2019-11-01, 22:05
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Nej, Sverige är ett allt för litet område för att det garanterat alltid ska blåsa tillräckligt för att komma upp i den elproduktion du talar om.

Hur vet du det? Sverige är ett av de länder i Europa med bäst vindlägen. Som jag förstått det är situationen mycket värre för Medelhavsländerna men de har å andra sidan billig solkraft.

Även om det vore som du säger kan vi alltid importera el från våra grannländer då vi har ett underskott. Att helt utesluta importen/exporten är lika dumt som att kräva att vi ska odla kaffebönor i Sverige för tänk om vi inte kan importera från Brasilien?

Citat:
Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade.

Antar att din källa är någon av bloggarna KlimatDamp eller Klimatfördumningen?

Citat:
Citat:
Vad gäller din nya fråga så kan "påtvingad minskning av konsumtion" vara en form av ransonering. Exempelvis om ICA har rabatt på glass men begränsar inköpen till två paket per hushåll är det ransonering. Något liknande system har inte införts i Tyskland, alltså ransoneras inte elen.

Oavsett vad du kallar det faktum att tysk el har blivit så dyr att alla inte har råd att använda den, så talar det skedda inte till ditt framtidsscenarios fördel.

I vilken alternativ verklighet lever du i där det gått åt helvete för Tyskland? Trots Energiewände - låg arbetslöshet och ökande reallöner. Om någon (säkert hemlös) tysk inte har råd med elen har jag ingen aning om. Men att elen skulle vara dyr för de flesta tyskar verkar inte vara fallet.

Citat:
Det där är ju inget bevis för din ståndpunkt, det är ju en länk till ett 136-sidigt dokument som innehåller flera olika scenarier.
Läs igenom det (eller be din mamma om hjälp) och återkom om vilket av scenario som representerar din något oklara ståndpunkt.

Läs sammanfattningen. https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=104686
Citera
2019-11-01, 22:27
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Har du gjort en gallupundersökning bland investerarna i nutid eftersom du alldeles nyligen inte ens visste om att systemet för elcertifikat ska avskaffas?

2030 var väl slutåret? Jag tror de som investerat i vindkraft vet hur elcertifikatsystemet fungerar - ju mer förnybar energi desto fler delar på kakan - desto lägre subventioner.

Citat:
Citat:
Tyskarnas konsumtion av brunkol har minskat.

Äntligen något som går miljövännernas väg!

Mycket går vår väg, trots alla fossilivrare som dig som stretar emot allt vad ni kan. Er kamp är dock lönlös. Energiomställningen kommer vare sig ni vill det eller inte.

Citat:
Citat:
Jag ser det inte som problematiskt att ett land förlitar sig på elimport. Varför skulle det vara annorlunda än matimport som många länder förlitar sig på?

Jag ser det som väldigt problematiskt att vara beroende av andra länder för att kunna upprätthålla den driftsäkra infrastruktur som vi alla vant oss vid bara fungerar.

Jag väntar med spänning på att du ska kräva att vi börjar odla bananer och kaffebönor i Sverige. Inte kan vi vara beroende av Sydamerika heller. Det är alltför riskabelt!

Citat:
Det är bara i en planekonomi man kan hålla priserna uppe då ingen konkurrens råder.

Jag hänger inte med. Tycker du vi ska införa planekonomi för att skydda elproducenter från förlust?

Citat:
Citat:
Det får du gärna försöka bevisa. De flesta analytiker tror nämligen att kraven visst går att kombinera.

Hur stor andel av analytikerna har denna åsikt?

Vilka har en avvikande åsikt?

Citat:
Har du några siffror som visar hur stor andel vindkraften stod för under perioder då hög efterfrågan på el rådde?

Den statistiken finns i dokumentet Statistik för Sverige per månad (2018) på samma sajt.

Citat:
Citat:
Ingen har påstått att det alltid blåser en medelvind på 7,5 sekundmeter. Det är en halmgubbe du har ställt upp. Visst kan kärnkraften utvecklas men till skillnad från vindkraften har det visat sig vara svårt att sänka produktionskostnaderna.

