2019-11-02, 21:52
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
IPCC håller inte med dig. Du vet väl att kärnkraften är fossilfri?

Du har helt fel om IPCC. Se följande twittertråd:

https://twitter.com/elmanyana/status/1156521272513355777?lang=en

Citat:
Citat:
Jag väntar med spänning på att du ska kräva att vi börjar odla bananer och kaffebönor i Sverige. Inte kan vi vara beroende av Sydamerika heller. Det är alltför riskabelt!

Ta upp dessa frågor i fruktdelen av forat är du snäll....

Som vanligt, ett icke-svar från din sida. Hade din argumentation varit logiskt konsistent hade du naturligtvis förordat statligt subventionerade banan och kaffeplantager i Sverige.

Citat:
Osignerad debattartikel på DN och kommunistblaskan ETC hahaha!!

Varken av artiklarna är osignerade ditt spån. Artikeln i DN är skriven av Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik. Artikeln i ETC av teknologie doktor Göran Bryntse.

Citat:
Citat:
Den statistiken finns i dokumentet Statistik för Sverige per månad (2018) på samma sajt.

Mmmm, du har gett upp.

Du skrev "Har du några siffror som visar hur stor andel vindkraften stod för under perioder då hög efterfrågan på el rådde?" och jag försedde dig med en källa. Vad tusan har det med att ge upp att göra?

Citat:
Citat:
Nyss skrev du att det var problematiskt att Sverige importerar el ibland. Men det är inte problematiskt att kineserna bygger våra reaktorer? Hur tänker du då?

Det är en väldig skillnad mellan att tvingas importera el eftersom man förstört sitt pålitliga elnät genom att förlita sig för mycket på väderberoende intermittenta kraftkällor och köpa in reaktorer.

Fortfarande ingen källa på att Sveriges elnät försämrats.

Om man köper reaktorer byggda i Kina förlitar man sig självklart också på kinesisk expertis för att underhålla dessa reaktorer.

Citat:
Citat:
Tja, då kanske det skulle smart att vänta med att bygga nya reaktorer tills tekniken blivit beprövad och kostnaden sjunkit? Varför slösa bort våra skattpengar på reaktorer i hundramiljardersklassen när vi kan låta finnarna, fransmännen och amerikanerna göra jobbet åt oss?

Är det inte precis det vi gör då?

Än så länge ja, men Moderaterna och andra kärnkraftsrunkare har ju fått för sig att svenska staten ska bygga nya reaktorer.

Citat:
Citat:
Någon källa till påståendet "de bästa vindlägena [i Sverige] redan är upptagna" har jag inte fått.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om man delat ut de sämsta först sett till tillförlitligheten!

Vem menar du "delar ut" vindlägen? Din argumentation är otroligt förvirrande.
Citera
2019-11-03, 10:33
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Varför svarar du inte på frågan?
VILKEN LÄNK?

Så du uppskattar med andra ord inte din egen debattstil där det är ok att inte framföra information?

Citat:
Det räcker inte. Du verkar heller inte ha begripit vad "tillförlitligt" betyder. Någonting är inte antingen tillförlitligt eller otillförlitligt utan allt är mer eller mindre otillförlitligt. Vad allt går ut på att är att minimera sannolikheten för otillgänglighet.

Eftersom du inte vet vad sannolikhet är för något är det inte konstigt
att du inte hänger med.

Sannolikheten för att perioder med stiltje eller för vindkraften ogynnsamma förhållanden årligen inträffar är lång ifrån noll, vilket betyder att man inte kan ersätta kärnkraft med vindkraft.
Räcker det enligt dig med en sannolikhet att lampan tänds 9 gånger av 10 när du trycker på knappen i ett framtidsscenario?
Ditt användande av sannolikhet visar med all tydlighet att du inte har en susning om vad du snackar om.

Citat:
Jag frågar igen: Har någon nämnt att det endast ska finnas en enda mycket pålitlig enhet (kärnreaktor) i ett framtida svenskt elnät eller yrade du bara?

Du argumenterar ju för att det inte ska finnas någon alls, en reaktor är ju bättre än ingen.

Citat:
Ett kraftnät som bygger på ett stort antal vind- sol och vattenkraftverk kan nå mycket högre driftsäkerhet än ett fåtal kärnkraftverk.

Rent skitsnack. Du kan aldrig komma upp i samma tillförlitlighet med väderberoende intermittent kraftproduktion jämfört med kärnkraft där planerade avbrott för service är den största andelen av produktionsbortfall, vilket innebär att andra reaktorer kan ta över under planerad service.

Citat:
Nej.

Hur länge ska du hålla oss på halster när det gäller din framtidsvision?

Citat:
Vet du inte har du inte läst vad jag skrivit.

Jag har en väldigt bra läsförståelse vilket måste innebära att du har stora problem att uttrycka dig annat än i länkar till 150-sidiga avhandlingar som jag förväntas läsa....

Citat:
Du tror alltså att 99 % av tysk vindkraftsel gick på expert? Över 99 GWh vindkraftel exporterade tyskarna om man ska tro dig...

