2019-11-02, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Det sitatet jeg postet fant jeg her:
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-de-ubesvarte-sporsmalene/70653812

Du har rett i at det er vanskelig/umulig å tidfeste observasjoner, når man flere uker/mnd senere skal prøve å huske tidspunkt for sine observasjoner.

Det er mulig at jeg husket feil angående at politiet snakket med naboer om AE kort tid etter forsvinningen. Jeg skal poste link her, hvis jeg finner artikler som bekrefter det.

Ja, jeg er temmelig sikker på at når politiet snakket med naboer dagen eller dager etterpå, så holdt dem hemmelig at AE var forsvunnet, men latet som at dem lette etter en tenåring som hadde stukket hjemmefra.
Citera
2019-11-02, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Jeg tror på en kidnapping gone bad, i forold til dine punkter, fordi:
”Jeg kunne også ha trodd på en kidnapping gone bad, hvis
- kidnapperne aktivt i de første dager etter forsvinningen hadde forsøkt å kreve inn løsepenger”
1.”Forhandlingskortet” døde under eller kort tid etter handlingen, eller svevde kanskje mellom liv og død en stund pga. skadene hun ble påført under handlingen, noe som førte til at det ikke ble forsøkt å kreve inn pengene til å begynne med.

”- kidnapperne hadde forsøkt å forfalske livsbevis for å kreve inn løsepenger”
2. Er muligens vanskelig å få til på en måte som ikke lar seg avsløre?

”- kidnapperne hadde etterlatt spor etter hvordan de ankom og forlot boligen i Sloraveien”
3. Observajon av ukjent bil er et mulig spor som politiet fremdeles jobber med, andre mulige spor på utsiden av huset som ikke er publisert i media, bilspor/fotspor på en snøfri flate etterlater sannsynligvis ikke spor, utsiden av huset og området rundt ble ikke undersøkt ordentlig før 9.-10. januar, og da vil i hvert fall mulige avtrykk etter dekk og sko være borte.

”- kidnappernes løsepengekrav hadde vært mulig å innfri”
4. Trusselbrevet inneholdt instruksjoner til TH om hvordan skaffe monero og gjennomføre utbetalingen, så helt umulig kan det kanskje ikke ha vært, i hvert fall ikke etter GMs syn. Ble kanskje for avansert med monerovalutaen, og ble derfor endret til euro senere.

”- kidnapperne hadde valgt en kommunikasjonsform som ga muligheter for forhandling om løsepengekravet og overlevering av gissel”
5. Kanskje de ikke forventet noe kommunikasjon? Norge utpeker seg som et av landene i verden der befolkningen har størst tillit til overordnede myndigheter, dette er langt fra vanlig i de fleste andre land. Med klare instruksjoner i trusselbrevet forventet de nok at dette skulle gå uten særlig behov for videre kommunikasjon og involvering av politi.
https://www.aftenposten.no/norge/i/zLoxAO/Dette-taler-for-og-mot-at-kona-til-en-av-Norges-rikeste-menn-ble-bortfort-av-profesjonelle-kriminell e

”Men alt dette mangler, og det finnes allerede i løsepengekravet signaler om at denne kidnappingen aldri var forventet å kunne få en lykkelig løsning.”

Hvilke signaler tenker du på?

Tillater meg til å kopiere bruker på et annet forum, siden dette sammenfaller med hva jeg tror:
Jeg synes det meste peker mot kidnapping, selv om politiet ikke har det som hovedhypotese:
● Politiet mener de har bevis for at det har skjedd en langvarig planlegging. Da kan man utelukke drap i affekt.
● AEH er bortført fra sin bolig.
● Det er opprettet kryptovalutakontoer og fremsatt trusler og krav om løsepenger.
● Den eneste personen som hadde hatt noe poeng i å fingere en kidnapping, har flust av grunner til å ikke gjøre det. Blant annet økt mediafokus og en garanti for en grundig og langvarig etterforskning.
Tack för det här inlägget, det är så jag tror det kan vara.
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Fram till i januari kom det väl faktiskt ett antal meldinger från kidnapparna? Det är sedan den stora tystnaden tar vid, fram till det märkliga lösekravet för livsbevis i juli!

