2019-11-02, 00:54
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Fast det stämmer inte alls! Det finns gott om bilar som bara stiger i värde. Främst gamla sportbilar, men även nya bilar som tillverkas i begränsad upplaga. Sen beroende på vilket land du befinner dig i kan unika bilar stiga i värde vid potentiell förmögenhetsskatt där bilen används för att begränsa skatteeffekter.

Sen om man är tillräckligt rik så kan man köpa en ny bil rakt av just för att man vill att ens egna röv ska vara den enda som gropat sig in i sätet.

Ja men det är så dumt att lägga flera miljoner på en gammal klassisk sportbil i hopp om att den går upp/behåller sitt värde. Det handlar liksom inte om att välja en random snygg bil och låta den sitta i garaget, dessa klassikerbilar går på flera miljoner och är riktiga vintagegrejer. Inget man köper om inte man är MÅNGmiljonär i bemärkelsen dollarvaluta.
Citera
2019-11-02, 09:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Ja men det är så dumt att lägga flera miljoner på en gammal klassisk sportbil i hopp om att den går upp/behåller sitt värde. Det handlar liksom inte om att välja en random snygg bil och låta den sitta i garaget, dessa klassikerbilar går på flera miljoner och är riktiga vintagegrejer. Inget man köper om inte man är MÅNGmiljonär i bemärkelsen dollarvaluta.

Bilen jag lånade 375k till för att slippa ta kontanter är nu värd drygt 600k och aktierna jag köpte istället för att köpa bilen kontant är värda mer än det dubbla.

Det hade varit en bra affär även om jag köpt en ny E klass som skulle varit värd 80k idag!

Det är en myt att det alltid är fel att låna till konsumtion!

Ett annat fel många gjort de senaste tio åren är att de amorterat kraftigt / bott i helt obelånade bostäder istället för att ha belåning och öka sin förmögenhet på börsen i storbolagsaktier med hyfsad utdelning som täcker räntekostnaderna med råge!

Jag har tjänat många miljoner på att ha 50% belåning som mest på bostaden och lagt de pengarna på börsen!

Skulder är ok så länge man har tillgångar som är väsentligt större än skulderna!

Skulder är däremot en belastning om man saknar tillgångar.
Citera
2019-11-02, 14:13
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tycker svaret med nuvarande penningvärde och lågräntevärld ligger nånstans mellan 10 och 20 mille + att man äger bostaden till 100 procent. Det beror på civilstånd och vilken levnadsstandard och livsstil (t.ex. resor eller kokong) man vill ha oxå.

Personligen tycker jag att flera skäl talar för att ta i överkant och hellre spara lite för mkt. Det finns ingen mening med att vara ledig på dagarna om man inte har råd med aktiviteter.
Citera
2019-11-02, 15:52
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Om du har 500k låneutrymme kvar på ditt bostadslån hos Avanza till 0,79% ränta samtidigt som du har 500k kontant och ska köpa en ny bil så är det avgjort mycket bättre att låna 500k till och placera de 500k man har i kontanter på börsen i hyffsat stabila aktier med en förväntad utdelning som med råge överstiger räntan på lånet!
Fast om du har 500k i låneutrymme och det är en bra idé med avseende på risk etc. att utnyttja detta för att placera pengarna på börsen, då är ju det en bra idé alldeles oavsett ditt bilköp. Då blir ju frågan varför du inte lånat upp dessa pengar för att investera dem tidigare innan du började fundera på ett bilköp.

Ett bilköp ökar din ekonomisk risk, så om det är en bra idé att vara belånad och exponerad mot börsen med ett bilköp så är det en ännu bättre idé utan bilköpet. Och tvärtom, om någon är i en ekonomisk situation där de absolut inte bör öka sin belåning och exponering mot börsen, så är det en ännu sämre idé att öka belåning för att köpa en bil.
Citera
2019-11-02, 18:13
Medlem
Citat:
Jag fötstår inte problemet med att låna 375k till en bil till låg ränta, ta de 375k jag hade kontant och investera detta med måttlig risk på börsen, betala räntorna med utdelningarna och sedan lösa lånet när aktierna fördubblats i värde!