För det första så visar ju länkar som tidigare presenterats i tråden att vindkraftsel dyrast av alla energislag

Tvärtom:

Citat:
I USA ger energimyndigheten EIA varje år ut rapporten ”Annual Energy Outlook” där kostnaden för ny elproduktion beräknas för olika kraftslag. I 2018 års rapport beräknas kostnaden för avancerad kärnkraft till 90,1 dollar/MWh (ungefär samma i öre/kWh). I rapporten för 2019 finns markeringen ”NB” för kärnkraften. NB står för ”not built”, vilket betyder att det inte är aktuellt att bygga längre. Det kan man förstå när kostnaden för ny landbaserad vindkraft är 42,8 dollar/MWh och för el från solceller 48,8 dollar/MWh. Kärnkraft är nu dubbelt så dyr som ny vind- eller solkraft.

https://www.dn.se/debatt/argumenten-for-att-bygga-ny-karnkraft-haller-inte/

Citat:
Ännu oförmånligare blir kärnkraften om man räknar på koldioxidutsläpp per investerad krona, eftersom kärnkraften är mycket dyrare än förnybar energi. Samstämmiga uppgifter från England, Frankrike och Finland visar att ny kärnkraft kostar minst en kr/kWh att producera. Ny vindkraft är i dag det billigaste alternativet. I en artikel i Nordisk Energi (nr 4/2015) framgår att genomsnittspriset på el från vindkraft ligger på två cent/kWh, det vill säga under 20 öre/kWh.

https://www.etc.se/debatt/varlden-behover-inte-mer-karnkraft

Citat:
Är det inte bra för oss alla att kineserna enligt dig i stort sett skänker bort sina reaktorer?

Nyss skrev du att det var problematiskt att Sverige importerar el ibland. Men det är inte problematiskt att kineserna bygger våra reaktorer? Hur tänker du då?

Citat:
Citat:
Det har ännu inte inträffat. När tror du det kommer ske?

När tekniken att bygga den senaste generationens reaktorer blivit beprövad.

Tja, då kanske det skulle smart att vänta med att bygga nya reaktorer tills tekniken blivit beprövad och kostnaden sjunkit? Varför slösa bort våra skattpengar på reaktorer i hundramiljardersklassen när vi kan låta finnarna, fransmännen och amerikanerna göra jobbet åt oss?

Citat:
Be din mamma leta upp en siffra som visar hur stor Vattenfalls vinst var när elcertifikatens dåvarande värde räknats bort.

Mamsen är trött. Lille Lucidor får leta reda på siffran själv.

Citat:
Du har redan fått källa i tråden. Återkommer ändå eftersom du visat dig inte kunna söka reda på information.

Någon källa till påståendet "de bästa vindlägena [i Sverige] redan är upptagna" har jag inte fått.
Citera
2019-11-02, 11:06
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Med din egen definition av intermittent gör kärnkraft det.

Trams.

Citat:
Nej, med andra ord mer information som LaurentiusLucidor inte begriper och därför tror är trams.

Trams.

Citat:
Som sagt. Att svara på raka frågor är tydligen för svårt för dig!

Trams. Vill du diskutera diverse mejeriprodukter så finns det trådar för det.

Citat:
Vilken länk? Jag kan inte relatera till en okänd länk som du kanske eller kanske inte postat i tråden.

Samtidigt menar du ju att jag ska kunna relatera till information som du aldrig postat i tråden.
Du är helt oseriös.

Citat:
Mitt resonemang spelar i högsta grad roll för att analysera hur vanligt de tillstånd du tydligen tror är jättevanligt egentligen är. Men över ditt huvud förstår jag.

Det räcker väl med att vindkraften inte förmår producera tillräckligt för att förse samtliga slutkunder med el under en av dess perioder för att stamnätet inte ska anses vara tillförlitligt?
Att de kan leva utan el i en vecka tycker nog de flesta som tragglat sig igenom tråden inte spelar någon roll.

Citat:
Ja, bland annat. Men vad har det med "Vem har nämt att det endast ska finnas en enda mycket pålitlig enhet (kärnreaktor) i ett framtida Svenskt elnät?" att göra?

Har någon nämnt att det endast ska finnas en enda mycket pålitlig enhet (kärnreaktor) i ett framtida svenskt elnät eller yrade du bara?

Kärnkraftens driftsäkerhet kan närma sig 100% vid utbyggnation. Vindkraften är beroende av vädret och kan därför aldrig komma upp i samma siffror.

Citat:
Är det tänkt att jag ska svara på den här frågan trots att du inte svarar på mina frågor? Vinterkräksjuka är ju som vanligast på vintern så om kärnkraftspersonalen på ett kärnkraftverk drabbats kan säkert sjukan ha drabbat personalen på ett annat verk också.

