2019-11-02, 21:07
  #757
Medlem
Oh-be-wans avatar
https://www.di.se/nyheter/nattsvart-lage-for-handeln-aldrig-varit-sa-svart-att-overleva/

Till och med DI skriver om detta nu. Intressant.
Citera
2019-11-02, 21:56
  #758
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
https://www.di.se/nyheter/nattsvart-lage-for-handeln-aldrig-varit-sa-svart-att-overleva/

Till och med DI skriver om detta nu. Intressant.

En faktor är naturligtvis konkurrensen med näthandeln. Men en annan aspekt är kanske också att marknaden börjar bli mättad? Folk kanske börjar tänka till istället för att konsumera like there's no tomorrow
Citera
2019-11-02, 21:58
  #759
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
https://www.di.se/nyheter/nattsvart-lage-for-handeln-aldrig-varit-sa-svart-att-overleva/

Till och med DI skriver om detta nu. Intressant.
Och vad skriver de i sin betalartikel?
Citera
2019-11-03, 11:29
  #760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En faktor är naturligtvis konkurrensen med näthandeln. Men en annan aspekt är kanske också att marknaden börjar bli mättad? Folk kanske börjar tänka till istället för att konsumera like there's no tomorrow

Notera att det står att det är svårt för "små"-handlare att överleva.

De stora bolagrn tar över. Tidigare kunde man handla i Nisses livs, köpa bröd på Bengans bageri, handlade elektronik hos Egon, köpa sportprylar och kläder hos Sigges sport och fika på Madeleines café. Idag gör du allt detta hos Ica Maxi och liknande. Handlas kläder görs det kanske på Dressman och fika kan det bli på franska bageriet.

Billigt och bra kan tyckas för oss som handlar men personerna som jobbar inom handel jobbar mer och mer under slavlika förhållanden.
Citera
2019-11-05, 12:01
  #761
Medlem
Moffins avatar
Jag som bor i en småstad kan även meddela att miljöpolitiken har viss inverkan på¨stadskärnan och hur de mindre butikerna går runt.

Jag bor lantligt och standarden här är att ha bil, lokaltrafiken är dålig och i många fall icke-existerande. Samtidigt vill kommunen både ha en levande stadskärna men också bli mer miljövänliga. Lösningen blir att:

1. Bygga ut lokaltrafiken inom stadskärnan, fler stopp, större terminal osv.
2. Försvåra bilkörningen genom att göra om gator till enkelriktat, bygga ut trottoarer (smalare vägar = mer köer i korsningar) samt stänga vissa gator helt för att på det sättet leda om trafiken till att gå "utanför" staden.

Problemet med punkt ett är främst att de som främst tar bussen inne i staden är gamla människor, som inte är så köpkraftiga. Det är cykelavstånd till i princip allt då staden är liten. Samtidigt i egenskap av småstad har vi många ytterområden där folk förlitar sig på på bil.

Mat köps främst på stora ICA eller Coop och de ligger utanför stadskärnan. Dessutom har vi ett mindre område i anslutning till E4 med Elgiganten, Jula, Rusta och Biltema.

Inte en jävel åker ju in till stan längre för det är dels omöjligt att hitta parkering och samtidigt finns det mesta att få tag i på bättre ställen med större parkeringar eller i värsta fall online.

Stadsplanerarna gräver graven åt de mindre butikerna men det låtsas inte kommunen om då det är självklart att vi ska minska biltrafiken även på landet, kosta vad det kosta vill.
Citera
2019-11-09, 00:01
  #762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag som bor i en småstad kan även meddela att miljöpolitiken har viss inverkan på¨stadskärnan och hur de mindre butikerna går runt.

Jag bor lantligt och standarden här är att ha bil, lokaltrafiken är dålig och i många fall icke-existerande. Samtidigt vill kommunen både ha en levande stadskärna men också bli mer miljövänliga. Lösningen blir att:

1. Bygga ut lokaltrafiken inom stadskärnan, fler stopp, större terminal osv.
2. Försvåra bilkörningen genom att göra om gator till enkelriktat, bygga ut trottoarer (smalare vägar = mer köer i korsningar) samt stänga vissa gator helt för att på det sättet leda om trafiken till att gå "utanför" staden.

Problemet med punkt ett är främst att de som främst tar bussen inne i staden är gamla människor, som inte är så köpkraftiga. Det är cykelavstånd till i princip allt då staden är liten. Samtidigt i egenskap av småstad har vi många ytterområden där folk förlitar sig på på bil.

