2019-11-02, 21:01
Medlem
Solig-citruss avatar
Dessa son-namn har ju en historisk förankring, dom är etablerade som efternamn under 100 år. Och före det ock, även om man då brukade ett annat system. Ens släktingar har ju haft efternamnet i, åtminstone, hundra år. Det kan man aldrig ändra på. Man kan ju inte ändra på historien. Jag ser inte heller någon mening med att avskärma mig från den. Jag har väldigt svårt för sådana efternamn som man bara hittar på. Det verkar så barnsligt på något sätt!
Citera
2019-11-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solig-citrus
Dessa son-namn har ju en historisk förankring, dom är etablerade som efternamn under 100 år. Och före det ock, även om man då brukade ett annat system. Ens släktingar har ju haft efternamnet i, åtminstone, hundra år. Det kan man aldrig ändra på. Man kan ju inte ändra på historien. Jag ser inte heller någon mening med att avskärma mig från den. Jag har väldigt svårt för sådana efternamn som man bara hittar på. Det verkar så barnsligt på något sätt!

Nej vår patriarkala historia är ju vad den är.
Citera
2019-11-02, 21:20
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Nej, det innebär som jag skrev att döttrar länge inte hade någon arvsrätt. När de fick den, finns inget svar på. Lika arvsrätt fick de 1890 men då ska vi komma ihåg att gifta kvinnor inte var myndiga. De hade alltså ingen rätt att bestämma över sin egen inkomst eller egendomar. Så det var moment 22 för kvinnor, så att säga.

Tja.. jag håller inte riktigt med dig.*Vad landsbygden beträffar, gällde genom Birger*jarls arvslag från tiden omkring år 1260, omnämnd i den rimmade Erikskrönikan och upptagen i Östgötalagen, att syster och broder både skulle ärva men systern erhålla hälften så stor arvslott som brodern. Dessa principer upptogos*sedan i Magnus Erikssons allmänna landslag.
****Ett märkligt undantag från Birger jarls arvsregler gällde i en viss del av*Småland. I Värend, som ursprungligen bestod av fem härad (Allbo, Kinnevald, Norrvidinge, Konga och Uppvidinge), ärvde nämligen även under landslagens tid man och kvinna under alla förhållanden lika.*
Citera
2019-11-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Tja.. jag håller inte riktigt med dig.*Vad landsbygden beträffar, gällde genom Birger*jarls arvslag från tiden omkring år 1260, omnämnd i den rimmade Erikskrönikan och upptagen i Östgötalagen, att syster och broder både skulle ärva men systern erhålla hälften så stor arvslott som brodern. Dessa principer upptogos*sedan i Magnus Erikssons allmänna landslag.
****Ett märkligt undantag från Birger jarls arvsregler gällde i en viss del av*Småland. I Värend, som ursprungligen bestod av fem härad (Allbo, Kinnevald, Norrvidinge, Konga och Uppvidinge), ärvde nämligen även under landslagens tid man och kvinna under alla förhållanden lika.*

Jag förstår inte? Vad är det du inte håller med om?
Citera
2019-11-02, 23:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Att diskutera i jämställdhetens namn:

1. Detta var en tid av patriarkalt (enväldigt manligt) styre i Sverige. Att samhällsmakten som bestod av män, beslutade om fadersnamn för barnen, är därför inte alls konstigt. Men det logiska hade förstås varit att ge barnen modersnamn, eftersom mamman med 100% säkerhet alltid är förälder till barnen, vilket är mer osäkert när det gäller fadern. Särskilt på den tiden, skulle jag våga påstå. Exempel på modersnamn: Annasson, Gretasson, Ingridsdotter, Linasdotter.

2. Många kvinnor heter än idag t.ex Johans Son. Anders Son. Svens Son. Osv. Har kvinnor här på FB någon gång reflekterat över detta? Hur skulle män på FB ställa sig till att heta Gretas Dotter, Annas Dotter, Emilias Dotter i efternamn?
Tänk på amerikanerna då, där kvinnan benämns med både mannens förnamn och efternamn.
Som exempel: en helt random bild på Fru George Smith, Fru Frank Cawford, Fru Ralph Guldahl och Fru Al Espinosa. https://outlet.historicimages.com/products/net31073
Citera
2019-11-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Tänk på amerikanerna då, där kvinnan benämns med både mannens förnamn och efternamn.
Som exempel: en helt random bild på Fru George Smith, Fru Frank Cawford, Fru Ralph Guldahl och Fru Al Espinosa. https://outlet.historicimages.com/products/net31073

Det är ju för jävligt när man tänker på det? Som om kvinnorna vore nåt jävla bihang till mannen, utan ens eget namn. Snacka om avhumanisering.
Citera
2019-11-03, 09:33
Medlem
Solig-citruss avatar
Citat:
Nej vår patriarkala historia är ju vad den är.

Jaha? Är det någonting ni vill säga? Några tankar kring detta? Säg!

Ska vi avskaffa alla son-namn? Var och en får själv hitta på vad dom ska heta? Och alla kvinnor kommer att vara jämställda? Vilket även skulle vara syftet?
Citera
2019-11-03, 10:35
Medlem
Blanda inte ihop metronymikon med -dotter.

Patronymikon: Svensson, Svensdotter.
Metronymikon: Elinsson, Elinsdotter.
Citera
2019-11-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, det blir Idadottir, Island har som tidigare nämnts matronymikon.