Jag är inte särskilt förtjust i kidnappningsteorin själv, men om man skall försöka rädda den finns det väl en svag möjlighet i att anta, vilket jag tror redan framförts som en hypotes i tråden, att det rör sig om en inre konflikt mellan olika "celler" bland kidnapparna som kanske inte lyckats kommunicera inbördes.

Låt oss anta att det faktiskt rör sig om en kidnappning för lösensumma, planerad och utförd av åtminstone två grupper som vi kan kalla "högkvarteret" och "underhuggarna" inom en större organisation av yrkeskriminella eller terrorister vilka önskar förstärka sin kassa. Underhuggarna ansvarar för själva bortförandet och att hålla offret i säkert förvar, medan högkvarteret ansvarar för all kommunikation med TH (möjligen undantaget trusselbrevet, som kan vara författat av underhuggarna efter högkvarterets direktiv). Det är på förhand överenskommet att de båda grupperna inte skall kommunicera med varandra i onödan för att inte riskera att röja sig. (Underhuggarna har kanske tillgång till ett nummer att ringa för att ge "klarsignal" då AE är bortförd och säkrad, men annars är det i princip högkvarteret som initierar all kommunikation. Tanken är att de hör av sig när det är dags för utväxling eller om livsbevis fordras, annars håller de strikt telefontystnad.)

Antag vidare att något oförutsett inträffar som leder till AE:s död efter att underhuggarna redan sänt sin klarsignal. Det kan ha berott på deras oskicklighet eller nervositet, eller bara på ren otur, men kontentan är att de nu står där med ett lik utan handelsvärde samt under ett potentiellt hot om sina överordnades kraftiga missnöje då dessa ser sin planering och sina investeringar spolierade. Därtill är de skyldiga till allra minst människorov och dråp, så att anmäla sig hos polisen och bekänna sin skuld är inte ett alternativ. De väljer istället att hastigt göra sig av med kroppen och skingras för att fly i olika riktningar, kanske till utlandet.

I högkvarteret anas ännu ingenting, utan allt tickar på med litet meldinger enligt planen, tills man någon gång efter ett par månader av någon anledning söker kontakt med underhuggarna -- och finner boet tomt! Stor oreda utbryter. All kommunikation med TH läggs tills vidare på is, och man inriktar sig under de närmaste månaderna helt på att utröna vad som skett och återfinna sina förlupna fotsoldater. Kanske lyckas man faktiskt spåra upp dem, vilket i så fall torde ha fått mindre lyckosamma konsekvenser för dessa, eller kanske får man nöja sig med att gissa händelseförloppet.

Emellertid beslutar sig högkvarteret för en sista chansning, för att åtminstone få något igen för sin möda. Någon AE har de ju inte, och livsbevis låter sig inte skaffas, men man väljer den okonventionella vägen att begära betalning i förskott för det sistnämnda! Och det lyckas! Helt otippat! (Eller kanske inte helt -- TH kan, om än oskyldig, i det läget ha varit nog så angelägen att bevisa att kidnapparna faktiskt existerade.)
Detta tycker jag är en mycket bra hypotes!

Den pekar på utmaningar som polisen redan har påpekat att de har, i förhållande till organiserad brottslighet i Norge, där bakmännen ofta också arbetar från utlandet.

Polisen har bekräftat att de vet mycket mer om detta fall, än de är villiga att berätta för allmänheten, och så måste det vara.
Citera
2019-11-02, 17:46
Bannlyst
Citat:
Det sitatet jeg postet fant jeg her:
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-de-ubesvarte-sporsmalene/70653812

Du har rett i at det er vanskelig/umulig å tidfeste observasjoner, når man flere uker/mnd senere skal prøve å huske tidspunkt for sine observasjoner.

Det er mulig at jeg husket feil angående at politiet snakket med naboer om AE kort tid etter forsvinningen. Jeg skal poste link her, hvis jeg finner artikler som bekrefter det.