Vad har tysklands exportsiffror att göra med det faktum att du tror att ett årligt snittvärde har något med ett elnäts momentana kapacitet att göra?

Citat:
Sidan du länkar till innehåller inget stöd för ditt påstående att "vi exporterar merparten av vindkraften."

Det är inte första gången du inte förmår att sätta dig in i logiska samband.

Citat:
Fel av mig. 21,3 % av den installerade effekten menade jag. Enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_Germany Installerad effekt: 55,6 GW, genererad elektricitet: 103,6 TWh. Sååå:

103,6 * 1000 / (55,6 * 24 * 365) ~= 21,3 %

Jahapp, hur mycket av vindkraftselen exporterades och var därför inte tillgänglig för tyska elkonsumenter?

Citat:
Varför måste källan vara svensk?

Vem är John Mathews?
En svensk källa vore bra eftersom debacklet Energiewende är vad som väntar oss i framtiden om agendadrivna oinsatta tokar likt dig och Isabella Lövin får sin vilja igenom.
Citera
2019-11-03, 11:20
Medlem
Citat:
Källa?

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Citat:
Jag har länkat till en rapport från Energimyndigheten som visar att 100 % förnybart är möjligt även utan att vattenkraft byggs i orörda älvar.

Här har du en vetenskaplig studie skriven av Fritz Wagner från Max Planck Institutet samt Elisabeth Rachlew från KTH som motsäger ditt ovanstående påstående som du heller aldrig belagt att Energimyndigheten påstått.

Citat:
Study on a hypothetical replacement of nuclear electricity by wind power in Sweden

The Swedish electricity supply system benefits strongly from the natural conditions which allow a high share of hydroelectricity. A complete supply is, however, not possible.
Up to now, nuclear power is the other workhorse to serve the country with electricity.
Thus, electricity production of Sweden is basically CO2 -free and Sweden has reached an environmental status which others in Europe plan to reach in 2050.
Furthermore, there is an efficient exchange within the Nordic countries, Nordpol, which can ease possible capacity problems during dry cold years.
In this study we investigate to what extent and with what consequences the base load supply of nuclear power can be replaced by intermittent wind power.
Such a scenario leads unavoidably to high wind power installations. It is shown that hydroelectricity cannot completely smooth out the fluctuations of wind power and an additional back-up system using fossil fuel is necessary.
From the operational dynamics, this system has to be based on gas. The back-up system cannot be replaced by a storage using surplus electricity from wind power. The surplus is too little.

To overcome this, further strong extension of wind power is necessary which leads, however, to a reduction of the use of hydroelectricity if the annual consumption is kept constant. In this case one fossil-free energy form is replaced by another, however, more complex one. A mix of wind power at 22.3GW plus a gas based back-up system with 8.6GW producing together 64.8TWh would replace the present infrastructure with 9GW nuclear power producing 63.8TWh electricity. The specific CO2 -emission increases to the double in this case. Pumped storage for the exclusive supply of Sweden does not seem to be a meaningful investment.

https://link.springer.com/article/10.1140%2Fepjp%2Fi2016-16173-8

Länk till studien på Researchgate: https://www.researchgate.net/publication/303343478_Study_on_a_hypothetical_replacement_of_n uclear_electricity_by_wind_power_in_Sweden

Citat:
Va? Ska jag "bevisa" att MadameQ är en pseudonym och inte skribentens riktiga namn?!

Ditt trams gränsar nu till att man ifrågasätter din mentala status.
Tyvärr lyckas du inte skjuta budbäraren.

Citat:
Eftersom jag inte är dum i huvudet läser jag inte klimatförnekarbloggar. Lev med det.

Vem förnekar att vi har ett klimat?

Citat:
Va? Du skriver saker som är omöjliga att begripa.

Och du hänger bevisligen inte med i diskussionen.

Citat:
Det var du som gjorde det. Inte jag.

Trams. Du påstår ju här ovan att du menade att Flashbackanvändaren använde sig av pseudonym.
Bemöt nu de plottade siffrorna tagna från Svenska kraftnät!

Citat:
Du har alltså backat från din tidigare ståndpunkt om att förnybar energi leder till elransonering.

Nu har du ju tappat det helt. Du tror alltså på fullaste allvar att ditt årliga snittvärde garanterar att vindkraften förmår leverera även under perioder när det inte blåser!!

Citat:
Författarna är Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik.

Vindkraftlobbyn med andra ord.

Citat:
Menar du att siffrorna som dessa citerar är felaktiga? De är nämligen framtagna av energimyndigheten EIA.

Vilka siffror? Du länkar till en artikel som ligger bakom betalvägg.

Citat:
Jättesmå.

Lite naiv och barnslig i din kinkighet?

Citat:
Högst 10 år till utan subventioner.

Vad baserar du den gissningen på?

Citat:
Tror du det? Flamanville 3 som beräknas kosta svindlande 126 miljarder kronor har en kapacitet på 1600 MW. Därmed kan den producera 14 TWh per år om den körs för fullt utan några som helst avbrott.

Dagens låga elpris är cirka 40 öre per kWh eller 400 kr per MWh eller 400 miljoner per TWh. Intäkterna per år blir alltså 5,6 miljarder kronor.

