Citat:
Ursprungligen postat av
Belavia
Ni som kunde "slå sina lovar kring", hur fan kunde ni det?
Svårt att förklara eller minnas hur man lärt sig ett ord eller uttryck för länge sedan.
Citat:
Alltså gissade ni bara rätt, eller visste ni att det fanns ett sånt uttryck?
Självklart är det många som vet. Det är ju inte särskilt sannolikt att provet hade konstruerats med ord som ingen känner till, då tjänar ju inte provet något syfte.
Citat:
Om man inte har hört uttrycket tidigare(vilket inte jag hade), så vill jag hävda att det korrekta alternativet inte känns särskilt smart att gissa på.
Finns många "konstiga" ord om man gräver. Gräver man tillräckligt djupt och länge kanske man kommer fram till att alla ord är konstiga...
Citat:
Jag menar, varför skulle man behöva ett sådant "målande" uttryck för något så trivialt som "kretsa kring"?
Finns en väldig massa ord som inte behövs om man ska se det så. Lite svårt att rensa ut bara...
Citat:
Mycket bättre att gissa på alternativet "imponera på" där en målande omskrivning skulle kunna vara motiverad, lite som en metafor.
Alltid intressant att för en stund tänka i alternativa banor. Till slut får man konfronteras med den kognitiva dissonansen som ibland följer av insikten att man har fel och sedan tänka om.