2019-11-02, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Anser du att lawline har fel när de säger: "Frivillighet föreligger aldrig om den utsatta personen sover (6 kap 1 § första stycket andra punkten BrB)."
Japp, det står alltså inte så i lagen.

Nu har du fått hur många möjligheter som helst att läsa själv vad det står i lagen men du verkar inte fatta hur mångfa gånger du än läser:fattar fortfarande inte

Här får du ett annat citat från Lawline gällande kravet på otillbörlighet i 6 kap 1 § första stycket andra punkten BrB
Kravet på otillbörlighet för straffbarhet innebär att inte alla situationer där en person som i och för sig befinner sig i en särskilt utsatt situation leder till att ett brott anses begånget om den personen har sex. Det kan vara så att en person har en genuin önskan om sex och närhet trots sin utsatta situation. Omständigheterna i det enskilda fallet avgör då, så som exempelvis relationen mellan parterna.
(Frågan här gällde dock sex med en utvecklingsstörd, inte sin sovande sambo)
Citera
2019-11-02, 16:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
I mitt lokala grovsoprum.
.

Jaja så du letar kläder i soprummet?
Ja, jag är väl inte förvånad. Som jag redan konstaterat så är denna tråden en instans för mentalpatienter.
Citera
2019-11-02, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Man kan väl börja med att ta bort omvänd bevisbörda. Inte bara i dessa frågor, även i skattesammanhang är det orimligt att den anklagade skall bevisa sin oskuld inför rätten
Fast det finns ingen omvänd bevisbörda i lagtexten.

Om det nu är lagtexten du är emot, men du kanske är nöjd med själva lagtexten?
Citera
2019-11-02, 16:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men då är vi ju verkligen tillbaka på ruta ett. Våldtäktsmannen säger: "Jag visste inte att hon inte ville för hon sov."

Alltså är det fritt fram att våldta människor som sover. Som att somna är ett medgivande i sig att man kan ha sex.

Så fungerar lagen idag, om man hävdar att man trodde hon var vaken trots att hon sov kan man komma undan. Men medger man att hon sov är det våldtäkt även om hon kvällen innan sa att hon ville väckas med sex.
Citera
2019-11-02, 16:49
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fatta nu

6 kap 1 § första stycket andra punkten:
"En person kan aldrig anses delta frivilligt omgärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation"

Du kan fortfarande ha frivilligt sex trots att du sover, är sjuk, berusad, har kroppsskada eller psykisk störning. Så länge personen inte otillbörligt utnyttjar det faktum att du inte kan värja dig!

Om sexet ska vara frivilligt under sömn så måste det vara godkänt innan sömnen inträder, förmodar jag?
Citera
2019-11-02, 16:50
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Så fungerar lagen idag, om man hävdar att man trodde hon var vaken trots att hon sov kan man komma undan. Men medger man att hon sov är det våldtäkt även om hon kvällen innan sa att hon ville väckas med sex.

Fast det kan man väl inte hävda om hon inte visat samtycke när hon var vaken?
Om du hävdar att du tror att hon är vaken, så måste det väl bli oaktsamhet eftersom du inte visste säkert att hon var vaken, och det vet man ju om människan visat samtycke.
Citera
2019-11-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Så vad ska män som också vill ha sex som hobby göra? Deras flickvänner/fruar kommer inte att vara intresserade right?
De män som har sex som hobby tillhör också en minoritet de får väl lämpligtvis hitta sig en partner med samma hobby.
Hobbies brukar för de flesta uppta en liten del av ens liv om man tänker sig att leva i relation och ha en familj.
Citera
2019-11-02, 16:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Japp, det står alltså inte så i lagen.

Okej den store välrenommerade juristen ipsi slår fast att lawline har fel

Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Fast det kan man väl inte hävda om hon inte visat samtycke när hon var vaken?
Om du hävdar att du tror att hon är vaken, så måste det väl bli oaktsamhet eftersom du inte visste säkert att hon var vaken, och det vet man ju om människan visat samtycke.