"Ofördelaktiga vindförhållanden" råder det ibland. Vad är din poäng?

Min poäng är att du inte har några svar och därför enbart levererar trams.

Citat:
Jo, det stämmer. Att idioter som skriver på klimatförnekarbloggar påstår annorlunda är egalt.

Det borde ju med andra ord vara enkelt för dig som är så insatt i frågan att du rent av får auktoriteter på området att närmast lika amatörer att motbevisa vad de skriver!

Citat:
Jag vet inte varför du använder ordet "reglera" här. Det är inte vindkraften som vattenkraften "reglerar" utan kraftnätets förmåga att leverera el.

Så du argumenterar med andra ord inte för ett framtida elnät som består av 100% förnybar energi?
Ingen vet vad du argumenterar för eftersom du länkat till ett 150+-sidigt dokument som innehåller flera olika förslag om energimix.

Citat:
Du påstår alltså att över 99 % av vindkraftselen som producerades i Tyskland gick på expert?

Jag imponeras över din förmåga att mot bättre vetande hävda det absurda.

Jag imponeras av din oförmåga att förstå att ett årligt snittvärde inte hör hemma i en diskussion om ett elnäts momentana kapacitet.

Citat:
Vänligen kom med en källa som är bättre än ett lösryckt påstående från en klimatförnekarblogg.

Siffrorna kommer från denna källa:
Citat:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Citat:
Varför borde jag ha gjort det? Min uträkning visade att vindkraften stod för 21,3 % av elproduktionen i Tyskland. Det är först nu som du "slängt in" argumentet att den mesta vindkraftselen (över 99 %!) exporterades för att "rädda" din missuppfattning av Oliver Thens påstående.

Din uträkning har ingen verklighetsanknytning. Precis som jag tidigare sagt så har du varken tillgång till alla siffror eller kompetensen att göra en uträkning.
Du är helt enkelt en "lallare" som är ute på lite för djupt vatten.

Citat:
Genom att förlita mig på källor som påstår just det.

Kan du uppvisa någon Svensk auktoritet inom området som anser att Energiewende är en succé?
Citera
2019-11-02, 11:36
Medlem
Citat:
Och din förmåga att lägga ord i min mun gör den här diskussionen meningslös.

Du borde tvärtom vara tacksam för att någon försöker stoppa dig när du framför argument som tydligt visar att du inte har en susning vad du pratar om.

Citat:
Några sådana siffror har jag inte fått se alls! Tvärtom. Svensk vindkraft producerar som mest el på vintern när behovet är som störst.

Svensk vindkraft producerar mest när priset och därmed efterfrågan är som lägst.

Citat:
Vattenkraft är lagrad, potentiell energi. Sålunda finns energi lagrad som vid behov kan omvandlas till elektricitet.

Har du några siffror som visar att man kan reglera den framtida utbyggnaden (tippar på att det krävs minst 10 gånger mer vindkraft) som krävs för att ersätta dagens kärnkraft?
Om inte, bör man riva upp vattendomarna och bygga ut varje tillgängligt vattendrag med enorma konsekvenser för miljön?

Citat:
Du tycker jag ska bemöta trams någon har skrivit under pseudonym på en klimatförnekarblogg?

Neger.

Snälla.

Har du några bevis för att det är en pseudonym eller kan du helt enkelt inte bemöta de plottade siffrorna som är tagna från SVK?

Citat:
Nej, tack.

Nej, jag glömde ju att du enbart snabb-googlar de ämnen du låtsas vara intresserad av, därav dina något grunda "kunskaper" som med hjälp av Dunning-Kruger förvandlar dig till en auktoritet inom ämnet.

Citat:
Marknadspris är det pris marknaden betalar för en vara. Vad det har med mjölkpriser och påstådda överpriser för vindkraftsel är för mig en gåta!

Överpriser? Jag visade ju nyss på det motsatta. Du har gett upp!

Citat:
Var det inte du som för ett par inlägg sedan (felaktigt) påstod att Tyskland ökat sin produktion av kolkraftsel?

Du länkade till en oseriös blogg fylld av inlägg skrivna under pseudonym.

Citat:
Tidigare påstod du att Energiewände skulle leda till elransonering och ökade utsläpp av fossila bränslen. Dina nuvarande prognoser verkar inte lika dystra utan Tyskland kommer enligt dig klara sig genom att importera dyr el från sina grannländer?

