sälja knark på toaletten till transan Jacob Svensson hade tydligen varit i utslussverksamheten för ensamkommande i tre år:
https://vision.se/tidningenvision/arkiv/2019/nr-4/blickar-framat-efter-svart-ar/

Mannen som rånmördades vid en narkotikaaffär var väl bekant vid Järntorget sedan ett par års tid. Han var 24 år. Men ändå i en verksamhet för ensamkommande barn och ungdom? Om han hade varit inom den verksamheten i tre år så komhan alltså dit när han gott och väl passerat ålder för insatser till "ungdom".
Kanske det fanns fler saker än relationen med SD som LW var missnöjd med, villkoren för arbetet exempelvis, om man nu vill jobba med ungdomar men klientelet är vuxna som är måttligt intresserade av skolgång och utveckling?
Om det är något relaterat till hennes jobb så är det nog kört med tanke på SD-fixeringen från och med dag 1.
Citera
2019-11-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om det är något relaterat till hennes jobb så är det nog kört med tanke på SD-fixeringen från och med dag 1.

Antar att det eventuella "flyktingspåret" är utrett grundligt av polisen sen länge tillbaks, säkert som utredningsläge nr 1. Avfärdat. Annars hade scenariot nog sett helt annorlunda ut nu.
Senast redigerad av zilvereko 2019-11-03 kl. 19:07.
Citera
2019-11-03, 19:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Antar att det eventuella "flyktingspåret" är utrett grundligt av polisen sen länge tillbaks, säkert som utredningsläge nr 1. Avfärdat. Annars hade scenariot nog sett helt annorlunda ut nu.
Jag tror nästan allt ljus varit riktad mot SD, från och med dag och timme 1.
Citera
2019-11-03, 19:20
Medlem
Citat:

Ja och det fanns orsak till det.
Citera
2019-11-03, 19:22
Medlem
Citat:

Kanske det, men det vet vi när vi får FUP-et. När det kommer. Kan dröja till nyår eller ännu längre.
Citera
2019-11-03, 19:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Ja och det fanns orsak till det.
Ja det fanns det, han lär till och med (enligt uppgifter i tråden) sagt det själv.
Citera
2019-11-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag frågar mig vad syftet är?

Jag vet också att en av mina arbetskamrater som jag hade svårt för, tyckte en del andra om. Det är helt enkelt så att vi passar ihop med olika människor olika bra. Det som jag har svårt med är sällan enbart en dålig sida, utan oftast en god sida också.

Exempel på min arbetskamrat:
Sämre sida- Måste alltid vara superduktig, bäst på allt, alltid ha rätt. Kunde aldrig erkänna ett fel.
Andra sidan av myntet- kunde därför mycket, läste på, var hjälpsam, supereffektiv.

Vad jag menar är att min syn inte är den enda sanna. Och att jag hade svårt för hennes handlade inte om att det var fel på min arbetskamrat, utan mer på mig. Att jag hade svårt för hennes negativa sidor.

Så snart du förstår detta, förstår du att det sällan finns en sanning som är den enda sanningen.

Den sida som kanske låg L*ena i fatet i det här mordet, det handlar kanske om att hon var en kvinna som var stark, inte lät sig styras av SD. (Jag tror fortfarande på motivbild: mord i nära relation).

Denna sida kan ju uppfattas som både positiv, men också negativ.

Därför kan jag undra vad dessa väldigt starka, negativa ord står för. L*ena har ju ändå ryckts bort på ett brutalt sätt och lämnat tre barn moderslösa. Detta inlägg var endast tio dagar efter det hemska mordet. Det är inte heller endast ett inlägg, utan många.

Jag tänker att det kanske säger mer om skribenten än om L*ena.
Min tanke.

Jag gissar att vederbörande tillhör den inskränkta delen av den församling som Lena klokt nog lämnade.
Citera
2019-11-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dina inlägg är ALDRIG ögonbrynshöjande däremot det är same, same fördömande i varje fall av kvinnomord jag följt.

Det var i bilen hem då cajjo började köra mot sitt hem som LW höjde handen. LWs djupa vänskap med cajjo och hans fru går många år tillbaka tillbaka i tiden. Startade långt innan LW började med caching. LW arbetade tillsammans med honom en gång i tiden.

Detta var nytt för mig. Kan du utveckla detta?
Citera
2019-11-03, 19:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Å andra sidan finns ett litet intressant inlägg i kommentarsfältet avseende bl.a. LW's video från utslussningshemmet (scrolla ned till M*ri* (*=a) 24 juli 2018 kl. 10:02):

http://www.fristad.eu/2018/07/amnestin-kliver-in-i-valrorelsen/

Postaren hänvisar till en teori från flashbacktråden, h*n nämner inlägg #906 (men efteråt reviderades förmodligen numreringen i flashbacktråden och det torde således vara inlägg #905) som postaren fann vara av intresse och som hade en teori om en koppling mellan LW's jobb på utslussningshemmet och mordet:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-11-03, 19:42
Medlem
Finns det någon bra grävare i tråden som kan få fram om SD eller HD överförde en större summa pengar till någon person strax innan eller efter mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in