Mat köps främst på stora ICA eller Coop och de ligger utanför stadskärnan. Dessutom har vi ett mindre område i anslutning till E4 med Elgiganten, Jula, Rusta och Biltema.

Inte en jävel åker ju in till stan längre för det är dels omöjligt att hitta parkering och samtidigt finns det mesta att få tag i på bättre ställen med större parkeringar eller i värsta fall online.

Stadsplanerarna gräver graven åt de mindre butikerna men det låtsas inte kommunen om då det är självklart att vi ska minska biltrafiken även på landet, kosta vad det kosta vill.

Det där känner man igen från otroligt många orter i landet.
Det är märkligt att stadsplanerarna reglerar innerkärnan så hårt samtidigt som bygglov beviljas för ett Ica Maxi eller Coop Forum som breder ut sig på flera hektar om man räknar både byggnad och parkeringsplatser, och dit alla tar sig med bil.

Min uppfattning är att modern stadsplanering är den absolut sämsta genom tiderna. T.o.m. det så förhatliga miljonprogrammet var mycket bättre planerat då man byggde satellitstäder med ett litet torg, småbutiker, vårdcentral, tandläkare, dagligvaruhandel m.m. med gångavstånd till bostadsområdet.

Idag smäller man bara upp gigantiska bostadsområden där samhällsservice saknas. Alla måste ta sig därifrån med bil. Och då åker man till det gigantiska handelsområdet där parkeringsplatserna breder ut sig som en asfaltsöken.
Citera
2019-11-09, 00:03
  #763
Medlem
Resia stänger 13 butiker.
https://www.travelnews.se/resia/resia-stanger-13-butiker/
Citera
2019-11-09, 01:00
  #764
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Resia stänger 13 butiker.
https://www.travelnews.se/resia/resia-stanger-13-butiker/
Jag citerar lite:
Citat:
Resia stänger 13 butiker
Precis som övriga resebranschen och andra bolag inom retail upplever Resia Travel Group att privatkundernas beteenden förändras i en allt snabbare takt. Företaget intensifierar nu sitt förändringsarbete, enligt ett pressmeddelande. Resia satsar på färre men större enheter genom att de minsta butikerna stängs. Verksamheten på Resias kontor som arbetar med företagskunder lokalt berörs inte av förändringen.
Citat:
– Vi kommer att göra omfattande satsningar för att utveckla kundupplevelsen och bli mer tillgängliga än någonsin för fler konsumenter, trots att vi inte kommer vara fysiskt närvarande med butiker på lika många orter, avslutar Lisa Karlsson Bruzelius.
Citera
2019-11-09, 07:28
  #765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Resia stänger 13 butiker.
https://www.travelnews.se/resia/resia-stanger-13-butiker/

Det var många på en gång det!
Men helt rätt att inte vänta tills lågkonjunkturens absoluta botten.
Citera
2019-11-09, 07:35
  #766
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Men helt rätt att inte vänta tills lågkonjunkturens absoluta botten.
Det handlar inte så mycket om lågkonjunktur, utan om att ingen längre köper resor i butik.
Citera
2019-11-09, 07:39
  #767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det handlar inte så mycket om lågkonjunktur, utan om att ingen längre köper resor i butik.

Absolut, det handlar om strukturomvandlingen. Jag menar bara att många retail tyvärr har en förmåga att köra rakt in i kaklet - tills de når botten av lågkonjunkturen - innan de fattar nödvändiga beslut.

Vore för övrigt kul att se hur fördelningen ser ut på Resias kunder; privat respektive företag.
Vet att många företag och kommuner använder sig av dem, men har svårt att tro att speciellt många privatpersoner använder sig av dem.
Citera
2019-11-29, 22:30
  #768
Medlem
Klädföretaget Nofa, som en gång i tiden hade 20 butiker i Norge och Sverige, begärs i konkurs. Nu stängs den kvarvarande butiken i Uppsala.
https://www.market.se/nyhet/anrikt-kladbolag-i-konkurs-nu-stangs-sista-butiken-varsta-jag-gjort

GameStop stänger alla butiker i Sverige
https://www.market.se/nyhet/uppgifter-gamestop-stanger-successivt-alla-sina-spelbutiker-i-sverige

Stadium stänger samtliga butiker i Tyskland, 3 st.
https://www.market.se/nyhet/stadium-ger-upp-i-tyskland-stanger-samtliga-butiker-nar-inte-lonsamhetsmal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in