Citat:
Ursprungligen postat av
vitgulvolvo
Ja men det är så dumt att lägga flera miljoner på en gammal klassisk sportbil i hopp om att den går upp/behåller sitt värde. Det handlar liksom inte om att välja en random snygg bil och låta den sitta i garaget, dessa klassikerbilar går på flera miljoner och är riktiga vintagegrejer. Inget man köper om inte man är MÅNGmiljonär i bemärkelsen dollarvaluta.
Bilen jag lånade 375k till för att slippa ta kontanter är nu värd drygt 600k och aktierna jag köpte istället för att köpa bilen kontant är värda mer än det dubbla.
Det hade varit en bra affär även om jag köpt en ny E klass som skulle varit värd 80k idag!
Det är en myt att det alltid är fel att låna till konsumtion!
Ett annat fel många gjort de senaste tio åren är att de amorterat kraftigt / bott i helt obelånade bostäder istället för att ha belåning och öka sin förmögenhet på börsen i storbolagsaktier med hyfsad utdelning som täcker räntekostnaderna med råge!
Jag har tjänat många miljoner på att ha 50% belåning som mest på bostaden och lagt de pengarna på börsen!
Skulder är ok så länge man har tillgångar som är väsentligt större än skulderna!
Skulder är däremot en belastning om man saknar tillgångar.