2019-10-21, 00:29
Medlem
20/20 , hur enkelt som helst. Men då har jag också läst mycket i mina dagar, något som dagens ungdomar knappt verkar kunna. Patetiskt hur enkel orddelen var, minns att den var betydligt svårare förr.
Citera
2019-10-21, 00:39
Medlem
Nimars avatar
18/20 kunde dom två jag missade också men gjorde testet för snabbt.

Men jag har ju 2-årig gymnasieutbildning så jag är förmodligen mer välutbildad än dom flesta som ska göra det här provet.
Citera
2019-10-21, 00:42
Medlem
17/20, gissade på hälften.
Citera
2019-10-21, 00:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
20/20. Det var väsentligt svårare ord förr i tiden.
Citera
2019-10-21, 00:50
Medlem
SockAccounts avatar
Kanske 6-7 av dessa ord / talesätt används.

Flera känns som ord dem grävt fram bara för att göra det svårt.
Speciellt ord som endast är relevanta inom vissa yrkesgrupper.

Lite löjligt måste jag säga.
Citera
2019-10-21, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag klickade i "överlägsen" (gjorde SVT:s variant) men mot min egen vilja. Överlägsen är absolut inte någon synonym till arrogant. "Electrolux tillverkar arroganta dammsugare"..

Arrogant är mer samma som tyken, eller möjligtvis skitstövel/oartig. Inte överlägsen. Man kan dock bete sig överlägset på ett arrogant vis. Men samma ord (samma betydelse) är det inte.

Synonymer till överlägsen:
bättre, starkare, övermäktig, obetvingad, dominerande, oemotståndlig; enastående, storartad, suverän, utmärkt, mycket bra; högfärdig, högdragen, högmodig, mallig, viktig, snorkig, nonchalant, arrogant, stroppig

Synonymer till arrogant:
utmanande självsäker, högdragen, högmodig, dryg, överlägsen, utmanande, stroppig, mallig, förmäten, anspråksfull
Citera
2019-10-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Jag kan ordet därför att det heter samma sak på engelska och jag var tvungen att slå upp det en gång för att fatta vad någon menade. (Jag trodde också att det bara kan betyda "antag" som utgångspunkt för en
Tack för svar! Då var jag inte ensam i alla fall
Citera
2019-10-21, 01:05
Medlem
Hmm, vad ovanligt blygsamma ni är, trodde dom flesta här på FB skulle få minst 22 av 20
Citera
2019-10-21, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount
Kanske 6-7 av dessa ord / talesätt används.

Flera känns som ord dem grävt fram bara för att göra det svårt.
Speciellt ord som endast är relevanta inom vissa yrkesgrupper.

Lite löjligt måste jag säga.

Den här gången var lejonparten av orden sådana som används frekvent, inte heller mer än någon som var direkt kopplad till någon viss yrkesgrupp, mer av den karaktären tidigare.
Den var märkligt enkel faktiskt, de flesta här verkar ha samma uppfattning.
Citera
2019-10-21, 01:51
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
De invandrare som var där skötte sig och gjorde inte väsen av sig, det kan jag lova.

Naturligtvis gjorde de inte det, annars skulle de ju inte höra vad som sägs i öronsnäckan.

Var de publicerade 20 frågorna verkligen hela ORD-delen eller bara ett urval av de lättaste orden (d.v.s. ord som t.o.m. en fullständigt obildad journaktivist känner igen), kanske för att uppmuntra fler gymnasieamnestibegåvade att göra provet?
Citera
2019-10-21, 01:52
Medlem
cirkusregeringuss avatar
19/20, lägger mig på en solid andraplats i kukmätartävlingen. Fick fel på uttrycket "slår sina lovar kring", trodde det kanske var "imponera på". Nu går jag redan Sveriges bästa utbildning så resultatet är inte så mycket av värde
Citera
2019-10-21, 01:54
Medlem
Jofs avatar
24 av 20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in