Tycker du att det är positivt att elen blir både dyrare och tillgången osäkrare så är du nog ensam om det.

Citat:
https://www.dn.se/debatt/argumenten-...t-haller-inte/
https://www.etc.se/debatt/varlden-be...-mer-karnkraft

Debattartikeln i DN är säkert skriven av företrädare för vindkraftslobbyn (författarens namn syns inte),
ETC är en oseriös vänsterblaska.

Citat:
Mycket små.

Hur små?

Citat:
De flesta som stängs var runt 35 år gamla. De hade inte kunnat drivas i många år till ändå.

Hur många år till?

Citat:
Så klart dom har! Fransmännen bygger en reaktor för 109 miljarder och finnarna en för 85. Det är mycket dyrköpta läxor!

Peanuts sett till att man får driftsäker ej väderberoende elproduktion under 50-60 år.

Citat:
Är den fortfarande det? Såhär skrev du tidigare: "Det är ju inte så märkligt eftersom det är först nu som man börjar märka att elnätets driftsäkerhet påverkats i negativ riktning genom införande av allt för stor del intermittenta energikällor."

Nej, som du mycket väl vet så har andelen vindkraft ökat genom tvivelaktiga subventioner.

Citat:
Då vill jag se några källor som visar att lönsamheten varit bättre för svensk kärnkraft åren efter 2014. Har du några att komma med?

Du har ju själv visat upp siffror som visat på att elpriset höjts under senare år.

Citat:
Nu "för sa" du dig.

Jag hävdade inte att det "i varje givet ögonblick" fanns vindkraftsel överstigande 1 %.

Jag hävdade att det "i något ögonblick" fanns vindkraftsel överstigande 1 %.

Två helt olika saker.

Då är det ju du som totalt missförstått vad vi diskuterar i vanlig ordning.
Oliver Then har alltså rätt?
Citera
2019-11-02, 11:41
Medlem
Citat:
Som du själv varit inne på producerar vindkraften ibland för lite el och ibland för mycket. Överskottet kan användas till att driva pumpkraftverk och annat som möjliggör lagring av energi. Men om överskottet blir för stort finns det ingen mening med att distribuera elen. Därför kan vindkraftens installerade effekt absolut överskrida kraftnätets distributionskapacitet.

Staten bör med andra ord betala vindkraftsproducenterna för att koppla bort sina vindsnurror från nätet enligt tysk modell?
De gör det nämligen inte självmant.

Citat:
Gissningsvis slösas det med elen redan idag när dammarna i de norrländska älvarna tappas av för att de inte ska svämma över.

Vattendomar reglerar hur mycket som tappas av, något du borde ha vetat om du studerat ämnet vi diskuterar mer än några sekunder vid googling.

Citat:
Men billigare än att bygga nya reaktorer. Jag vet att jag upprepat samma sak i flera inlägg nu men det bara för att det är så självklart. Om vi i Sverige skulle ha för lite el finns det tusen sätt att antingen öka elproduktionen (effekt och/eller arbete) eller minska elkonsumtionen som är hundra gånger billigare än att bygga nya reaktorer.

Kraftbolagen spår höjd elkonsumtion, länk finns i tråden.
Hur minskar man elkonsumtionen när exempelvis antalet elbilar vilka behöver laddas kommer skjuta i höjden?
Citera
2019-11-02, 11:52
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Sverige är ett av de länder i Europa med bäst vindlägen. Som jag förstått det är situationen mycket värre för Medelhavsländerna men de har å andra sidan billig solkraft.

Även om det vore som du säger kan vi alltid importera el från våra grannländer då vi har ett underskott. Att helt utesluta importen/exporten är lika dumt som att kräva att vi ska odla kaffebönor i Sverige för tänk om vi inte kan importera från Brasilien?

Lite kul att du tog upp kaffe som ett exempel:

Citat:
Rekordbilliga kaffebönor kan leda till brist: ”Stort problem”

https://www.di.se/nyheter/rekordbilliga-kaffebonor-kan-leda-till-brist-stort-problem/

Sverige har bra vindlägen, men andelen för dessa fördelaktiga lägen är procentuellt sett väldigt liten:

http://hannevind.com/kartor.htm

Dessutom är de allra bästa lägena redan exploaterade vilket lett till att kartorna ritats om och långt sämre vindlägen anges som fördelaktiga.

Citat:
Antar att din källa är någon av bloggarna KlimatDamp eller Klimatfördumningen?