Om vi felaktigt antar att produktionskostnaderna är 0 och att ingen ränta utgår på de 126 miljarder bygget kostade blir återbetalningstiden alltså 126 / 5,6 = 22,5 år.

Detta är penuts enligt dig?

Varför ska inte insatser för miljön få kosta? Ni alarmister brukar ju förespråka att det vore bra med en höjning av bensinpriset till det dubbla?
Vilka är samhällseffekterna och därmed kostnaderna för ett intermittent elnät baserat på förnybara energislag? Vi diskuterar väl ändå frågan ur ett framtidsperspektiv där Sverige avvecklat kärnkraften?

Hur stor är samtidigt miljöpåverkan av fossilbaserad back-up som är det enda alternativet enligt den vetenskapliga studie jag länkat till?

Citat:
Fast det var inte det jag frågade. Jag frågade om du menade att driftsäkerheten i det svenska kraftnätet påverkats negativt av vindkraften?

Självklart har vindkraften sänkt driftsäkerheten eftersom dess omvittnade bortträngningseffekt av kärnkraften lett till att flera reaktorer stängts.

Citat:
Elpriset är historiskt lågt. Men jag tolkar ditt svar som nej, du har som vanligt inga källor.

https://www.klimatupplysningen.se/2018/04/29/hogre-elpriser-med-fornyelsebart/

Citat:
I vanligt ordning är du den som missförstått:

"du envisas att dra in ett märkligt årligt snittvärde som bevis för att det i varje givet ögonblick finns vindkraftsel överstigande 1% av totalen tillgängligt."

Något sådant har jag inte påstått.

Så vad har du egentligen påstått?
Du får nog ändra debattstil eftersom du inte förmår förmedla vad du menar.
Citera
2019-11-03, 11:28
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått.

Hur ska man undvika ett vindel-överskott under perioder då låg efterfrågan råder och vindkraften producerar som mest vilket leder till låga eller negativa priser?

Citat:
Helt fel. Det som avgör hur mycket vatten som spills är översvämningsrisken.

Hahaha!!! Översvämningar är ett av skälen till att man infört vattendomar, ja!

Citat:
Kan du länka till den källan? Annars kan jag komma med ett lika dumt påstående som ditt. Kraftbolagen spår minskad elkonsumtion. Länk finns i tråden!

Du har väl sökfunktion i din web-browser (citat av EnGodFörlorare)?
Du menar alltså att elektrifieringen innebär sänkt efterfrågan på el?

Citat:
Exempelvis kan elintensiva industriella processer effektiviseras och bergvärme kan användas istället för direktverkande el för att värma villor.

Väldigt många svenskar bryr sig inte om elpriset eftersom de har direktverkande elvärme i sina villor. Det är ett enormt slöseri eftersom de skulle kunna investera i bergvärme och få igen investeringskostnaden över ett par år.

Ovanstående är det enda vettiga du tillfört tråden på ett väldigt långt tag!
Du kan ju diskutera om du bara vill!
Citera
2019-11-03, 11:38
Medlem
Citat:
Vad är det som är kul? Tycker du att staten ska subventionera kaffeodlingar i växthus för att råda bot på en hypotetisk kaffebrist?

Det roliga var att du drog upp ett exempel där brist råder när du argumenterar för att det aldrig kommer att råda brist på förnybar el trots att framställningen av sådan el är lika beroende av vädret som kaffebönorna är.

Citat:
Jag har ingen aning om vad du menar. Du påstod "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." men detta tycks du nu inse är felaktigt?

Nej, varför? Titta på kartan så ser du hur pass liten del av Sverige som anses vara fördelaktig för vindkraft.
Jämför sedan med en äldre karta så kommer du att märka att de områden som var markerade som fördelaktiga var färre.

Citat:
Det kan jag. Vad har dessa kartor med ditt påstående, "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade", att göra?

Så du påstår med andra ord att kartorna över fördelaktiga vindlägen inte har utökats genom att man sänkt kraven på vad som utgör ett bra vindläge?
Citera
2019-11-03, 11:51
Medlem
Citat:
Du har helt fel om IPCC. Se följande twittertråd:

https://twitter.com/elmanyana/status/1156521272513355777?lang=en

Random twitterlänk motsäger inte IPCC's ställningstagande:

Citat:
Kärnkraften i världen behöver öka rejält om den globala uppvärmningen ska kunna begränsas, enligt FN:s klimatpanels olika scenarier.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-rapport-karnkraften-maste-oka-for-att-na-klimatmal

Citat:
Varken av artiklarna är osignerade ditt spån. Artikeln i DN är skriven av Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik. Artikeln i ETC av teknologie doktor Göran Bryntse.

Varför länkar du till artiklar som befinner sig bakom betalvägg ditt spån?
Hylander-Sidén tillhör dessutom vindkraftslobbyn vilket jag visat tiiidigt i tråden.

Citat:
Du skrev "Har du några siffror som visar hur stor andel vindkraften stod för under perioder då hög efterfrågan på el rådde?" och jag försedde dig med en källa. Vad tusan har det med att ge upp att göra?