Jo det kan man visst hävda och det finns domar där man just slagit fast detta.
Citera
2019-11-02, 16:59
Avslutad
Citat:
Så fungerar lagen idag, om man hävdar att man trodde hon var vaken trots att hon sov kan man komma undan.

Men medger man att hon sov är det våldtäkt även om hon kvällen innan sa att hon ville väckas med sex.

Ja det måste ju fortfarande bevisas/styrkas, så det beror ju på vems version rätten finner mest trovärdig. Om det nu inte finns starka tekniska bevis.

Om du går till polisen med den storyn så kommer poliserna att skratta: "Hej konstapeln, igår sa min flickvän/kvinnliga bekant att hon ville väckas med sex idag och det gjorde jag och det var jättetrevligt. Nu måste jag tyvärr anmäla mig själv för våldtäkt eftersom hon sov."
Citera
2019-11-02, 17:00
Avslutad
Citat:
Om sexet ska vara frivilligt under sömn så måste det vara godkänt innan sömnen inträder, förmodar jag?
Jag skulle inte tro att någon blir dömd för att ha gått till sängs i syfte att ha sex, somna till och vakna och försöka återuppta sexet trots att den andre också somnat.
Citera
2019-11-02, 17:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja det måste ju fortfarande bevisas/styrkas, så det beror ju på vems version rätten finner mest trovärdig. Om det nu inte finns starka tekniska bevis.

Om du går till polisen med den storyn så kommer poliserna att skratta: "Hej konstapeln, igår sa min flickvän/kvinnliga bekant att hon ville väckas med sex idag och det gjorde jag och det var jättetrevligt. Nu måste jag tyvärr anmäla mig själv för våldtäkt eftersom hon sov."

Det kan gå till så att du berättar för dina vänner att du väckte din pojkvän med sex och någon som hör det anmäler dig. Eller att din pojkvän anmäler dig efter att han blivit förbannad på dig och du har medgivit sexet. Ipsi har t.ex. medgivit att hon gjort detta massor av gånger, om hon outar sig ligger hon risigt till.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-11-02 kl. 17:02.
Citera
2019-11-02, 17:02
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Hallå? Vad vill du ska stå i lagen då?

Det bästa vore om våldtäkt inom relationer avkriminaliserades.

I gengäld kan kvinnan få större lagliga befogenheter att ge mannen stryk för att freda sig.

Citat:
Men då är vi ju verkligen tillbaka på ruta ett. Våldtäktsmannen säger: "Jag visste inte att hon inte ville för hon sov."

Alltså är det fritt fram att våldta människor som sover. Som att somna är ett medgivande i sig att man kan ha sex.

Om du bor i något slags hus där du kan låsa dörren och inte tar in zigenska tiggare att sova över är det inga problem somna utan att oroa sig för våldtäkt.

Citat:
Fast alltså, är det verkligen omvänd bevisbörda?
Det är fortfarande upp till åklagare att påvisa att brott har begåtts. Sen har man skapat en lite väl godtycklig lag här. Det är ju svårt med sexualbrott då det verkar vara upplevelsen som avgör, iallafall baserat på vad folk säger. Själv har jag oerhört svårt att förstå hur man kan befinna sig i en sådan situation att missförstånd uppstår.
Antingen är det våldtäkt eller också är det inte det.
Man vet om man visat att man inte är med på det (eller visat samtycke, det är ju sak samma), passivitet utan muntligt samtycke är att betrakta som ovillig, och man vet också som partner om den andra personen visat att den är med på det.
Obegripligt hur man missförstår, så det tror jag alltså inte på i 95% av fallen, utan där är det någon som ljuger, helt enkelt.

Nå, vad tänker du om det:

Det bästa vore om våldtäkt inom relationer avkriminaliserades.
I gengäld kan kvinnan få större lagliga befogenheter att ge mannen stryk för att freda sig.

Bra eller dålig idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in