2019-11-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Var och varannan människa har väl en mental diagnos idag.

Men ok, då kan vi konstatera att majoriteten av sexarbetarna är psykiskt friska.
50 % av befolkningen har inte någon psykiatrisk diagnos
Citera
2019-11-02, 16:16
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Att du har sex don hobby och sex dom allt i livet kretsar kring har man ju förstått dock så tillhör du en liten liten minoritet och har uppenbarligen inte mycket kontakt med något utanför din lägenhet förutom möjligtvis grovsoprummet och lekparken

Så vad ska män som också vill ha sex som hobby göra? Deras flickvänner/fruar kommer inte att vara intresserade right?
Citera
2019-11-02, 16:21
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad vill du ska stå i lagen då?

Är det sant, eller drömmer jag? En feminist som faktiskt eftersöker en dialog? Men du kanske trollar?
Citera
2019-11-02, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur kan du tolka "Frivillighet föreligger aldrig om den utsatta personen sover (6 kap 1 § första stycket andra punkten BrB)." som att man kan ha frivilligt sex när man sover?

Din hjärna borde bli föremål för ett forskningsprojekt.
Fast det står ju inte så i lagen.

Lagtexten lyder:

"En person kan aldrig anses delta frivilligt om gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation" (6 kap 1 § första stycket andra punkten BrB)
Källa. Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700

Undra vems hjärna dom borde vara föremål för undersökning.
Citera
2019-11-02, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Är det sant, eller drömmer jag? En feminist som faktiskt eftersöker en dialog? Men du kanske trollar?
Hallå? Vad vill du ska stå i lagen då?
Citera
2019-11-02, 16:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast det står ju inte så i lagen.

Lagtexten lyder:

"En person kan aldrig anses delta frivilligt om gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation" (6 kap 1 § första stycket andra punkten BrB)
Källa. Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700

Undra vems hjärna dom borde vara föremål för undersökning.

Anser du att lawline har fel när de säger: "Frivillighet föreligger aldrig om den utsatta personen sover (6 kap 1 § första stycket andra punkten BrB)."
Citera
2019-11-02, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Anser du att lawline har fel när de säger: "Frivillighet föreligger aldrig om den utsatta personen sover (6 kap 1 § första stycket andra punkten BrB)."
De svarade på frågan "Vad gäller kring ofrivilligt sex när den utsatte sover."

Inte "Min fru och jag gillar att väcka varandra med sex, är det lagligt?"
Citera
2019-11-02, 16:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
De svarade på frågan "Vad gäller kring ofrivilligt sex när den utsatte sover."

Inte "Min fru och jag gillar att väcka varandra med sex, är det lagligt?"

Citera
2019-11-02, 16:35
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Hallå? Vad vill du ska stå i lagen då?

Man kan väl börja med att ta bort omvänd bevisbörda. Inte bara i dessa frågor, även i skattesammanhang är det orimligt att den anklagade skall bevisa sin oskuld inför rätten
Citera
2019-11-02, 16:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Och det är inget fel med det fetade. Vad det nu har att göra med prostitution. Men jag tänker mig i en framtid att jag vill leva för mig själv, och att jag och min fru blir särbos. Vi besöker varandra när vi har lust till det, men i övrigt lever vi våra egna liv.
Men det kommer ju i så fall först ske när samtliga barn är utflugna.

Nä det har väl inte med prostitition att göra. Däremot så har det med "hdsma" och hans bordellbesök eftersom han går dit för att han upplever att han inte får ha sex överhuvudtaget med någon som är tillräckligt attraktiv. Så det var väl där den diskussionen började...

Ta det varsamt med frun bara, den dag du bestämmer dig för att meddela din sorti från ert gemensamma boende
Citera
2019-11-02, 16:41
Avslutad
Citat:
Man kan väl börja med att ta bort omvänd bevisbörda. Inte bara i dessa frågor, även i skattesammanhang är det orimligt att den anklagade skall bevisa sin oskuld inför rätten

Men då är vi ju verkligen tillbaka på ruta ett. Våldtäktsmannen säger: "Jag visste inte att hon inte ville för hon sov."

Alltså är det fritt fram att våldta människor som sover. Som att somna är ett medgivande i sig att man kan ha sex.
Senast redigerad av Jenny9 2019-11-02 kl. 16:45.
Citera
2019-11-02, 16:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Fast alltså, är det verkligen omvänd bevisbörda?
Det är fortfarande upp till åklagare att påvisa att brott har begåtts. Sen har man skapat en lite väl godtycklig lag här. Det är ju svårt med sexualbrott då det verkar vara upplevelsen som avgör, iallafall baserat på vad folk säger. Själv har jag oerhört svårt att förstå hur man kan befinna sig i en sådan situation att missförstånd uppstår.
Antingen är det våldtäkt eller också är det inte det.
Man vet om man visat att man inte är med på det (eller visat samtycke, det är ju sak samma), passivitet utan muntligt samtycke är att betrakta som ovillig, och man vet också som partner om den andra personen visat att den är med på det.
Obegripligt hur man missförstår, så det tror jag alltså inte på i 95% av fallen, utan där är det någon som ljuger, helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in