2019-10-23, 10:10
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den här gången var lejonparten av orden sådana som används frekvent, inte heller mer än någon som var direkt kopplad till någon viss yrkesgrupp, mer av den karaktären tidigare.
Den var märkligt enkel faktiskt, de flesta här verkar ha samma uppfattning.

Ja för jag använder ord som "plädering" varje dag, definitivt.

Sen är ju juridik en yrkesgrupp.
Eller ska allmänheten ha full koll på alla ord som används i en domstol?
Kan tänka mig om man ska ha kolla på ord som ex slutanförande, men detta är lite väl.

Saker som att "slå sina lovar kring" har jag aldrig hört någon använda.
Kan knappt komma på ett passande senario där man kan använda det.
Det är slang om något.
Citera
2019-10-23, 11:25
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Därmed punkt?"?

Tja. Jämför synonymer med utbytbara läkemedel "på apoteket":
Omeprazol som generika är exakt samma som "Losec". (Originalvarumärket från Astra som hade patent i 25 år).

Samarin "gör nästan samma sak", dvs hindrar sur mage, men Samarin är inte samma som omeprazol. Sorry om min liknelse kanske är för "avancerad" men jag jämför alltså nu att orden "arrogant" och "överlägsen" skulle vara synonymer/direkt utbytbara. -Rör sig inom samma "domäner" kanske, men betyder inte samma sak.

Rätt knepigt egentligen, då de som utformar HP:s respektive del, torde vara experter på respektive sina ämnen. -Fast svenska kanske inte är något prioriterat längre, ens på högskolor?
(Provet kanske är utformat och skapat under en kafferast/berusad personalfest?)

Jag insåg att jag skrev fel och det bidde bara en punkt. Jag finner ditt resonemang intressant och i princip är vi överens i frågan. Jag funderar dock på att lägga denna högskoleprovsincident bakom mig nu, det finns så många andra irritationsmoment i vardagen som pockar på min uppmärksamhet.
Citera
2019-10-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount

Kan tänka mig om man ska ha kolla på ord som ex slutanförande, men detta är lite väl.

Det är slang om något.

Just ordet "plädering" används ofta vid referat från rättegångar eller i andra sammanhang kopplade till rättegångar, inte fullt så vanligt ord, men något man nog förväntas ha sett och läst ett antal gånger även om det egna användandet varit sparsamt.

"Slå sina lovar kring" tillhör väl de minst vanliga i samlingen, men också något jag tror att de flesta läst någon gång.
Citera
2019-10-23, 18:33
Medlem
kaks avatar
Såklart arrogant och överlägsen är synonymer.
Att två ord är synonyma betyder inte att alla förekomster av det ena ordet kan ersättas med det andra med bibehållen betydelse.
Det innebär bara att orden är utbytbara vid viss användning.
Till exempel arrogant/överlägsen uppsyn.

Ett tydligare exempel är känga och tillrättavisning.
Som alla begriper kan inte alla förekomster av känga ersätttas med tillrättavisning.
De är ändå synonymer.
Citera
2019-11-02, 08:41
Medlem
carminaburanas avatar
Nu hade DN en bättre quiz, en blandning av svåra och enkla ord. Här fick jag bara 9 rätt.

https://www.dn.se/kultur-noje/fragesport/ogonaboj-altererad-och-hypokorism-vad-betyder-orden/
Citera
2019-11-03, 01:29
Medlem
JackSm1ths avatar
19/20. Jag överraskar mig själv.
Citera
2019-11-03, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nu hade DN en bättre quiz, en blandning av svåra och enkla ord. Här fick jag bara 9 rätt.

https://www.dn.se/kultur-noje/fragesport/ogonaboj-altererad-och-hypokorism-vad-betyder-orden/
12/12 med lite gissning på nån.
Citera
2021-03-18, 23:00
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ess85
17/20
Tyckte det var ganska lätta ord.
Många verkade handla om lag och ordning, är det så att blattarna och negrerna ska hänga med?
Du fick inte högre då? (20/20) Är för övrigt blatte
Citera
2024-04-13, 19:42
Medlem
nerdnerds avatar
https://www.svd.se/a/kwWaGA/hogskoleprov-var-2024-testa-dig-sjalv-hur-manga-ord-klarar-du

Fick 20/20 på denna. Men hallå, är det verkligen inte svårare än så här? Finns det de som tror att "utarmad" står för "farlig" t ex i "utarmat uran"? Och för "vegetera" hade väl iaf något alternativ ha kunnat vara "äta vegetariskt"? (Eller vore det elakt?).
Citera
2024-04-20, 01:02
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount

Det är slang om något.

Det handlar inte om att kunna allt, det handlar också om att kunna utröna vad orden betyder utifrån valen man får.
Citera
2024-04-20, 12:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det handlar inte om att kunna allt, det handlar också om att kunna utröna vad orden betyder utifrån valen man får.
Just när det gäller att slå sina lovar kring är man nog hjälpt av att ha en viss bekantskap med Fredmans sång N 41, Joachim uti Babylon:

v.6:
ner uti blomstergården nu
gingo allena två bovar,
slogo lovar, slogo lovar
kring vår lilla fru.
[...]
Citera
2024-04-20, 12:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
https://www.svd.se/a/kwWaGA/hogskoleprov-var-2024-testa-dig-sjalv-hur-manga-ord-klarar-du

Fick 20/20 på denna. Men hallå, är det verkligen inte svårare än så här? Finns det de som tror att "utarmad" står för "farlig" t ex i "utarmat uran"?
Om man tittar på ORD-delen på högskoleprovet på 1980-talet, ser man att orden då var väsentligt svårare, med många fler ålderdomliga ord. Idag är det såpass många som inte har full modersmålskompetens på svenska som gör provet att det viktigaste är att verifiera att dessa har en tillräckligt god uppfattning om vad ord som används någorlunda frekvent betyder.
Citat:
Och för "vegetera" hade väl iaf något alternativ ha kunnat vara "äta vegetariskt"? (Eller vore det elakt?).
Huruvida man skulle kalla det för "elakt" eller "utslagsgivande" är väl en åsiktsfråga, men det skulle ju finnas en betydande parallellitet mellan att använda vegetera för äta vegetariskt och den sentida idiommissuppfattningen att husera skulle betyda inhysa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in