2019-11-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
8% om året i genomsnittlig avkastning.
Om du inte är förståndshandikappad och har en god man så vet du hur mycket du nu gör av med i månaden.
Du lever så länge som genomsnittet, glömde du googla det eller?

Vilken trevlig ton du har. Känns inte riktigt som vi når fram till varandra.
Citera
2019-11-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Vilken trevlig ton du har. Känns inte riktigt som vi når fram till varandra.

Bry dig inte om stollen. Vederbörande har varit avstängd 9! gånger och ingen som läser hans inlägg är särskilt förvånad.
Citera
2019-11-01, 13:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Svammel svammel... man lånar inte till konsumtion PUNKT

Jo om man har tillgångar som är större än lånet! Att däremot låna utan täckning ska undvikas!

Vad i mitt resonemang förstod du inte?

Jag har kvar bilen och dubbelt så mycket pengar som den kostade och räntan betald med råge!
Citera
2019-11-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Bry dig inte om stollen. Vederbörande har varit avstängd 9! gånger och ingen som läser hans inlägg är särskilt förvånad.
Att du håller reda på hur många ggr anonyma skribenter på ett forum varit ”avstängda” visar på att du inte har nåt liv... skaffa dig en hobby eller gå och självdö så nån bättre behövande kan andas syret som du slösar upp 🙄
Citera
2019-11-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jo om man har tillgångar som är större än lånet! Att däremot låna utan täckning ska undvikas!

Vad i mitt resonemang förstod du inte?

Jag har kvar bilen och dubbelt så mycket pengar som den kostade och räntan betald med råge!
Nej man lånar inte till konsumtion... vad i alla med en sund inställning till god ekonomis resonemang förstår du inte?
Citera
2019-11-01, 14:22
Medlem
Citat:
Att du håller reda på hur många ggr anonyma skribenter på ett forum varit ”avstängda” visar på att du inte har nåt liv... skaffa dig en hobby eller gå och självdö så nån bättre behövande kan andas syret som du slösar upp 🙄

Det tog väl 5 sekunder att söka på ditt namn

https://www.flashback.org/sok/Bajsboo?f=123
Citera
2019-11-01, 15:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nej man lånar inte till konsumtion... vad i alla med en sund inställning till god ekonomis resonemang förstår du inte?

Jag fötstår inte problemet med att låna 375k till en bil till låg ränta, ta de 375k jag hade kontant och investera detta med måttlig risk på börsen, betala räntorna med utdelningarna och sedan lösa lånet när aktierna fördubblats i värde!

Har 375k på banken och en bil i garaget!
Med ditt upplägg hade du haft en bil och inga 375k på banken. Det jag gjorde är något helt annat än att låna till konsumtion och inte balansera det lånet med en minst lika stor tillgång.

Min nettoskuld var ju i och med att jag investerade de 375k lika stor som om jag skulle köpt bilen kontant istället för att låna till den.

Jag kommer göra det igen...
Citera
2019-11-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Detta är ingen enkel fråga pga framför allt tre anledningar.

1. Du kan inte på förhand veta vilken avkastning du kommer ha under resten av ditt liv
2. Du kan inte på förhand veta vilka levnadskostnader du vill ha under resten av ditt liv
3. Du kan inte på förhand veta hur lång tid som är återstoden av ditt liv

1/ visst men den risken får man ta. Det finns väl i alla fall 100 års historik att luta sig mot.
2/ håller med. Det blir bara värre och jag föredrar faktiskt att jobba framför ett liv av gnetande.
3/ nej, men 4% regeln bygger på att kapitalet växer med inflationen över tid. Det spelar alltså ingen roll hur gammal du blir. För övrigt tänker jag mig att den guldkant de flesta hundraåringar förmår konsumera är relativt överkomlig...
Citera
2019-11-01, 18:01
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
1/ visst men den risken får man ta. Det finns väl i alla fall 100 års historik att luta sig mot.
2/ håller med. Det blir bara värre och jag föredrar faktiskt att jobba framför ett liv av gnetande.
3/ nej, men 4% regeln bygger på att kapitalet växer med inflationen över tid. Det spelar alltså ingen roll hur gammal du blir. För övrigt tänker jag mig att den guldkant de flesta hundraåringar förmår konsumera är relativt överkomlig...

Ditt svar på 3. stämmer inte. Trinitystudien räknade på 4% (av portföljens värde vid år 1) över en 30 års period och varje lyckad simulation (på historisk börsdata såklart) definierades som att portföljen har ett värde större än 0. Invändningen många har mot Trinitystudien är att den antar att man i dåliga börstider fortsätter plocka ut 4% av portföljens värde vid år 1, medan de flesta pensionärer förmodligen hade anpassat sin livsstil om börsen gick ner 50%.