Du har ju slutat upp med att presentera siffror. Med andra ord har du gett upp.

Citat:

Antalet reaktorer har sjunkit på ett alarmerande sätt.

Citat:
Om man köper reaktorer byggda i Kina förlitar man sig självklart också på kinesisk expertis för att underhålla dessa reaktorer.

Jaså? Måste det vara en infödd Kines som utför service på din inlämnade Huawei-telefon?

Citat:
Än så länge ja, men Moderaterna och andra kärnkraftsrunkare har ju fått för sig att svenska staten ska bygga nya reaktorer.

När ska byggnationerna påbörjas?

Citat:

Jag förstår din förvirring nu när din totala okunskap så brutalt avslöjats inför alla och envar som orkar traggla sig igenom tråden.
Förnekar du att kartor används när vindkraftbolagen avgör var de ska bygga sina snurror?

Vem som "delar ut vindlägen" borde dessutom stå klart för dig om du läst den rapport från Energimyndigheten du så ofta hänvisat till (sidan 4):

Citat:
Eftersom vindkraft främst begränsas av tillståndsprocessen är det centralt att den funderar effektiv om målet ska nås.

Beviset för att du själv inte ens har bemödat dig med att ha ögnat igenom rapporten kom ganska tidigt:

Citat:
I förstudien konstateras att Sverige sannolikt har kärnkraft kvar år 2040 med utgångspunkt från att ägarna strävar efter att få lönsamhet under 60 år.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-03 kl. 12:18.
Citera
2019-11-04, 22:16
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Varför svarar du inte på frågan?

VILKEN LÄNK?

Så du uppskattar med andra ord inte din egen debattstil där det är ok att inte framföra information?

Jag uppskattar inte din fruktansvärt ohederliga debattstil. Fram med länken för fan.

Citat:
Citat:
Det räcker inte. Du verkar heller inte ha begripit vad "tillförlitligt" betyder. Någonting är inte antingen tillförlitligt eller otillförlitligt utan allt är mer eller mindre otillförlitligt. Vad allt går ut på att är att minimera sannolikheten för otillgänglighet.

Eftersom du inte vet vad sannolikhet är för något är det inte konstigt att du inte hänger med.

Sannolikheten för att perioder med stiltje eller för vindkraften ogynnsamma förhållanden årligen inträffar är lång ifrån noll, vilket betyder att man inte kan ersätta kärnkraft med vindkraft.

Bevisa att perioder av stiltje medför att vindkraften inte kan ersätta kärnkraften. Du har inte ens försökt.

Citat:
Räcker det enligt dig med en sannolikhet att lampan tänds 9 gånger av 10 när du trycker på knappen i ett framtidsscenario?

Skall elen i framtiden kosta 100 kr per kWh enligt dig?

Citat:
Ditt användande av sannolikhet visar med all tydlighet att du inte har en susning om vad du snackar om.

Ditt arroganta tonläge visar att du är den som är ute och cyklar.

Citat:
Citat:
Jag frågar igen: Har någon nämnt att det endast ska finnas en enda mycket pålitlig enhet (kärnreaktor) i ett framtida svenskt elnät eller yrade du bara?

Du argumenterar ju för att det inte ska finnas någon alls, en reaktor är ju bättre än ingen.

Ingen har alltså tagit upp scenariot. Ändå använder du det som halmdocka. Inser du inte hur ohederligt det är?

Citat:
Citat:
Ett kraftnät som bygger på ett stort antal vind- sol och vattenkraftverk kan nå mycket högre driftsäkerhet än ett fåtal kärnkraftverk.

Rent skitsnack. Du kan aldrig komma upp i samma tillförlitlighet med väderberoende intermittent kraftproduktion jämfört med kärnkraft där planerade avbrott för service är den största andelen av produktionsbortfall, vilket innebär att andra reaktorer kan ta över under planerad service.

Det går utan problem.

Citat:
Citat:
Nej.

Hur länge ska du hålla oss på halster när det gäller din framtidsvision?

Redan beskrivit den i dussintals inlägg i tråden...

Citat:
Citat:
Vet du inte har du inte läst vad jag skrivit.

Jag har en väldigt bra läsförståelse vilket måste innebära att du har stora problem att uttrycka dig annat än i länkar till 150-sidiga avhandlingar som jag förväntas läsa....

Om du har en bra läsförståelse väljer du med flit att feltolka det jag skriver. Då är du ohederlig. I annat fall beror dina feltolkningar på ren dumhet. Välj själv.

Citat:
Citat:
Du tror alltså att 99 % av tysk vindkraftsel gick på expert? Över 99 GWh vindkraftel exporterade tyskarna om man ska tro dig...

Vad har tysklands exportsiffror att göra med det faktum att du tror att ett årligt snittvärde har något med ett elnäts momentana kapacitet att göra?

Kan du svara på frågan? Det var en ja-eller-nej fråga...

Citat:
Citat:
Sidan du länkar till innehåller inget stöd för ditt påstående att "vi exporterar merparten av vindkraften."