Ja, fant det sitatet. Skjønner ikke at noen kan huske noe, så lang tilbake i tid. Men det kan være ting som ikke kommer fram.
Citera
2019-11-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, jeg er temmelig sikker på at når politiet snakket med naboer dagen eller dager etterpå, så holdt dem hemmelig at AE var forsvunnet, men latet som at dem lette etter en tenåring som hadde stukket hjemmefra.
Ja du har rett!
Se også mitt tillegg her:

Citat:
Det tok vel, som du skrev, lang tid før naboene ble informert om hva som hadde skjedd.
"10.01.19. Til Romerikes Blad forteller nabo Rolf A. Letvik at han ble kontaktet av politiet i månedsskiftet oktober/november om saken.
– Jeg ble oppringt av politiet da jeg var på hytta og fikk da spørsmål om jeg hadde observert noe uregelmessig i nabolaget. Det avkreftet jeg, sier han."
https://www.hadeland.no/kidnapping/anne-elisabeth-falkevik-hagen/vg-tom-hagen-motte-sivilt-politi-pa-bensinstasjon-timer-etter-bortforingen/s/5-21-466429

"09.01.19. Alle de nærmeste naboene har blitt oppringt eller oppsøkt av politiet, og alle har vært inne til avhør på politihuset i Lillestrøm."
https://www.aftenposten.no/norge/i/jP5vMq/naboer-politiet-paala-oss-taushetplikt-om-forsvinningen-vi-fikk-ikke-en-gang-diskutere-den-med-ektef ellen
Citera
2019-11-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ja, fant det sitatet. Skjønner ikke at noen kan huske noe, så lang tilbake i tid. Men det kan være ting som ikke kommer fram.

Enig.
Det høres ut som om Letvik ble informert ganske tidlig om at AE var savnet. Se nederst i sitatet.
"09.01.19. I november fikk han savnet-beskjeden".
"Noen dager i forveien, 1. november
, hadde politiet ringt Letvik ut av det blå. Han forteller at politiet spurte ham om han kjente til mobil vinningskriminalitet som fenomen.
Naboen svarte bekreftende ja, og fikk til svar at området han bor i, var plaget av slik kriminalitet.
- Men jeg stussa litt på det. Jeg leser jo avisa, og hadde ikke sett noe om det der. Samtidig hadde jeg ingen grunn til å mistro politiet, sier Letvik.
Politiet ba ham så om å holde øyne og ører åpne, og ba ham om å ringe hvis han så noe uvanlig.

I tillegg til varebilen, som han observerte et par dager etter den første telefonen fra politiet, så Letvik personer i hvite overtrekksdrakter på innsida av Hagen-parets enebolig.
Hvis det var malere, slik Letvik tenkte en liten stund, var det kanskje ikke «mors beste barn», tenkte han videre. Varebilen de kom i hadde tross alt skilter som tilhørte en personbil."

"Derfor ringte han politiet, slik de hadde bedt ham om å gjøre. Deretter ringte han Tom, men traff en ukjent person i andre enden. Den ukjente takket Letvik for telefonen, og sa at han skulle videreformidle informasjonen til Tom."

"Deretter ringte han Anne-Elisabeth, eller Lisbeth som han kalte henne, men fikk ikke noe svar.
Så tok det ikke lang tid før politiet ringte Letvik. De ville ha ham ned til avhør. Lisbeth var savnet, fortalte de ham
."
"Men det var ikke før onsdag, da saken ble kjent, at Letvik fikk greie på at politiet antar at Anne-Elisabeth ble bortført fra sitt hjem 31. oktober."
https://www.dagbladet.no/nyheter/da-naboen-sa-varebilen-ble-han-urolig-sa-ringte-politiet/70640649
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-11-02 kl. 18:23.
Citera
2019-11-02, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Nån tipsade om veckans brott på svt och det hade jag glömt att se på. Dom ägnade en stor del av programtiden åt Hagen-fallet. Intressant!

https://www.svtplay.se/video/24273829/veckans-brott/veckans-brott-avsnitt-1-1

Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Politiet jobber selvsagt ikke på denne måten, og det blir rett og slett idiotisk å diskutere utifra et slikt synspunkt. De ringer inn sin(e) mistenkte, og mener de vil løse saken om ikke lenge. Det har jeg troen på.

Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tenker på hypotesene om at politiet, i samarbeid med Holden og familien skal ha lagt en plan om å "villede" antatte kidnappere, eller en annen mistenkt, ved å gjøre unødvendige avhør, la TH framstå som "syndebukk" osv. At de tilbakeholder endel informasjon er jeg helt klar over, og det er en strategi de gjerne benytter. Men de går ikke ut med en pressekonferanse der de sier at de tror AE er drept, og at drapet er forsøkt kamuflert som en kidnapping, hvis ikke dette stemmer. Det er helt absurd. Og jeg begynner å bli lei den visa.
Du hänger inte med i svängarna. Detta är en strategi som redan har använts i andra kidnappningsfall.

Klicka på länken postad av Spikra i mitt citerade inlägg så hör du hur det fungerar.
Citera
2019-11-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det stämmer som du säger. Familjen informerades dagen innan polisen gick ut i media med den nya hypotesen.

Skillnaden mellan familjen och polisen är att familjen hittills har haft ett hopp om att AE fortfarande lever.

Polisen har vid flera tillfällen uttalat i media, att de förstår att familjen inte vill ge upp hoppet. Samtidigt har de förklarat att de inte har tillräcklig grund för att tro att AE fortfarande lever. Det är den enda skillnaden mellan polisen och familjens synvinkel. Det finns ingen oenighet, skillnaden är att polisen har en profesjonell inställning, i motsats till familjens känslomässiga inställning i fallet.

På presskonferens 30: e sa Holden att familjen nu inser att AE troligen är död, men att de fortfarande vill ha kontakt med kidnapparna, så att de kan få svar på vad som har hänt.

Det är detta som har lagt grunden för spekulation i media, särskilt här på FB.

I andra andra kidnappningsfall har sådan "oenighet" mellan familj och polis, faktiskt lett till genombrott, t.ex. Fabian-fallet i Sverige.
Detta är en känd förhandlingsstrategi.
Takk for at du forklarte så godt om dette! :-)
Citera
2019-11-02, 18:37
Medlem
Citat:
Er du sikker på at noen hadde sett henne på tur den 30? Det er mulig jeg har oversett noe, for jeg har ikke lest hver eneste artikkel i hver eneste avis som finnes, eller at noe har gått i glemmeboken, men det eneste jeg kommer på når det gjelder hilsning, er at en nabo hadde sett henne, og de vinket til hverandre, og Anne fortalte at hun hadde fått seg en ny valp, er det den naboen du mener?
Samme mann som så en grå bil.
I den artikkelen som jeg linket til sto det ikke noe om hvem det var som hadde hilst på AE den 30. oktober eller hvem som hadde sett henne på tur den dagen.
Beklager at jeg ikke svarte på alt du skrev. Jeg tror at jeg må ha påfyll av kaffe for å få skjerpet mine små grå :-)
Citera
2019-11-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Du hänger inte med i svängarna. Detta är en strategi som redan har använts i andra kidnappningsfall.

Klicka på länken postad av Spikra i mitt citerade inlägg så hör du hur det fungerar.

Noe helt annet, spør du meg. Og de fremstiller også saken helt feil i innslaget. De lot som om at politiet ikke var innovert i de 10 første ukene, uten resultat. Ingenting slapp ut i pressen før 09.01.19, absolutt ingenting. Og like etter at politiet skiftet hovedhypotese så velger familien å betale 10 millioner, OG lekke det til media. Det ville politiet aldri gjort. Og hva med lange avhør av slektninger og venner 1 år etterpå? Bare spill det også?
Men vi blir aldri enige. Så får vi heller se hvem som blir overrasket når siktelsen kommer.
Citera
2019-11-02, 18:47
Medlem
Det var noen som kom med rykter om at TH har hatt en elskerinne det siste året før AE forsvant, ja det er mulig men det tror jeg ingenting på før navnet på elskerinnen kommer fram eller at media eller politiet sier det.
Citera
2019-11-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det var noen som kom med rykter om at TH har hatt en elskerinne det siste året før AE forsvant, ja det er mulig men det tror jeg ingenting på før navnet på elskerinnen kommer fram eller at media eller politiet sier det.
Det er klokt. Enig med deg.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-11-02 kl. 18:52.
Citera
2019-11-02, 19:00
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Nei, det hadde garantert kommet frem, om norsk presse er verdt saltet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in