Ungefär 1,5% av islänningarna har metronymikon, ungefär 80% har patronymikon.
Citera
2019-11-03, 10:54
Medlem
Piggros
Tack för info
Citera
2019-11-03, 11:31
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Jag förstår inte? Vad är det du inte håller med om?
Jag håller inte med om att döttrar inte hade arvsrätt. Däremot inser jag att den frågan, även om den kan kopplas till frågan om patriarkatet i ett historiskt perspektiv är en smula off topic. Jag kan bara inte låta bli att reagera när folk hasplar ur sig "fakta" som ger en bild av ett kvinnoförtryck som inte existerade. Visst var kvinnor underordnade män på många sätt, men riktigt så illa som många vill få det till var det inte.

I frågan om arv kan man också tillägga att kvinnor ärvde hälften eftersom de i regel fick en hemgift, vilket män inte fick. Man räknade alltså helt enkelt med att kvinnor redan fått ut en del av det de skulle få för att det skulle bli rättvist. Nu missgynnade det naturligtvis ogifta kvinnor, och det kunde bli snett på många sätt ändå, men det fanns ändå en tanke bakom det hela. Och den tanken var inte att man ville missgynna halva befolkningen, eller att de skulle vara mindre värda på något sätt.

Vad gäller TS påstående om att det hade varit mer logiskt att använda moderns namn då man bara kunde vara säker på att hon var mor till barnet, medan man aldrig kunde veta vem som var far, så vill jag påstå att det är ett högst ahistoriskt tänkande. Man ska inte glömma att man i samtiden var väldigt troende, och även om hor och lönskaläge förekom så ansåg man att en kvinna inte KUNDE ljuga om fadens namn under själva förlossningen. Före och efter gick det bra, men just när hon födde så stod hon så nära döden att det ansågs att hon i så fall skulle ljuga inför Gud, och det vågade ingen så nära döden. Därför hade vittnesmål om vad en kvinna sagt vid förlossningen laga kraft vid domstol och mannen tilldömdes faderskapet även om han nekade. Det rådde således inga tvivel om vem fadern var, även om det i våra ögon ter sig självklart att en och annan oäkting slank igenom.
Citera
2019-11-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Jag håller inte med om att döttrar inte hade arvsrätt. Däremot inser jag att den frågan, även om den kan kopplas till frågan om patriarkatet i ett historiskt perspektiv är en smula off topic. Jag kan bara inte låta bli att reagera när folk hasplar ur sig "fakta" som ger en bild av ett kvinnoförtryck som inte existerade. Visst var kvinnor underordnade män på många sätt, men riktigt så illa som många vill få det till var det inte.

I frågan om arv kan man också tillägga att kvinnor ärvde hälften eftersom de i regel fick en hemgift, vilket män inte fick. Man räknade alltså helt enkelt med att kvinnor redan fått ut en del av det de skulle få för att det skulle bli rättvist. Nu missgynnade det naturligtvis ogifta kvinnor, och det kunde bli snett på många sätt ändå, men det fanns ändå en tanke bakom det hela. Och den tanken var inte att man ville missgynna halva befolkningen, eller att de skulle vara mindre värda på något sätt.

Vad gäller TS påstående om att det hade varit mer logiskt att använda moderns namn då man bara kunde vara säker på att hon var mor till barnet, medan man aldrig kunde veta vem som var far, så vill jag påstå att det är ett högst ahistoriskt tänkande. Man ska inte glömma att man i samtiden var väldigt troende, och även om hor och lönskaläge förekom så ansåg man att en kvinna inte KUNDE ljuga om fadens namn under själva förlossningen. Före och efter gick det bra, men just när hon födde så stod hon så nära döden att det ansågs att hon i så fall skulle ljuga inför Gud, och det vågade ingen så nära döden. Därför hade vittnesmål om vad en kvinna sagt vid förlossningen laga kraft vid domstol och mannen tilldömdes faderskapet även om han nekade. Det rådde således inga tvivel om vem fadern var, även om det i våra ögon ter sig självklart att en och annan oäkting slank igenom.

Att döttrar inte har haft arvsrätt, inte heller har haft lika arvsrätt som söner och att kvinnor inte var myndiga, är ingen åsikt som du kan välja om du vill hålla med om eller inte. Det är fakta.

Jo, diskrimineringen av kvinnor i Sverige, har historiskt sett varit väldigt illa. Inte heller det, är en åsikt som du kan välja om du vill hålla med om.

Arvsrätten, när döttrar till slut fick den, var moment 22 för kvinnor ändå som sagt. Gifta kvinnor blev myndiga först 1921. Ogifta kvinnor blev myndiga vid 25 års ålder, först 1865. De hade alltså ingenting att säga till om i Patriarkatet Sverige, gällande deras egendomar, inkomster eller något annat. Att vara omyndigförklarad innebär att du ses på som ett barn eller en förståndshandikappad, i lagens mening. Du är satt under förmynderi. Förmyndarna över kvinnor på den tiden, var män. Deras make eller deras fader. Patriark betyder fader.

Självklart fanns det, och finns det, många barn som inte var/är registrerade på rätt far. Det är inte alltid kvinnor vet vem som är far till barnen heller. På grund av det, samt att mamman är den primära vårdnadshavaren, skapar barnen i sin kropp, föder dem osv vore det enda logiska att barnen fått modersnamn. Vilket troligen hade skett, om kvinnor hade fått bestämma över sina egna barn (och sig själva).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in