Du som är så duktig på att googla borde ju enkelt kunna jämföra en gammal karta med en ny, eller är du lite väl fördummad genom dina dampaktiga försök att skjuta budbäraren?

Citat:
I vilken alternativ verklighet lever du i där det gått åt helvete för Tyskland? Trots Energiewände - låg arbetslöshet och ökande reallöner. Om någon (säkert hemlös) tysk inte har råd med elen har jag ingen aning om. Men att elen skulle vara dyr för de flesta tyskar verkar inte vara fallet.

Nähäpp.
Citera
2019-11-02, 12:05
Medlem
Citat:
2030 var väl slutåret? Jag tror de som investerat i vindkraft vet hur elcertifikatsystemet fungerar - ju mer förnybar energi desto fler delar på kakan - desto lägre subventioner.

Precis. Om man går tbx i tråden så står det helt uppenbart att du inte hade en aning om detta.

Citat:
Mycket går vår väg, trots alla fossilivrare som dig som stretar emot allt vad ni kan. Er kamp är dock lönlös. Energiomställningen kommer vare sig ni vill det eller inte.

IPCC håller inte med dig. Du vet väl att kärnkraften är fossilfri?

Citat:
Miljörörelsen förvanskar IPCC-rapporten

Moderaterna hänvisar till en omtalad rapport från FN:s klimatpanel IPCC där ökad andel kärnkraft finns med i fyra scenarier som kan leda fram till en begränsning av uppvärmningen till 1,5 grader.

https://www.di.se/ledare/miljororelsen-forvanskar-ipcc-rapporten/

Det är du som inte visar några som helst miljöhänsyn, något som är helt uppenbart för alla som orkat följa ditt orerande.

Citat:
Jag väntar med spänning på att du ska kräva att vi börjar odla bananer och kaffebönor i Sverige. Inte kan vi vara beroende av Sydamerika heller. Det är alltför riskabelt!

Ta upp dessa frågor i fruktdelen av forat är du snäll....

Citat:
Den statistiken finns i dokumentet Statistik för Sverige per månad (2018) på samma sajt.

Mmmm, du har gett upp.

Citat:
Tvärtom:

Osignerad debattartikel på DN och kommunistblaskan ETC hahaha!!

Citat:
Nyss skrev du att det var problematiskt att Sverige importerar el ibland. Men det är inte problematiskt att kineserna bygger våra reaktorer? Hur tänker du då?

Det är en väldig skillnad mellan att tvingas importera el eftersom man förstört sitt pålitliga elnät genom att förlita sig för mycket på väderberoende intermittenta kraftkällor och köpa in reaktorer.
Förstår du inte det så kan nog inte ens "mammsen" hjälpa dig.

Citat:
Tja, då kanske det skulle smart att vänta med att bygga nya reaktorer tills tekniken blivit beprövad och kostnaden sjunkit? Varför slösa bort våra skattpengar på reaktorer i hundramiljardersklassen när vi kan låta finnarna, fransmännen och amerikanerna göra jobbet åt oss?

Är det inte precis det vi gör då?

Citat:
Någon källa till påståendet "de bästa vindlägena [i Sverige] redan är upptagna" har jag inte fått.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om man delat ut de sämsta först sett till tillförlitligheten!
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-02 kl. 12:10.
Citera
2019-11-02, 14:46
Medlem
Som visionär menar jag att man bör bygga ut kärnkraften med senaste teknologin REJÄLT!
Fördelarna är ju enorma. Ett axplock:

1. Vi kan göra oss av med vind- och vatten-kraft som förstör för djur och natur.
2. Vi täcker inte bara dagens energibehov utan även framtidens.
3. Billig energi ger perfekta förutsättningar för industrin att kunna förbättra världen.
4. NOLL fossil förbränning med kärnkraft.
5. Ett riktigt klirr i kassan. Vi kommer kunna sälja energi till alla länder med för många klimatbekämpare.

Tycker dessutom att sånt här skall bestämmas med en bindande folkomröstning. Politiker skall TVINGAS att göra vad folket vill, annars tar de bara korrupta beslut oavsett parti.
Citera
2019-11-02, 20:44
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Med din egen definition av intermittent gör kärnkraft det.

Trams.

Menar du att din egen definition av "intermittent energikälla" är tramsig?

Citat:
Citat:
Nej, med andra ord mer information som LaurentiusLucidor inte begriper och därför tror är trams.

