2019-11-02, 18:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har inte sett någon statistik över hur stor andel av de som ingår i triangeldraman blir dödade. Jag är ganska säker på att det inte existerar någon sådan.

Däremot benämns triangeldraman som riskfaktor med tankr på alla starka känslor som kommer i omlopp.

Sedan är det upp till var och en om man vill ta den risken, precis som man själv väljer om man ska köra med bilbälte eller inte. Troligtvis kommer det inte ske en bilolycka så man överlever ju ändå. Men OM det en dag sker då dör man med största sannolikhet.

Ca 250 personer dör i trafiken varje år.
40% av dom som dör saknar bilbälte.

Så det är en enormt mycket större risk.

Vad jag menar är egentligen, så kan du inte i det enskilda fallet stirra dig blind på statistiken.

Den är mer som en vägledning till vad som kan ha hänt. Du kan ju råka bli dödad av en blixt. Det är ganska ovanligt, men det betyder ju inte att det inte har hänt.

I det här fallet sitter iaf en misstänkt gärningsman inne. Och vi får väl se vad som händer med HD.
Min tro är iaf att det inte har med otroheten att göra, utan att L*ena träffade på en man som löste sina problem på ett sjukt sätt.

Jag tror att den tid som föregått morden är kantade av många varningstecken. Hon tog kanske inte dessa på tillräckligt allvar.
Citera
2019-11-02, 18:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Vad jag menar är egentligen, så kan du inte i det enskilda fallet stirra dig blind på statistiken.

Den är mer som en vägledning till vad som kan ha hänt. Du kan ju råka bli dödad av en blixt. Det är ganska ovanligt, men det betyder ju inte att det inte har hänt.

I det här fallet sitter iaf en misstänkt gärningsman inne. Och vi får väl se vad som händer med HD.
Min tro är iaf att det inte har med otroheten att göra, utan att L*ena träffade på en man som löste sina problem på ett sjukt sätt.

Jag tror att den tid som föregått morden är kantade av många varningstecken. Hon tog kanske inte dessa på tillräckligt allvar.

Fast man vet ju redan att något är fel på den mannen som väljer att vara otrogen mot sin fru? Varför ska man välja en sådan när man kan välja någon singel som åtminstone från början verkar bra.

Det är ju som att sätta sig i en defekt bil när man kan välja en som verkar välfungerande och tryggare ute i trafiken.
Citera
2019-11-02, 18:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag har inte sett någon statistik över hur stor andel av de som ingår i triangeldraman blir dödade. Jag är ganska säker på att det inte existerar någon sådan.

Däremot benämns triangeldraman som riskfaktor med tankr på alla starka känslor som kommer i omlopp.

Sedan är det upp till var och en om man vill ta den risken, precis som man själv väljer om man ska köra med bilbälte eller inte. Troligtvis kommer det inte ske en bilolycka så man överlever ju ändå. Men OM det en dag sker då dör man med största sannolikhet.

Statistik har inte heller jag hört att det finns. Men det är ju ett välkänt problem att det skapar tråkigheter på ett sätt som ofta drabbar fler än enbart de inblandade. Eljest hade det väl aldrig blivit ett budord vars primära funktion väl är att vara hållning för att undvika problem:

Citat:
Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare, ej heller till något annat som tillhör din nästa
.
Citera
2019-11-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ja visst har det hänt just i Örebro förut. Tänker du på SB som dödade Eva?

Du har helt rätt i att man lever farligt från och med dagen man väljer att bilda en triangel.

Jag tror att Lena visste det men hon kanske var sårbar under en period av livet vilket underlättade för SD att slå klorna i henne. Det är ingen ursäkt för deras affär men en möjlig förklaring.

Eller tvärtom, det kanske var SD som var orolig för en deprimerad fru? Personer som inte själva har något av tendens till depressiv läggning kan ofta tycka det är skrämmande, även om deras ahörige försäkrar att de inte funderar på suicid.
Det kanske är så förhållandet började, förtroligt samtal med pastorn som vigde paret Davidsson.
Citera
2019-11-02, 18:15
Medlem
Citat:
Fast man vet ju redan att något är fel på den mannen som väljer att vara otrogen mot sin fru? Varför ska man välja en sådan när man kan välja någon singel som åtminstone från början verkar bra.

