Citat:
Ursprungligen postat av
CelenoII
Eller så läser du på och lär dig.
Konstigt förresten att allt ovan är så obekymrat om man lever på lön istället för kapital. Vet du dina utgifter om 5 år då?
Jag har läst på om 4% withdrawal, fuck you kapital etc och förstår teorin men min poäng om den inte framgår är att det är svårt att applicera detta i praktiken för en unik individ utan att ta hänsyn till en väldig massa parametrar. Jag har själv sedan 20 år tillbaka total dokumentation kring min ekonomi och där ett stort antal formler för att försöka beräkna/förutse hur mycket kapital jag kommer behöva och när jag kan anse mig vara ekonomiskt oberoende. Visst följer graferna överlag de estimat jag en gång gjort men jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte förändrat vissa parametrar med tiden för att få det att stämma bättre. Sedan kunde inte jag redan för 20 år sedan veta hur jag skulle bo, min partners inkomst, mina barn, boende etc. Har svårt att tro att någon lever en sådan inrutad tillvaro att de som unga kan förutse detta. Lättare för mig nu 20 år senare att göra ett bättre estimat men jag är ödmjuk för att framöver behöva göra fler justeringar.
Allting är inte obekymrat bara för att man lever på lön men det ger en ett månatligt tillskott som täcker ens kostnader och även ännu mer investeringar och det är lättare att behöva jobba ett år extra nu när man är inne i jobbsvängen än att börja göra det igen som 65-åring när man levt pensionnärsliv i 20 år och tappat kopplingen till arbetslivet. Sedan är ju just det med mina troliga levnadskostander om 5 år lite av poängen, jag kan gissa från där jag står nu men kommer inte kunna pricka exakt, vem vet, jag kanske separarerar med nuvarande partner och gifter om mig med någon och flyttar till ett hus i 20-miljonersklassen?
Det är många unga personer som läser denna tråd och som 23-åringar med ett sparkapital har som mål att bli ekonomiskt oberoende och jag vill bara ge lite distans till alla svar som säger att så länge som man sparar 30% av sin lön så är man ekonomiskt oberoende den dagen man fyller 40. Väldigt få som sparar så mycket eller mer är ekonomiskt oberoende ens vid 50 trots att de har mångmiljonbelopp undansparat, hur kommer detta sig?