Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Hallå? Vad vill du ska stå i lagen då?
Det bästa vore om våldtäkt inom relationer avkriminaliserades.
I gengäld kan kvinnan få större lagliga befogenheter att ge mannen stryk för att freda sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Men då är vi ju verkligen tillbaka på ruta ett. Våldtäktsmannen säger: "Jag visste inte att hon inte ville för hon sov."
Alltså är det fritt fram att våldta människor som sover. Som att somna är ett medgivande i sig att man kan ha sex.
Om du bor i något slags hus där du kan låsa dörren och inte tar in zigenska tiggare att sova över är det inga problem somna utan att oroa sig för våldtäkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Fast alltså, är det verkligen omvänd bevisbörda?
Det är fortfarande upp till åklagare att påvisa att brott har begåtts. Sen har man skapat en lite väl godtycklig lag här. Det är ju svårt med sexualbrott då det verkar vara upplevelsen som avgör, iallafall baserat på vad folk säger. Själv har jag oerhört svårt att förstå hur man kan befinna sig i en sådan situation att missförstånd uppstår.
Antingen är det våldtäkt eller också är det inte det.
Man vet om man visat att man inte är med på det (eller visat samtycke, det är ju sak samma), passivitet utan muntligt samtycke är att betrakta som ovillig, och man vet också som partner om den andra personen visat att den är med på det.
Obegripligt hur man missförstår, så det tror jag alltså inte på i 95% av fallen, utan där är det någon som ljuger, helt enkelt.
Nå, vad tänker du om det:
Det bästa vore om våldtäkt inom relationer avkriminaliserades.
I gengäld kan kvinnan få större lagliga befogenheter att ge mannen stryk för att freda sig.
Bra eller dålig idé?