Det är inte första gången du inte förmår att sätta dig in i logiska samband.

Nähä? Kan du nu framkasta en källa till påståendet "vi exporterar merparten av vindkraften" eller tänker du fortsätta tramsa?

Citat:
Citat:
Fel av mig. 21,3 % av den installerade effekten menade jag. Enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_Germany Installerad effekt: 55,6 GW, genererad elektricitet: 103,6 TWh. Sååå:

103,6 * 1000 / (55,6 * 24 * 365) ~= 21,3 %

Jahapp, hur mycket av vindkraftselen exporterades och var därför inte tillgänglig för tyska elkonsumenter?

Rimligtvis mindre än 95 %. Det medför att din felöversatta version av Oliver Thens uttalande var falskt.

Citat:
Vem är John Mathews?
En svensk källa vore bra eftersom debacklet Energiewende är vad som väntar oss i framtiden om agendadrivna oinsatta tokar likt dig och Isabella Lövin får sin vilja igenom.

John Mathews är professor i management vid universitet Macquarie i Sydney. Här är hans personalhemsida: https://researchers.mq.edu.au/en/persons/john-mathews

Nej, jag håller inte med dig om att en svensk källa skulle behövas för att visa vad det nu var du ville att jag skulle visa.
Citera
2019-11-04, 23:29
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Det där är en portalsida som länkar vidare till massor med andra sidor. Att kalla den för en källa är lika dumt som att kalla google.se för en källa.

Citat:
Citat:
Jag har länkat till en rapport från Energimyndigheten som visar att 100 % förnybart är möjligt även utan att vattenkraft byggs i orörda älvar.

Här har du en vetenskaplig studie skriven av Fritz Wagner från Max Planck Institutet samt Elisabeth Rachlew från KTH som motsäger ditt ovanstående påstående som du heller aldrig belagt att Energimyndigheten påstått.

Visst har jag belagt det. Det framgår nämligen av rapporten jag länkat till.

https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=133470

Citat:

Det har jag visst belagt. Se ex:

Citat:
Energimyndigheten: 100 procent förnybar el möjligt
År 2040 kan all elkraft vara förnybar, även med hänsyn tagen till ökad elanvändning och kärnkraftavveckling, enligt Energimyndigheten. Med vindkraft kan omställningen ske utan något större skattestöd.

https://miljo-utveckling.se/energimyndigheten-100-procent-fornybar-el-mojligt/

Citat:
Goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem
Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet. Men för att lyckas krävs mer långsiktiga spelregler och tillståndsprocesser, samt öppenhet för nya affärsmöjligheter. Det konstaterar Energimyndigheten i en ny rapport.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2018/goda-forutsattningar-for-ett-100-procent-fornybart-elsystem/

Det är upp till dig att visa att 100 % förnybart inte skulle vara möjligt. Du har inte gjort det. Elisabeth Rachlews artikel bevisar heller inte att det skulle vara omöjligt.

Citat:
Citat:
Va? Ska jag "bevisa" att MadameQ är en pseudonym och inte skribentens riktiga namn?!

Ditt trams gränsar nu till att man ifrågasätter din mentala status. Tyvärr lyckas du inte skjuta budbäraren.

Du skrev ju "Har du några bevis för att det är en pseudonym eller kan du helt enkelt inte bemöta de plottade siffrorna som är tagna från SVK?" Hur ska jag kunna tolka det på annat sätt än att du vill att jag ska bevisa att MadameQ inte är en pseudonym?

Citat:
Citat:
Eftersom jag inte är dum i huvudet läser jag inte klimatförnekarbloggar. Lev med det.

Vem förnekar att vi har ett klimat?

Du gör säkert det.

Citat:
Citat:
Va? Du skriver saker som är omöjliga att begripa.

Och du hänger bevisligen inte med i diskussionen.

Bevisligen inte eftersom jag inte fattar vad du menar med "Överpriser? Jag visade ju nyss på det motsatta. Du har gett upp!"

Kan du förklara dig?

[quote]
Citat:
Det var du som gjorde det. Inte jag.

Trams. Du påstår ju här ovan att du menade att Flashbackanvändaren använde sig av pseudonym.

Eh va? Alla flashbackanvändare använder sig av pseudonymer. Som sagt, det är omöjligt att begripa vad fan det är du menar...

Citat:
Bemöt nu de plottade siffrorna tagna från Svenska kraftnät!

Vilka "plottade siffror"? Vad är det som ska "bemötas"?

Citat:
Citat:
Du har alltså backat från din tidigare ståndpunkt om att förnybar energi leder till elransonering.

Nu har du ju tappat det helt. Du tror alltså på fullaste allvar att ditt årliga snittvärde garanterar att vindkraften förmår leverera även under perioder när det inte blåser!!

Vad har det ena med det andra att göra? Kan du hålla dig till en fråga i taget?

Citat:
Citat:
Författarna är Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik.

Vindkraftlobbyn med andra ord.

Vänligen bevisa att dessa akademiker är medlemmar i vindkraftslobbyn. Sedan vore det klädsamt om du erkände att ditt påstående om att författarnas namn inte synts var falskt. Men det är du nog för ohederlig för.