Har 375k på banken och en bil i garaget!
Med ditt upplägg hade du haft en bil och inga 375k på banken. Det jag gjorde är något helt annat än att låna till konsumtion och inte balansera det lånet med en minst lika stor tillgång.

Min nettoskuld var ju i och med att jag investerade de 375k lika stor som om jag skulle köpt bilen kontant istället för att låna till den.

Jag kommer göra det igen...
Lyxfällan nästa
Citera
2019-11-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det tog väl 5 sekunder att söka på ditt namn

https://www.flashback.org/sok/Bajsboo?f=123
Tre sekunder för oss som har IQ över 90
Citera
2019-11-02, 18:47
Medlem
Det är möjligt att du har en IQ över 90, men nivån på dina inlägg påminner mer 9.
Om du mot förmodan är begåvad och har hög IQ borde du kunna hålla en betydligt högre nivå på dina kommentarer.
Påfallande ofta är du ute och cyklar i diskussioner förutom att du är sanslöst otrevlig mot allt och alla.
Det fanns absolut ingen anledning att kalla folk för förståndshandikappad i den här strängen.
Det är knappast en slump att du så ofta blir avstängd. En normalbegåvad person borde kunna dra slutsatser av det och ändra sitt beteende. Själv har jag aldrig blivit avstängd.
Jag skulle inte sörja om du fick livstids avstängning.
Citera
2019-11-02, 21:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Lyxfällan nästa

Min taktik har lett mig till en förmögenhet på 20+ miljoner netto alla skulder betalda, men visst. vi hörs när jag är hos lyxfällan!

-Puss!
Citera
2019-11-02, 21:47
Medlem
Med de levnadsvillkoren du ställer upp är det nog enklast att leva på socialbidrag, så 0 kr. Du kan studera något skit på våra lärosäten tills CSN slutar betala dig om du vill flotta till det... men det kräver viss ansträngning.
Senast redigerad av har 2019-11-02 kl. 22:02.
Citera
2019-11-02, 23:40
Medlem
Citat:
Min taktik har lett mig till en förmögenhet på 20+ miljoner netto alla skulder betalda, men visst. vi hörs när jag är hos lyxfällan!

-Puss!

Sweet! Grattis! Det låter som att du är made i mina öron. Om du låter pengarna ligga i aktier borde dy ha 40+ mkr om tio år och då kan du köpa en 60 fots katamaran och segla iväg mot franska Polynesien och skicka en bajskorv med FedEx till skatteverket och migrationsverket!
Citera
2019-11-02, 23:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Sweet! Grattis! Det låter som att du är made i mina öron. Om du låter pengarna ligga i aktier borde dy ha 40+ mkr om tio år och då kan du köpa en 60 fots katamaran och segla iväg mot franska Polynesien och skicka en bajskorv med FedEx till skatteverket och migrationsverket!

Javars! Men jag lär harva på i min trea på östermalm och tvätta mina kalsonger var tredje dag! Vi hörs!
Citera
2019-11-03, 00:45
Medlem
Citat:
Ett annat fel många gjort de senaste tio åren är att de amorterat kraftigt / bott i helt obelånade bostäder istället för att ha belåning och öka sin förmögenhet på börsen i storbolagsaktier med hyfsad utdelning som täcker räntekostnaderna med råge!

Jag har tjänat många miljoner på att ha 50% belåning som mest på bostaden och lagt de pengarna på börsen!

Med samma tankesätt gjorde du väldigt fel som inte belånade dig långt över skorstenen, maxade både kreditkort och blanco samt tog ett litet lån från lokala maffian för att investera. Givetvis bara i derivat med hög hävstång! Då hade du varit dollarmiljardär med råge idag...

Vem är du att säga att andra gjort fel i det läget? Hade du ett facit för tio år sedan? Har du facit om tio år till? Tar gärna del av det i så fall!

Du valde att ta den risken. Andra som inte är lika risksökande som dig hade mått extremt dåligt psykiskt av att belåna sitt hus för att investera på börsen. Det är bara att gratulera, du gjorde rätt val, men tog risk därefter. Andra vet vad dom har, och prioriterar att kunna sova gott om natten, på vilket sätt är det fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in