Trams.

Ja, precis! Du förstod inte resonemanget och istället för att be mig förklara avfärdrar du det som trams.

Citat:
Citat:
Som sagt. Att svara på raka frågor är tydligen för svårt för dig!

Trams. Vill du diskutera diverse mejeriprodukter så finns det trådar för det.

Att begära att en debattör svarar på raka frågor är inte trams.

Citat:
Citat:
Vilken länk? Jag kan inte relatera till en okänd länk som du kanske eller kanske inte postat i tråden.

Samtidigt menar du ju att jag ska kunna relatera till information som du aldrig postat i tråden. Du är helt oseriös.

Varför svarar du inte på frågan?

VILKEN LÄNK?

Citat:
Citat:
Mitt resonemang spelar i högsta grad roll för att analysera hur vanligt de tillstånd du tydligen tror är jättevanligt egentligen är. Men över ditt huvud förstår jag.

Det räcker väl med att vindkraften inte förmår producera tillräckligt för att förse samtliga slutkunder med el under en av dess perioder för att stamnätet inte ska anses vara tillförlitligt?

Det räcker inte. Du verkar heller inte ha begripit vad "tillförlitligt" betyder. Någonting är inte antingen tillförlitligt eller otillförlitligt utan allt är mer eller mindre otillförlitligt. Vad allt går ut på att är att minimera sannolikheten för otillgänglighet.

Eftersom du inte vet vad sannolikhet är för något är det inte konstigt
att du inte hänger med.

Citat:
Citat:
Ja, bland annat. Men vad har det med "Vem har nämt att det endast ska finnas en enda mycket pålitlig enhet (kärnreaktor) i ett framtida Svenskt elnät?" att göra?

Har någon nämnt att det endast ska finnas en enda mycket pålitlig enhet (kärnreaktor) i ett framtida svenskt elnät eller yrade du bara?

Kärnkraftens driftsäkerhet kan närma sig 100% vid utbyggnation. Vindkraften är beroende av vädret och kan därför aldrig komma upp i samma siffror.

Jag frågar igen: Har någon nämnt att det endast ska finnas en enda mycket pålitlig enhet (kärnreaktor) i ett framtida svenskt elnät eller yrade du bara?

Ett kraftnät som bygger på ett stort antal vind- sol och vattenkraftverk kan nå mycket högre driftsäkerhet än ett fåtal kärnkraftverk.

Citat:
Citat:
"Ofördelaktiga vindförhållanden" råder det ibland. Vad är din poäng?

Min poäng är att du inte har några svar och därför enbart levererar trams.

Jag svarar på nästan alla dina frågor. Den som vägrar svara och bara tramsar är du.

Citat:
Citat:
Jo, det stämmer. Att idioter som skriver på klimatförnekarbloggar påstår annorlunda är egalt.

Det borde ju med andra ord vara enkelt för dig som är så insatt i frågan att du rent av får auktoriteter på området att närmast lika amatörer att motbevisa vad de skriver!

Va?

Citat:
Citat:
Jag vet inte varför du använder ordet "reglera" här. Det är inte vindkraften som vattenkraften "reglerar" utan kraftnätets förmåga att leverera el.

Så du argumenterar med andra ord inte för ett framtida elnät som består av 100% förnybar energi?

Nej.

Citat:
Ingen vet vad du argumenterar för eftersom du länkat till ett 150+-sidigt dokument som innehåller flera olika förslag om energimix.

Vet du inte har du inte läst vad jag skrivit.

Citat:
Citat:
Du påstår alltså att över 99 % av vindkraftselen som producerades i Tyskland gick på expert?

Jag imponeras över din förmåga att mot bättre vetande hävda det absurda.

Jag imponeras av din oförmåga att förstå att ett årligt snittvärde inte hör hemma i en diskussion om ett elnäts momentana kapacitet.

Du tror alltså att 99 % av tysk vindkraftsel gick på expert? Över 99 GWh vindkraftel exporterade tyskarna om man ska tro dig...

Citat:
Siffrorna kommer från denna källa:

Sidan du länkar till innehåller inget stöd för ditt påstående att "vi exporterar merparten av vindkraften."

Citat:
Citat:
Varför borde jag ha gjort det? Min uträkning visade att vindkraften stod för 21,3 % av elproduktionen i Tyskland. Det är först nu som du "slängt in" argumentet att den mesta vindkraftselen (över 99 %!) exporterades för att "rädda" din missuppfattning av Oliver Thens påstående.

