Citat:
Ursprungligen postat av
Moffin
Jag som bor i en småstad kan även meddela att miljöpolitiken har viss inverkan på¨stadskärnan och hur de mindre butikerna går runt.
Jag bor lantligt och standarden här är att ha bil, lokaltrafiken är dålig och i många fall icke-existerande. Samtidigt vill kommunen både ha en levande stadskärna men också bli mer miljövänliga. Lösningen blir att:
1. Bygga ut lokaltrafiken inom stadskärnan, fler stopp, större terminal osv.
2. Försvåra bilkörningen genom att göra om gator till enkelriktat, bygga ut trottoarer (smalare vägar = mer köer i korsningar) samt stänga vissa gator helt för att på det sättet leda om trafiken till att gå "utanför" staden.
Problemet med punkt ett är främst att de som främst tar bussen inne i staden är gamla människor, som inte är så köpkraftiga. Det är cykelavstånd till i princip allt då staden är liten. Samtidigt i egenskap av småstad har vi många ytterområden där folk förlitar sig på på bil.
Mat köps främst på stora ICA eller Coop och de ligger utanför stadskärnan. Dessutom har vi ett mindre område i anslutning till E4 med Elgiganten, Jula, Rusta och Biltema.
Inte en jävel åker ju in till stan längre för det är dels omöjligt att hitta parkering och samtidigt finns det mesta att få tag i på bättre ställen med större parkeringar eller i värsta fall online.
Stadsplanerarna gräver graven åt de mindre butikerna men det låtsas inte kommunen om då det är självklart att vi ska minska biltrafiken även på landet, kosta vad det kosta vill.
Det där känner man igen från otroligt många orter i landet.
Det är märkligt att stadsplanerarna reglerar innerkärnan så hårt samtidigt som bygglov beviljas för ett Ica Maxi eller Coop Forum som breder ut sig på flera hektar om man räknar både byggnad och parkeringsplatser, och dit alla tar sig med bil.
Min uppfattning är att modern stadsplanering är den absolut sämsta genom tiderna. T.o.m. det så förhatliga miljonprogrammet var mycket bättre planerat då man byggde satellitstäder med ett litet torg, småbutiker, vårdcentral, tandläkare, dagligvaruhandel m.m. med gångavstånd till bostadsområdet.
Idag smäller man bara upp gigantiska bostadsområden där samhällsservice saknas. Alla måste ta sig därifrån med bil. Och då åker man till det gigantiska handelsområdet där parkeringsplatserna breder ut sig som en asfaltsöken.