Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Citat:
Och din förmåga att lägga ord i min mun gör den här diskussionen meningslös.
Du borde tvärtom vara tacksam för att någon försöker stoppa dig när du framför argument som tydligt visar att du inte har en susning vad du pratar om.
Ja, om så hade varit fallet hade jag varit det. Du lyckas dock varken framföra några egna argument eller så hål på mina. Istället ägnar du dig mest åt att lägga ord i min mun och påstå att jag skrivit saker som jag aldrig skrivit.
Citat:
Citat:
Några sådana siffror har jag inte fått se alls! Tvärtom. Svensk vindkraft producerar som mest el på vintern när behovet är som störst.
Svensk vindkraft producerar mest när priset och därmed efterfrågan är som lägst.
Källa?
Citat:
Citat:
Vattenkraft är lagrad, potentiell energi. Sålunda finns energi lagrad som vid behov kan omvandlas till elektricitet.
Har du några siffror som visar att man kan reglera den framtida utbyggnaden (tippar på att det krävs minst 10 gånger mer vindkraft) som krävs för att ersätta dagens kärnkraft?
Jag har länkat till en rapport från Energimyndigheten som visar att 100 % förnybart är möjligt även utan att vattenkraft byggs i orörda älvar.
Citat:
Citat:
Du tycker jag ska bemöta trams någon har skrivit under pseudonym på en klimatförnekarblogg?
Neger.
Snälla.
Har du några bevis för att det är en pseudonym eller kan du helt enkelt inte bemöta de plottade siffrorna som är tagna från SVK?
Va? Ska jag "bevisa" att MadameQ är en pseudonym och inte skribentens riktiga namn?!
Citat:
Nej, jag glömde ju att du enbart snabb-googlar de ämnen du låtsas vara intresserad av, därav dina något grunda "kunskaper" som med hjälp av Dunning-Kruger förvandlar dig till en auktoritet inom ämnet.
Eftersom jag inte är dum i huvudet läser jag inte klimatförnekarbloggar. Lev med det.
Citat:
Citat:
Marknadspris är det pris marknaden betalar för en vara. Vad det har med mjölkpriser och påstådda överpriser för vindkraftsel är för mig en gåta!
Överpriser? Jag visade ju nyss på det motsatta. Du har gett upp!
Va? Du skriver saker som är omöjliga att begripa.
Citat:
Citat:
Var det inte du som för ett par inlägg sedan (felaktigt) påstod att Tyskland ökat sin produktion av kolkraftsel?
Du länkade till en oseriös blogg fylld av inlägg skrivna under pseudonym.
Det var du som gjorde det. Inte jag.
Citat:
Citat:
Tidigare påstod du att Energiewände skulle leda till elransonering och ökade utsläpp av fossila bränslen. Dina nuvarande prognoser verkar inte lika dystra utan Tyskland kommer enligt dig klara sig genom att importera dyr el från sina grannländer?
Tycker du att det är positivt att elen blir både dyrare och tillgången osäkrare så är du nog ensam om det.
Du har alltså backat från din tidigare ståndpunkt om att förnybar energi leder till elransonering.
Citat:
Debattartikeln i DN är säkert skriven av företrädare för vindkraftslobbyn (författarens namn syns inte),
Författarna är Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik.
Menar du att siffrorna som dessa citerar är felaktiga? De är nämligen framtagna av energimyndigheten EIA.
Jättesmå.
Citat:
Citat:
De flesta som stängs var runt 35 år gamla. De hade inte kunnat drivas i många år till ändå.
Hur många år till?
Högst 10 år till utan subventioner.
Citat:
Peanuts sett till att man får driftsäker ej väderberoende elproduktion under 50-60 år.
Tror du det? Flamanville 3 som beräknas kosta svindlande 126 miljarder kronor har en kapacitet på 1600 MW. Därmed kan den producera 14 TWh per år om den körs för fullt utan några som helst avbrott.
Dagens låga elpris är cirka 40 öre per kWh eller 400 kr per MWh eller 400 miljoner per TWh. Intäkterna per år blir alltså 5,6 miljarder kronor.
Om vi felaktigt antar att produktionskostnaderna är 0 och att ingen ränta utgår på de 126 miljarder bygget kostade blir återbetalningstiden alltså 126 / 5,6 = 22,5 år.
Detta är penuts enligt dig?
Citat:
Nej, som du mycket väl vet så har andelen vindkraft ökat genom tvivelaktiga subventioner.
Fast det var inte det jag frågade. Jag frågade om du menade att driftsäkerheten i det svenska kraftnätet påverkats negativt av vindkraften?
Citat:
Citat:
Då vill jag se några källor som visar att lönsamheten varit bättre för svensk kärnkraft åren efter 2014. Har du några att komma med?
Du har ju själv visat upp siffror som visat på att elpriset höjts under senare år.
Elpriset är historiskt lågt. Men jag tolkar ditt svar som nej, du har som vanligt inga källor.
Citat:
Citat:
Nu "för sa" du dig.
Jag hävdade inte att det "i varje givet ögonblick" fanns vindkraftsel överstigande 1 %.
Jag hävdade att det "i något ögonblick" fanns vindkraftsel överstigande 1 %.
Två helt olika saker.
Då är det ju du som totalt missförstått vad vi diskuterar i vanlig ordning. Oliver Then har alltså rätt?
I vanligt ordning är du den som missförstått:
"du envisas att dra in ett märkligt årligt snittvärde som bevis för att det i varje givet ögonblick finns vindkraftsel överstigande 1% av totalen tillgängligt."
Något sådant har jag inte påstått.