Din uträkning har ingen verklighetsanknytning.

Fel av mig. 21,3 % av den installerade effekten menade jag. Enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_Germany Installerad effekt: 55,6 GW, genererad elektricitet: 103,6 TWh. Sååå:

103,6 * 1000 / (55,6 * 24 * 365) ~= 21,3 %

Citat:
Kan du uppvisa någon Svensk auktoritet inom området som anser att Energiewende är en succé?

Varför måste källan vara svensk?

Citat:
The spectacular success of the German Energiewende- and what needs to be done next
While a government is being formed in Berlin, which will have important implications for the future of the Energiewende, author and scholar Professor John Mathews of Macquarie University in Australia, looks back on what Germany has achieved so far with its unique energy policy and concludes that it has been a spectacular success, whatever its detractors may say. But he also has some advice to offer: the German government, he writes, should be promoting the building of a European supergrid, and actively invest in storage and electric car charging infrastructure. Courtesy Global Green Shift.

https://energypost.eu/the-spectacular-success-of-the-german-energiewende-and-what-needs-to-be-done-next/
Citera
2019-11-02, 21:22
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Och din förmåga att lägga ord i min mun gör den här diskussionen meningslös.

Du borde tvärtom vara tacksam för att någon försöker stoppa dig när du framför argument som tydligt visar att du inte har en susning vad du pratar om.

Ja, om så hade varit fallet hade jag varit det. Du lyckas dock varken framföra några egna argument eller så hål på mina. Istället ägnar du dig mest åt att lägga ord i min mun och påstå att jag skrivit saker som jag aldrig skrivit.

Citat:
Citat:
Några sådana siffror har jag inte fått se alls! Tvärtom. Svensk vindkraft producerar som mest el på vintern när behovet är som störst.

Svensk vindkraft producerar mest när priset och därmed efterfrågan är som lägst.

Källa?

Citat:
Citat:
Vattenkraft är lagrad, potentiell energi. Sålunda finns energi lagrad som vid behov kan omvandlas till elektricitet.

Har du några siffror som visar att man kan reglera den framtida utbyggnaden (tippar på att det krävs minst 10 gånger mer vindkraft) som krävs för att ersätta dagens kärnkraft?

Jag har länkat till en rapport från Energimyndigheten som visar att 100 % förnybart är möjligt även utan att vattenkraft byggs i orörda älvar.

Citat:
Citat:
Du tycker jag ska bemöta trams någon har skrivit under pseudonym på en klimatförnekarblogg?

Neger.

Snälla.

Har du några bevis för att det är en pseudonym eller kan du helt enkelt inte bemöta de plottade siffrorna som är tagna från SVK?

Va? Ska jag "bevisa" att MadameQ är en pseudonym och inte skribentens riktiga namn?!

Citat:
Citat:
Nej, tack.

Nej, jag glömde ju att du enbart snabb-googlar de ämnen du låtsas vara intresserad av, därav dina något grunda "kunskaper" som med hjälp av Dunning-Kruger förvandlar dig till en auktoritet inom ämnet.

Eftersom jag inte är dum i huvudet läser jag inte klimatförnekarbloggar. Lev med det.

Citat:
Citat:
Marknadspris är det pris marknaden betalar för en vara. Vad det har med mjölkpriser och påstådda överpriser för vindkraftsel är för mig en gåta!

Överpriser? Jag visade ju nyss på det motsatta. Du har gett upp!

Va? Du skriver saker som är omöjliga att begripa.

Citat:
Citat:
Var det inte du som för ett par inlägg sedan (felaktigt) påstod att Tyskland ökat sin produktion av kolkraftsel?

Du länkade till en oseriös blogg fylld av inlägg skrivna under pseudonym.

Det var du som gjorde det. Inte jag.

Citat:
Citat:
Tidigare påstod du att Energiewände skulle leda till elransonering och ökade utsläpp av fossila bränslen. Dina nuvarande prognoser verkar inte lika dystra utan Tyskland kommer enligt dig klara sig genom att importera dyr el från sina grannländer?

Tycker du att det är positivt att elen blir både dyrare och tillgången osäkrare så är du nog ensam om det.

Du har alltså backat från din tidigare ståndpunkt om att förnybar energi leder till elransonering.

Citat:
Debattartikeln i DN är säkert skriven av företrädare för vindkraftslobbyn (författarens namn syns inte),

Författarna är Jonny Hylander, professor i förnybar energi, och Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik.