Citat:
Citat:
Menar du att siffrorna som dessa citerar är felaktiga? De är nämligen framtagna av energimyndigheten EIA.

Vilka siffror? Du länkar till en artikel som ligger bakom betalvägg.

Dessa är siffrorna:

Citat:
I 2018 års rapport beräknas kostnaden för avancerad kärnkraft till 90,1 dollar/MWh (ungefär samma i öre/kWh). I rapporten för 2019 finns markeringen ”NB” för kärnkraften. NB står för ”not built”, vilket betyder att det inte är aktuellt att bygga längre. Det kan man förstå när kostnaden för ny landbaserad vindkraft är 42,8 dollar/MWh och för el från solceller 48,8 dollar/MWh.

Citat:
Citat:
Jättesmå.

Lite naiv och barnslig i din kinkighet?

Du kan själv ta reda på uppgifterna. Jag är inte din mamma.

Citat:
Citat:
Högst 10 år till utan subventioner.

Vad baserar du den gissningen på?

Den gissningen baserar jag på uppskattningar av hur länge analytiker tror att svenska kärnkraftverk från samma tidsepok kan drivas utan omfattande renoveringar.

Citat:
Citat:
Tror du det? Flamanville 3 som beräknas kosta svindlande 126 miljarder kronor har en kapacitet på 1600 MW. Därmed kan den producera 14 TWh per år om den körs för fullt utan några som helst avbrott.

Dagens låga elpris är cirka 40 öre per kWh eller 400 kr per MWh eller 400 miljoner per TWh. Intäkterna per år blir alltså 5,6 miljarder kronor.

Om vi felaktigt antar att produktionskostnaderna är 0 och att ingen ränta utgår på de 126 miljarder bygget kostade blir återbetalningstiden alltså 126 / 5,6 = 22,5 år.

Detta är penuts enligt dig?

Varför ska inte insatser för miljön få kosta? Ni alarmister brukar ju förespråka att det vore bra med en höjning av bensinpriset till det dubbla?

Du skiftar fokus. Först påstod du att kostnaden var "peanuts." Nu inser du att den inte var "peanuts" och försöker därför hitta argument som skulle motivera byggandet av ny kärnkraft.

Citat:
Vilka är samhällseffekterna och därmed kostnaderna för ett intermittent elnät baserat på förnybara energislag? Vi diskuterar väl ändå frågan ur ett framtidsperspektiv där Sverige avvecklat kärnkraften?

Samhällseffekterna blir att hundratals miljarder sparas. Dessa kan användas till mycket som är viktigare än subventionerad kärnkraft. Exempelvis höghastighetsbanor, utbyggnad kollektivtrafik, elektrifiering av vägnätet, osv.

Citat:
Citat:
Fast det var inte det jag frågade. Jag frågade om du menade att driftsäkerheten i det svenska kraftnätet påverkats negativt av vindkraften?

Självklart har vindkraften sänkt driftsäkerheten eftersom dess omvittnade bortträngningseffekt av kärnkraften lett till att flera reaktorer stängts.

Att reaktorer har stängts betyder inte att driftsäkerheten har sjunkit. Det kvarstår för dig att bevisa.

Citat:
Citat:
Elpriset är historiskt lågt. Men jag tolkar ditt svar som nej, du har som vanligt inga källor.

https://www.klimatupplysningen.se/20...fornyelsebart/

Bloggen Klimatfördumningen är ingen seriös källa. Sveriges andel förnybar el har ökat och elpriset har samtidigt minskat. Tvärtemot vad klimatförnekarbloggen påstår.

Citat:
Citat:
I vanligt ordning är du den som missförstått:

"du envisas att dra in ett märkligt årligt snittvärde som bevis för att det i varje givet ögonblick finns vindkraftsel överstigande 1% av totalen tillgängligt."

Något sådant har jag inte påstått.

Så vad har du egentligen påstått?
Du får nog ändra debattstil eftersom du inte förmår förmedla vad du menar.

Att det i något ögonblick måste ha funnits vindkraftsel överstigande 1 % av installerad effekt tillgängligt. Du kan gå tillbaka i tråden och se att jag påstått exakt samma sak i ett dussintal inlägg. Att du ändå lyckats missuppfatta ett så trivialt påstående ligger inte på mig.
Citera
2019-11-04, 23:44
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Det har jag inte påstått.

Hur ska man undvika ett vindel-överskott under perioder då låg efterfrågan råder och vindkraften producerar som mest vilket leder till låga eller negativa priser?

Jag vet inte varför man skulle försöka undvika ett elöverskott? Att elöverskott är positivt borde du själv hålla med om eftersom du framfört myten om elbristen i Sverige. Elmarknaden är självreglerande så råder överskott fixar marknaden det problemet självt utan att staten blandar sig i. Finns alltid något som ett överskott av elektricitet kan användas till.

Citat:
Citat:
Helt fel. Det som avgör hur mycket vatten som spills är översvämningsrisken.

Hahaha!!! Översvämningar är ett av skälen till att man infört vattendomar, ja!