Det är ju som att sätta sig i en defekt bil när man kan välja en som verkar välfungerande och tryggare ute i trafiken.

Precis, det är infantilt.
Citera
2019-11-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Fetade: Tror också at det var så. SD är ju ingen brottsling i övrigt av vad vi vet, han levde ett tämligen normalt liv förutom det överenergiska geo-fnattandet. Lena (eller nån annan) kunde väl inte i sin vildaste fantasi tro att den flinande blekfisen skulle vara kapabel till mord!? Skulle inte förvåna mig om det handlar om ful-cacher och att det var helt livsviktigt för SD att det inte kom ut. Men att Lena såg detta och inte ville hålla tyst om det.
Citera
2019-11-02, 18:20
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Va?
Varför skulle någon som tyckte om henne
mörda henne?

Är ganska säker på att SD fortfarande hade känslor för henne
Citera
2019-11-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Precis, det är infantilt.
Det är som att medge att det är ok att SD behandlar henne själv som crap, precis som han behandlar sin fru HD. Med tillägget att HD inte heller verkar speciellt sund.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-11-02 kl. 18:42.
Citera
2019-11-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller tvärtom, det kanske var SD som var orolig för en deprimerad fru? Personer som inte själva har något av tendens till depressiv läggning kan ofta tycka det är skrämmande, även om deras ahörige försäkrar att de inte funderar på suicid.
Det kanske är så förhållandet började, förtroligt samtal med pastorn som vigde paret Davidsson.

I sådana fall har LW utnyttjat att SD är i beroendeställning till henne som pastor och själavårdare åt honom, är det så du menar?
Citera
2019-11-02, 18:54
Medlem
Citat:

Den absolut största risken för våld i nära relation för en kvinna (oavsett civilstånd) är när kvinnan försöker lämna en relation med en kontrollerande man (oavsett civilstånd och/eller ev brottsregister).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRQeb5/aftonbladet-duo-prisas-for-granskningen-av-dodade-kvinnor
Senast redigerad av Remark 2019-11-02 kl. 18:59.
Citera
2019-11-02, 18:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Det är som att medge att det är ok att SD behandlar henne själv som crap, precis som han behandlar sin fru HD. Med tillägget att HD inte heller verkar speciellt sund.

Hur kan du tolka på det viset? Det är snarare tvärtom. Att man inte ska tycka det är OK att en man behandlar sin fru som crap och därför själv inte ge sig i lag med honom.

Genom att bli tillsammans med SD kan man istället hävda att LW accepterade hans behandling av HD. LW satte i så fall gränsen att hon tycker det är OK att behandla kvinnor så.
Då kan inte LW (eller andra älskarinnor) i efterhand heller förvänta sig att mannen ska behandla dem bättre.

Och nej med detta inlägg menar jag inte på något vis att Lena förtjänade att bli dödad. Bäst att tilägga detta eftersom många i denna tråd inte förstår att detta är en självklarhet som inte ska behövas nämnas jämnt och ständigt.
Citera
2019-11-02, 19:13
Medlem
Citat:
Hur kan du tolka på det viset? Det är snarare tvärtom. Att man inte ska tycka det är OK att en man behandlar sin fru som crap och därför själv inte ge sig i lag med honom.

Genom att bli tillsammans med SD kan man istället hävda att LW accepterade hans behandling av HD. LW satte i så fall gränsen att hon tycker det är OK att behandla kvinnor så.
Då kan inte LW (eller andra älskarinnor) i efterhand heller förvänta sig att mannen ska behandla dem bättre.

Och nej med detta inlägg menar jag inte på något vis att Lena förtjänade att bli dödad. Bäst att tilägga detta eftersom många i denna tråd inte förstår att detta är en självklarhet som inte ska behövas nämnas jämnt och ständigt.

Vad jag försöker säga är att det är som ett självdestruktivt självskadebeteende att beblanda sig med en man som inte kan respektera sin fru, och deras ömsesidiga äktenskapslöften. Att ge sig i lag med en sådan person är att acceptera att han inte heller kommer respektera LW själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in