Menar du att siffrorna som dessa citerar är felaktiga? De är nämligen framtagna av energimyndigheten EIA.

Citat:
Citat:
Mycket små.

Hur små?

Jättesmå.

Citat:
Citat:
De flesta som stängs var runt 35 år gamla. De hade inte kunnat drivas i många år till ändå.

Hur många år till?

Högst 10 år till utan subventioner.

Citat:
Peanuts sett till att man får driftsäker ej väderberoende elproduktion under 50-60 år.

Tror du det? Flamanville 3 som beräknas kosta svindlande 126 miljarder kronor har en kapacitet på 1600 MW. Därmed kan den producera 14 TWh per år om den körs för fullt utan några som helst avbrott.

Dagens låga elpris är cirka 40 öre per kWh eller 400 kr per MWh eller 400 miljoner per TWh. Intäkterna per år blir alltså 5,6 miljarder kronor.

Om vi felaktigt antar att produktionskostnaderna är 0 och att ingen ränta utgår på de 126 miljarder bygget kostade blir återbetalningstiden alltså 126 / 5,6 = 22,5 år.

Detta är penuts enligt dig?

Citat:
Nej, som du mycket väl vet så har andelen vindkraft ökat genom tvivelaktiga subventioner.

Fast det var inte det jag frågade. Jag frågade om du menade att driftsäkerheten i det svenska kraftnätet påverkats negativt av vindkraften?

Citat:
Citat:
Då vill jag se några källor som visar att lönsamheten varit bättre för svensk kärnkraft åren efter 2014. Har du några att komma med?

Du har ju själv visat upp siffror som visat på att elpriset höjts under senare år.

Elpriset är historiskt lågt. Men jag tolkar ditt svar som nej, du har som vanligt inga källor.

Citat:
Citat:
Nu "för sa" du dig.

Jag hävdade inte att det "i varje givet ögonblick" fanns vindkraftsel överstigande 1 %.

Jag hävdade att det "i något ögonblick" fanns vindkraftsel överstigande 1 %.

Två helt olika saker.

Då är det ju du som totalt missförstått vad vi diskuterar i vanlig ordning. Oliver Then har alltså rätt?

I vanligt ordning är du den som missförstått:

"du envisas att dra in ett märkligt årligt snittvärde som bevis för att det i varje givet ögonblick finns vindkraftsel överstigande 1% av totalen tillgängligt."

Något sådant har jag inte påstått.
Citera
2019-11-02, 21:32
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Staten bör med andra ord betala vindkraftsproducenterna för att koppla bort sina vindsnurror från nätet enligt tysk modell?

Det har jag inte påstått.

Citat:
Vattendomar reglerar hur mycket som tappas av, något du borde ha vetat om du studerat ämnet vi diskuterar mer än några sekunder vid googling.

Helt fel. Det som avgör hur mycket vatten som spills är översvämningsrisken.

Citat:
Kraftbolagen spår höjd elkonsumtion, länk finns i tråden.

Kan du länka till den källan? Annars kan jag komma med ett lika dumt påstående som ditt. Kraftbolagen spår minskad elkonsumtion. Länk finns i tråden!

Citat:
Hur minskar man elkonsumtionen när exempelvis antalet elbilar vilka behöver laddas kommer skjuta i höjden?

Exempelvis kan elintensiva industriella processer effektiviseras och bergvärme kan användas istället för direktverkande el för att värma villor.

Väldigt många svenskar bryr sig inte om elpriset eftersom de har direktverkande elvärme i sina villor. Det är ett enormt slöseri eftersom de skulle kunna investera i bergvärme och få igen investeringskostnaden över ett par år.
Citera
2019-11-02, 21:38
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Lite kul att du tog upp kaffe som ett exempel:

Vad är det som är kul? Tycker du att staten ska subventionera kaffeodlingar i växthus för att råda bot på en hypotetisk kaffebrist?

Citat:
Sverige har bra vindlägen, men andelen för dessa fördelaktiga lägen är procentuellt sett väldigt liten:

Jag har ingen aning om vad du menar. Du påstod "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade." men detta tycks du nu inse är felaktigt?

Citat:
Du som är så duktig på att googla borde ju enkelt kunna jämföra en gammal karta med en ny,

Det kan jag. Vad har dessa kartor med ditt påstående, "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade", att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in