Det är alltså översvämningsrisken som avgör hur mycket vatten som tappas av. Något du borde ha vetat om du studerat ämnet vi diskuterar mer än några sekunder vid googling.

Citat:
Citat:
Kan du länka till den källan? Annars kan jag komma med ett lika dumt påstående som ditt. Kraftbolagen spår minskad elkonsumtion. Länk finns i tråden!

Du har väl sökfunktion i din web-browser (citat av EnGodFörlorare)?

Det som jag gjorde var att jag länkade dig till en rapport och sa "läs sammanfattningen." Det som du tycker jag ska göra är att leta efter en länk till okänd sajt i en 36 sidor lång tråd.

Inte riktigt samma sak...

Citat:
Du menar alltså att elektrifieringen innebär sänkt efterfrågan på el?

Jag försökte förklara hur korkad din argumentation var, men det flög tydligen över ditt huvud.
Citera
2019-11-04, 23:48
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Det roliga var att du drog upp ett exempel där brist råder när du argumenterar för att det aldrig kommer att råda brist på förnybar el trots att framställningen av sådan el är lika beroende av vädret som kaffebönorna är.

Vi frågor oss återigen, vad ska vi göra åt bristen på kaffebönor? "Tycker du att staten ska subventionera kaffeodlingar i växthus för att råda bot på en hypotetisk kaffebrist?"

Citat:
Citat:
Jag har ingen aning om vad du menar. Du påstod "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." men detta tycks du nu inse är felaktigt?

Nej, varför? Titta på kartan så ser du hur pass liten del av Sverige som anses vara fördelaktig för vindkraft.

Nu får du allt komma med en källa. "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." Vem syftar "man" på i ditt påstående?

Citat:
Citat:
Det kan jag. Vad har dessa kartor med ditt påstående, "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade", att göra?

Så du påstår med andra ord att kartorna över fördelaktiga vindlägen inte har utökats genom att man sänkt kraven på vad som utgör ett bra vindläge?

Jag eftersöker en källa till "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." Länka till en sådan eller inse att du ljög.
Citera
2019-11-05, 00:08
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Random twitterlänk motsäger inte IPCC's ställningstagande:

Det har jag inte påstått. Däremot motsäger citat från IPCC:s senaste rapport som återges i twittertråden ditt påstående om att IPCC skulle förorda ny kärnkraft.

"Nuclear energy, the share of which increases in most of the 1.5C-compatible pathways (see Chapter 2, Section 2.4.2.1), can increase the risk of proliferation (SDG 16), have negative environmental effects (e.g., for water use; SDG 6) and have mixed effects for human health when replacing fossil fuels (SDGs 7 and 3) (see Table 5.2)."

https://twitter.com/elmanyana/status/1156524164414656512/photo/1

och

https://twitter.com/elmanyana/status/1156524477896888321/photo/1

Kapitel 5 från rapporten:

https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/05/SR15_Chapter5_Low_Res.pdf

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-rapport-karnkraften-maste-oka-for-att-na-klimatmal

Varför länkar du till en SVT-artikel som vantolkar IPCC-rapportens slutsatser?

Citat:
Varför länkar du till artiklar som befinner sig bakom betalvägg ditt spån?
Hylander-Sidén tillhör dessutom vindkraftslobbyn vilket jag visat tiiidigt i tråden.

Inte mitt fel om du inte vet hur man kringgår betalväggar. Att Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik skulle tillhöra någon vindkraftslobby har du knappast visat!

Citat:
Citat:

Du har ju slutat upp med att presentera siffror. Med andra ord har du gett upp.

Med den logiken har du aldrig försökt! Men i det här fallet försåg jag dig faktiskt med en källa...

Citat:
Citat:

Antalet reaktorer har sjunkit på ett alarmerande sätt.

"Fortfarande ingen källa på att Sveriges elnät försämrats."

Citat:
Citat:

Jaså? Måste det vara en infödd Kines som utför service på din inlämnade Huawei-telefon?

Är du på riktigt? Fattar du verkligen inte att en kärnreaktor ställer helt andra krav på underhållsarbetet än en mobiltelefon?

Citat:
Citat:

När ska byggnationerna påbörjas?

Vet ej, men planerna finns ju bland M, KD och SD.

Citat:
Citat:
Citat:
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om man delat ut de sämsta först sett till tillförlitligheten!

Jag förstår din förvirring nu när din totala okunskap så brutalt avslöjats inför alla och envar som orkar traggla sig igenom tråden.

Du tar till personangrepp när du inser att din argumentation inte håller.

Är det Statens Vindkraftslägesmyndighet som delar ut vindlägen till hugande spekulanter?

Citat:
Vem som "delar ut vindlägen" borde dessutom stå klart för dig om du läst den rapport från Energimyndigheten du så ofta hänvisat till (sidan 4):

Mhm. Där framgår det att fler ansökningar om att bygga vindkraft inkommer än vad tillståndsmyndigheten hinner med att hantera. Det handlar fortfarande inte om att någon instans skulle "dela ut vindlägen."
Citera
2019-11-05, 11:14
Medlem
Citat:
Jag uppskattar inte din fruktansvärt ohederliga debattstil. Fram med länken för fan.