Det är också därför det är viktigt att ha med marginaler i åtanke när man går i pension och förlitar sig på 4%-regeln; att, vid behov, kunna kapa sina kostnader ytterligare, eventuellt ha möjlighet att skaffa ett jobb etc.
Senast redigerad av vitgulvolvo 2019-11-01 kl. 18:09.
Citera
2019-11-01, 18:03
Medlem
Vivaruss avatar
Vem är så jävla sparsam och ekonomiskt insatt att denne köper en NY bil? Är ju för fan nog den sämsta utgiften du kan ha, om du inte tar att bokstavligt talat slänga pengarna i sjön som ett alternativ. En bil kommer ALDRIG bli en investering om det inte påverkar ditt jobb ( mot det bättre ), vilket det gör för få. En äldre Volvo med överflöd av delar, och gärna skattebefriad - så ska du se att bränslepriset är något du själv avgör. Underhåller du själv blir också kostnaderna små.

Ekonomiskt oberoende, ja, det är ju upp till var och en men att satsa på en duglig yrkesutbildning ( om man inte fick en duglig från gymnasiet ), leva snålt ( helst med en flickvän/pojkvän med samma mål ) och försöka sänka utgifterna eller åtminstone hålla borta de som ger liten eller kort värde. Som resor, det är väldigt trevligt och avkopplande i viss mån, men samtidigt går veckorna fort och så står man där med inte mycket mer än lite fotografier och minnen. Inget fel i sig, men den långvariga investeringen?

Undvika lån, investera i många olika ting ( sprid pengarna över många "ben" ), försöka göra klipp genom dagligen genomsöka olika köpsidor, handla i andrahand ( vilka vrakpriser till skicket hos mycket, helt otroligt egentligen! ), gör storkok och bo billigt. Kan man spara säg 15.000 av sin lön ( vilket knappast kräver raketforskarutbildning, då plocka ut 30k efter skatt är knappast omöjligt ), och sparar 15.000 x 12 = 180.000 kr/år, per person. Sprider man då detta i olika saker, från hårdvaluta ( ädelmetaller ) till fonder som aktier, och upprätthåller ett sparsamt intresse kan man lätt på 10 år på en person bygga sig ett dugligt liv på landet med det mesta avbetalt och sedan vara F-skattare eller deltidsanställd fortsätta bygga på sina investeringar medan man med åren läser av situationen och lever därefter. Tror faktiskt något sorts jobb kan vara bra för rutin, men också nya möjligheter som miljöer och utmaningar - att hålla en kvar i verkligheten bland folk. Sen kan man själv välja procenten.

Mycket man får offra, och ju tidigare man börjar, desto fortare kan man skörda, skulle jag själv börja nu så skulle jag säkerligen få ett underbart medelåldersliv ( och framöver ) men får räkna med barn sent, unna mig fåtal lyxigheter som upplevelser och kanske avstå mycket av det sociala.

Att bli ekonomiskt oberoende är väldigt invecklat ( till en början ) och en hård väg att verkligen leva fullt ut, men omöjligt? Knappast. Beror helt på vad man prioriterar, och finner man någon att dela resan med, så kommer det inte bara bli ( delad glädje = ) dubbel glädje, men också gå dubbelt så fort.
Citera
2019-11-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Ditt svar på 3. stämmer inte.

Ok, tack. Jag var själv osäker men tyckte texten var lite väl mästrande så jag chansade.
Citera
2019-11-01, 21:36
Medlem
Fast det stämmer inte alls! Det finns gott om bilar som bara stiger i värde. Främst gamla sportbilar, men även nya bilar som tillverkas i begränsad upplaga. Sen beroende på vilket land du befinner dig i kan unika bilar stiga i värde vid potentiell förmögenhetsskatt där bilen används för att begränsa skatteeffekter.

Sen om man är tillräckligt rik så kan man köpa en ny bil rakt av just för att man vill att ens egna röv ska vara den enda som gropat sig in i sätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Vem är så jävla sparsam och ekonomiskt insatt att denne köper en NY bil? Är ju för fan nog den sämsta utgiften du kan ha, om du inte tar att bokstavligt talat slänga pengarna i sjön som ett alternativ. En bil kommer ALDRIG bli en investering om det inte påverkar ditt jobb ( mot det bättre ), vilket det gör för få. En äldre Volvo med överflöd av delar, och gärna skattebefriad - så ska du se att bränslepriset är något du själv avgör. Underhåller du själv blir också kostnaderna små.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in