2019-10-22, 04:52
Medlem
Jag köpte en app som heter iKörkort MC för någon hundralapp, behövde bara plugga den för att klara teoriprovet. Sen vill jag tipsa dig om att lära dig manöverbanorna jävligt bra då dom kan vara lite jobbiga under stress och nervositet och tänk på placeringen i kurvor och svängar!

Lycka till!
Citera
2019-10-22, 05:18
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Tack allihopa <3
Köp en cross och lek med över vintern så ska du se att mc kortet kommer efter nån enstaka körlektion.
Citera
2019-10-22, 06:43
Medlem
Svintomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Tid är pengar.
Avsätt inte tid o sedan kasta bort den genom att köra runt på en moped.

"köra runt på en moped"

Antar att du inte har mc-kort och därmed inte ser likheten mellan dessa två fordon!?
Nä helt klart bättre att sitta hemma och försöka lära sig växla i teorin
Citera
2019-10-22, 16:44
Bannlyst
Det är inte vikten som spelar mest roll när det gäller balansen på en MC, utan tyngdpunkten. Du kan ha en MC som väger 150 kr med hög tyngdpunkt, den kommer vara svårare att balansera än en glidare på 250 kg med låg tyngdpunkt.

Jag körde lite lätt moped innan jag tog mitt A-kort, och innan dess cyklade jag hela livet. Kan utan tvekan säga att mopeden är betydligt mer lik cykeln vad gäller känsla än en tung MC. Visst är det bra att vänja sig vid reglage, men det tar längre tid att lära sig balansen så låna en MC och öva på något ställe där snuten inte kollar. Sånt jävla trams med alla regler, ändå ingen som bryr sig så länge du inte ger dig ut i trafiken och därmed kan vara en fara för allmänheten.
Citera
2019-10-24, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman
"köra runt på en moped"

Antar att du inte har mc-kort och därmed inte ser likheten mellan dessa två fordon!?
Nä helt klart bättre att sitta hemma och försöka lära sig växla i teorin

Huruvida jag har eller inte har A-kort saknar relevans.

Skrev jag någonstans att det var bättre att sitta hemma eller är det något som du dragit fram ur din röv?
Eftersom du verkar vara lite dum i huvudet på ren svenska, så ska jag förklara vad jag menar.

Ska du förbruka tid på att ta A,A1,A2-kort så varför inte göra det ordentligt?
Att åka runt på en moped är inte att använda den avsatta tiden på ett förnuftigt sätt.
Varför inte använda tiden optimalt och faktiskt öva på en motorcykel?
Vad vinner man på att förbruka massa tid på att lära sig massa felaktigheter?
När man sedan går över till MC kommer steget ändå vara enormt när det gäller vikt och storlek så man har ingen större nytta alls av att rulla runt på en moppe.
Det enda du har förbrukat är massa tid till ingen nytta.
Är man seriös på att ta kortet så gör det ordentligt.
Citera
2019-10-25, 06:28
Medlem
Svintomans avatar
Citat:

Skrev jag någonstans att det var bättre att sitta hemma eller är det något som du dragit fram ur din röv?
Eftersom du verkar vara lite dum i huvudet på ren svenska, så ska jag förklara vad jag menar.

Att åka runt på en moped är inte att använda den avsatta tiden på ett förnuftigt sätt.
När man sedan går över till MC kommer steget ändå vara enormt när det gäller vikt och storlek så man har ingen större nytta alls av att rulla runt på en moppe.

Du verkar inte riktigt ha alla hästar hemma..
Det vore direkt olämpligt att köra runt på en mc utan körkort om man planerar att ta just körkort för mc NÄSTA VÅR!
Du vet att enligt svensk lag så får man inte nyttja vissa fordon utan lämplig behörighet, något som du kanske lär dig under nästan årskurs.

Man lär sig inga felaktigheter på en moped, tvärtom! När man framför en mc/moped spelar vikten mindre roll, det är när man står stilla som man känner av viktskillnaden, uppenbart att du aldrig har suttit på en mc så mitt tidigare påstående saknar ej relevans då vi talar om just mc-körning!
Citera
2019-10-25, 18:12
Medlem
MrAndress avatar
Citat:

Är du dum?

Jag har kört mycket moped i min ungdom. Men när jag skulle ta mc-kort så var det inte likt. Visst koordinationen hade jag mellan händer och fötter. Men sen är det inte likt.

Du kan aldrig ha mc-kort så lämna vänligen tråden så kan vi med rätta behörigheter hjälpa killen.
Citera
2019-10-25, 20:40
Medlem
Köp en egen mc och börja träna på lågfartsdelen hemma på parkeringen eller liknande. Ta så få lektioner på körskola som möjligt men några lär du nog behöva. Du kanske också skulle också kunna göra risk 1 under vintern? Samt teoriprovet. Om det går så är det bara att boka direkt. Teorin klarar du genom att köpa/ladda ner någon mc-teori-app. Den nöter du stenhårt bara tills du kan allting och du kommer då att klara teoriprovet utan problem. Men som sagt; köp en egen hoj och börja träna på lågfart (och även säkerhetskontroll! kolla youtube-material och börja öva på att göra den själv.) Lycka till!
Citera
2019-10-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Är du dum?

Jag har kört mycket moped i min ungdom. Men när jag skulle ta mc-kort så var det inte likt. Visst koordinationen hade jag mellan händer och fötter. Men sen är det inte likt.

Du kan aldrig ha mc-kort så lämna vänligen tråden så kan vi med rätta behörigheter hjälpa killen.

Är det en felcitering eller har du inte förstått mitt inlägg överhuvudtaget?
Citera
2019-10-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButchMighty
Jag köpte en app som heter iKörkort MC för någon hundralapp, behövde bara plugga den för att klara teoriprovet. Sen vill jag tipsa dig om att lära dig manöverbanorna jävligt bra då dom kan vara lite jobbiga under stress och nervositet och tänk på placeringen i kurvor och svängar!

Lycka till!

Najs mannen! Kommer definitivt köpa den också tack så mycket Okej manöverbanorna!! Jag ska komma ihåg det tack igen så mycket <3
Citera
2019-10-31, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Köp en cross och lek med över vintern så ska du se att mc kortet kommer efter nån enstaka körlektion.

Tack för tipset men blir svårt! Ha en fin kväll <3
Citera
2019-10-31, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutnikk
Köp en egen mc och börja träna på lågfartsdelen hemma på parkeringen eller liknande. Ta så få lektioner på körskola som möjligt men några lär du nog behöva. Du kanske också skulle också kunna göra risk 1 under vintern? Samt teoriprovet. Om det går så är det bara att boka direkt. Teorin klarar du genom att köpa/ladda ner någon mc-teori-app. Den nöter du stenhårt bara tills du kan allting och du kommer då att klara teoriprovet utan problem. Men som sagt; köp en egen hoj och börja träna på lågfart (och även säkerhetskontroll! kolla youtube-material och börja öva på att göra den själv.) Lycka till!

Tack så mycket för svar <3 Najs bra idea att ta risk 1:an och teoriprovet men har man inte 2 månader att fixa körkortet efter? Kan bli svårt då jag aldrig kört men grym idé! Ska 100% kolla youtube videos och nöta stenhårt på teori!! Tack som fan trevlig kväll <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in