Fråga din mamma om hjälp.

Citat:
Bevisa att perioder av stiltje medför att vindkraften inte kan ersätta kärnkraften. Du har inte ens försökt.

Nu har du ju totalt tappat. Alla vet väl att vindkraften inte producerar någon el när stiltje råder.
Se texten nedan för exempel.

Citat:
Skall elen i framtiden kosta 100 kr per kWh enligt dig?

Faktum är att framtiden redan är här:

Citat:
Sometimes, a Greener Grid Means a 40,000% Spike in Power Prices

The road to a world powered by renewable energy is littered with unintended consequences. Like a 40,000% surge in electricity prices.

Texas power prices jumped from less than $15 to as much as $9,000 a megawatt-hour this month as coal plant retirements and weak winds left the region on the brink of blackouts during a heat wave. It’s a phenomenon playing out worldwide. Germany averted three blackouts of its own in June and has seen prices both spike and plunge below zero within days as it swaps out coal and nuclear energy for wind and solar. In the U.K., more than a million homes lost power on Aug. 9, in part because a wind farm tripped offline.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-26/sometimes-a-greener-grid-means-a-40-000-spike-in-power-prices

Citat:
Renewables Threaten German Economy & Energy Supply, McKinsey Warns In New Report

McKinsey issues its strongest warning when it comes to Germany's increasingly insecure energy supply due to its heavy reliance on intermittent solar and wind. For three days in June 2019, the electricity grid came close to black-outs.

"Only short-term imports from neighboring countries were able to stabilize the grid," the consultancy notes.

As a result of Germany's energy supply shortage, the highest observed cost of short-term "balancing energy" skyrocketed from €64 in 2017 to €37,856 in 2019.

"It can be assumed that security of supply will continue to worsen in the future," says McKinsey.

Renewables are causing similarly high price shocks in other parts of the world including Texas, Australia, and California.

And Britain and Australia have faced similar energy supply problems in recent years as they have attempted to transition to intermittent renewables.

https://www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2019/09/05/renewables-threaten-german-economy-energy-supply-mckinsey-warns-in-new-report/#56e5523b8e48

Artikeln visar med tydlighet att mitt påstående om kommande elransonering i tyskland inte är taget ur luften (pun intended):

Citat:
German utilities too are warning of insecure supply. “By 2023 at the latest, we will be running with eyes wide open into a shortfall in secure capacity,” a managing director for the Germany energy industry association BDEW said.

"The ongoing phase-out of nuclear power by the end of 2022 and the planned coal withdrawal will successively shut down further secured capacity," explained McKinsey. "In particular, the industrial regions in western and southern Germany are affected, in which many capacities go off the grid and at the same time, one can not expect high rates of development of renewables."

In June, Germany imported more electricity than it exported, and by 2023, Germany will become a net electricity importer, McKinsey predicted.

The growing insecurity of German energy supply is made worse by the fact that its neighbors Belgium and Netherlands may shut down baseload capacity: coal plants in the Netherlands and nuclear plants in Belgium.

As such, McKinsey worries that Germany may not be able to meet demand with imports. "In the medium term, there is a risk that there will not be enough supply capacity in the entire European network."

That could happen as soon as five years from now. "Without adequate expansion, the first bottlenecks could occur as early as the middle of the next decade, and they will continue to worsen until 2030."

If Germany continues to phase out both coal and nuclear, Germany will lose "the equivalent of 43% of total secured output in 2018."

To stabilize the electricity grid and avoid becoming too dependent on imported natural gas, Germany is expanding coal mining to the Hambach forest, where environmental activists were arrested

Tyskland kommer med andra ord att tvingas öka sin fossila elproduktion vilket betyder att Energiewende snarast kan anses som en miljökatastrof då brunkol ersätter fossilfri kärnkraft.

Citat:
Ditt arroganta tonläge visar att du är den som är ute och cyklar.

Låt mig se... Vilka av dina argument står du fortfarande för? Mig veteligen har du ju tvingats backa på allt du hittills hasplat ur dig i tråden.

Citat:
Det går utan problem.

Nej det går inte ens i dina vildaste drömmar, något som bevisas av de exempel som tagits upp här ovan.

Citat:
Kan du svara på frågan? Det var en ja-eller-nej fråga...

Varför ska jag svara på något jag aldrig påstått?
Kärnfrågan är om Oliver Then har rätt i sitt påstående. Ja eller nej.

Citat:
Nähä? Kan du nu framkasta en källa till påståendet "vi exporterar merparten av vindkraften" eller tänker du fortsätta tramsa?

Du har ju redan fått en källa av MadameQ, en källa som jag dessutom länkat till och citerat.
Är det inte lite väl oseriöst att ställa krav på att jag ska läsa 150-sidiga rapporter och du inte ens ska kunna studera en graf?

Citat:
Rimligtvis mindre än 95 %. Det medför att din felöversatta version av Oliver Thens uttalande var falskt.

Om vi bortser från din märkliga fixering vid mig.
Har Oliver Then rätt i vad han påstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in